• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[Rivarossi HRS4232] Bhp 50 51 25-18 186-5 | 50 51 25-18 187-3

ffox

Administrator
Zespół forum
Reakcje
3.455 12 0
#1
2-wagonowy zespół piętrowy:

Bhp 50 51 25-18 186-5
Bhp 50 51 25-18 187-3


Informacje o modelu:
Rodzaj: Wagon piętrowy, dwuwagonowy
Nr inwentarzowy: Bhp 50 51 25-18 186-5 | Bhp 50 51 25-18 187-3
Zakład: PKP
Stacja macierzysta: Legnica
Napr.rev.: 31.08.1995
Nr katalogowy: Rivarossi HRS4232
Ilość osi: 2-3-2
Dedykowana lokomotywa: SP42-111 (Piko 59472) | EU07-541 (SchlesienModelle 107007)

Model ma fabrycznie zamontowane czerwone światła czołowe, zależne od kierunku jazdy oraz gniazdo dekodera 21-pin na każdym członie.

Zalety:
• bardzo wysoka jakość detali modelu
• trawione stopnie
• fabrycznie oświetlone światła końca składu
• dodatkowe części do montażu (imitacje sprzęgów powietrznych i śrubowych)

Wady:
• powykrzywiane niektóre stopnie
• "harmonijka" przegubu mogłaby być z innego materiału

Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_02.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_04.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_05.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_08.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_10.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_12.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_14.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_16.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_26.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_30.jpg Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_47.jpg

więcej zdjęć...
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
#3
Ja tylko dodam od siebie ze moje stopnie sie nie tylko co wykrzywily co oderwaly od budy - podobno jest to spowodowane sposobem w jaki model jest pakowany czyli wypraska z pianki czesto powoduje ze te filigranowe elementy sie zaklinowuja i powoduja wykrzywienia i naderwania (model byl sprawdzany wielokrotnie przed wysylka, przed i po oswietleniu i mimo wszystko przyjechal z w/w naderwaniem)
 
P

ps

Gość
#4
Że ja tego nie widziałem wcześniej...
Panie Mateuszu - to nie jest wagon dwuczłonowy, bo gdyby nim był (a mógłby nim być) to miałby jeden numer inwentarzowy.
W tym wypadku jest to nierozłączny zespół dwóch wagonów (dwuwagonowy).
 

dgajus

Moderator Grupy SKMK
SKMK
Reakcje
3.156 42 1
#6
Mam pytanie do szanownych kolegów.
W zestawie dodatkowych części do montażu jest jeden element, który nie wiem gdzie zamocować i co to w ogóle jest?
012.jpg

Dodam, że w oryginale czołownica wagonu też czegoś takiego nie posiada, chyba, że mocujemy ten element gdzieś w innym miejscu.
 

Załączniki

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#7
Zaznaczone elementy to półsprzęgi systemu ogrzewania parowego wagonu. Z tego co kojarzę, to półsprzęg powinien być chyba podłączony do zaworu systemu ogrzewania, czyli do jednego z kurków widocznych na zdjęciu (nie wiem czemu, ale najczęściej chyba do lewego).

DSC_1148.JPEG

Poniżej na zdjęciu widoczny zamontowany półsprzęg w należącym do kolei wschodnioniemieckich DR (Deutsche Reichsbahn) zestawie wagonów piętrowych z kabiną sterowniczą (takie same były również w zestawach bez kabiny sterowniczej).

- źródło: http://www.lars-p.de/wg24.htm
- opis: "Doppelstockwagen Typ DBvq in Wernigerode (1992) Schublok ist die 202 529-4."

wg24.JPEG

Domyślam się, że początkowo zestawy wagonów piętrowych miały tylko jeden kurek systemu ogrzewania parowego, tak jak zestaw w malowaniu kolei wschodnioniemieckich na powyższej fotografii, a w kolejnych wersjach tych zestawów przy wprowadzanych zmianach, zapewne dodano również dodatkowy kurek na wypadek nieszczelności lub uszkodzenia tego pierwszego. Stąd zapewne wynika obecność dwóch kurków w dostarczanych do Polski zestawach wagonów piętrowych produkowanych w latach 1973-1977.

Na koniec zdjęcie przedstawiające czoło zespołu wagonów piętrowych z sprawnym systemem ogrzewania parowego z wydobywającymi się z lewego kurka kłębami pary.

- źródło: http://pro.ovh.net/~gmfkezdl/cpg144/displayimage.php?album=12&pid=69664
- autor: zoltan
- opis: "Poznań 15.05.2010 - Ogrzewanie parowe wagonu Bhp. Para wytwarzana przez parowóz lub kociołek idzie przewodem do grzejników parowych montowanych w starych wagonach i wylatuje tyłem. Nawet w Pendolino nie ujrzycie takiego widoku."

Bhp-parowe.JPG
 
Ostatnio edytowane:

Miko

Aktywny użytkownik
Reakcje
214 0 0
#10
Na stronie http://kolej.krb.com.pl/ jest instrukcja Mw 62 (o ogrzewaniu wagonów). Wynika z niej, że były 2 rodzaje sprzęgów ogrzewania parowego:
1. metalowe
2. gumowe
W § 13 są rysunki - link: http://kolej.krb.com.pl/mw62/rozdz2.html#13

Mam wrażenie, że na zdjęciu niemieckiego piętrusa i na zdjęciu, które zamieścił ffox są metalowe półsprzęgi, natomiast na zdjęciu polskiej Bipy, które zamieścił Remaj12 jest sprzęg gumowy. Pierwsze zdjęcie, które zamieścił dgajus musiało być zrobione gdy ogrzewanie parowe nie było używane i dlatego nie ma tam żadnego sprzęgu ogrzewania parowego.

Poniżej jeszcze jedno zdjęcie Bipy, moim zdaniem ze sprzęgiem gumowym. Po prawej na stojaku (o ile dobrze widzę) są chyba zapasowe sprzęgi.
źródło: http://tpwp.pl/oliwkowe-pietrusy/
bipa.jpg

Domyślam się, że początkowo zestawy wagonów piętrowych miały tylko jeden kurek systemu ogrzewania parowego, tak jak zestaw w malowaniu kolei wschodnioniemieckich na powyższej fotografii, a w kolejnych wersjach tych zestawów przy wprowadzanych zmianach, zapewne dodano również dodatkowy kurek na wypadek nieszczelności lub uszkodzenia tego pierwszego. Stąd zapewne wynika obecność dwóch kurków w dostarczanych do Polski zestawach wagonów piętrowych produkowanych w latach 1973-1977.
Zastanawiam się czy 2 kurki nie wynikają z dwóch rodzajów sprzęgów, których się raczej nie da połączyć.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.629 71 19
#11
Tak, wyróżnia się dwa rodzaje półsprzęgów ogrzewania parowego:

- gumowe

rys3.jpg

- metalowe

rys4.jpg

- rysunki - źródło: http://kolej.krb.com.pl/mw62/rozdz2.html

W zestawie dodatkowych części do montażu jest jeden element, który nie wiem gdzie zamocować i co to w ogóle jest?
Wskazany na zdjęciu element to właśnie imitacja metalowego półsprzęgu ogrzewania parowego. Należy go ''podłączyć'' do imitacji kurka kończącej przewód ogrzewania parowego. Niestety jak można zauważyć na zdjęciu kolegi Mateusza, próżno szukać imitacji kurków.
Nie przyglądałem się dokładnie elementowi imitującemu metalowy półsprzęg ogrzewania parowego, który jest dołączany w zestawie z częściami do samodzielnego montażu w modelu "Bipy", także nie jestem w stanie powiedzieć, czy wystarczy tylko nawiercić otwór w czołownicy aby zamontować imitację półsprzęgu. Co ciekawe, producent przewidział taki element do zamontowania, ale czyżby zapomniał chociażby o otworze, jeżeli nie chciał wykonać stosownej imitacji kurków przewodu ogrzewania parowego, podobnie jak nie wykonał imitacji gniazda sprzęgu ogrzewania elektrycznego wagonu? Tak na marginesie, to producent wykonał wyjątkowo brzydką imitację sprzęgu śrubowego (bardzo szerokie, płaskie ucho sprzęgu bez otworu), a do tej pory byłem przekonany, że to PIKO najbrzydziej wykonało ten element. Natomiast trzeba przy okazji powiedzieć, że w przypadku imitacji półsprzęgów przewodu hamulcowego, lepiej prezentują się te w wykonaniu firmy Rivarossi aniżeli PIKO, chociaż i tak uważam, że z wielkoseryjnych najlepsze są od Roco.

DSC_1148.JPEG Rivarossi-HRS4232_Bhp-186-5_Legnica_26.JPEG
Mam wrażenie, że na zdjęciu niemieckiego piętrusa i na zdjęciu, które zamieścił ffox są metalowe półsprzęgi, natomiast na zdjęciu polskiej Bipy, które zamieścił Remaj12 jest sprzęg gumowy. Pierwsze zdjęcie, które zamieścił dgajus musiało być zrobione gdy ogrzewanie parowe nie było używane i dlatego nie ma tam żadnego sprzęgu ogrzewania parowego.
Wszystko się zgadza. Zarówno na zdjęciu niemieckiego zespołu wagonów piętrowych jak i na fotografii czoła wagonu typu Y polskiej konstrukcji widoczne są metalowe półsprzęgi ogrzewania parowego. Na zdjęciu eksploatowanego w Polsce zespołu wagonów piętrowych widoczny jest oczywiście półsprzęg gumowy.
Poniżej jeszcze jedno zdjęcie Bipy, moim zdaniem ze sprzęgiem gumowym.
źródło: http://tpwp.pl/oliwkowe-pietrusy/
Zobacz załącznik 289644
Na tym zdjęciu widać rzecz jasna sprzęg gumowy (dwa półsprzęgi połączone ze sobą).

bipa.JPEG
Zastanawiam się czy 2 kurki nie wynikają z dwóch rodzajów sprzęgów, których się raczej nie da połączyć.
Nie wiem czy da się połączyć dwa półsprzęgi różnych typów ze sobą - zależy to na pewno od zastosowanej końcówki. Natomiast jestem pewny, że zarówno jeden jak i drugi ma standardowe przyłącze do kurka przewodu ogrzewania parowego wagonu, także moim zdaniem hipoteza, że zamontowanie dwóch kurków wynika z przystosowania wagonu do korzystania z dwóch różnych półsprzęgów, jest błędna, tym samym nadal podtrzymuję swoją, twierdząc, że obecność dwóch kurków wynika z wprowadzonych podczas kolejnych lat produkcji zmian w wyposażeniu wagonu, celem jego lepszej eksploatacji.
 
Ostatnio edytowane:

Ufo

Aktywny użytkownik
KSK Wrocław
Reakcje
266 1 1
#12
Nie wiem czy da się połączyć dwa półsprzęgi różnych typów ze sobą - zależy to na pewno od zastosowanej końcówki. Natomiast jestem pewny, że zarówno jeden jak i drugi ma standardowe przyłącze do kurka przewodu ogrzewania parowego wagonu, także moim zdaniem hipoteza, że zamontowanie dwóch kurków wynika z przystosowania wagonu do korzystania z dwóch różnych półsprzęgów, jest błędna, tym samym nadal podtrzymuję swoją, twierdząc, że obecność dwóch kurków wynika z wprowadzonych podczas kolejnych lat produkcji zmian w wyposażeniu wagonu, celem jego lepszej eksploatacji.
Wagony starszych typów miały dwa kurki na dwa różne sprzęgi. SP42 bodaj podobnie. Bipa tego nie miała?
 

przemek tabisz

Znany użytkownik
Reakcje
875 60 10
#14
Wydaje mi się, że oba oznaczenia końca pociągu/składu świecą się zawsze.

Z ciekawostek zespół ten prze półtorej roku '95/'96 był przydzielony do st. Wrocław i w tym czasie dochodziło kilka innych lokomotyw.
W tym moja ulubiona SP45.

A oto i ten zestaw SP45-184 i Bhp st. Wrocław. Rok 2019 Wołów.
Sp45-Bhp_miniatura.jpg
 

Podobne wątki