• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

"Rheingold" - legendarny pociąg i jego modele

Jacek765

Znany użytkownik
#61
Wagony Ade to klasa sama w sobie. Pan Willi Ade był bardzo pomysłowym i twórczym człowiekiem a jego firmy; Wiad, Rowa i Ade to też kawał historii modelarstwa. Wiele jego pomysłów było w swoim czasie pionierskich i rewolucyjnych. Został kiedyś nazwany Mr. Klips od jego pomysłów łączenia elementów plastikowych bez użycia kleju na tak zwane klipsy. Nie jestem tego pewien ale prawdopodobnie mechanizmy krótkiego sprzegu to pomysł pana Ade a przynajmniej w jego modelach zastosowano to po raz pierwszy. Przejęcie większości form firmy Rowa dało firmie Roco bardzo duże zwiększenie asortymentu modeli. Część jego pomysłów wykorzystuje sie do dnia dzisiejszego jak choćby wspomniane sprzęgi (głowice sprzęgów) nazwane początkowo Rowa Matic a później Ade Matic, według tego dokładnie pomysłu tylko po pewnych modyfikacjach polegających głównie na poszerzeniu konstrukcji firma Marklin opracowała swoje głowice sprzęgu krótkiego, które dzięki większej szerokości sa sprzęgalne z sprzęgami standardowymi H0. Kilka lat później firma Roco opracowała swoje sprzęgi uniwersalne. Wszystko jednak opiera sie na starym pomyśle pana Ade.
Natomiast same wagony firmy Ade pod względem jakości i ilości detali wiele lat wyprzedzały swoją epokę o wiele lat. Tak na mój gust to dopiero po 25-30 tu latach pojawiły się modele, które mozna porównać z modelami Ade
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#62
"Rheingold" - suplement

Zakończenie w 1987 roku regularnego kursowania pociągu "Rheingold" nie oznaczało całkowitego zniknięcia słynnego pociągu z niemieckich i europejskich torów. Już wcześniej zachowane i odbudowane przedwojenne wagony, uzupełnione egzemplarzami podobnego typu, odpowiednio ucharakteryzowanymi, były wykorzystywane do przejazdów turystycznych. Po wycofaniu "Rheingolda" w 1987 roku, jego wagony zostały włączone do parku wagonów DB, wykorzystywanych w pociągach Intercity. Ale nie dotyczyło to wagonów specjalnej budowy, jak garbate restauracyjne i wagony obserwacyjne (panoramiczne) "Rheingolda 1962", czy wagony klubowe z ostatniej wersji słynnego pociągu.

Garbate restauracje zostały wycofane z regularnego ruchu w końcu lat 1970-tych. Nie mam pełnej wiedzy o ich dalszych losach, wiem, że jeden z nich o numerze 61 80 88-80 005-6 był kupiony przez Eisenbahn Kurier. Wagon ten pojawiał się również w Polsce w składach pociągów turystycznych. Kolega Jarząbek pokazał wcześniej zdjęcie jednego z zachowanych wagonów tego typu: http://forum.modelarstwo.info/threads/rheingold-legendarny-pociąg-i-jego-modele.34142/page-2
Kolega Jarząbek znalazł również w sieci zdjęcie modelu tego wagonu: http://www.bahnbilder.de/bild/Model...m-abstellbahnhofam-18juni-2013auf-meiner.html

Wagony panoramiczne zniknęły z normalnego ruchu w 1976 roku. Zostały sprzedane towarzystwu Internationale Apfelpfeil Organisation, a trzy lata później zostały przejęte przez Reisebüro Mittelthurgau. W barwach tej firmy jeden z nich pojawił się w 1999 roku w naszym kraju. Niżej zamieszczone za zgodą autora zdjęcie wykonane przez Andrzeja Etmanowicza na Dworcu Wschodnim w Warszawie 3 września 1999 r.

61 85 09-90 004-8 WGm W-wa Wsch. 3.09.1999 AE181-23.jpg


Modele wagonów w tym malowaniu wypuściło nie tak dawno temu Roco w zestawie dwóch sztuk. Miałem okazję zrobić kilka zdjęć tych modeli, znajdujących się w kolekcji Andrzeja.

IMG_0481.JPG
IMG_0484.JPG
IMG_0509.JPG
IMG_0511.JPG
IMG_0525.JPG


W 1999 roku wagony obserwacyjne zostały sprzedane do Szwecji, gdzie kursowały w nocnym pociągu ze Sztokholmu do Narwiku. W 2005 roku cztery z nich wróciły do Niemiec, a dziesięć lat później dołączył do nich ostatni, piąty egzemplarz. Również wagony klubowe "Rheingolda 1983" są wykorzystywane w pociągach turystycznych i także one przyjeżdżają czasem do Polski. Andrzejowi udało się sfotografować jeden z takich wagonów w oryginalnym malowaniu:

61 80 89-90 401-4 AE457-19.JPG


Wagony dawnego "Rheingolda" są nadal używane w ruchu turystycznym, ale nie mam na ten temat bliższych danych. Wygrzebanie w sieci informacji na ten temat pozostawiam już szanownym Koleżankom i Kolegom. Zachęcam też do zamieszczania swoich zdjęć i innych materiałów zarówno o regularnych "Rheingoldach", jak i o pociągach turystycznych, a także o ich modelach. Wiem na przykład, że są obecni na forum koledzy, dysponujący fotkami tego taboru podczas przejazdów w Polsce.

Dziękuję wszystkim za zaglądanie do tego wątku i za pozytywne jego przyjęcie.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#65
Miło mi, że jest ktoś, kogo takie tematy interesują. Coś z pewnością jeszcze kiedyś pokażę, ale to jednak wymaga trochę pracy. Akurat na temat kolei dużych prędkości nie mam za wiele własnych materiałów, było też trochę artykułów na ten temat w prasie fachowej, ale może kiedyś coś napiszę. Na forum też coś o tym już było. Na razie zachęcam Koleżanki i Kolegów do uzupełnienia tego tematu o swoje informację. Z pewnością jest wśród nas parę osób, które też miałyby coś do powiedzenia i pokazania na temat "Rheingoldów" i ich modeli. I przy okazji pozwolę sobie przypomnieć artykuły Andrzeja Etmanowicza, związane z tematyką tego wątku:
Wagony DB typów "Rheingold" i ich następców na polskich torach oraz ich modele H0 - "Mini Replika" nr 84 (cz. 1) i 90 (cz. 2),
Wagony serii AD4uem-62/63 PANORAMA typu Rheingold - "Świat kolei" 8/2015
Wagony typu "Rheingold" serii Apmz121 w barwach IC DB - "Świat kolei" 8/2016.
 

RS11

Znany użytkownik
#66
Aktualny artykuł o "Rheingold" jest w gazecie "Eisenbahn-Romantik Magazin"
http://www.swr.de/eisenbahn-romanti.../did=17687330/nid=13831034/1yxl1i7/index.html

Poszukam zdjęć przejazdów turystycznych z dawnymi wagonami Rheingold'a w Niemczech. Jedna panorama jest chyba obecnie beżowo-granatowa, ale muszę to sprawdzić.

Pozostało jeszcze wyjaśnić wagony restauracyjne i ich modele (do 1955r), Andrzej naprowadził mnie na jeden model Rivarossi, i możliwe że uda się ustalić choć jeden numer wagonu
ex CWIL jeżdżący w Rheingoldzie. Postaram się coś napisać w weekend.
 

tulip

Aktywny użytkownik
#67
Częściowo na temat - były wagon pociągu Rheingold, obecnie własność RailAdventure. Zdjęcie zrobiłem na targach Innotrans w Berlinie we wrześniu 2012.

DSC_3535_1.JPG
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#68
No cóż, skleroza nie boli... Też tam byłem, zdjęcia robiłem, nawet w środku, ale oczywiście po pięciu latach nie pamiętałem. Dziękuję Koledze tulipowi za przypomnienie mi tego.

IMG_0312a.JPG
IMG_0314a.JPG
IMG_0338a.JPG
 

RS11

Znany użytkownik
#69
Zanim Andrzej założył wątek skierował parę pytań do mnie na PW, i jednym z nich było jakie wagony CWIL jeździły w Rheingold powojennym i czy występuje jakiś model tego wagonu w HO. Z ryciny i zdjęć które dostałem, szybko ustaliłem jeden typ wagonu, ale utknąłem na poszukiwaniu modelu. Dodatkowo chciałem ustalić konkretne numery wagonów. W niemieckich źródłach jest niewiele o restauracyjnych CWIL, a to dlatego że Holendrzy wystawiali wagony CWIL do Rheingolda.

Teraz krótko, dlaczego wagony CIWL były w Rheingoldzie do 1955r.
W czasie II Wojny wygasły porozumienia pomiędzy Mitropą i CIWL. Po wojnie CWIL wymusiło blokadę wagonów Mitropy w pociągach międzynarodowych.
Deutsche Schlaf-und Speisewagen Gesellschaft GmbH’ (DSG) powstało w 1950r jako następca Mitropy ale już w RFN. Rozmowy DB o wagonach DSG jeżdżączyh w pociągach międzynarodowych, z CWIL i innymi zarządami kolejowymi trwały aż do początku 1955r. W tym czasie w Rheingoldzie jeździły wagony restauracyjne CWIL/ISG.

Ustaliłem że w Rheingoldzie i jego pochodnych było więcej typów/serii wagonów restauracyjnych:

D164/163, ‘Rheingold Express’, od maja 1951r , jeździły dwa wagony VR, 4008 i 4015, obydwa AP (Ancien Pullman/stary Pullman) z 41 miejscami (ex-VPC1 typ FdO).
Wagon VR 4015 był często widywany w Lorely Express do lata 1955r.

D10/9, ‘Rheinpfeil Express’ od maja 1952, jeździły trzy wagony VR 4204, 4208 i 4211. Wagony należały do serii 4200-4218. W 1953r w Holandii było 6 już wagonów VR 3sztuki z serii 4200-4218 i 3 sztuki rumuńskie VR z serii 4242-4249. Czy wagony z rumuńskiej serii jeździły w Rheingoldzie, jeszcze nie ustaliłem.

Od czerwca 1955r w Rheingoldzie jeździł już wagony DSG a wagon restauracyjny CWIL pojawiał się bardzo sporadycznie 2-3 razy w roku jeśli brakowało wagonu DSG, ale nie później niż do 1957r.

W kolejnej części będzie już o modelach w skali HO.
 

RS11

Znany użytkownik
#70
A miało pójść łatwo...Ls Models usunął listy wagonów wyprodukowanych i zapowiedzianych więc szukanie "na piechotę" trochę mi zeszło z szukaniem modeli.
Zasada była prosta model o tym samym numerze jaki był w Rheingoldzie, jeśli brak to możliwość zmiany oznaczeń ale wagon/typ ten sam.

- Rivarossi 3511 czyli VR4008 (AP) - wbrew opinii model ma prawidłowe wnętrze po modernizacji z 1935r kiedy został przebudowany z Pullmana na Wagon restauracyjny VR.

Niestety to było by na tyle z modeli pasujących na 100 procent. Sprawdziłem listy Ls Models ani VR 4200-4218 ani starych pullmanów nawet nie zapowiadał.
Heris zapowiedział serią VR4200-4218 jako pierwszy miał być wagon nr 4209, potem kolejne...nigdy się nie pojawiły na rynku. Wagony restauracyjne Jouef te w skali 87 też się nie nadają.

- France trains/tram HO wyprodukowała kiedyś wagon VR4217. Wagon należało by przenumerować i usunąć oznaczenie Fs. Wagon jest w skali 87 ale jest to produkcja z lat 70tych.
Kinematyki brak, detal jest jednak przestrzenny i dobrze odwzorowane wnętrze. Logo CWIL jest wypukłe! Czasami wagon się pojawia na ebay.fr ceny są różne od 25 nawet do 100 Euro.
 
#71
Firma AKE-Eisenbahntouristik oferuje przejazdy turystyczne w Niemczech, ale również Austrii i Szwajcarii, pociągiem o nazwie AKE-Rheingold. Część wagonów pochodzi rzekomo z legendarnego Rheingolda.
Moje zdjęcie z dzisiaj w okolicach Eltville/Niemcy.
Rheingold2.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#75
Tylko, że wbrew temu, co piszą na tej stronie, to nie jest klasyczne malowanie "Rheingolda" z 1962 roku, a jedynie do niego nawiązujące. Osobiście nie jestem wielkim fanem takich malowanek. Bardziej mi odpowiada przemalowanie oryginalnej lokomotywy z tamtych czasów w oryginalne barwy, jak zrobiono z BR103, czy BR110, oznaczając ją jako E10.
 
#77
Cieszę się, że temat wzbudził takie zainteresowanie. Odniosę się kolejno do Waszych wpisów.

O "Loreley-Express" będzie mowa we właściwym czasie, a do IV epoki też dojdziemy. Zdjęcia będą mile widziane. Ciekaw jestem, czy kolega bobby74 ma te same modele, co ja? :) Ale chyba nie, bo ja nie mam modeli w systemie Märklina.

Legendarne pociągi europejskie i ich modele na pewno zasługują na pokazanie na forum, ale podzielam zdanie kolegi RS11, że lepiej nie wrzucać wszystkich do jednego worka. Zresztą temat o "Orient Express" już jest na forum. A tu przyznam po cichu, że chodzi mi po głowie temat dotyczący pociągów TEE. Ale to jeszcze chwilę potrwa, najpierw chyba zakończę temat "Rheingolda", a do tego jeszcze daleka droga.

Zdjęcia od kolegi Jarząbka ciekawe. Ja celowo nie wrzucałem zdjęć, bo oczywiście nie mam własnych, zresztą nie tylko przedwojennego "Rheingolda", ale także tych późniejszych. ;)Jest trochę stron, na których jest takich zdjęć sporo. Co ciekawe, największą kolekcję znalazłem na stronie włoskiego klubu miłośników Märklina:
http://www.marklinfan.com/f/post.asp?method=ReplyQuote&REPLY_ID=4682&TOPIC_ID=643&FORUM_ID=38
A o pociągu można sporo dowiedzieć się m.in. tu:
https://de.wikipedia.org/wiki/Rheingold_(Zug)
http://www.heinrich-hanke.de/eisenbahn/zugbildung/1928 d_rheingold.htm
http://www.rheingold-express.de/index.php
Mam też sporo literatury, ale zasadniczo nie wrzucam na forum skanów z książek i czasopism, zwłaszcza współczesnych (choć zdarzają mi się wyjątki ;)).

A teraz wróćmy do moich modeli. Jak już wspomniałem, mam modele wagonów Liliputa w ostatnim przedwojennym malowaniu, z rewizją w roku 1935. Liliput produkuje te modele od bardzo dawna, stopniowo je poprawiając, choć bez jakichś wielkich zmian. Mój zestaw pochodzi chyba z początków lat 90. XX wieku, jest w białym pudełku. Modele są wyposażone w mechanizm krótkiego sprzęgu i standardowe gniazdo NEM, co było nowością i zostało zaznaczone na pokrywie pudła. W porównaniu do najnowszych produktów firmy nie mają sprężynujących zderzaków, poza tym są właściwie takie same. Wagony pasażerskie są fabrycznie wyposażone w oświetlenie wnętrza. Mimo swego wieku wciąż wyglądają bardzo dobrze. Mam tylko mały problem z wagonem bagażowym, w którym podłoga jest lekko wygięta w łuk i nie bardzo chce się trzymać pudła, co widać na zdjęciach.

Zobacz załącznik 451709 Zobacz załącznik 451698 Zobacz załącznik 451704 Zobacz załącznik 451705 Zobacz załącznik 451706 Zobacz załącznik 451707 Zobacz załącznik 451708 Zobacz załącznik 451701 Zobacz załącznik 451702 Zobacz załącznik 451703

Oprócz tego zestawu, udało mi się kupić z drugiej ręki dodatkowy wagon bagażowy i jeden pasażerski, już z produkcji współczesnej pod marką Bachmann, w granatowych pudełkach. Wagony nie są w idealnym stanie, ale jako uzupełnienie składu od biedy jakoś wyglądają. Będę jednak musiał jeszcze nad nimi trochę popracować. Dzięki nim mogę jednak zaprezentować nieco wydłużony skład, z dwoma wagonami bagażowymi na obu końcach.

Zobacz załącznik 451697

A tu w nocy. ;)

Zobacz załącznik 451696

Wspomniałem wyżej o modelach Märklina w innym malowaniu. Niestety, nie miałem okazji zrobić dobrych zdjęć takich modeli. Jedyne, co mam, to wyjęte ze zbiorczego opakowania pudełka z wagonami, których niestety nie mogłem wyjąć z pudełek, nawet do zdjęć. Widać jednak jako tako różnicę koloru w stosunku do moich Liliputów.

Zobacz załącznik 451699 Zobacz załącznik 451700

W następnej części przedstawię modele lokomotyw, jakie prowadziły "Rheingolda" przed wojną.

Co do oryginału, to poniżej zdjęcie z początku lat 90-tych w Poznaniu
Rheingold.jpg

A co do modeli.
Te przedstawione przez Pana A. Harraska to ostatni wypust austriackiego Liliputa. Kolor soczysty fiolet, z kinematykami. Na drzwiach w stosunku do starych wagonów mają także złote ramki na drzwiach. Przez kinematykę zmieniono belki zderzakowe, że są one zamontowane (taki dodatkowy teraz element) na pudle wagonu a nie jak w TT-ce segment wychylny ze stopniami. Przez to wagony te są osadzone na wózkach nieco niżej niż wcześniejsze wypusty. Dodatkowo jak wspomniano rewizje są z roku 35-tego, ale numery boczne są na 20 500, 24 500 i bagaż 90 000 a więc z początków istnienia oryginału czyli z lat 28-30.
Wcześniejszy wypust jest podobny jednak bez kinematyki ale z numerami na 10 500 i 10 700 i bagaż 100 000 i rewizjami także z 1935 roku. A więc z numerami z okresu swojej rewizji. Jednakże tych wagonów z ostatnim wypustem nie można połączyć z powodu wysokości sprzęgów i zderzaków z powodu wyżej podanego.
Wcześniejsze modele mają linie i napisy namalowane na nadlewach pudła a od co najmniej połowy lat 80-tych mają natłoczoną złotą folię.
Modele Liliput - Bachmanna nie mają nadrukowanych złotych ramek na drzwiach i czarnego tła pod orłem. No i oczywiście fiolet - jest wyblakły i przez to wagony Bachmanna dużo tracą jak się je zbliży do oryginalnychLiliputa.
 

ALA

Aktywny użytkownik
#79
Tabor stopniowo przemalowano w kremowo-czerwone barwy TEE. ... Niemniej jeszcze przez dłuższy czas spotykało się w składach mieszankę wagonów kremowo-granatowych ze starymi numerami DB i kremowo-czerwonych, już z numerami UIC. Dotyczyło to także lokomotyw. Znane są zdjęcia kremowo-granatowej lokomotywy E10 ciągnącej kremowo-czerwone wagony i odwrotnie.
Jakoś przegapiłem ten wątek, ale co się odwlecze ...
Kilka lat temu, dość przypadkowo, wszedłem w posiadanie zestawu pociągu "Rheinpfeil" wyprodukowanego przez Trix/Minitrix w wielkości N. Zestaw o numerze katalogowym 11614 do sklepów trafił w drugiej połowie 2010 roku i składał się z lokomotywy E10 oraz pięciu wagonów. Przedstawia on skład z ok. 1967 roku, a więc przełomu epok III i IV, co przejawia się mieszanką zarówno kolorystyczną, jak i oznaczeniową.

Trix 11614 1a.jpg


Trix 11614 1b.jpg


Tak się prezentuje cały skład:

Trix 11614 1c.jpg


... a tak jego czołówka:

Trix 11614 1d.jpg

Na trzech wagonach znajdują się tablice pociągu Rheingold:

Trix 11614 1e.jpg


Trix 11614 1f.jpg


... a na dwóch pociągu Rheinpfeil:

Trix 11614 1g.jpg


cdn.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#80
Oryginalny skład, który był wzorem dla tego zestawu, a także moją próbę jego odwzorowania w H0, pokazałem na poprzedniej stronie. A taki zestaw firmy Märklin i Trix oferowały też w wielkości H0.