• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rewitalizacja byłej Stargardzkiej Kolei Dojazdowej

OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#21
Albo to, albo stworzenie większej liczby linii autobusowych lub zatrudnienie nowych kierowców autobusów, albo doprowadzenie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej (która jest w budowie) do wspomnianego os.Lotnisko, a plany doprowadzenia SKM-ki są "jedynie" do Dworca.
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#24
Uważam za karkołomny pomysł odbudowy tej linii z kilku powodów.
Po odbudowie kolej musiała by przyciągnąć atrakcjami potencjalnego podróżnego, co może zaoferować?
Podróż donikąd z ogniskiem na końcu, jedyna atrakcja to przejazd przez most na Inie.
Musi być spełnionych kilka czynników, a mianowicie:
Ludzie związani z kolejką, pasjonaci, nie wyłonieni w konkursie i zlepek przypadkowych osób w roli maszynisty etc. Patrz: Środa Wkpl., Żnin, Żuławy czy Koszalin.
Tabor: Jak najbardziej letniaki, ot taki niedzielny pomysł na spędzenie dnia z dzieciakami z ogniskiem, kiełbachą i piwkiem dla pełnoletnich. Ale również tabor w miarę historyczny do przejazdów specjalnych.
Trasa, na takie przejazdy odcinek 10km. jest idealny, dłuższy jest zwyczajnie nużący.*
Spawa najważniejsza- ilość przejazdów, tu kliniczny przykład to Śmigiel, wg. mnie utracona szansa, jest klimat dawnej kolei, a w ciągu roku dosłownie kilka przejazdów.
Teraz kilka argumentów:
Atrakcyjność trasy jest czynnik podstawowy. Parowozik, to jest w dzisiejszych czasach magnes ogromny. W Środzie gdy byłem w sierpniu 2019, było tylu chętnych, że postanowiono doczepić dodatkowe wagony. Nie wiem, jak to wygląda gdy kursuje lok. spalinowy? Długość trasy idealna.
Podobnie Żnin, zaryzykowałbym, że tam idealnym rozwiązaniem było by kursowanie do Biskupina, a Gąsawę wykorzystywać tylko do większych imprez, no ale to tylko tak sobie piszę. W Żninie brakuje rasowego składu historycznego do PX-a, tj. wagony towarowe są, ale brak porządnego wagonu osobowego.
* Dłuższe trasy mają rację bytu, gdzie jest spory ruch turystyczny: Nadmorska, Żuławy, Bieszczady-te stały się modne, miałem okazję przejechać się kameralnie całą trasą w 5 osób poźną jesienią z Kp4.
Podróż niesamowita.
Przeworsk-Dynów-przepiękna długa i atrakcyjna trasa, jechałem z parowozem i tam parowóz do pociągów turystycznych, ale okazjonalnych to byłby hit.
Reasumując blado to widzę. Zbyt dużo jest do odtworzenia.
Teraz kilka słów do damaro. W dobie busów, własnych aut istnienie takiej kolei nie ma racji bytu. Przykład-Pleszew. Dwa lata temu miałem okazję spędzić tam jeden dzień i motorak SKPL woził maksymalnie 1-2 osoby! Pasażerowie udawali się do własnych aut, a nie na pociąg do Pleszewa Miasta.
Tam przydały by się przewozy turystyczne latem na wąskim, czy okzajonalne z parowozem na normalnym.
Porównywanie kolejek z Niemiec-Saksonia, Harz nietrafione, wręcz nieprzyzwoite. Tam są potoki turystyczno-miłośnicze a parowóz jest tym magnesem, chociaż gdy jechaliśmy pociągiem Radebeul koło Drezna, to pociąg był zapełniony w 10%.
Kultura techniczna. Prosty przykład z Drezna. Kolej terenowo-linowa i podwieszana na Loschwitz , pięknie utrzymane zabytki techniki, gdy tam byłem jeździły praktycznie puste. Jednym kursem jechała starsza Pani na górę, ale jest pięknie utrzymanym zabytkiem.
Szwajcaria? Przecież to dwie długości na księżyc od Nas. Panie, coś Pan?
 

daromaro

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.261 103 84
#25
Gmina Rewal zainwestowala 50mln PLN. Wybudowano od nowa torowisko na trasie 10km (uproszczone). Wyremontowano mosty, dworce. Wybudowano tez nowe dworce. Czy inwestycja sie zwraca? Nie mi to oceniac ale ruch jest, pasazerowie tez dopisuja. Tylko czy w Gminie Stargard Szczecinski znajdzie sie osoba decyzyjna, potrafiaca udzwignac ciezar zobowiazan finansowych? Mysle, ze tak jak maja w planach wesji "B" powstanie sciezka rowerowa...
 

Zbyszek

Znany użytkownik
Reakcje
810 71 5
#26
Czytaj ze zrozumieniem. W Rewalu jeżdżą pasażerowie, jak w końcu wyremontują i będą mieli parowóz to i więcej miłośników tam pojedzie.
W Stargardzie co nam zaoferują? A trzeba zrobić sporo: odbudowa szlaku, remont i przegląd mostu. Tabor skąd? Z mojej strony koniec.
 
OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#29
Gdyby tak zbudować kolejkę do jez.Miedwie od Stargardu, gdzie jest 8 km, to podróżujących było by od zapiepszenia w letnie weekendy. Tam jest dużo turystów ze Stargardu i Szczecina. Wiadomo, problem z taborem i zrobieniem infrastruktury, ale chociaż napewno byli by podróżujący. Małkocin dla mnie to zdecydowanie zły pomysł.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.095 3 1
#30
Kolega @xXGoloXx widzę świeży jeszcze idealista - optymista. Ale to przejdzie po jakimś czasie, spokojnie :)
Odbudowa lub budowa linii kolejowej to są gigantyczne pieniądze, które nie rosną na drzewie. Ktoś je musi wyłożyć. Ktoś wcześniej powinien przeprowadzić analizy, ktoś kupić grunty (jak budujemy, to komuś trzeba wejść na działkę), ktoś...
Ktoś musi znaleźć tabor a ktoś go wyremontować. Tu problemem nie jest kasa tylko życie. Taboru ex PKP zasadniczo wolnego już nie ma, a z remontami też nie wystarczy mieć pieniądz - poszukaj informacji o Px48 z Ełku.

Teraz o ktosiu: Ktoś, to może kolega @Zbyszek , może kolega @daromaro albo kolega @Paweł R mają wolne po kilka baniek i się zrzucą? Nie mają? To samorząd powinien! Radny jeden jest podjadamy wizją kolejki, ale szemrany burmistrz z lokalnym przedsiębiorcą chcą ukręcić na terenie swoje lody... I tak dalej i tak dalej...

Jeden mówi Miedwie drugi Małkocin, a który ma rację? A jakieś badania, jakieś analizy zwrotu inwestycji? Czy tylko paluszek, uprzednio pośliniony, w górę i patrzymy skąd wiatr? O! Od Swędziworów wieje, tam budujmy, tam będą ludzie i piniąszki!

Popisać możemy, a kto pójdzie i zrobi? Kto rozbije skarbonkę?
 
OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#32
Optymistą to ja bym siebie nie nazwał, zwłaszcza pisząć że temat rewitalizacji stargardzkiej wąskotorówki powraca po raz "n-ty". A bo to wcześniej brakowało taboru, a to maszynistów chętnych nie było.
 

Dobrzyn

Moderator Forum Prawdziwa kolej wąskotorowa.
Zespół forum
Reakcje
1.095 3 1
#33
@Dobrzyn jest dokladnie tak jak piszesz. Regionalne interesiki rozwalily cala waskotorowke w Polsce. Od morza po Tatry albo Bieszczady...
To jest nieco bardziej skomplikowane.
Po pierwsze: Koleje te powstały w konkretnym celu. A to do przewozu wojska, a to buraków, węgla, gliny, drewna , najmniej - ludzi. Do przewozu turystów raczej wąskotorówek się nie budowało. I powodem likwidacji w większości nie są interesy i interesiki, a ustanie celu w którym je wybudowano. Cukrownia padła - zwijamy, glina się kończy - zwijamy. Przypominam, że kolejki likwidowano już przed wojną! I nie czarujmy się. Większość linii wiedzie (wiodła) przez orne pola, łącząc nic z niczym.
Po drugie: Mała elastyczność. Jeśli chcemy pojechać autem gdzie indziej to nie musimy realizować inwestycji za miliony i kłaść torów. Smutne ale prawdziwe.
Po trzecie: Wygoda. Jakiś czas temu byłem w Pleszewie. Z miasta do Kowalewa jechało może 3 może 4 osoby. A parking w Kowalewie - pełny. Skomunikowanie przecież jest, cena atrakcyjna, więc co nie gra? Wygoda. Obecnie w większości gospodarstw domowych jest auto (Zdarzają się i takie, gdzie na 4 osoby dorosłe jest...6 ;) ) i nikt normalny mając auto nie będzie się telepał na wąskotorówkę żeby nią dojechać na dworzec, tylko jak "Pan" wsiądzie w samochód i na ten dworzec pojedzie. Autem.
No dobra - rozpisałem się, czas kończyć. Cel pierwotny ustaje i albo mamy szczęście i sam znajduje się inny cel (arboretum, zamek, jezioro, cokolwiek) albo walczymy z wiatrakami. To znaczy ktoś powinien walczyć.