• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Rewitalizacja byłej Stargardzkiej Kolei Dojazdowej

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#1
Po raz n-ty od 2001 roku powraca temat przywrócenia w Stargardzie Kolei Wąskotorowej. W czasach swojej świetności kolei ta liczyła grubo ponad 100 km, a dojechać można było m. in. do Dobrej Nowogardzkiej, Ińska, czy do Dobrzan. Oczywiście te nazwy mieszkańcom innych regionów nic nie mówią, ale trasy te dla mieszkańców zwłaszcza Stargardu, miały swoje walory turystyczne, ponieważ na trasie linii są lasy i popularne jeziora do wypoczynku. Niestety wskutek rosnącej popularności transportu samochodowego, a co za tym idzie – braku rentowności kolej wąskotorowej, zdecydowano się ją zamknąć. Oczywiście miejscowi działacze zdecydowali się ratować kolej przed całkowitym zamknięciem proponując zostawienie linii Stargard–Ińsko (ok. 50 km) z powodu walorów właśnie turystycznych, niestety problemem okazało się pozyskanie środków i kolej jednak zamknięto całkowicie. Od 20 lat temat powraca jak bumerang. Niedawno gruchnęła informacja o próbie rewitalizacji kolei na odcinku Stargard–Małkocin (10 km). Kolej miałaby funkcjonować w sezonie letnim. W mojej opinii ta trasa ma zbyt słabe walory turystyczne i nikt by nią poprostu nie jeździł. Jest tam tylko mały lasek i nic więcej. Po więcej odsyłam do artykułów:
https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Stargardzka_Kolej_Wąskotorowa#Linie
https://stargardzka.pl/2020/02/29/u...qhbsAvXdJe22bbRJkmlxhUoKNUJDsxwFOAOy0Qt62k-CQ
W razie państwa pytań, mogę się podeprzeć książka pana Sebastiana Szwajlika pt. „Dzieje kolei stargardzkiej 1846-2000".
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#4
Wiesz, ja to pisałem odnośnie większości mieszkańców Polski, a nie np. użytkowników tego forum.

Ja też jestem większością tego kraju, uczestnicy tego forum nie są w niczym lepsi od innych obywateli tego kraju.
Poza tym to nie do końca są Małkociny, lecz Małkowiny, ta pierwsza nazwa w książce Pana Burzykowskiego pt. "Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim" podana jest w nawiasie, 20 kwietnia 2017 roku oficjalnie Małkowiny powróciły na mapę jako dzielnica Małkocina i na zakończenie tej dyskusji, ciekawostka.

http://www.infomalkocin.pl/start/ta...ger-kleinbahn-znaleziona-na-stacji-malkowiny#
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#5
Obojętnie co by nie powiedzieć i napisać, z chęcią odwiedził bym to miejsce jeszcze raz :), byłem tam w roku 1977:eek:, ale mało co pamiętam, no i wtedy nie interesowałem się jeszcze kolejami:(, zwłaszcza wąskotorowymi.
 
OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#6
Odważne stwierdzenie, ale błędne.
Ja też jestem większością tego kraju, uczestnicy tego forum nie są w niczym lepsi od innych obywateli tego kraju.
Poza tym to nie do końca są Małkociny, lecz Małkowiny, ta pierwsza nazwa w książce Pana Burzykowskiego pt. "Koleje wąskotorowe na Pomorzu Zachodnim" podana jest w nawiasie, 20 kwietnia 2017 roku oficjalnie Małkowiny powróciły na mapę jako dzielnica Małkocina i na zakończenie tej dyskusji, ciekawostka.

http://www.infomalkocin.pl/start/ta...ger-kleinbahn-znaleziona-na-stacji-malkowiny#
Odnośnie pierwszej części pana przedostatniej wypowiedzi: dalej mnie pan mnie nie rozumie. Ja tu nikogo nie dyskryminuję ze względu na pochodzenie geograficzne ani ze względu na inne czynniki, a jedynie chodzi mi o to, że np. przeciętny "zjadacz chleba" z Warszawy w większości nie wie gdzie leży Ińsko, Dobrzany itd. Proszę nie posuwać się do nadinterpretacji.
 

Kpt. Nemo

Łowca cech
Donator forum
Ekspert
Reakcje
20.028 494 29
#7
Dlatego się nie spieramy o pierdoły, czekamy na efekty.
Choć jako urodzony pesymista, cienko to widzę, zwłaszcza jak się człowiek naczyta nowinek np. o Krośniewickiej KD to brak mu wiary w słowa.
 
OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#8
Dlatego się nie spieramy o pierdoły, czekamy na efekty.
Choć jako urodzony pesymista, cienko to widzę, zwłaszcza jak się człowiek naczyta nowinek np. o Krośniewickiej KD to brak mu wiary w słowa.
Dla mnie dużo lepszym pomysłem z punktu widzenia popularności kolejki, jest zbudowanie wąskotorówki do jez. Miedwie, skąd od Stargardu jest 7 km. Tabor wąskotorowy w samym mieście ma jakieś 2-2.5 km (niestety z przerwami bo część torów została albo ukradziona, albo zaasfaltowana) i te tory lecą od stacji w kierunku zachodnim do ul. Podleśnej a jez. Miedwie jest właśnie na zachód od miasta. Jest to bardzo popularne miejsce wypoczynku w letnie weekendy dla ludności, więc ta linia (Stargard-Morzyczyn) napewno byłaby linią popularniejszą od tej, którą proponują stargardzccy decydenci, tylko problem jest taki, że trzeba kupywać działki od różnych osób no i niewątpliwie były by większe koszty budowy nowej infrastruktury, bowiem na trasie do Małkocina są małe ubytki, zaś pozostały tabor jest zdatny do eksploatacji, a do Miedwia trzeba budować całkiem od nowa 5 km trasy.
 

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#9
Coz. Na Swiecie kolej 1000 milimetrow jest jak najbardziej dochodowa. Przyklady: Szwajcaria, Japonia, Brazylia, Wlochy. Tylko zamiast myslec o wskrzeszaniu 'starego' trzeba myslec o 'nowym'. We wloszech po torze 950mm (zblizone do 1000mm) jezdza nasze pociagi z Newagu. Mysle, ze dla 50km takiej lini byla by to realna inwestycja - normalny transport w ramach szybkich szynobosow. A, ze czasem na torach pojawil by sie parowoz...

https://serwisy.gazetaprawna.pl/tra...a-pojazdow-dla-sycylijskiego-przewoznika.html

Vulcano_Catania_Borgo.jpg

Zrodlo zdjecia: pl.wikipedia.org/wiki/Newag_Vulcano
 
OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#10
Coz. Na Swiecie kolej 1000 milimetrow jest jak najbardziej dochodowa. Przyklady: Szwajcaria, Japonia, Brazylia, Wlochy. Tylko zamiast myslec o wskrzeszaniu 'starego' trzeba myslec o 'nowym'. We wloszech po torze 950mm (zblizone do 1000mm) jezdza nasze pociagi z Newagu. Mysle, ze dla 50km takiej lini byla by to realna inwestycja - normalny transport w ramach szybkich szynobosow. A, ze czasem na torach pojawil by sie parowoz...

https://serwisy.gazetaprawna.pl/tra...a-pojazdow-dla-sycylijskiego-przewoznika.html

Zobacz załącznik 712147
Zrodlo zdjecia: pl.wikipedia.org/wiki/Newag_Vulcano
Tylko ile takie cacko kosztuje? Pewno jest to zbyt drogie dla stargardzkich samorządowców, skoro szukają używanego taboru.
 

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#14
Pawle u "Nas" nawet nie maja czym jezdzic. Wzieli motorowke z Gryfic do remontu i slad po niej zaginal. A to co zostalo to jest w stanie agonalnym. Ale gdyby to przywrocic do zycia albo zbudowac kopie to czemu nie...


Tak jak napisalem powyzej: "A, ze czasem na torach pojawil by sie parowoz..." Wszystko mozna polaczyc. I stare i nowe.
 

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#15
Generalnie wydaje sie, ze koleje 1000mm i nie tylko marnuja sie w obecnej formie wykorzystanie. Jak dla mnie to powinna byc forma "tramwaju" sluzacemu regularnego transportowi ludzi a nie "zabawom w ciufcie". Bo tak to traktuja te wszystkie obecne projekty dotyczace kolei waskotorowych.

Jeszcze jedna wazna rzecz. W Niemczech jest totalnie inna kultura techniczna. Maja to cos czego nam brakuje, niestety...
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#16
Ja na wąskotorówce wolałbym pociąg z wagonami tzw. "letniakamI" lub podobnymi do nich- bez szyb, tylko z zadaszeniem i ściankami bocznymi, bo w końcu u nas ludzie jeżdżą wąskotorówkami rekreacyjnie i nastawiają się na podziwianie przyrody (przynajmniej w moim odczuciu). Jeżeli ten nowy pociąg jeździłby bez wagonów o których wspomniałem, to ja dziękuję jednak za taką wąskotorówkę.
 

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#17
Wszyscy maja takie podejscie do waskiego toru i dlatego to co ledwo dycha kolebie sie krzywo po latanych torach ( z wylaczeniem Nadmorskiej 1000mm bo tam sa nowe tory).
 

daromaro

Znany użytkownik
Reakcje
1.245 103 84
#19
Alez oczywiscie. Na gorze napisalem "kopi" , bo to co jest i tak sie do niczego nie naddaje. W kazdym razie nie do nowoczesnego transportu. Bo tu trzeba juz podchodzic jak do trasportu a przy okazji pokazac historie.

Nie moze tez byc to transport przypadkowy z dwoma pociagami na dobe albo raz w tygodniu. To musi byc regularna komunikacja. Mysle, ze Nadmorska i Stargardzka spokojnie mogly by spelniac takie zadsnie.

Ale na to trzeba inwestora, ktory nie bedzie oczekiwal zwrotu z inwestycji w krotkim czasie.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
X

xXGoloXx

Użytkownik
Reakcje
24 1 0
#20
Komunikacja miejska w Stargardzie kuleje. Autobusy są co 30-40 minut i to wielu ludzi denerwuje. Niestety odrestaurowanie wąskotorówki w obecnym kształcie infrastruktury jako części komunikacji, zadowoliłoby niewielką część mieszkańców, ponieważ stacja znajduje się w północno-wschodniej części miasta, zatem trzeba by doprowadzić infrastrukturę na południe, najlepiej do os.Lotnisko i dzielnicy Kluczewo, ale to oznacza dobudowanie ok. 10 km infrastruktury.