• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Remont raciborskiego Tw53

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
#21
Co zabawne, nowy tor pod parowozem zrobili na 750mm i nie mogli czajnika ustawić... :D Musieli poluzować mocowanie żeby szyny się rozeszły na 785... ;)
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#22
A to tego nie wiedziałem. Przecież mieli poprzedni tor, który położono koło budynku dworca na "starym" miejscu. Sądziłem, że przeniesiono go w jednym kawałku. No nic. Już po wszystkim. Lokomotywka stoi, i porządnie wygląda.
Idę na rower, bo ładna dziś pogoda.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#24
Zgadza się. Ten parowóz to "Halinka". Nie bardzo rozumiem, czemu biała obwódka na dymnicy jest porażką. Nie ma co się na to zżymać. Według mojej wiedzy ta lokomotywa nigdy nie była w zielonym malowaniu, a teraz jest i tragedii nie ma. Znam z autopsji dość dobrze GKW z czasów istnienia trakcji parowej i wszystkie lokomotywy były czarne. Firma remontująca parowóz pomalowała go tak, jak był pomalowany przed remontem. Wtedy też była biała obwódka.


Porażką moim zdaniem było by natomiast, gdyby nikt nie zabrał sie za remont tej lokomotywy i pozwolono by jej zgnić, a to już było blisko. Dobrze zrobiono również, przenosząc ją na środek placu przed dworcem i instalując przy niej kamerę monitoringu miejskiego. Na poprzednim miejscu, nikt jej nie doglądał, więc jacyś kretyni wybijali regularnie szkła reflektorów i dokonywali innych zniszczeń. Zabierali sie już za nią też graficiarze, co widać na załączonym obrazku.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#25
Z tego co znam z autopsji to lokomotywy Tw53 przynajmniej pod koniec swojej aktywnej kariery były pomalowane na kolor oliwkowy co po wybrudzeniu mogło wyglądać jak czarne. Super że wyremontowano ten parowóz szkoda tylko że powtórzono te same błędy przy malowaniu, ale myślę że jest to do zrobienia. Zdziwiły mnie natomiast przednie zderzaki bo to są chyba "normalnotorowe" i do tego obrocone o 90 stopni. Przypuszczam że jak za pierwszym razem ustawiano tą lokomotywe to była zdekompletowana i na pomnik dano zderzaki z jakiegoś wagonu.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#26
Ze zderzakami to się zgadza. Są normalnotorowe. Na GKW cały tabor miał normalnotorowe zderzaki i sprzęgi śrubowe (vide,- zdjęcia np ze skansenu w Rudach).
Ciemnooliwkowych lokomotyw nie pamiętam, ale to nie wyklucza, że tak było. Możliwe, te jeżdżące po zakładowych bocznicach mogły być tak malowane.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#27
Na GKW nie stosowano normalnotorowych sprzegow i zderzaków. Owszem stosowano podobny układ urządzeń cieglowo zderzakowych jak na torze normalnym ale zderzaki są znacznie krótsze jeśli dobrze pamiętam to miały długość 450 mm. Nie stosowano także sprzegow śrubowych tylko 3 ogniowe jak kiedyś w taborze towarowym na kolejach brytyjskich. Co do kolorów Tw53 to widziałem ciemno oliwkowe właśnie z PKP. Raz w Rudach na początku lat 80 tych był tam gościnnie i 2 3 razy w Bytomiu. Ja z GKW jestem związany od dziecka choć w mojej okolicy w zasadzie wyłącznie spotykałem lokomotywy spalinowe.
 
#28
No właśnie zarówno według zdjęć innych egzemplarzy jaki i planów to zderzaki są normalnotorowe, 650, przykręcone właśnie w ten sposób. Tylne zreszta też.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#29
Fakt. Ta różnica w długości zderzaków i detalach sprzęgów umknęła mi widocznie. No, ale z tymi zderzakami to ta lokomotywka już tak chyba zostanie i nie robił bym z tego tragedii. Jak się nie ma co się lubi, to się lubi, co się ma.
 
OP
OP
hamulcowy

hamulcowy

Aktywny użytkownik
#30
Pogrzebałem w internecie i znalazłem co najmniej jeszcze dwie maszyny a "długimi" zderzakami. Tak przynajmniej wygląda to na zdjęciach.
Jedna to lokomotywa o numerze 2560 z Chabówki a druga to Tw znajdujący sie w Rudach (ten z żółtymi skrzyniami wodnymi), o numerze 2566 ( tak odczytałem go z niewielkiej fotografii). Wyglądało by więc na to, że mogły być stosowane równolegle "wąskie" i "normalne" zderzaki lub, że przypadkiem, dla skompletowania tych egzemplarzy założono zderzaki normalnotorowe, bo innych nie było.
 

Jacek765

Znany użytkownik
#32
Z tymi zderzakami to rzeczywiście ciekawa sprawa. Wczoraj byłem w Rudach i tamtejszy Tw53 rzeczywiście ma długie zderzaki i też obrocone o 90 stopni jak w Raciborskim.
20170615_153838.jpg
20170615_153921.jpg


Natomiast kilka dni temu byłem w Bytomiu na Industriadzie i tam zrobiłem zdjęcie Tw47 z normalnymi wąskotorowymi zderzakami.
20170610_122446.jpg