• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Relacja z Bad Oeynhausen

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#1
W tę sobotę, jak zapowiadałem, odwiedziłem fremowców na jednym z wielu małych spotkań regionalnych:
http://www.fremo.org/termine/2008/oeynhausen.htm

Ogólna relacja jest na forum modelarstwo.info
tutaj podzielę się uwagami technicznymi.

Przyjęto mnie bardzo miło, akurat była przerwa na lunch, więc pooglądałem sobie moduły,
trzeba przyznać że bardzo solidnie wykonane, ludzie sie opierają i nic sie nie dzieje,
z tym że ta solidność idzie czasem w parze z siermiężnością wykonania scenerii,
ale gdy sie przerwa skończyła, zaczęli rozdzielać zadania:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0486-wiec.jpg

i dali mi do ręki rozkład jazdy, regulator i plik kart wagonowych:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/-DSCN0488_Ng67025.jpg

to już nie miałem czasu na rozpatrywanie scenerii bo zaraz był odjazd ;)
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/DSCN0485-Ng67025.jpg

Uwaga jest skoncentrowana przede wszystkim na odwzorowanie modelu ruchu kolejowego -
rozkłady jazdy, manewry, a także urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego,
często odwzorowane podobnie jak w oryginale, np. zamknięcia kluczowe rozjazdów.

Co do kart wagonowych, to okazało się to proste, mimo bariery językowej,
ale wynikało to z tego, że każdy wiedział co do niego należy.
Jak przyjechałem na stację, to patrzyłem jakie mam listy przewozowe na kartach wagonowych, przekazywałem je obsłudze stacji wskazując które to wagony w składzie,
a oni wydawali mi polecenia wykonania odpowiednich manewrów, często mieli druga osobę do pomocy która sterowała Kof'em albo inna manewrówką.
To, na jakie bocznice jakie wagony trzeba wprowadzić, to już wiedziała obsługa stacji, bo to ich stacja.
Platformy i węglarki miały oczywiście wyjmowalne ładunki.
Oprócz składów pasażerskich i towarowych zbiorowych, kursowały też dalekobieżne pociągi towarowe (tak dla picu), od szuflady początkowej do końcowej.
W czasie ruchu obowiązywał czas modelarski, skrócony 6 lub 8 razy w/m rzeczywistego.
W przełożeniu na czas rzeczywisty to mam wrażenie ze rozkład był luźniejszy niż to co np. w Krakowie robimy, a i tak były obsuwy.
Z tym że zakłócenia rozkładu jazdy przy np. 6ciu stacjach nie są już tak krytyczne jak u nas.

Parę fotek technicznych, które może was zaciekawią:

Szuflada z przesuwnicą
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0431-przesuwnica.jpg

szuflada, przesuwnica, pudło na tabor i schowek na papierologię w jednym:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0455-przesuwnica.jpg

przesuwnica, wąski tor:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0472-przesuwnica.jpg

szuflada z obrotnicą, bardzo prosto zrobioną:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0449-obrotnica.jpg

różne ładunki:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0464-ladunki.jpg

przycisk stopu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0415-stop.jpg

przejazd ze szlabanami zamykanymi na korbkę:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0462-przejazd.jpg

napęd szlabanów od spodu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0463-napedprzejazdu.jpg

wywrotnica do buraków cukrowych (znaczy się kolendry :) na wąskotorowej stacji Goyatz
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0473-wywrotnica.jpg

ręczne przekładanie zwrotnicy z zamknięciem kluczowym
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0435-zamknklucz.jpg

manufaktura OUTBUS robi takie właśnie mechaniczne urządzenia:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0448-wajchy.jpg

widok od spodu na okablowanie, mocowanie nóg i ręczny napęd rozjazdu
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0456-kable-nogi-naped.jpg

oprócz mechanicznych, są też napędy elektromechaniczne, zazwyczaj firmy Fulgurex:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0467-fulgurex.jpg

metalowe nogi są solidnie przykręcone do metalowych gniazd:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0438-nogi.jpg

albo drewniane nogi do drewnianych gniazd:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0443-nogi.jpg

najczęściej nogi nie są mocowane do boczków tylko do wręgów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0470-nogi.jpg

młodzi noszą ze sobą krzesełka lub inne podstawki:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0468-mlody.jpg

jeszcze jedno wykonanie nóg (w głębi widać zegar-matkę):
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0441-podstawka.jpg

usztywnienie i podstawka w jednym:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0440-podstawka.jpg

zapasowe FREDy
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0452-fredy.jpg

wagony i ich karty:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0453-karty.jpg

taki sobie schowek na karty
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0454-2karty.jpg

stolik ichniejszego gbbsofta ;)
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0476-DCC.jpg

Podsumowując: umieją się nieźle bawić :)
 

spex

Użytkownik
KKMK
Reakcje
0 0 0
#2
ciekma napisał(a):
wywrotnica do buraków cukrowych (znaczy się kolendry :) na wąskotorowej stacji Goyatz
Obrazek
Mógł byś coś więcej o niej powiedzieć? Jak jest sterowana. Czy ma jakiś mech. by wywracać tylko jeden wagon itp.

Bo takie coś może mi się w kiedyś przydać :>
 
OP
OP
ciekma

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#3
Wywrotnica ma mieć silniki, jeden do obracania, drugi obracający śruby które zamykają te dwie poprzeczki przytrzymujące wagon. Ale na razie wszystko ręcznie, bo w trakcie robienia, co widać bo niepomalowana.
 

Podobne wątki