W tę sobotę, jak zapowiadałem, odwiedziłem fremowców na jednym z wielu małych spotkań regionalnych:
http://www.fremo.org/termine/2008/oeynhausen.htm
Ogólna relacja jest na forum modelarstwo.info
tutaj podzielę się uwagami technicznymi.
Przyjęto mnie bardzo miło, akurat była przerwa na lunch, więc pooglądałem sobie moduły,
trzeba przyznać że bardzo solidnie wykonane, ludzie sie opierają i nic sie nie dzieje,
z tym że ta solidność idzie czasem w parze z siermiężnością wykonania scenerii,
ale gdy sie przerwa skończyła, zaczęli rozdzielać zadania:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0486-wiec.jpg
i dali mi do ręki rozkład jazdy, regulator i plik kart wagonowych:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/-DSCN0488_Ng67025.jpg
to już nie miałem czasu na rozpatrywanie scenerii bo zaraz był odjazd
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/DSCN0485-Ng67025.jpg
Uwaga jest skoncentrowana przede wszystkim na odwzorowanie modelu ruchu kolejowego -
rozkłady jazdy, manewry, a także urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego,
często odwzorowane podobnie jak w oryginale, np. zamknięcia kluczowe rozjazdów.
Co do kart wagonowych, to okazało się to proste, mimo bariery językowej,
ale wynikało to z tego, że każdy wiedział co do niego należy.
Jak przyjechałem na stację, to patrzyłem jakie mam listy przewozowe na kartach wagonowych, przekazywałem je obsłudze stacji wskazując które to wagony w składzie,
a oni wydawali mi polecenia wykonania odpowiednich manewrów, często mieli druga osobę do pomocy która sterowała Kof'em albo inna manewrówką.
To, na jakie bocznice jakie wagony trzeba wprowadzić, to już wiedziała obsługa stacji, bo to ich stacja.
Platformy i węglarki miały oczywiście wyjmowalne ładunki.
Oprócz składów pasażerskich i towarowych zbiorowych, kursowały też dalekobieżne pociągi towarowe (tak dla picu), od szuflady początkowej do końcowej.
W czasie ruchu obowiązywał czas modelarski, skrócony 6 lub 8 razy w/m rzeczywistego.
W przełożeniu na czas rzeczywisty to mam wrażenie ze rozkład był luźniejszy niż to co np. w Krakowie robimy, a i tak były obsuwy.
Z tym że zakłócenia rozkładu jazdy przy np. 6ciu stacjach nie są już tak krytyczne jak u nas.
Parę fotek technicznych, które może was zaciekawią:
Szuflada z przesuwnicą
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0431-przesuwnica.jpg
szuflada, przesuwnica, pudło na tabor i schowek na papierologię w jednym:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0455-przesuwnica.jpg
przesuwnica, wąski tor:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0472-przesuwnica.jpg
szuflada z obrotnicą, bardzo prosto zrobioną:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0449-obrotnica.jpg
różne ładunki:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0464-ladunki.jpg
przycisk stopu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0415-stop.jpg
przejazd ze szlabanami zamykanymi na korbkę:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0462-przejazd.jpg
napęd szlabanów od spodu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0463-napedprzejazdu.jpg
wywrotnica do buraków cukrowych (znaczy się kolendry na wąskotorowej stacji Goyatz
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0473-wywrotnica.jpg
ręczne przekładanie zwrotnicy z zamknięciem kluczowym
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0435-zamknklucz.jpg
manufaktura OUTBUS robi takie właśnie mechaniczne urządzenia:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0448-wajchy.jpg
widok od spodu na okablowanie, mocowanie nóg i ręczny napęd rozjazdu
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0456-kable-nogi-naped.jpg
oprócz mechanicznych, są też napędy elektromechaniczne, zazwyczaj firmy Fulgurex:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0467-fulgurex.jpg
metalowe nogi są solidnie przykręcone do metalowych gniazd:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0438-nogi.jpg
albo drewniane nogi do drewnianych gniazd:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0443-nogi.jpg
najczęściej nogi nie są mocowane do boczków tylko do wręgów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0470-nogi.jpg
młodzi noszą ze sobą krzesełka lub inne podstawki:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0468-mlody.jpg
jeszcze jedno wykonanie nóg (w głębi widać zegar-matkę):
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0441-podstawka.jpg
usztywnienie i podstawka w jednym:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0440-podstawka.jpg
zapasowe FREDy
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0452-fredy.jpg
wagony i ich karty:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0453-karty.jpg
taki sobie schowek na karty
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0454-2karty.jpg
stolik ichniejszego gbbsofta
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0476-DCC.jpg
Podsumowując: umieją się nieźle bawić
http://www.fremo.org/termine/2008/oeynhausen.htm
Ogólna relacja jest na forum modelarstwo.info
tutaj podzielę się uwagami technicznymi.
Przyjęto mnie bardzo miło, akurat była przerwa na lunch, więc pooglądałem sobie moduły,
trzeba przyznać że bardzo solidnie wykonane, ludzie sie opierają i nic sie nie dzieje,
z tym że ta solidność idzie czasem w parze z siermiężnością wykonania scenerii,
ale gdy sie przerwa skończyła, zaczęli rozdzielać zadania:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0486-wiec.jpg
i dali mi do ręki rozkład jazdy, regulator i plik kart wagonowych:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/-DSCN0488_Ng67025.jpg
to już nie miałem czasu na rozpatrywanie scenerii bo zaraz był odjazd
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/DSCN0485-Ng67025.jpg
Uwaga jest skoncentrowana przede wszystkim na odwzorowanie modelu ruchu kolejowego -
rozkłady jazdy, manewry, a także urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego,
często odwzorowane podobnie jak w oryginale, np. zamknięcia kluczowe rozjazdów.
Co do kart wagonowych, to okazało się to proste, mimo bariery językowej,
ale wynikało to z tego, że każdy wiedział co do niego należy.
Jak przyjechałem na stację, to patrzyłem jakie mam listy przewozowe na kartach wagonowych, przekazywałem je obsłudze stacji wskazując które to wagony w składzie,
a oni wydawali mi polecenia wykonania odpowiednich manewrów, często mieli druga osobę do pomocy która sterowała Kof'em albo inna manewrówką.
To, na jakie bocznice jakie wagony trzeba wprowadzić, to już wiedziała obsługa stacji, bo to ich stacja.
Platformy i węglarki miały oczywiście wyjmowalne ładunki.
Oprócz składów pasażerskich i towarowych zbiorowych, kursowały też dalekobieżne pociągi towarowe (tak dla picu), od szuflady początkowej do końcowej.
W czasie ruchu obowiązywał czas modelarski, skrócony 6 lub 8 razy w/m rzeczywistego.
W przełożeniu na czas rzeczywisty to mam wrażenie ze rozkład był luźniejszy niż to co np. w Krakowie robimy, a i tak były obsuwy.
Z tym że zakłócenia rozkładu jazdy przy np. 6ciu stacjach nie są już tak krytyczne jak u nas.
Parę fotek technicznych, które może was zaciekawią:
Szuflada z przesuwnicą
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0431-przesuwnica.jpg
szuflada, przesuwnica, pudło na tabor i schowek na papierologię w jednym:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0455-przesuwnica.jpg
przesuwnica, wąski tor:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0472-przesuwnica.jpg
szuflada z obrotnicą, bardzo prosto zrobioną:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0449-obrotnica.jpg
różne ładunki:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0464-ladunki.jpg
przycisk stopu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0415-stop.jpg
przejazd ze szlabanami zamykanymi na korbkę:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0462-przejazd.jpg
napęd szlabanów od spodu:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0463-napedprzejazdu.jpg
wywrotnica do buraków cukrowych (znaczy się kolendry na wąskotorowej stacji Goyatz
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0473-wywrotnica.jpg
ręczne przekładanie zwrotnicy z zamknięciem kluczowym
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0435-zamknklucz.jpg
manufaktura OUTBUS robi takie właśnie mechaniczne urządzenia:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0448-wajchy.jpg
widok od spodu na okablowanie, mocowanie nóg i ręczny napęd rozjazdu
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0456-kable-nogi-naped.jpg
oprócz mechanicznych, są też napędy elektromechaniczne, zazwyczaj firmy Fulgurex:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0467-fulgurex.jpg
metalowe nogi są solidnie przykręcone do metalowych gniazd:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0438-nogi.jpg
albo drewniane nogi do drewnianych gniazd:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0443-nogi.jpg
najczęściej nogi nie są mocowane do boczków tylko do wręgów:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0470-nogi.jpg
młodzi noszą ze sobą krzesełka lub inne podstawki:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0468-mlody.jpg
jeszcze jedno wykonanie nóg (w głębi widać zegar-matkę):
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0441-podstawka.jpg
usztywnienie i podstawka w jednym:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0440-podstawka.jpg
zapasowe FREDy
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0452-fredy.jpg
wagony i ich karty:
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0453-karty.jpg
taki sobie schowek na karty
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0454-2karty.jpg
stolik ichniejszego gbbsofta
http://layer.uci.agh.edu.pl/~mczapkie/Train/tmp/modele/FREMO/BadOy/_DSCN0476-DCC.jpg
Podsumowując: umieją się nieźle bawić