• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

[relacja] Pt47 - Angraf

#1
Witam w kolejnej mojej relacji, tym razem normalnotorowego parowozu Pt47. Budowę zacząłem jakieś dwa tygodnie temu, z czego większą część zajęło wycinanie i szlifowanie ostoi. W zestawie, razem z modelem dostałem wycinane laserowo koła do parowozu, a dokupiłem wycinane laserowo śrubki i tabliczki. Model pomaluję podobnie jak w wycinance, czyli zielone wiatrownice i budka maszynisty - dla mnie ten układ malowania jest najładniejszy :)

Na samym początku, w przerwach w wycinaniu ostoi, skleiłem szkielet tendra:
http://img207.imageshack.us/img207/8379/pt2tp0.th.jpghttp://img84.imageshack.us/img84/1408/pt4pd4.th.jpg

A tu widok na główną część ostoi - nie ma jeszcze przyklejonych wszystkich elementów - wciąż naklejam śrubki, a jest to mrówcza praca - na razie nakleiłem ich około 300:

http://img186.imageshack.us/img186/905/pt6oo0.th.jpghttp://img241.imageshack.us/img241/9772/pt9kj0.th.jpg
http://img183.imageshack.us/img183/8839/pt7fz8.th.jpghttp://img341.imageshack.us/img341/1193/pt8ty2.th.jpg

Skleiłem również kocioł:

http://img341.imageshack.us/img341/6685/pt10kc5.th.jpg

Tender okleiłem poszyciem, nie było większych problemów, poza lekkim doszlifowaniem krawędzi szkieletu, zabrałem się za podwozie tendra - znów, by odpocząć od śrubek :)

http://img242.imageshack.us/img242/8833/pt13el0.th.jpghttp://img186.imageshack.us/img186/2342/pt11dr2.th.jpghttp://img178.imageshack.us/img178/9673/pt12ol4.th.jpg




Pozdrawiam,
c.d.n.
 

Teigrek

Nowy użytkownik
#2
Też buduję ten model i zalecam każdą część porównywać z oryginałem, bo wycinanka zawiera sporo błędów -zwykle są to drobne błędy i uproszczenia, ale są.
Na twoim etapie radziłbym Ci się przyjżec ułożyskowaniu wału przekładni hamulcowej i układowi łączącemu zawieszenie tylnej osi tocznej i czwartej wiązanej, oraz samemu zwieszeniu tylnej osi tocznej. Według tego co nakreślił w tej wycinance autor, petucha ma sześciopunktowe podparcie ostoi -niczym jakiś stuletni austriak, a tył parowozu nie posiada odspreżynowania. Wskazuje to na olewatorskie podejście autora do realizmu w modelu i nieznajomość budowy parowozu.
pozdrawiam Michał
 
OP
OP
piotrekjjj
#4
Teigrek, na razie jestem na etapie budowy szkieletu tendra, w którym już pojawiło się parę błędów, jak niedopasowane dwie strony ceowników (w końcu skleiłem bez części wewnętrznej, i tak będę malować) i za długie wsporniki łączące te ceowniki - po takim sklejeniu zewnętrzne wychodziłyby poza zderzaki.
Błąd z ułożyskowaniem wału spostrzegłem sam, korzystając właśnie ze zdjęć Roberta.
Możesz napisać o błędach w tym zawieszeniu? Ciekawy jestem, a wiedzę nt. parowozów dopiero pochłaniam :)

Robert, zadałem sobie kiedyś trudu i pościągałem wszystkie zdjęcia - czuję, że bardzo mi się przysłużą, bo plany nie za dobrze opracowane - wielu rzeczy trzeba się domyślać.

Pozdrawiam,
PJ
 

Teigrek

Nowy użytkownik
#5
Już piszę o co chodzi z tym zawieszeniem:
Według autora powinno być tak, jak na poniższym zdjęciu -tylna część resora czwartej osi wiązanej jest na sztywno połączona z ostojnicą i nie współpracuje z zawieszeniem tylnej osi tocznej (na zdjęciu widoczne też świeżo poprawione łożysko wału hamulcowego)
http://images27.fotosik.pl/132/3a93da27e1e3b675m.jpg
Dopiero jak skleiłem ten element zacząłem się zastanawiać, że coś jest nie tak. W takim układzie osie tworzyłyby trzy odsprężynowane grupy [przednia toczna + pierwsza wiązana +druga wiązana] [trzecia wiązana + czwarta wiązana] [tylna toczna] -trzy grupy dają nam 6 punktów podparcia nadwozia, a najbardziej optymalnym układem ze względu na stabilność podczas jazdy (zwłaszcza przy większych prędkościach) i oddziaływanie na tor są cztery punkty podparcia. Pt47 to stosunkowo nowoczesny parowóz i wydawało mi się mało prawdopodobne, żeby miał takie archaiczne zawieszenie :idea: Pojechałem więc obejżeć najbliższą Pytę czyli jaworzyńską 28, i okazało się, że tak jak myślałem ma wzorowe czteropunktowe podparcie nadwozia, a autor modelu wciska nam jakieś dyrdymały :twisted:
Tylna część resora jest w rzeczywistości podparta na wahaczu kątowym, co widać na zdjęciu: http://images23.fotosik.pl/132/81901926117a1d1am.jpg
Podadto autor przerobił cięgła łączące przednie whacze kątowe z tylnymi na jakieś "cięgła klap dolnych popielnika z uchwytami" czyli instalację wyssaną z palca. Zaś tylna oś toczna wraz z półwózkiem Bissela jest według niego przymocowana do ostoi na sztywno, a w rzeczywistości jest resorowana w bardzo podobny sposób jak oś toczna przednia.
Może i za bardzo się czepiam, bo te elementy są stosunkowo mało widoczne, ale mnie takie niedoróbki w opracowaniu modelu strasznie drażnią, bo to nawet nie są uproszczenia, ale poprostu przekłamania!
W moim modelu starałem się to odtworzyć w miarę wiernie:
http://images34.fotosik.pl/92/94df755931677084m.jpg http://images33.fotosik.pl/92/2b0c80aed6ed98cem.jpg http://images27.fotosik.pl/132/c3df80f091f9349em.jpg http://images30.fotosik.pl/133/bb8b0c69ac9ef36cm.jpg

Innymi elementami które zostały byle jak opracowane są np. silniki -to widoczne i efektowne elementy, a autor strasznie je uprościł. Ja robiłem według zdjęć oryginału.
http://images32.fotosik.pl/92/05bfdc934d352919m.jpg

Zbyt mocno zostały też uproszczone korki wyczystkowe na stojaku. Ja zrobiłem przestrzenne.
http://images28.fotosik.pl/133/54d3a62181c6aaebm.jpg

A tak prezenuje się moja Petucha w całej okazałeści:
http://images28.fotosik.pl/133/26900abcccdc15d7m.jpg
Robię ją od maja, ale mam niewiele czasu i pracuje przy niej tylko wieczorami raz na kilka dni, a od miesiąca to nic przy niej nie robiłem bo zajmuję się tym , a pozatym zbiża się sesja :mad:
Robert Twój Ty jest świetny! pyta pewnie będzie jeszcze lepsza :smile:
pozdrawiam i życzę szczęśliwego nowego roku :grin:
 
OP
OP
piotrekjjj
#6
Teigrek, Twoja Pt też jest świetna :)
Dzięki za informację, na pewno tego dopilnuję. Muszę się wybrać gdzieś, gdzie stoi 47 i porobić jeszcze więcej zdjęć. Moja budowa też przystanęła, bo trzeba parę rzeczy na uczelnię zrobić, no i sesja też straszy :???:

Mam pytanie, czym malowałeś ostoję?

Pozdrawiam :)
 

Teigrek

Nowy użytkownik
#7
piotrekjjj napisał(a):
Mam pytanie, czym malowałeś ostoję?
Ostoję i koła malowałem farbą w sprayu "Dupli Color" na bazie żywic syntetycznych, ale gdybym miał malować jeszcze raz, to wybrałbym jakiś akrylowy spray, ponieważ akryle dużo szybciej schną, a kiedy trzeba wykonać jakieś poprawki dają się dość łatwo zeszlifować. Ten "Dupli Color" tworzy taką trochę gumowatą powłokę i ewentualne szlifowanie jest uciążliwe.
Silniki są pomalowane akrylowym sprayem "Motip" i taką też farbą zamierzam pomalować kocioł i resztę nadwozia. A do drobnych poprawek używam modelarskich farbek akrylowych Pactry.

piotrekjjj napisał(a):
Muszę się wybrać gdzieś, gdzie stoi 47 i porobić jeszcze więcej zdjęć.
Mam sporo zdjęć Pt47-28, niestety robiłem je w mżawce i przy nienajlepszych warunkach oświetleniowych, ale gdybyś coś potrzebował to mogę podesłać.
 

Robert

Znany użytkownik
#9
Teigrek-Pięknie ci wychodzi ten model, pełen szacun. Może pokusił byś się o wykonanie przewodów doprowadzających olej, do różnych elementów silnika. Ja również jak zobaczyłem w jaki sposób autor zaprojektował blok silnika to też sie lekko zdziwiłem gdy porównałem to z oryginałem i podobnie jak Ty, przerobiłem go po swojemu :razz: . Czy będziesz waloryzował model? Bo ja mam taki zamiar, tyle, że nie będzie taki ubrudzony jak moja "dwójka"
Piotrekjjj informuj na bieżąco o błędach jakie wyłapiesz z pewnością pomoże to wielu osobom przy klejeniu, tego modelu. W sumie to nie spotkałem sie ze skończoną relacją z budowy "petuchy" na kartonbau.de, kilka osób też klei ten model ale na razie coś stoją w miejscu. Pomagając jeden drugiemu chyba jakos wspólnie damy radę ;)
A oto kilka fotek z budowy lewego cylindra. Ogólnie to jest on strasznie skopany i ni jak ma się do oryginału, dlatego trzeba wykazać się własną inwencją twórczą.
http://images31.fotosik.pl/92/1556be01403acf14m.jpghttp://images34.fotosik.pl/92/0e496c141572f49fm.jpghttp://images30.fotosik.pl/133/44a6631ea7307ae2m.jpg
 
OP
OP
piotrekjjj
#10
Kolejne fotki z niewielkiego frontu robót (brak czasu) - pomalowałem ostoję sprayem, trochę za jasny kolor wyszedł, ale jakoś temu zaradzę
http://img509.imageshack.us/img509/5976/pt16ze6.th.jpghttp://img125.imageshack.us/img125/9458/pt18kd9.th.jpg

Powolutku wycinam części do wózków tendra
http://img141.imageshack.us/img141/755/pt17zg3.th.jpg
A tu widok całości, jak na razie
http://img124.imageshack.us/img124/2709/pt15nn7.th.jpghttp://img220.imageshack.us/img220/5898/pt14kh6.th.jpg

Teigrek, czy Tobie pasowała dobrze ta poprzeczna podpora kotła (cz. 147-150)? Ja musiałem doklejać warstwę tekturki po bokach, by pasowała.

Pozdrawiam
PJ
 

Maverick33

Aktywny użytkownik
#17
Jeśli chodzi o błędy na które można jeszcze natrafić to - bład w druku pomostu - jedna strone - chyba lewa jest bez nadruku ryfli, cz c126 - do wózka tendra jest w jendym komplecie a powinny być dwa komplety , brakuje tez paru oznaczeń na rysunkach które jakimś trafem wcieło przy druku - chodzi o cz 45e,44e i 42e - to czesci naklejane na podpory pomostu, brak tez jest oznaczenia gdzie doklejane jest złącze ogrzewania parowego cz 315, 316. Zainteresowanym osobom - proszę o maila wysle plik w jpg popraionego pomostu, cz c126 i tych brakujacych rysunkow - np oznaczen grubosci rur i przewodów. Co do uproszczeń przez autora - sami wiecie że nie ma dostępu do dokumentacji technicznej - jeden pan ma ale nikomu nie da :( tak to juz u nas jest w kraju.
Model oczywiście jest w pewnym stopniu uproszczony - warto oczywiście napisać co i ja ale szkoda wylewać krokodyle łzy i nalatywać na autora - wystarczy zwrócić uwagę mmyślę że wraz z ilością projektów które tworzy będzie coraz lepiej - choćby ostatnio zrobiony przez niego projekt PU 29 - który miałem okazje sklejac.
Dodam też jedną rzecz - dość ważną - w trakcie relacji z klejenia surówki PT 47 nikt nie zwrócił uwagi na ten błąd z z zawieszeniem wózka i resorów. To samo było przy EP09 - jak prosiłem o pomoc w trakcie klejenia surówki to było cicho - jak model wyszedł to zrobiło sie wielkie haloo że coś uproszczone, że czegoś nie ma. Myśle że warto zachęcać tego projektanta na to aby robił coraz lepsze projekty - a wiem że ma w planach naprawde piękne i krytykowac go z kulturą aby go nie zniechęcić. Aktualnie kleje następny projekt który został zrobiony przez dwóch projektantów - jednym z nich jest ten od PT 47 - jest to projekt Pm2 i naprawde jest full wypas - jest to model robiony wg dokumenacji.
 

mauser

Nowy użytkownik
#18
Propo modelu EP09 to pomylenie zestawu kołowego z lokomotywy ET22 lub EU07 z zestawem kołowym z lokomotywy EP09 nazywasz uproszczeniem? A jak nazwiesz to że w modelu Ty45 (który teraz mam na warsztacie) nie ma maźnic, a tylko pogrubioną ostoję??
 

mauser

Nowy użytkownik
#20
Kolego Meggido masz rację. Ja też mam Pt47 w planie kleić i chciałbym się dowiedzieć co jeszcze mam poprawić podczas klejenia, a kilka swoich uwag do Ty45 też umieszczę ale to w osobnym temacie. A koledze piotrekjjj życzę powodzenia, cierpliwości i wytrwałości.
 

Podobne wątki