• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Coś tam podobnego ciągnęła, wprawdzie 4 członowego, ale może...?
"Przeszkodę" stanowi w tym przypadku nie tyle malowanie czy ilość członów (zespół trójczłonowy zapewne już nie istniał lub miał inne malowanie, a może był już dwuczłonowy), a okresy, z których modele odwzorowują pierwowzory. Model zespołu wagonów piętrowych to okres od 1998 roku do... powiedzmy 2001 zakładając trzyletni okres międzynaprawczy, a ponadto od 2001 roku zestaw mógł już mieć tzw. "trumienkę". Model lokomotywy mimo iż ma naniesioną na ramie datę ostatniej naprawy okresowej zakończonej 27 maja 2002 roku, to jego barwy zdają się wskazywać raczej na późniejszy okres eksploatacji lokomotywy (wyblakłe kolory?), ale nawet gdyby nie zważać na to, to i tak mamy "dziurę" pomiędzy okresami, z których modele odwzorowują swoje pierwowzory. Moim zdaniem wspomniane modele nie pasują do siebie i nadal nie został wyprodukowany model lokomotywy pasujący do miniatury poznańskiej "Bipy" z V epoki.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Pierwowzór SU45-165 w tym czasie była na Podlasiu. Dopiero w 2003 roku delegowano ją do Opola, ale to i tak nie ten rejon co "Bipa". EU07-541 okresowo pasuje. Lokomotywy serii EU07 jeździły z wagonami piętrowymi pomiędzy Poznaniem i Wrocławiem - zarówno z "Bipami" jak i "Bohunami". Co prawda na zdjęciach widziałem tylko czteroczłonowe "Bipy", ale nie jest to podstawą do stwierdzenia, że na pewno taka trójczłonowa nie pojawiła się na jednym z takich pociągów osobowych ze stolicy Wielkopolski do stolicy Dolnego Śląska. Faktycznie z dotychczas wyprodukowanych modeli to właśnie tej lokomotywie "najbliżej" do poznańskiej "Bipy" (ewentualnie również SM42-1183) i przyznaję, że o niej zapomniałem (podobnie jak o "Stonce"), ale odnoszę wrażenie, że pociągi Poznań - Wrocław obsługiwane były taborem poznańskim (zarówno wagony jak i lokomotywy) co potwierdzają numery lokomotyw na zdjęciach i ich przydziały, ale nie mam wiedzy, czy Wrocław też "wystawiał" tabor do obsługi pociągów osobowych do Poznania. Może ktoś z Wrocławia mógłby coś więcej na ten temat powiedzieć? Może pan @Rysiek?
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.344 47 0
Panowie ja też mam pytanie o zestawienie składu bo aż takim znawcą nie jestem w dziedzinie kolei a w necie nie znalazłem. Chcę zestawić sobie skład z Fiata, czterech igreków, trzech dwójek i jednej jedynki i do tego podpiąć Bonanzę. Mniej więcej rok 2000 może ze trzy lata późniejszy okres. Nie interesują mnie przydziały bo tutaj ciężko coś dobrać wspólnego, ale pytanie dotyczy czy Bonanzy podczepiano w takich składach w tamtych latach? Osobiście znalazłem tylko foty i filmy już z dużo późniejszego okresu PR-ów czy IC z jakimś podsyłem PR.
 

Irokez46

Znany użytkownik
Reakcje
10.344 47 0
Nieco zmieniłem kryteria poszukiwania i nieco znalazłem zdjęć z końca lat 90-tych i koło roku 2008-09 takich składów jak chodzi mi po głowie, zatem zakładam że i w 2003 mogło się cos takiego trafić.
 

Filozof

Użytkownik
Reakcje
198 0 0
Podane kryteria spełnia "Śnieżka". W latach 2000-03 bez problemu można było spotkać w zestawieniu tego pociągu bonanzę, a czasem nawet dwie i więcej. Ciężko w wymienionym okresie o idealnie taki skład jak opisałeś (zapewne jednak było całkiem możliwe poza sezonem), ale w 2005 roku już o taki było nietrudno:
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=1672&mode=search
Ponadto poszukiwane przez Ciebie zestawienie w omawianym okresie mogło się też dotyczyć pociągu Legnica-Katowice.
Wiele pociągów miało wówczas 5 wagonów (cztery dwójki i jedynka) - choćby "Chojniczanin", zapewne coś na Mazurach by się znalazło. Moim zdaniem nie będzie wielkiej zbrodni jak jedną dwójkę podmieni się na bonanzę, bo zapewne i tak się zdarzało.
Na "Powiślu" wśród pięciu wagonów zdarzały się bonanzy, mogło się też tak poukładać na innych (choćby "Liwa").
W trochę późniejszym okresie (lata 2005-06) bonanzy w pociągach pospiesznych nie były już czymś niezwykłym. W dość ciekawym zestawieniu można było spotkać "Biebrzę" - poza trzema dwójkami, jedynką i bonanzą występował także bohun:
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=7673&mode=search
Co prawda to już późniejszy okres (bezsprzecznie logo z trumienkami ), ale bardzo ciekawy skład i jak najbardziej możliwy do odtworzenia w skali H0.

Wracając jeszcze do interesującego Cię okresu, to wówczas do wielu pociągów osobowych doczepiano wagon 1. klasy. Właśnie w 2003 roku zaczęto od tego odchodzić i objawiły się wówczas ciekawe składy:
https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=302&mode=search
http://rail.phototrans.eu/14,10624,0,HCP_301D_SU45_006.html
Ale to tak na marginesie, przy okazji dając łyk inspiracji jak można wykorzystać najnowsze wypusty PIKO trochę w krzywym zwierciadle.
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
472 69 32
Takie pytanko...... czy fiacik Piko .. SP45-234 bedzie pasował do Bip-y Rivarossi 4269 ?? Obydwa z Poznania ....data rev, rózni sie o rok
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
Zdarzały się pociągi dalekobieżne, w których bonanzy "robiły" za bagażowe. Tak często było w przypadku nocnego poc. 18205/81204 Białystok - Szczecin - Białystok.
Kojarzę pociąg osobowy EU07 z Bonanzą jako bagażowy (wyłączona jedna sekcja pasażerska - zamknięte drzwi do przedziału), który wyruszał rano z Gdyni w stronę Lęborka... Nie kojarzę niestety relacji... Jechałem nim do Luzina, a potem pewną słynną Nysą z napisem DS Lębork ;-) Może Bodek kojarzysz gdzie ten pociąg zmierzał?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
To był chyba pociąg Kościerzyna - Lębork, a w późniejszych latach Gdynia - Lębork, ale on był w całości zestawiony z bonanz - były 4 lub nawet 5 w składzie.
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.587 104 12
Wpisz w wyszukiwarkę SU45-165 i znajdziesz pełno zdjęć podpisanych który rok i gdzie były robione ;)
Ale chyba tu nie o to chodzi. Tu w tym wątku gdzie staramy sie z pietyzmem dość do informacji o realistycznym zestawieniu składów tym bardziej powinnismy podawać źródła zdjęć które wrzucamy. A pytanie zadałem gdyż rozmowa trochę się rozdwoiła i są wątki o poznańskim i opolskim zestawie Bhp
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Czy wrocławskie Bipy jeździły do Szklarskiej Poręby, ewentualnie innych sudeckich kurortów?
Nie. Nigdy nie widziałem Bip w Szklarskiej Porębie, ani nawet w Jeleniej Górze w tamtym okresie-lata 70-80te. Lokalne pociągi do tamtych miejscowości były składane ze zwężaków, ryflaków, bonanz i czasami y-greków. Najbliżej Jeleniej Góry gdzie Bipy dojeżdżały, to do Marciszowa (z Legnicy). Najwięcej Bip spotykało się w Wałbrzychu, skąd tworzyły pociągi do Kłodzka, Wrocławia i chyba do Kamiennej Góry (i Lubawki?), oraz Mieroszowa. Nigdy też nie widziałem Bipy w Lubaniu za PRLu. Nie wiem czy były w Węglińcu.
 
Reakcje
198 0 0
Trochę nie do końca w temacie tych konkretnych wagonów od Rivarossi (bo post będzie o epoce IVc, a nie IVb), ale pociągnijmy temat tej konstrukcji na
Dolnym Śląsku.
W Węglińcu jak najbardziej można było spotkać bipy. Nie wiem jak to było na przełomie lat 70. i 80. (czyli jeszcze jako seria Bipa), ale dekadę później (już jako Bhp) można było spotkać nawet zespoły piętrowe ze stacji mac. Węgliniec. Obsługiwały one w 1989 roku relacje: Węgliniec-Żagań (i dalej Żagań-Głogów), Węgliniec-Zgorzelec, Węgliniec-Wrocław Główny (także Wrocław Gł.-Zgorzelec), a także ciekawy obieg: Węgliniec-Żagań, Żagań-Bolesławiec (p. Świętoszów i Zebrzydową) i Bolesławiec-Węgliniec.
Ponadto Węgliniec odwiedzały bipy z Legnicy i Wrocławia. Nimi z Węglińca można było dotrzeć ponadto do Bogatyni i na Wrocław Świebodzki, a także do Jeleniej Góry. Był to w tamtych latach jedyny pociąg mający w zestawieniu wagony piętrowe, który docierał do Jeleniej.
Oto ten obieg w dodatku z 1989 roku:
dod89.png

W 1990 roku wyglądał podobnie, akurat do Jeleniej jechała dodatkowo jeszcze 1.klasa:
dod90.png

Ciężko mi powiedzieć jak było wcześniej, bo nie mam dla tego rejonu dodatków sprzed 1989, ale przynajmniej w fazie mocno schyłkowej PRL do Jeleniej bipy jeździły.
Do Lubawki też docierały - wałbrzyskie z Wałbrzycha i Marciszowa. Natomiast legnickie można było też spotkać w relacji Marciszów-Kamienna Góra.

Wypada jeszcze odnotować, że w 1989 roku wagony Bhp w Dolnośląskiej DOKP były przypisane do stacji: Fosowskie, Kluczbork, Legnica, Opole, Oleśnica, Wałbrzych Gł., Węgliniec i Wrocław Gł.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
Trochę nie do końca w temacie tych konkretnych wagonów od Rivarossi (bo post będzie o epoce IVc, a nie IVb), ale pociągnijmy temat tej konstrukcji na
Dolnym Śląsku.
W Węglińcu jak najbardziej można było spotkać bipy. Nie wiem jak to było na przełomie lat 70. i 80. (czyli jeszcze jako seria Bipa), ale dekadę później (już jako Bhp) można było spotkać nawet zespoły piętrowe ze stacji mac. Węgliniec. Obsługiwały one w 1989 roku relacje: Węgliniec-Żagań (i dalej Żagań-Głogów), Węgliniec-Zgorzelec, Węgliniec-Wrocław Główny (także Wrocław Gł.-Zgorzelec), a także ciekawy obieg: Węgliniec-Żagań, Żagań-Bolesławiec (p. Świętoszów i Zebrzydową) i Bolesławiec-Węgliniec.
Ponadto Węgliniec odwiedzały bipy z Legnicy i Wrocławia. Nimi z Węglińca można było dotrzeć ponadto do Bogatyni i na Wrocław Świebodzki, a także do Jeleniej Góry. Był to w tamtych latach jedyny pociąg mający w zestawieniu wagony piętrowe, który docierał do Jeleniej.
Oto ten obieg w dodatku z 1989 roku:
Zobacz załącznik 622709
W 1990 roku wyglądał podobnie, akurat do Jeleniej jechała dodatkowo jeszcze 1.klasa:
Zobacz załącznik 622710
Ciężko mi powiedzieć jak było wcześniej, bo nie mam dla tego rejonu dodatków sprzed 1989, ale przynajmniej w fazie mocno schyłkowej PRL do Jeleniej bipy jeździły.
Do Lubawki też docierały - wałbrzyskie z Wałbrzycha i Marciszowa. Natomiast legnickie można było też spotkać w relacji Marciszów-Kamienna Góra.

Wypada jeszcze odnotować, że w 1989 roku wagony Bhp w Dolnośląskiej DOKP były przypisane do stacji: Fosowskie, Kluczbork, Legnica, Opole, Oleśnica, Wałbrzych Gł., Węgliniec i Wrocław Gł.
Dziękuje za dodatkowe informacje. Ja wyleciałem z kraju latem 1988r., za tem 1989, oraz całe lata 90-te są dla mnie białą plamą. Wygląda na to że Bipy (już jako Bhp) zaczęto wysyłać do Jeleniej po moim wyjeździe. Możliwe że były już w 1988, tylko mnie po prostu w tym czasie na stacji nie było.
 

Podobne wątki