• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Reakcje
1.103 113 0
Panowie, ja mogę wam podać fajny skład. Otóż dawno temu, gdy bywałem na wczasach PKP w Międzyzdrojach, widywałem często skład pociągu Błękitna Fala. Skład był mega: EU-07+B+B+A+A+B+B+WLAB+WLAB+Bc+B+B+A+A+B+B, na pewno były to 2 relacje, gdzieś tam łączone/rozdzielane. Oczywiście wszystkie wagony poza sypialnymi były oliwkowe. :)
Natomiast z półwyspu Helskiego pamiętam składy typu Stonka+Bh(ryflak)+Bh(bonanza)+A(wagon starego typu, zwężak). Neptun chodził na Hel z Gagarinem. Zaś trochę później jechałem składem SP45+Bh(ryflak)+Ah(ryflak)+Bh(bonanza)+Bh(bonanza), któy jechał tylko do Redy a dalej do Gdyni jechało się SKMką. To że później zabroniono jazdy na Hel lokomotywom typu SP/SU45 i ST44 to już inna historia... :)
 

KoVaL

Znany użytkownik
Reakcje
2.477 56 5
Nie pamiętam czy już podawałem relację Pń Gł. - Żagań nr4412 ,powrotna 4413 lata od 1977 do 1989 do wyboru Piko SP45-234 lub SU46-039, 4 X Bipa (Poznań)+ 111(czasami 120)+112. Później pojawiały się bagażowe /2kl ,ale to pod koniec relacji. Jedynie czego brakuje wg. przydziału to 111i 112, ale są z innymi. Tak to wyglądało pod koniec eksploatacji tej relacji. Zdjęcie z FB -Lokomotywy spalinowe z HCP.
8n.jpg
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Panowie, ja mogę wam podać fajny skład. Otóż dawno temu, gdy bywałem na wczasach PKP w Międzyzdrojach, widywałem często skład pociągu Błękitna Fala. Skład był mega: EU-07+B+B+A+A+B+B+WLAB+WLAB+Bc+B+B+A+A+B+B, na pewno były to 2 relacje, gdzieś tam łączone/rozdzielane. Oczywiście wszystkie wagony poza sypialnymi były oliwkowe. :)
Natomiast z półwyspu Helskiego pamiętam składy typu Stonka+Bh(ryflak)+Bh(bonanza)+A(wagon starego typu, zwężak). Neptun chodził na Hel z Gagarinem. Zaś trochę później jechałem składem SP45+Bh(ryflak)+Ah(ryflak)+Bh(bonanza)+Bh(bonanza), któy jechał tylko do Redy a dalej do Gdyni jechało się SKMką. To że później zabroniono jazdy na Hel lokomotywom typu SP/SU45 i ST44 to już inna historia... :)
A dlaczego zabroniono jeździć tym lokomotywom?
 

MarcinŁ

Aktywny użytkownik
Reakcje
202 11 2
Nie pamiętam czy już podawałem relację Pń Gł. - Żagań nr4412 ,powrotna 4413 lata od 1977 do 1989 do wyboru Piko SP45-234 lub SU46-039, 4 X Bipa (Poznań)+ 111(czasami 120)+112. Później pojawiały się bagażowe /2kl ,ale to pod koniec relacji. Jedynie czego brakuje wg. przydziału to 111i 112, ale są z innymi. Tak to wyglądało pod koniec eksploatacji tej relacji. Zdjęcie z FB -Lokomotywy spalinowe z HCP. Zobacz załącznik 867943
W tej relacji, pod koniec kursowania, pojawiał się też wagon pocztowy.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
3-osiowe wózki są akurat lepsze na mało wytrzymały tor z uwagi na niskie naciski.
Wytrzymałość dotyczy również kwestii stabilności toru w poziomie i podatności na prostowanie. A to, które wózki są lepsze ze względu na nacisk, zależy od faktycznego nacisku na oś. Jeżeli lokomotywa waży 120 ton, to z 6 osiami ma nacisk 20 ton na oś, tyle samo, ile lżejsza lokomotywa ważąca 80 ton na wózkach 2-osiowych - tylko całkowity nacisk i nacisk liniowy będzie miała większy. Przy tej samej lokomotywie na wózkach 2- i 3-osiowych (jak BR 118 DR) oczywiście lokomotywa 6-osiowa będzie lepsza na słabą nawierzchnię (taki był cel zbudowania 6-osiowej wersji BR 118). Ale ST44 ma masę ponad 116 ton, więc nawet przy 6 osiach wywiera dość duży nacisk osiowy. SP/SU45 wypada tu lepiej (102 tony) i tu ważniejsza jest rzeczywiście sprawa sztywności długiego, 3-osiowego wózka i jego działanie prostujące.
 
Reakcje
1.103 113 0
Ze względu na 3-osiowe wózki, niekorzystnie wpływające na tor, który na półwyspie nigdy nie był zbyt wytrzymały.
Chyba jednak nie. Bowiem SU46 mogły jeździć. Osobiście kilka razy jechałem w okolicach 2003-4 składami SU46+3xBh. Chyba chodziło o brak tzw. sprzęgów międzywózkowych. Podobno były jakieś pojedyncze SU45 które takowy miały domontowany i te miały zezwolenie na wjazd.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
I kolejny fajny ciekawy temat się wywiązał. Myślę że to naprawdę warto rozkminić dlaczego? SU 45 to jeszcze pamiętam na Helu, Gagarinów już nie, ale SP 42 to był zawsze standard na tej linii. Do 1971 roku chyba jeszcze jeździły parowozy nawet, co zresztą widać w kilku kultowych filmach zresztą....
 

techno

Moderator
Zespół forum
Reakcje
1.039 18 0
Chyba jednak nie. Bowiem SU46 mogły jeździć. Osobiście kilka razy jechałem w okolicach 2003-4 składami SU46+3xBh. Chyba chodziło o brak tzw. sprzęgów międzywózkowych. Podobno były jakieś pojedyncze SU45 które takowy miały domontowany i te miały zezwolenie na wjazd.
SU46 mogły ze względu na wspomniany sprzęg międzywózkowy i zmodernizowaną względem 45 konstrukcję wózków.

Co ciekawe, wg jednego z użytkowników z tegoforum, próba z SU45 wyposażonym w sprzęg międzywózkowy wyszła negatywnie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.291 459 29
Myślę, że przyczyny tego zakazu niektórych serii były różne. Niekorzystne oddziaływanie ST44 na tor jest znane, poza tym ma ona większy nacisk na oś od SP/SU45 i SU46. Natomiast w wypadku SP/SU45 decydujący mógł być właśnie brak sprzęgu międzywózkowego. Może w pierwszym wpisie wyraziłem się niezbyt precyzyjnie, ale to nie znaczy, że napisałem całkowitą bzdurę.
Osobiście kilka razy jechałem w okolicach 2003-4 składami SU46+3xBh.
Nie wiem, kiedy wprowadzono zakaz wjazdu ST44 i SP/SU46. Ja widziałem SU46 na półwyspie jeszcze w 2005 roku:

_3A_0096a.jpg
 
Reakcje
87 3 0
Panowie, ja mogę wam podać fajny skład. Otóż dawno temu, gdy bywałem na wczasach PKP w Międzyzdrojach, widywałem często skład pociągu Błękitna Fala. Skład był mega: EU-07+B+B+A+A+B+B+WLAB+WLAB+Bc+B+B+A+A+B+B, na pewno były to 2 relacje, gdzieś tam łączone/rozdzielane. Oczywiście wszystkie wagony poza sypialnymi były oliwkowe. :)
Natomiast z półwyspu Helskiego pamiętam składy typu Stonka+Bh(ryflak)+Bh(bonanza)+A(wagon starego typu, zwężak). Neptun chodził na Hel z Gagarinem. Zaś trochę później jechałem składem SP45+Bh(ryflak)+Ah(ryflak)+Bh(bonanza)+Bh(bonanza), któy jechał tylko do Redy a dalej do Gdyni jechało się SKMką. To że później zabroniono jazdy na Hel lokomotywom typu SP/SU45 i ST44 to już inna historia... :)
Ciekawe info. A z grubsza w jakich latach te z półwyspu? Bo najbardziej właśnie to mnie interesuje. Pozdrawiam
 
Reakcje
1.103 113 0
Pierwszy raz byłem na wczasach wagonowych PKP Jastarnia gdzieś w 1978 ale niewiele pamiętam, miałem 5 lat. Znaczy pamiętam - dostałem od rodziców taką kolejkę nakręcaną na kluczyk (kółko z torów, lokomotywa na kluczyk i 2 blaszane wagony). :) Potem byliśmy jeszcze 2 razy: gdzieś w okolicach 1982 (pamiętam szlabany po drodze, więc musiał to być stan wojenny) i potem może 1985. Wtedy widziałem Gagary z Neptunem i składy typu Stonka+Bh(ryflak)+Bh(bonanza)+A(wagon starego typu, zwężak). Jeździliśmy dosyć często, np. do Helu, bo jak wiadomo drogą można było dojechać tylko do Juraty, dalej była jednostka wojskowa i wjazd tylko dla mieszkańców i zaopatrzenia (do dziś jest w Juracie takie miejsce na drodze - pętla do zawracania, a w Helu stoi jeszcze szlabanowa "strażnica"). Składem SP45+Bh(ryflak)+Ah(ryflak)+Bh(bonanza)+Bh(bonanza) jechałem gdzieś koło 1994 roku, byliśmy w ośrodku PKP Sopot Kamienny Potok, popłynęliśmy rano statkiem z Gdyni do Helu, z Helu do Jastarni PKS-em (jeszcze były szlabany na drodze Hel-Jurata), z Jastarni do Redy w/w składem i z Redy do Sopotu SKMką.
 

qwertas

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
1.341 37 2
Co do linii helskiej, po remoncie żadne ograniczenia już nie obowiązują - było to komentowane na skyscrapercity.
Swoją drogą, dlaczego Niemcom opłaca się eksploatacja BR218, Czechom eksploatacja Nurków i Bardotek a nam eksploatacja dość często młodszych SU45 czy SU46 już się nie opłaca. Wynajem nurków kosztował przez te ostatnie lata chyba już grubo ponad 100 milionów złotych (jeżeli dobrze pamiętam w tym rozkładzie ma to być około 20 mln zł). Oczywiście nie umiem powiedzieć czy nie taniej byłoby wyremontować kilka SU45/SU46, ale uważam, że to byłaby lepsza opcja...


Histeria kolejarzy rozpoczęta z początkiem lat 90'tych (bo to oni sami wszędzie krzyczeli), że trakcja spalinowa jest nieopłacalna, przestarzała, wolniejsza i po prostu "be", w końcu udzieliła się wszystkim. Nawet miłośnikom kolei, którzy również uwieżyli kolejarzom, że remedium na wszelkie zło jest elektryfikacja. Elektryfikacja opłaca się dopiero przy bardzo dużych przewozach. Kilka czy nawet kilkanaście pociągów na dobę jej nie uzasadnia. Ekologii również nie można tutaj mieszać, koszty ekonomiczne produkcji stali czy cementu potrzebnych do elektryfikacji linii po których kursuje potem kilka pociągów na dobę, bardzo często są wyższe, niż gdyby pozostawić tam trakcję spalinową. To taki mały off-top.
 
Reakcje
1.103 113 0
Dokładnie też się nad tym zastanawiałem. Mieliśmy do pośpiechów SU45 i SU46, do lżejszych pociągów lokalny SP32. I komu to przeszkadzało? Wszystko rozp...yli, bo "niedasie". I teraz jak potrzeba coś pociągnąć bez druta to się wynajmuje jakieś durne nurki (sorry, ale ta lokomotywa zupełnie mi się nie podoba). No są jakieś nowe wynalazki czyli Gamy, ale podobno są awaryjne...
 
Reakcje
87 3 0
Pierwszy raz byłem na wczasach wagonowych PKP Jastarnia gdzieś w 1978 ale niewiele pamiętam, miałem 5 lat. Znaczy pamiętam - dostałem od rodziców taką kolejkę nakręcaną na kluczyk (kółko z torów, lokomotywa na kluczyk i 2 blaszane wagony). :) Potem byliśmy jeszcze 2 razy: gdzieś w okolicach 1982 (pamiętam szlabany po drodze, więc musiał to być stan wojenny) i potem może 1985. Wtedy widziałem Gagary z Neptunem i składy typu Stonka+Bh(ryflak)+Bh(bonanza)+A(wagon starego typu, zwężak). Jeździliśmy dosyć często, np. do Helu, bo jak wiadomo drogą można było dojechać tylko do Juraty, dalej była jednostka wojskowa i wjazd tylko dla mieszkańców i zaopatrzenia (do dziś jest w Juracie takie miejsce na drodze - pętla do zawracania, a w Helu stoi jeszcze szlabanowa "strażnica"). Składem SP45+Bh(ryflak)+Ah(ryflak)+Bh(bonanza)+Bh(bonanza) jechałem gdzieś koło 1994 roku, byliśmy w ośrodku PKP Sopot Kamienny Potok, popłynęliśmy rano statkiem z Gdyni do Helu, z Helu do Jastarni PKS-em (jeszcze były szlabany na drodze Hel-Jurata), z Jastarni do Redy w/w składem i z Redy do Sopotu SKMką.
Dziękuję!
 

Podobne wątki