• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Kurcze, ile się człowiek dowie ciekawych rzeczy. Dziękuję koledzy za wszelkie informacje. Korzystając z okazji czy pamiętacie taki pociąg który był nazywany dalekobieżnym? Jechał z Gdyni do Mysłowic. Do Malborka jechał jeszcze w miarę szybko, w Malborku zmieniali loka na diesla z tego co kojarzę jakiegoś Fiata. ( Jakiego ??? ) Pociąg ten jechał potem dalej do Torunia przez Gardeję, Sztum, Kwidzyn, Grudziadz-Mniszek ...... W Toruniu wysiadaliśmy i dalej ( jeśli dobrze kojarzę szlakiem 27 ) Bipa + Parowóz Ol 49 relacji Toruń - Sierpc. Długie lata tak jeździłem na wakacje do Babci....
Ktoś może pamięta te składy???
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Korzystając z okazji czy pamiętacie taki pociąg który był nazywany dalekobieżnym? Jechał z Gdyni do Mysłowic. Do Malborka jechał jeszcze w miarę szybko, w Malborku zmieniali loka na diesla z tego co kojarzę jakiegoś Fiata. ( Jakiego ??? ) Pociąg ten jechał potem dalej do Torunia przez Gardeję, Sztum, Kwidzyn, Grudziadz-Mniszek
Owszem, niektórzy przynajmniej pamiętają. We pierwszych latach 1980. zmiana na trakcję spalinową następowała w Tczewie, a od roku bodajże 1983 lub 84, po elektryfikacji odcinka Tczew - Malbork, właśnie w Malborku. Lokomotywa to SP45 lub SU46 (bywało różnie) z MD Malbork. Z Malborka pociąg jechał do Torunia kolejno przez Sztum, Ryjewo, Kwidzyn, Sadlinki (nie jestem pewien postoju), Gardeję, Grudziądz. Ale nie pamiętam, żeby kiedykolwiek pociąg był prowadzony przez ST44, natomiast z pociągiem powrotnym raz widziałem Pt47 z Torunia, kiedy po zdefektowaniu SP45 w Toruniu, MD Toruń wydał właśnie Pt47 na zastępstwo. Ponieważ maszynista nie znał szlaku, od Torunia do Kwidzyna towarzyszył drużynie wracający akurat do domu maszynista, znający tę trasę. Jednak on wysiadł w Kwidzynie i ostatni odcinek, z Kwidzyna do Malborka, pociąg musiał jechać 40 km/h, co dodatkowo powiększyło i tak spore już spóźnienie pociągu.
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
915 38 3
Na PKP przez wiele wiele lat aż po dzień dzisiejszy występuje odwieczny niedobór lokomotyw typowych do ruchu pasażerskiego. Poza sezonem ogrzewczym częstym było zatrudnianie ST43, ST44, SM48, no i masowo SM42. Parowozy to już klasycznie Ty2 a elektryki (tu nieco łatwiej bo wszystkie mają sprzęg 3000V), ET22 czy ET21. W sezonie grzewczym było mniej pociągów, odpadały sezonowe nad morze. Gdy mocno zbrakło był dylemat czy odwołać pociąg czy jednak puścić i zdarzało się, że szedł wtedy wyjątkowo bez ogrzewanoa
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Owszem, niektórzy przynajmniej pamiętają. We pierwszych latach 1980. zmiana na trakcję spalinową następowała w Tczewie, a od roku bodajże 1983 lub 84, po elektryfikacji odcinka Tczew - Malbork, właśnie w Malborku. Lokomotywa to SP45 lub SU46 (bywało różnie) z MD Malbork. Z Malborka pociąg jechał do Torunia kolejno przez Sztum, Ryjewo, Kwidzyn, Sadlinki (nie jestem pewien postoju), Gardeję, Grudziądz. Ale nie pamiętam, żeby kiedykolwiek pociąg był prowadzony przez ST44, natomiast z pociągiem powrotnym raz widziałem Pt47 z Torunia, kiedy po zdefektowaniu SP45 w Toruniu, MD Toruń wydał właśnie Pt47 na zastępstwo. Ponieważ maszynista nie znał szlaku, od Torunia do Kwidzyna towarzyszył drużynie wracający akurat do domu maszynista, znający tę trasę. Jednak on wysiadł w Kwidzynie i ostatni odcinek, z Kwidzyna do Malborka, pociąg musiał jechać 40 km/h, co dodatkowo powiększyło i tak spore już spóźnienie pociągu.

Tak, panie Andrzeju, ma Pan rację. Najpierw była zmiana w Tczewie. Nawet jedną jak przez mgłę pamiętam bo - uwaga ! jechaliśmy już z Gdańska-Wrzeszcza Bipą ! Co do Sadlinek pociąg oczywiście tam stawał, dokładnie to pamiętam. W Toruniu jechaliśmy przez most na Wiśle, potem Elana, Grębocin i przez Lipno do Skępego. To były piękne czasy. Nigdzie i nigdy nie naoglądałem się tyłu pięknych składów Bipy i parowozów.

Wracając jednak do mojego pierwotnego pytania pamięta Pan może jakie wagony jeździły wtedy w składzie do tych Mysłowic? Wiem że było dużo Bonanz zawsze, a przedziałowe to przeważnie jedynki. Dwójki może jedna albo dwie...
 

SP45-166

Aktywny użytkownik
Reakcje
915 38 3
Podobno ostatnie dwie sztuki SU46 w Malborku zostawione tam były właśnie do obsługi poc. Mysłowice- Gdynia. Musiał być konkretny skład. Kumpel tym jechał w pierwszej poł. lat 90tych i wspominał coś o kilkunastu wagonach
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Wiem że było dużo Bonanz zawsze, a przedziałowe to przeważnie jedynki. Dwójki może jedna albo dwie...
Z grubsza tak było, jak kolega @Danzig pamięta, w składzie były w zasadzie tylko wagony relatywnie nowego typu, tzn. jedynki i dwójki typu Y oraz wagony 120A. W jakiej proporcji, nie pamiętam, zresztą to mogło się zmieniać. Mówimy o pierwszej połowie lat 1980. i wtedy skład liczył ok. 10 wagonów. Był to pociąg osobowy dalekobieżny, który nie zatrzymywał się na wszystkich stacjach i przystankach, ale jednak częściej, niż pociągi pospieszne. Takie pociągi czasami nazywano przyspieszonymi, ale w formalnej klasyfikacji takiej kategorii nie było.
Podobno ostatnie dwie sztuki SU46 w Malborku zostawione tam były właśnie do obsługi poc. Mysłowice- Gdynia. Musiał być konkretny skład. Kumpel tym jechał w pierwszej poł. lat 90tych i wspominał coś o kilkunastu wagonach
Trzeba pamiętać, że profil linii Toruń - Malbork, zwłaszcza od Grudziądza do Malborka jest dość trudny, więc nawet przy 10 wagonach SP45 miała co robić. Jak było w latach 1990. nie wiem.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Z ciekawszych relacji był jeszcze pociąg dalekobieżny z Łodzi Kaliskiej do Gdyni przez Kutno, Sierpc, Brodnicę i Iławę. Mijanka wypadała akurat w moim rodzinnym Rypinie. Szkoda że zbyt gówniaty byłem żeby to pamiętać. Obsługa trakcyjna:
EU07 (Łódź-Płock) z MD Łódź Olechów
SP45 (Płock- Iława) z MD Sierpc
EU07 (Iława- Gdynia) z MD Gdynia Grabówek.
Z kolei do początku lat 90-tych parowozownia Sierpc zapewniała obsługę połączeń lokalnych trakcją parową- wtedy już tylko serią Ol49.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
Z ciekawszych relacji był jeszcze pociąg dalekobieżny z Łodzi Kaliskiej do Gdyni przez Kutno, Sierpc, Brodnicę i Iławę.
Ja z połowy lat 1980. pamiętam w Malborku inny pociąg w tej samej relacji, Łódź Kaliska - Gdynia. Z Gdyni jechał tak, jak pociąg do Mysłowic, przez Tczew, Malbork, Kwidzyn, Grudziądz i Toruń. Dalszej trasy nie jestem pewien, ale chyba jechał przez Włocławek i Kutno. W tych latach przez Malbork nie przejeżdżał chyba żaden inny pociąg z/do Łodzi, więc może kolega @Intruz pisze o innych czasach?
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Podobno ostatnie dwie sztuki SU46 w Malborku zostawione tam były właśnie do obsługi poc. Mysłowice- Gdynia. Musiał być konkretny skład. Kumpel tym jechał w pierwszej poł. lat 90tych i wspominał coś o kilkunastu wagonach
Tak to prawda. To był bardzo popularny pociąg w tamtym czasach. Jechał prawie w linii prostej x północy na południe. W tamtych latach kupa młodych mężczyzn ze wsi emigrowała do stoczni na północy albo do kopalń na południe, dlatego na weekendy i latem zawsze były mocno obłożone.
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Ja z połowy lat 1980. pamiętam w Malborku inny pociąg w tej samej relacji, Łódź Kaliska - Gdynia. Z Gdyni jechał tak, jak pociąg do Mysłowic, przez Tczew, Malbork, Kwidzyn, Grudziądz i Toruń. Dalszej trasy nie jestem pewien, ale chyba jechał przez Włocławek i Kutno. W tych latach przez Malbork nie przejeżdżał chyba żaden inny pociąg z/do Łodzi, więc może kolega @Intruz pisze o innych czasach?

Ma Pan rację Panie Andrzeju. Ten do Łodzi był chyba jedyny. Ale były też pociągi na Mazury które z Malborka jechały przez Elbląg do Olsztyna. A ten pociąg do Łodzi to później jeździł już tylko przez Tczew, Laskowice Pom. Bydgoszcz, Toruń, Włocławek i chyba Kutno....
Przez Malbork też jechały pociągi do Warszawy przez Malbork, Iławę....
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
Panie Andrzeju, zdecydowanie mówię o latach 1980. Jeszcze w 1987r. mój Tata używał tego pociągu służąc (wtedy ludowej) Ojczyźnie. Z rozkładu wyleciał chyba z początkiem lat 1990. W wolnej chwili spróbuję dotrzeć do odpowiedniego rozkładu.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.373 463 29
zdecydowanie mówię o latach 1980.
Ja mam informacje z pierwszej ręki, bo z własnych obserwacji, kiedy pracowałem w Malborku. ;) Ale po pierwsze, pamięć bywa zawodna, a po drugie, moje obserwacje kończą się w 1984 roku, kiedy po kilku latach, spędzonych w tamtych stronach, wróciłem do Warszawy. Nie mogę dać głowy, czy w 1987 roku nie było już inaczej. Ale w pierwszej połowie lat 1980. były dwa pociągi osobowe między Gdynią a Łodzią. Jeden to ten, o którym tu mówimy, przez Malbork, Kwidzyn, Grudziądz i Toruń, a drugi najkrótszą trasą, przez Laskowice i Bydgoszcz. Ten drugi był zestawiony z ezt serii EN57, bez 1 klasy.
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
Ja mam informacje z pierwszej ręki, bo z własnych obserwacji, kiedy pracowałem w Malborku. ;) Ale po pierwsze, pamięć bywa zawodna, a po drugie, moje obserwacje kończą się w 1984 roku, kiedy po kilku latach, spędzonych w tamtych stronach, wróciłem do Warszawy. Nie mogę dać głowy, czy w 1987 roku nie było już inaczej. Ale w pierwszej połowie lat 1980. były dwa pociągi osobowe między Gdynią a Łodzią. Jeden to ten, o którym tu mówimy, przez Malbork, Kwidzyn, Grudziądz i Toruń, a drugi najkrótszą trasą, przez Laskowice i Bydgoszcz. Ten drugi był zestawiony z ezt serii EN57, bez 1 klasy.
Był też Panie Andrzeju jeszcze trzeci pociąg nr 5124 wyjeżdżający z Gdyni wieczorem i jadący nocą z Gdyni do Łodzi Kaliskiej przez Malbork, Iławę, Brodnicę, Sierpc, Płock, Kutno
 

Danzig

Ostrzeżony
Reakcje
372 2 1
Był też Panie Andrzeju jeszcze trzeci pociąg nr 5124 wyjeżdżający z Gdyni wieczorem i jadący nocą z Gdyni do Łodzi Kaliskiej przez Malbork, Iławę, Brodnicę, Sierpc, Płock, Kutno
Ale to strasznie dziwna trasa powiem szczerze. Nie znam tego pociągu, chociaż kojarzy mi się że raz jechałem z rodzicami jakąś taką mega dziwną trasą i przesiadka była właśnie w Sierpcu..... Ale nie wiem czy to był ten pociąg....
 

Aurel

Aktywny użytkownik
Reakcje
153 10 0
Ale to strasznie dziwna trasa powiem szczerze. Nie znam tego pociągu, chociaż kojarzy mi się że raz jechałem z rodzicami jakąś taką mega dziwną trasą i przesiadka była właśnie w Sierpcu..... Ale nie wiem czy to był ten pociąg....
Ciągnęły go planowo aż 4 różne lokomotywy, w planie w roku 1985 były po kolei EU07 do stacji Iława z MD Gdynia, potem SP45 do stacji Brodnica z MD Malbork, następnie Ty2 do stacji Płock z MD Sierpc i na koniec EU07 do stacji Łódź Kaliska z MD Łódź Olechów. Razem 12 wagonów (w tym 2 w okresie wakacyjnym), bagażowy, dwa sypialne, 5 wagonów 2 kl, 2 wagony 1 kl, barowy 2 kl i pocztowy.
Taki urok był kolei
 

Podobne wątki