• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

ralph80

Aktywny użytkownik
Reakcje
569 3 2
Tylko, że w latach 1990. już bardzo dawno żadne wagony nie przypływały promem z Londynu. Ostatnie bezpośrednie połączenia Wlk. Brytanii z kontynentem (z przewozem wagonów z pasażerami) zlikwidowano na przełomie lat 1970. i 80, jeśli nie wcześniej (dokładnej daty nie znam). Żaden wagon ze składu "Ost-West" w latach 1980. i 90. nie mógł wjeżdżać na Wyspę ze względu na skrajnię. Do przewozów promowych wykorzystywano specjalne wagony o zmniejszonych gabarytach. Sama tablica kierunkowa, pokazana na zdjęciu, też nie pochodzi z lat 1960. tylko z 1990. W latach 1970. i 80. na tablicy była jeszcze umieszczona nazwa "London", ale w nawiasie (napis wyglądał: "(London) Hoek van Holland - Utrecht..." itd.), co oznaczało tylko skomunikowanie pociągu z promem i dalej z lokalnym pociągiem do Londynu, a nie przewóz wagonu promem. W latach 1990 takiego formalnego skomunikowania już nie było, choć taka podróż była oczywiście możliwa. Jak ktoś chce, to może taką informację wrzucić na FB (byłoby miło, gdyby powołał się na mój wpis na forum), ja tam nie mam konta.
Skoro przekazałem wiadomość/post z FB na forum, to też sprawiłem, aby odpowiedź dotarła do źródła :) Czyli wiadomość wrzucona.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
A co do Ost-West -a to pociąg ten miał na początku lat 90-tych wagony: 1/2 belgijską OCEM ze starym logo"B", dwójkę Y SNCF (jak dobrze pamiętam chyba był taż kiedyś w nim przedział bagażowy z zasuwaną roletą), D-Zuga DB 2 i 1/2 lub ten drugi i jakiegoś Y PKP. SZD też z tablicą "Hoek van Holland" mówiąc szczerze z niechlujno namalowanymi napisami..
 

krzysiek341

Ostrzeżony
Reakcje
438 294 188
A co do Ost-West -a to pociąg ten miał na początku lat 90-tych wagony: 1/2 belgijską OCEM ze starym logo"B", dwójkę Y SNCF (jak dobrze pamiętam chyba był taż kiedyś w nim przedział bagażowy z zasuwaną roletą), D-Zuga DB 2 i 1/2 lub ten drugi i jakiegoś Y PKP. SZD też z tablicą "Hoek van Holland" mówiąc szczerze z niechlujno namalowanymi napisami..
a jak w tamtych czasach wygladaly tablice z napisana relacja pociagu czy wszystkie byly takie idealne?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
A co do Ost-West -a to pociąg ten miał na początku lat 90-tych wagony: 1/2 belgijską OCEM ze starym logo"B"
Ten wagon SNCB to nie był francuski typ OCEM, tylko belgijskiej budowy wagon typu I1 (czasem nieco tylko nowszy I2). Fakt, że wagony I1 i I2 były bardzo podobne do francuskich OCEM. Ale w latach 1990., a właściwie już mniej więcej od połowy lat 1980. przedwojenne wagony typu I1 i ich powojenna wersja I2 rzadko się w Ost-West pojawiały, coraz częściej były zastępowano nowszymi wagonami, nie raz w pomarańczowym malowaniu (tzw. malowanie Eurofima, chociaż nie był to wagony typu Eurofima). Ja już wagonów I1 i I2 w Polsce w latach 1990. nie widziałem.
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
Być może że bardzo podobne do OCEM. 30 lat temu nawet nie rozróżniało się typów obcych wagonów, ale zapamiętałem całe okna opuszczane do samej dolnej krawędzi, duże logo "B" i wagon nitowany, no i zielony. A czy miał numer komputerowy tego nie powiem. Ale takim jechałem.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
No to miał chyba kolega @robertkroma szczęście, bo na przełomie lat 1980 i 90 spotkanie w Polsce nitowanego I1 (I2 były już spawane) było wielką rzadkością. Numer komputerowy musiał mieć. Pozwolę sobie wrzucić tu zdjęcie takiego wagonu w składzie "Ost-West", zrobione w latach 1980 w Niemczech. Fotka niestety, nie moja, ściągnięta kiedyś z internetu. Ale fotografującego najwyraźniej bardziej interesował nasz Wars. ;)

PKP_WL_3.jpg
 

robertkroma

Znany użytkownik
Reakcje
1.594 25 2
Tak on wyglądał. I to było w latach 1988-92 jak wracałem z Warszawy do Poznania Ost Westem zamiast Portowcem chyba jakoś około 13.30 z Warszawy Wschodniej. I wtedy on często jeździł do Polski. Właśnie rzucały się w oczy te nity i było wielkie zdziwienie jak obok był Y francuski a tu taki "rupieć".
 

mikl

Znany użytkownik
Reakcje
3.612 107 12
Witam. Podepnę sie z pytaniem choc w teorii 2012 podchodzi pod epokę VI...Czy ktoś wie jakie stacje macierzyste dostarczały wagony do Ex Klimczok relacji Warszawa - Bielsko-Biała w 2012?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
No to miał chyba kolega @robertkroma szczęście, bo na przełomie lat 1980 i 90 spotkanie w Polsce nitowanego I1 (I2 były już spawane) było wielką rzadkością. Numer komputerowy musiał mieć. Pozwolę sobie wrzucić tu zdjęcie takiego wagonu w składzie "Ost-West", zrobione w latach 1980 w Niemczech. Fotka niestety, nie moja, ściągnięta kiedyś z internetu. Ale fotografującego najwyraźniej bardziej interesował nasz Wars. ;)

Zobacz załącznik 813386
Czy koledzy aby nie mylą dwóch podobnych (ale jednak innych) pociągów, tj. Ost-West Express i Warszawa-Hoek Express? Wydaje mi się, a raczej jestem pewien, że tak.

Pierwszy z wymienionych pociągów kursował do Paryża z wagonami polskimi, radzieckimi, francuskimi i belgijskimi oraz niemieckimi. To w tym pociągu kursowały m.in. francuska dwójka z bagażem, a czasami sam bagaż oraz belgijska, przedwojenna pół jedynka, pół dwójka.

Drugim pociągiem był Warszawa-Hoek Express do Hoek van Holland i w swoim składzie miał wagony polskie, rosyjskie, wschodnio i zachodnioniemieckie oraz wagon kolei duńskich w relacji z i do Kopenhagi, a pociąg kursował do Holandii. Zdjęcie tego właśnie pociągu, zrobione w stacji Hoek van Holland Haven (Port) było przyczynkiem do dyskusji na temat malatury i oznakowania kuszetki 110Ac. W tym pociągu nie pojawiały się wagony belgijskie ani francuskie, bo pociąg nie docierał do żadnego z tych krajów.
Zdjęcie wykonano na pewno już w latach 90. o czym świadczy widoczny fragment wagonu PKP typu Bautzen91 w kremowo-wiśniowym malowaniu, więc jest to już jak najbardziej epoka V. Malowanie oliwkowe zaczęło na dobre zanikać dopiero około 1994 roku, więc jak najbardziej było ono typowe dla pierwszych (około pięciu-sześciu) lat obowiązywania V epoki modelarskiej.
To tylko dwa pociągi, a ile zamieszania :)

Dla zainteresowanych zestawieniem takiego pociągu załączam kilka fotek z forum beneluxspoor.net pokazujące taką możliwość. Oczywiście lokomotywę możemy zastosować polską - np. EU07 lub ET22, albo nawet SP45 na odcinku granicznym.
D1240-1241 Hoek-Warszawa Express 1992-93 wariant 2 - forum.beneluxspoor.net.jpg
D1240-1241 Hoek-Warszawa Express 1992-93 wariant 2 w modelu - forum.beneluxspoor.net - Jeroen ...jpg
D1241 Hoek-Warszawa Express 1992-93 - forum.beneluxspoor.net.jpg
D1241 Hoek-Warszawa Express 1992-93 w modelu - forum.beneluxspoor.net.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Czy koledzy aby nie mylą dwóch podobnych (ale jednak innych) pociągów, tj. Ost-West Express i Warszawa-Hoek Express?
A dlaczego mielibyśmy mylić? Cytat, podany przez kolegę @Bodek, dotyczył akurat pociągu "Ost-West" i wcale nie twierdzimy, że to był pociąg z/do Hoek van Holland. Ale dla ścisłości dodam, że w latach 1990. oddzielne dwa pociągi jeździły w rozkładzie letnim (od maja do końca września). W rozkładzie zimowym oba składy były połączone w jeden pociąg (nie pamiętam, czy nazywał się "Ost-West", czy "W-wa - Hoek Express, ale chyba był to "Ost-West"). Jadący z Warszawy skład był dzielony w Hamm i jedna część jechała przez Kolonię i Aachen (Akwizgran) do Ostendy i Paryża, a druga część jechała do Hoek van Holland.
Dla zainteresowanych zestawieniem takiego pociągu załączam kilka fotek z forum beneluxspoor.net pokazujące taką możliwość. Oczywiście lokomotywę możemy zastosować polską - np. EU07 lub ET22.
Tylko trzeba pamiętać, że na rysunkach jest pokazany skład, który jechał z Holandii do Niemiec, gdzie część wagonów była odłączana (wagony do Kopenhagi i te kończące bieg w Berlinie), więc do Polski docierała tylko cześć składu. Jeżeli chce się podłączyć do tego EU07 (raczej nie ET22, choć mogło się zdarzyć), to trzeba uwzględnić skład pociągu na odcinku Berlin - Poznań - Warszawa.
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.138 442 105
A czy wiadomo w jakim zestawieniu pociąg z Hoek (ale nie ten "zbiorczy" tylko samodzielny) pojawiał się w Polsce na początku lat 90-tych ?
 

Bodek

Aktywny użytkownik
Reakcje
473 4 0
Teraz nie mam dostępu do Dodatku o zestawieniach składów pociągów międzynarodowych z tamtego okresu, więc nie chciałbym wprowadzać w błąd, ale sądzę że od Berlina do Warszawy pociąg miał jakieś dodatkowe wagony, uzupełniające ten skład.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
Nie, to jest Ost-West. Po lewej stronie Warsa widać belgijski wagon typu I1 1/2 klasy. Chyba, że zdjęcie zrobiono w okresie kursowania połączonych składów (nie wiem, gdzie i kiedy zostało zrobione zdjęcie).
 

Adamzalesie

Znany użytkownik
Reakcje
283 45 10
Czytając wiele wpisów o pociągach OST-WEST, mam jedno pytanie na które nigdzie nie znalazłem dokładnej odpowiedzi, do wydanych przez ACME dwu zestawów OST-WEST, jakie należy dokupić jeszcze wagony oraz lokomotywę aby odzwierciedlała skład na polskim odcinku.
 

Salsa

Moderator Grupy Nostalgia za para
Nostalgia Za Parą
KKMK
Reakcje
423 2 3
Na pewno dwa polskie sypialne WLABd, ukraiński biało-jasnoniebieski WLABmee (Kijów-Bruksela), rok czy dwa wcześniej starsze te z zestawu ACMEE. Do składu zaczęły tez wchodzić nowoczesne wagony rosyjskie WLABmee już w malowaniu czerwono-granatowym ale w składzie nadal były starsze zielone. Z Rzepina do Frankfurtu SU45. Akurat stoi taki skład na makiecie na szufladzie drugi od góry, w czwartek zrobię lepsze zdjęcia. A pierwsze foto to fragment składu Warszawa-Hoek Express bez wagonów duńskich i DB a wagony rosyjskie innego typu w nim były, tu akurat przypadkowo podpięte do testów na szlaku. Na szufladzie obok towarowego też ciekawy skład Moskwa-Berlin z restauracyjną Mittopą DR (Brześć-Berlin) i polskim sypialnym.
2B5ACD64-5F39-4AA3-9440-47137BB175F6.jpeg
D6585CE5-375E-4FAD-96F3-859E6C143D89.jpeg
 
Ostatnio edytowane:

krzysiek341

Ostrzeżony
Reakcje
438 294 188
Czy koledzy aby nie mylą dwóch podobnych (ale jednak innych) pociągów, tj. Ost-West Express i Warszawa-Hoek Express? Wydaje mi się, a raczej jestem pewien, że tak.

Pierwszy z wymienionych pociągów kursował do Paryża z wagonami polskimi, radzieckimi, francuskimi i belgijskimi oraz niemieckimi. To w tym pociągu kursowały m.in. francuska dwójka z bagażem, a czasami sam bagaż oraz belgijska, przedwojenna pół jedynka, pół dwójka.

Drugim pociągiem był Warszawa-Hoek Express do Hoek van Holland i w swoim składzie miał wagony polskie, rosyjskie, wschodnio i zachodnioniemieckie oraz wagon kolei duńskich w relacji z i do Kopenhagi, a pociąg kursował do Holandii. Zdjęcie tego właśnie pociągu, zrobione w stacji Hoek van Holland Haven (Port) było przyczynkiem do dyskusji na temat malatury i oznakowania kuszetki 110Ac. W tym pociągu nie pojawiały się wagony belgijskie ani francuskie, bo pociąg nie docierał do żadnego z tych krajów.
Zdjęcie wykonano na pewno już w latach 90. o czym świadczy widoczny fragment wagonu PKP typu Bautzen91 w kremowo-wiśniowym malowaniu, więc jest to już jak najbardziej epoka V. Malowanie oliwkowe zaczęło na dobre zanikać dopiero około 1994 roku, więc jak najbardziej było ono typowe dla pierwszych (około pięciu-sześciu) lat obowiązywania V epoki modelarskiej.
To tylko dwa pociągi, a ile zamieszania :)

Dla zainteresowanych zestawieniem takiego pociągu załączam kilka fotek z forum beneluxspoor.net pokazujące taką możliwość. Oczywiście lokomotywę możemy zastosować polską - np. EU07 lub ET22, albo nawet SP45 na odcinku granicznym. Zobacz załącznik 816746 Zobacz załącznik 816747 Zobacz załącznik 816748 Zobacz załącznik 816749
jedyna rzecza na jaka chcialbym zwrocic uwage to bledny model lokomotywy ze zdjecia nr2 w porownaniu z lokomotywa ktora jest uwieczniona na zdjeciu nr1 i 3
 

Podobne wątki