• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Z odległości pół metra nie widać już przydziału, więc może czasami nie warto kruszyć kopii o szczegóły. Wrocław to największa stacja po tamtej stronie trasy, więc przyjmij że były wrocławskie. :)
Nie chodzi o kruszenie kopii, tylko o zbliżenie się jak najbardziej do rzeczywistości ;). Jak się nie uda to trudno, ale jak się uda to super :D
Co do TLK "Rozewie" to jednak sypialne/kuszetki zapewniała stacja Gdynia (poprzez TLK "Karkonosze"), a nie Wrocław. Szkoda.
 

M-G

Znany użytkownik
Reakcje
654 34 1
Znalazłem książeczkowy rozkład jazdy z 2001r. - np Bolko był wtedy ekspresem. Do Lublina oprócz niego przyjeżdżały inne ekspresy: "Lubuszanin" z Zielonej Góry, "Jagiełło" z Krakowa i "Czartoryski" z Gdyni. No i IC "Bystrzyca", o którego wagony wydane przez ACME toczyły się niezłe pojedynki na wiadomym portalu.
Wspominany wcześniej Sztygar 42103 był w relacji Wrocław/Katowice(Bielsko Biała w weekendy) - Lublin. Potem musiała być zmiana, bo w 2006 r miał nr 32103 i kursował w relacji Kraków/Katowice (Bielsko Biała) - Lublin. Było tak przynajmniej do 2008r - z tego roku mam ostatni rozkład jazdy. Nie mam wiedzy, co się stało z połączeniem z Wrocławia - może jako inny skład dojeżdżał do Kielc na skomunikowanie. W rozkładzie mam także sezonowca 35508 nad morze w relacji Rzeszów - Lublin - W-wa - Hel/Ełk. To w nim naliczyłem kiedyś 16 czy 17 wagonów.
 
Ostatnio edytowane:

voytecki

Aktywny użytkownik
Reakcje
52 0 5
Mam pytanie odnośnie nowości ROBO. Czy kuszetka 244310 może być zestawiona z wagonami ACME 55055? Epokami (V) oraz przydziałami (Warszawa) pasują. Pytanie czy w rzeczywistości faktycznie jeździły razem?
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
Z powodu braku odpowiedzi ponawiam pytanie.
1. W służbowych rozkładach jazdy (bywają dostępne na aukcjach lub wskanowane) jest napisane, z jakiego typu wagonów zestawiono dany skład. W ten sposób możesz ustalić, czy te typy wagonów jeździły razem. [EDIT] zobacz poniższy post @Andrzej Harassek - to może być słuszna uwaga.

2. Czy te egzemplarze (konkretne nr inwentarzowe) jechały razem w składzie, to chyba tylko na podstawie zdjęć lub filmów. Trudne do znalezienia.

3. Jeśli nawet ustalisz, że mogły jechać razem (pkt. 1.) lub że faktycznie jechały gdzieś razem (pkt. 2.), to akurat te modele różnią się datą rewizji o 10 lat. Czyli nie spotkały się mając konkretnie takie oznaczenia. Twoja decyzja, czy akceptujesz to na swojej makiecie.

Dobrą wiadomością jest, że (pomijając oznaczenia) takie wagony czasowo współistniały w latach, na które odzworowane są modele. Mianowicie, 134Ab (Acme) wyprodukowano w 1991-1992 i jeździły z tymi oznaczeniami do 2007, a 110Ac (Robo) wyprodukowano w 1976-1977 i jeździły do roku 2017.

[EDIT] Warto podkreślić, że wagonów 134Ab było zaledwie 12 sztuk! Tymczasem 110Ac zrobiono 200 sztuk.


Przepraszam znających ten temat, że znowu piszę rzeczy dla Was oczywiste. Ale skoro pada pytanie, a nikt lepszy ode mnie dotychczas nie odpowiedział, to próbuję skierować kolegę na właściwy tor :)
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Chyba nikt nie ma pewnej odpowiedzi na takie pytanie, ja też nie wiem. Teoretycznie mogło się zdarzyć, ale nowsze wagony, jak ten w modelu ACME, jeździły przede wszystkim w pociągach międzynarodowych, a starsze Y w pociągach krajowych, więc wydaje mi się, że prawdopodobieństwo takiego spotkania było stosunkowo nieduże. Ale to wszystko są tylko spekulacje...
W służbowych rozkładach jazdy (bywają dostępne na aukcjach lub wskanowane) jest napisane, z jakiego typu wagonów zestawiono dany skład.
Jakiego typu, czy jakiej serii? A właściwie nawet nie całej serii, tylko pierwszych liter, oznaczających rodzaj wagonu (1 czy 2 klasa, z miejscami do siedzenia, kuszetka, czy sypialny itd.), ale chyba nie dokładny typ.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
Z powodu braku odpowiedzi ponawiam pytanie.
Pewien Włoch miał w Nowym Jorku sklep rybny. Zapytany o asortyment odpowiedział - „ Jeśli nie ma czegoś u nas, to znaczy, że to nie pływa w oceanie”.
Postaw Robo i ACME razem na makiecie, jak ktoś zapyta, to powiedz - „Skoro są na mojej makiecie, to znaczy, że jeździły razem w realu”.
 
Reakcje
198 0 0
Z powodu braku odpowiedzi ponawiam pytanie.
Jeśli podchodzisz do zestawiania składów ortodoksyjnie, to wagony te nie pasują do siebie - kuszetki ACME są z epoki Vb (z trumienką), a warszawski wagon Robo z Va (bez trumienki). ACME mają rewizje z 2002 i 2003 roku, a Robo z 1993 roku.
Natomiast jeżeli bez zgrzytu zębów potrafisz się bawić na makiecie gdy sczepione wagony mocno różnią się datami rewizji i/lub nie mają odpowiednich przydziałów, to jak najbardziej możesz je połączyć. Zdarzało się, że wagony 110A i 134A jeździły wspólnie w pociągach międzynarodowych np. Ost-West czy Chopin (134A w części warszawskiej, a 110A w krakowskiej, co prawda ze stacji mac. Kraków) i doczepiając dodatkowo wybrany garnitur wagonów (bardziej lub mniej odpowiadający temu z dodatku 2A - w zależności od podejścia do realizmu) można znaleźć zatrudnienie dla dwóch typów kuszetek w jednym pociągu.
Konserwatyści łagodniej strawią łączenia wagonu Robo 244310 z kuszetką ACME z zestawu 55135 (REV 93.12.21). Dodatkowo można podczepić sypialny Roco 64821 (REV 93.09.16) i zaczątek nocnego pociągu międzynarodowego już jest. Potem już tylko kolejne wagony Bdmnu, sypialne RZD... albo po prostu bierz co uznasz za słuszne - wystarczy garść wyobraźni i własnej inwencji jeśli źle poruszasz się w schematach. Wszak nie ma nic gorszego niż dylemat po wydaniu kilkuset (i więcej) złotych czy oby na pewno Twoje zakupy są odpowiednio dopasowane do Twoich potrzeb.
 

jack_flash

Aktywny użytkownik
Reakcje
651 64 8
18.10.2019 - pociąg relacji Warszawa Wschodnia Berlin Hbf . Odjazd Warszawa Centralna 12:30. Według kompozycji pociągu nabyłem, kilka miesięcy wcześniej, dwie miejscówki 1 kl wagon numer 272. Przedział, dwa miejsca na przeciwko, przy oknie. Przyjechał wagon bezprzedziałowy, miejsca przy oknie zgodnie z numeracją w innych rzędach, jeden za drugim. W dodatku wagony składu nie pasowały do sektorów, bo dołączono dwie dwójki. Były to na moje oko stare 112A w malaturze PKP Inter City. Kiedy skład wjeżdżał i je zobaczyłem, w pierwszej chwili pomyślałem, że to nie ten pociąg.
Kto by się upierał, że na makiecie lub w gablocie można śmiało ustawić Robo 112A drugą klasę PKP IC w tym właśnie składzie?
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
276 8 1
Koledzy, obserwując dyskusję o nowym wagonie Dhx od Piko (a właściwie z czym go zestawić) chciałem prosić o pomoc w rozwikłaniu pewnej mojej zagwozdki, a dokładnie proszę o identyfikację typów wagonów podanych w rozkładzie jazdy pociągów z 1974r, dla trasy Katowice - Legnica. Fragment tego rozkładu pojawił się w ŚK 12/2019 przy artykule o Kłodzkiej Parowozowni.
Nie mam w tym zakresie dobrej i pewnej wiedzy. Mam wątpliwości nawet do typów konstrukcji Ahx/Bhixt. Posługując się atlasem pt. "Normalnotorowe wagony PKP" M.Janiak też nie rozwiewa to moich wszystkich wątpliwości, , więc czy raczej są to wagony typu 7A/8A, czy jednak nowsze, 111A/112A? A może całkowicie się mylę? Za młody jestem żeby znać to z autopsji. Może ktoś pamięta... Może ktoś wskaże jakiś kierunek poszukiwań, jak w zasadzie tego szukać, nie musi to być rozwiązanie na tacy podane. Zdjęcia byłyby mile widziane, ale też na nic szczególnego nie trafiłem.
Wiem że koledzy tu potrafią sprawdzić wszystko, mają taki dostęp do materiałów źródłowych, ja bym chociaż chciał wiedzieć w jakich dokumentach tego szukać. Temat niby prosty - dla fachowca. Dla laika - więcej pytan niż odpowiedzi.
A jak już będą właściwe typy, zacznie się temat układania tego w skali H0, o ile się da:)
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Było już na forum o tym parę razy, że seria wagonu, podana w służbowym rozkładzie jazdy, to nie to samo, co typ konstrukcyjny wagonu. Znając szczegółowo typy wagonów i ich cechy eksploatacyjne (ja nie jestem aż takim znawcą, żeby się wypowiadać) można czasem coś wywnioskować, ale generalnie biorąc na podstawie serii wagonów nie można stwierdzić, jaki to był konkretnie typ wagonu. Nie wiem też, czy w ogóle były jakieś dokumenty, na podstawie których dałoby się to stwierdzić. Pewną wskazówką może być informacja, jakie typy wagonów miała dana stacja, jeżeli ktoś to wie (w rozkładzie jest informacja, jaka stacja wystawia skład), ale jeżeli ta stacja miała różne typy wagonów tej samej serii (np. różne dwójki przedziałowe), sprawa znowu staje się trudna.

W dalekobieżnych składach w latach 1970. często byłą mieszanina nowych wagonów typu Y ze starszymi wagonami, zwykle jednak już budowy powojennej. Częstym widokiem był np. skład wagonów 2 klasy typu Y z włączonym wagonem 1 klasy starszego typu.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Dodatki do rozkładu służbowego jazdy pociągów - 2 B, C i D były opracowywane przez każdą ówczesną DOKP, na bazie czym dana stacja zestawiająca /macierzysta/ skład dysponowała...
Największy bajzel robił się przy zestawianiu składów sezonowych, pamiętam jak Śląska DOKP pociągi dalekobieżna zestawiała nawet z ryflkaów...
Mix wagonów typu Y 2. klasy z wagonami Ahxz był normą...
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
czy raczej są to wagony typu 7A/8A, czy jednak nowsze, 111A/112A?
W przypadku taboru w tym okresie była prosta kaskada: nowe wagony zastępują starsze w pociągach międzynarodowych i ekspresowych, te trafiają na pociągi pośpieszne i dalekobieżne, tabor z tychże do składów osobowych i lokalnych - z których w końcu znikają wagony przedwojenne!
Biorąc pod uwagę, że pytasz o rok 1974, gdy wagonów Y była raptem kilkaset, widzę zerową szansę na spotkanie takiego w tym pociągu. Co ciekawe, wagon barowy jest wykazany jako bez harmonii przejściowej, co wskazuje, że dyrekcja Katowice spodziewała się przydziału fabrycznych 113A :)
Nie były to też raczej wagony 7A/8A (czy generalnie - przedziałowe), bo seria Bhixt sugeruje wagon z przejściem środkowym: 43A/101A/102A. Na upartego można myśleć o jakimś 120A, ale po pierwsze ich standard sprawiał, że początkowo trafiały do pociągów dalekobieżnych/pośpiesznych, po drugie, dodatek wykazuje w planie wagony z harmoniami.
Na chwilę obecną epoka IVa jest trudna do modelowania...
 

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
276 8 1
Właściwie to powyższe odpowiedzi są dość zbliżone do moich wniosków, ciekawa uwaga kolegi Olafa dotycząca harmonii, skupiałem się na datach produkcji, lokalny/dalekobieżny - i tu mi właśnie trochę pasował i nie pasował 102A, bo zawsze utożsamiałem go jako wagon do ruchu lokalnego. Pominąłem szczegół dość istotny żeby jeszcze skupić się na przejściach przez środek, niby oczywiste ale niektóre typy wypadły z uwagi.
 

ralph80

Aktywny użytkownik
Reakcje
566 3 2
Informacyjnie i dla nie posiadających FB KIlka wpisów ze strony ROBO:

Ostatnio natrafiłem na ciekawy wagon kuszetkę PKP ze stacji Warszawa Szczęśliwice, która była doczepiana do międzynarodowego pociągu relacji Warszawa - Hoek van Holland. Stacja kolejowa Hoek znajduje się w Rotterdamie przy samym morzu (porcie). Z tego co się dowiedziałem szukając informacji o tym pociągu, który kursował w latach 90, kuszetka PKP wraz z innymi polskimi wagonami była dołączana do składu Londyn - Moskwa. Wagony z Londynu przypływały promem i w Hoek był formowany skład m in. z naszymi wagonami. Trasa pociągu przebiegła przez: Utrecht, Hannover, Berlin, Rzepin, Poznań, Warszawę, Terespol, Mińsk i dalej do Moskwy. Można by powiedzieć, że pociąg ten był ojcem słynnego międzynarodowego pociągu nocnego EN Jan Kiepura.
Poniżej przedstawiam zdjęcie kuszetki (https://commons.wikimedia.org/.../File:19910908d_Hoek_van...) oraz tablice relacyjną z lat 60 (https://www.wiatrak.nl/.../przebrzmiala-swietnosc-hoek...).
Malowanie dla kuszetki jest już opracowane wraz z tablicą relacyjną pociągu (mam nadzieję, że uda się ją zrobić z blaszki jako dodatek do modelu).
Model ten pomimo typowego malowania dla epoki IV będzie uzupełnieniem do międzynarodowego pociągu z epoki Va, a może początkiem do uzbierania takiego składu. Jeżeli Ktoś posiada jakieś zdjęcia lub informacje odnośnie tego pociągu było by miło o napisanie komentarza. Będzie to cenną informacją dla innych.
Planowany termin wydania modelu kuszetki 2ga połowa sierpnia.

Wkrótce podam informacje o przygotowywanych modelach, które pojawią się jako limitowane edycje: wagon typu 111Ap, seria Bdui - epoka Va oraz wagon typu 111A jako ambulans wojskowy.


I komentarze ROBO:

Przymierzam się do wydania za jednym zamachem całego składu w malowaniu IR/PR, jednak w kolejce jest zestaw wagonów (MEGA HIT), o którym już niedługo zdradzę więcej informacji i skład z Górnego Śląska no i typowe 2 klasa TLK.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
o tym pociągu, który kursował w latach 90, kuszetka PKP wraz z innymi polskimi wagonami była dołączana do składu Londyn - Moskwa. Wagony z Londynu przypływały promem i w Hoek był formowany skład m in. z naszymi wagonami
Tylko, że w latach 1990. już bardzo dawno żadne wagony nie przypływały promem z Londynu. Ostatnie bezpośrednie połączenia Wlk. Brytanii z kontynentem (z przewozem wagonów z pasażerami) zlikwidowano na przełomie lat 1970. i 80, jeśli nie wcześniej (dokładnej daty nie znam). Żaden wagon ze składu "Ost-West" w latach 1980. i 90. nie mógł wjeżdżać na Wyspę ze względu na skrajnię. Do przewozów promowych wykorzystywano specjalne wagony o zmniejszonych gabarytach. Sama tablica kierunkowa, pokazana na zdjęciu, też nie pochodzi z lat 1960. tylko z 1990. W latach 1970. i 80. na tablicy była jeszcze umieszczona nazwa "London", ale w nawiasie (napis wyglądał: "(London) Hoek van Holland - Utrecht..." itd.), co oznaczało tylko skomunikowanie pociągu z promem i dalej z lokalnym pociągiem do Londynu, a nie przewóz wagonu promem. W latach 1990 takiego formalnego skomunikowania już nie było, choć taka podróż była oczywiście możliwa. Jak ktoś chce, to może taką informację wrzucić na FB (byłoby miło, gdyby powołał się na mój wpis na forum), ja tam nie mam konta.
 

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
Na polskim wagonie jest po prostu tablica "HOEK van HOLLAND - WARSZAWA". Oznaczenia wagonu wyglądają na ep. IVc/Va.

 
Ostatnio edytowane:

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
Po 1sze, przepraszam za literówkę w poprzednim poście (omyłkowo napisałem tam IVb, oczywiście powinno być IVc, już poprawiłem).

Patrząc na fragment wagonu widoczny z prawej strony fotografii, można bez cienia wątpliwości stwierdzić, że są to już lata 90-te, a więc epoka Va.
No tak - czyli jak kolega @Andrzej Harassek pisze, w omawianych latach 90-tych pociąg kończył bieg w Hoek. Pociąg jest z początku Va, bo jak napisano wyżej, wagon malowany wg ep. IV (konkretnie IVc) znalazł się w pociągu Va, co przecież było możliwe i musiało się zdarzać na przełomie epok:
Model ten pomimo typowego malowania dla epoki IV będzie uzupełnieniem do międzynarodowego pociągu z epoki Va
Pewno przy najbliższej naprawie zostanie przemalowany :)

A jeśli Robo zrobi dokładnie taki wagon, jak ze zdjęcia, to rozpęta się dyskusja n.t. "niewłaściwej tablicy", więc lepiej zachować to zdjęcie :p
 
Ostatnio edytowane:

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Tak czy owak lubię takie inicjatywy. Zdjęcie, konkretny pociąg, tablica...to powoduje, że wagon zyskuje takiej swoistej tożsamości. Jak lokomotywa. Fajnie było by znać kompletne zestawienie pociągu ze zdjęcia.
 

Podobne wątki