• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Wszystko się zgadza, ja napisałem zwykle, a taki sezonowy pociąg był przykładem wyjątku. A dołączanie jedynek było normalną praktyką, bo przecież nigdy na PKP nie było wagonów piętrowych 1 klasy - i o tym też pisałem. Oprócz relacji Kraków - Tarnów - Rzeszów, ja z wakacji w Jarosławiu pamiętam takie składy Rzeszów - Przemyśl.
 

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
No i „białe kruki” z linii na terenie Kujaw (Inowrocław, Żnin itd.)- Bipy połączone z Ay pruskiej budowy, choć to chyba były wyjątki a nie normalna praktyka.
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.261 2 0
Ja kojarzę takie zestawienie z lat 1983 - 87, jeździłem wtedy często z Krakowa do Dębicy i kojarzę ET22 z dwiema Bipami i jedynką lub dwiema jedynkami pośrodku. No chyba że mnie pamięć zawodzi.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
Pociągi osobowe na odcinku Kraków - Przemyśl obsługiwała MD Dębica która miała ET22, EU07, ET21 i......EP02. Tak więc Sławek pamiętający ET22 z Bipami ma rację. Jak nie stawało EU07 to zapinali ET22. Co do EU06 na tej trasie, to raczej tylko z pociągami dalekobieżnymi bo takie obsługiwała MD Kraków Prokocim i tam były EU06.
 

robusbedzio

Aktywny użytkownik
Reakcje
84 3 0
Genialny temat, przeczytałem całość. Mnóstwo ciekawych informacji. Mam prośbę. Interesują mnie realistyczne składy osobowe obsługiwane przez lokomotywy ET 21..., wiem, że były. Najbardziej poszukuję informacji dotyczących końca lat 90-tych i początku bieżącego stulecia. Będę bardzo wdzięczny za wszelkie fotki i słowo pisane. Od miesiąca mam przepiękny model ET 21 - 655 z Nowego Sącza produkcji pomniejszone.pl i mam, niejako wbrew zasadzie, marzenie zestawienia lokomotywy ze składem osobowym. Dla ułatwienia dodaję, że skład nie musi być przypisany do Nowego Sącza i konkretnego numeru lokomotywy ..., w tym zakresie daję sobie pewien luz interpretacyjny.
Pozdrawiam serdecznie. Robert Bednarczyk.
 

Rysiek

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
2.482 35 1
hej, ET21 na kryniczance i odgałęzieniu do Jasła to prowadziły oprócz towarowych wszelkie osobowe i pospiechy, było to w latach mniej więcej 1985-2005. Wiec możliwości jest wiele :)
 

Pantograf

Znany użytkownik
Reakcje
995 62 25
@robusbedzio w Google się aż roi... Pierwszy przykład
"Lokomotywy ET21 teoretycznie powinny już być wycofane ze szlaków Polski. Najwyraźniej jednak chwila ta będzie się odwlekała do czasu wprowadzenia innych silnych lokomotyw - wpasowujących się zgrabnie w ciasne górskie łuki. Ta ET21-107 prowadzi na zdjęciu międzynarodowy pociąg pospieszny. Skład przejechał właśnie most nad rzeką Kamienicą w Nowym Sączu
Foto & skan: Jarosław Dominik Stawarz (1997.07.24)."
pkpj-238.jpg

http://archeo.kolej.pl/galeria/www.pkp.com.pl/htmls/et21.htm
 

DieselPower

Znany użytkownik
Reakcje
2.132 442 105
Oliwkowe Y-ki, stanowiące jakąś całość z SU46-050 już się zaczęły pojawiać. Dlatego chciałbym zapytać jeszcze raz o hipotetyczne zestawienie z lat 1978-1979. Nie dysponując dodatkiem 2A lub 2B do służbowego rozkładu jazdy trudno będzie tak z pamięci (ci którzy mogą pamiętać oczywiście) wskazać jakieś realne zestawienie z tego okresu i do tego w jakiejś relacji odpowiadającej przydziałowi lokomotywy i wagonów.
Jednak zależy mi przynajmniej na ustaleniu proporcji wagonów poszczególnych typów jakie w tamtych czasach były normą (czy np. 2 wagony 1 kl były standardem, czy kuszetki mogły być pojedynczo stosowane w takich składach) . Chciałbym w moim składzie zastosować wszystkie typy, jakie w tej "szczecińskiej edycji" się pojawią. Będzie to zatem jakiś skład dalekobieżny. Swego czasu kupiłem za niemałe pieniądze sieciowy rozkład jazdy pociągów obowiązujący od 27.05.1979 - 31.05.1980. Wklejam zdjęcia tabel dotyczących stacji Szczecin Główny.
Jest tam kilka pociągów, które posiadały poszczególne typy. Bardzo proszę o próbę zestawienia na tej podstawie jakiegoś pociągu z podaniem prawdopodobnej ilości wagonów danego typu. Z góry dziękuję.

1.jpg 2.jpg 3.jpg 4.jpg 5.jpg 6.jpg 7.jpg 8.jpg 9.jpg 10.jpg 11.jpg 12.jpg 13.jpg 14.jpg 15.jpg 16.jpg
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Każdy pociąg prowadził taki skład na jaki pozwalało obciążenie lokomotywy. W Dodatku 2B do srjp było przykładowo: SU46 - 450 ton i koniec. Obciążenie to mogło być zwiększone w razie potrzeby o max 10 procent /nie pamiętam już/. W tamtych latach najczęściej stosowany był "symetryczny" układ zestawienia: B+B+B+A+BJ+A+B+B+B plus ewentualnie ambulans pocztowy dla pociągów dziennych. Każda stacja zestawiała takie składy iloma wagonami do nich dysponowała. B to był wagon 2. klasy - a czy był to wagon 111A czy 120A - zależało od tego co stacja miała na stanie.
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
Oliwkowe Y-ki, stanowiące jakąś całość z SU46-050 już się zaczęły pojawiać. Dlatego chciałbym zapytać jeszcze raz o hipotetyczne zestawienie z lat 1978-1979.
Na poczatek nie na temat, bo zestawienie rzeczywiste, będące inspiracją do oznaczeń modeli Piko:
Włókniarz Łódź Kaliska - Szczecin Gł. na odcinku od Stargardu prowadzony SU46 MD Szczecin, zestawienie:
Lok+B+BJ+B+A+B+B+AB+Bc (dwa ostatnie w sezonie, z Zakopanego)

Ja osobiście zestawiam z tych modeli co innego:
Szczecin Gł. - Jelenia Góra przez Kostrzyn, Z. Górę, Lwówek
Lok+Bc+B+B+B+BJ+A+B+B+D
Do tego będe potrzebował SP45 MD Jelenia Góra (przemalowanka z Piko?) oraz bagażowego (mam nadzieję na przyszłościowe wypusty), jako uzupełnienie wagonów 2kl myślę o oliwkowych 120A (może Piko wyczaruje jako 6 edycję nieśmiertelnych 96648/96649)
We wcześniejszych rozkładach był zestawiony
Lok+Bc+B+B+B+BJ+AB+A+B+B+D
Więc pozwolę sobie wymienić jedną 'dwójkę' na 'łamańca'

Co do innych opcji, to generalnie sprawdza się ta reguła:
W tamtych latach najczęściej stosowany był "symetryczny" układ zestawienia: B+B+B+A+BJ+A+B+B+B
oraz kuszetki/sypialne/pocztowe/bagażowe dołączane na końcu/końcach - co po części wynikało z wykorzystania składów dalekobieżnych (nocnych) do obsługi za dnia połączeń lokalnych. Na ten przykład wspomniany skład od Szczecin - JG już bez kuszetki robił dzienną rundkę do/z Poznania.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
Wszystko odbywało się w ramach granicy obciążenia lokomotywy. W porze nocnej zamiast wagonów B były wagony WLAB i Bc. Przykładowo Gedania z Gdyni do Berlina potrafiła na odcinku do Szczecina Gł. ciągnąć i 12 wagonów w zestawieniu. Ale wszystko też zależało od profilu linii.
 

Bolutek

Ostrzeżony
Reakcje
1.611 378 7
To wykorzystywanie obiegów nocnych do składów dziennych zaczęło się gdzieś od końca lat 80., kiedy zaczęło po prostu brakować wagonów...
Ale mam taką zagwozdkę dla pasjonatów - zestawmy skład np 12 wagonów typu Y ma makiecie i czy EU07-123 to pociągnie?...;):)...
 

Podobne wątki