• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne zestawianie modelowych pociągów pasażerskich z epoki IV i V

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
Zastanawia mnie fakt i logika budowy składu pociągu pasażerskiego prowadzonego przez ET22, która "stoi okrakiem" na IV i początku V epoki z wagonami z IV. Rozumiem, że taki skład kursował skoro jest odtwarzany w H0. Ale to chyba nie była normalna sytuacja.
Prośba do kolegi @Remaj12, może dałoby się porozmawiać z producentem, żeby przy opisie modelu na swojej stronie podali przydział i datę rewizji.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
4.111 416 99
Zastanawia mnie fakt i logika budowy składu pociągu pasażerskiego prowadzonego przez ET22, która "stoi okrakiem" na IV i początku V epoki z wagonami z IV. Rozumiem, że taki skład kursował skoro jest odtwarzany w H0. Ale to chyba nie była normalna sytuacja.
Okrakiem, nie okrakiem. Widać tak było. Rewizja na ET22 to 1989. Rewizja na wagonach (już wydanych to też 1988, 1989).... więc wszystko się zgadza. Żółte czoło trochę błędnie jest traktowane jako "coś", do czego należy podczepiać wagony kremowo-zielone i kremowo-czerwone, bo był okres (koniec epoki IV - konkretnie IVc), kiedy żółte czoło zaczęło się "ustawowo" (a reczej zgodnie z zarządzeniem) pojawiać, tj. - 1988 rok i takie składy jak pięknie ustawione zdjątka wyżej to była norma. Moje wątpliwości budził szary dach w 104A. Ale widać tak też było - bo może raz farby ni było, a raz farby przybyło.
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Zastanawia mnie fakt i logika budowy składu pociągu pasażerskiego prowadzonego przez ET22, która "stoi okrakiem" na IV i początku V epoki z wagonami z IV. Rozumiem, że taki skład kursował skoro jest odtwarzany w H0. Ale to chyba nie była normalna sytuacja.
Prośba do kolegi @Remaj12, może dałoby się porozmawiać z producentem, żeby przy opisie modelu na swojej stronie podali przydział i datę rewizji.
To nie pierwszy modelowy skład, który stoi "okrakiem" między dwiema epokami. Ktoś (może pan @Krzysztof Koj) przyjął takie założenia do produkcji i skład jest odzwierciedlony poprawnie. Wagony w tym przypadku także są z epoki V lub przełomu epoki IV i V. Nie wiem skąd przekonanie, że wagony w oliwkowym malowaniu są domeną tylko epoki IV. Przez ponad połowę okresu a epoki V można było spotkać wagony oliwkowe, a połowa lat 90-tych to mieszanka wagonów oliwkowych i wagonów w nowym malowaniu zielono-kremowym, a początkowo nawet bardziej oliwkowo-kremowym niż zielono-kremowym.
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
Widzę, że stwierdzenie "stoi okrakiem" przyćmiło cel mojej wypowiedzi. Chodziło mi bardzie na zwrócenie uwagi na ET22 - elektrowóz towarowy, który nie został skonstruowany z myślą o prowadzeniu pociągów pasażerskich. Ale racja, modelarstwo powinno odzwierciedla rzeczywistość.
 

Bipa966

Aktywny użytkownik
Reakcje
472 69 32
A jak zapatrujecie się Panowie nad zestawieniem tego składu 8 wagonów osobowych jakie podał kol.Remaj12 z elektrowozem ET22-357?
Pomijam OCZYWIŚCIE przynależność do lok. Dębica, chodzi mi o kolorystyke. Po pierwsze nie chciał bym dublować lokomotyw a po drugie z jakiejś tam X odległości nik nie będzie wnikał z to czy tamto wyruszyło czy kto jest właścicielem .
Myślę ,iż przełom epok baaaaardzo płynnie rozchodził się w owym czasie po PKP i nikt zbyt uważnie nie wnikał w instrukcje jakie płyneły z góry:ROFL:
 

Remaj12

Znany użytkownik
T M M
Reakcje
4.590 71 19
Widzę, że stwierdzenie "stoi okrakiem" przyćmiło cel mojej wypowiedzi. Chodziło mi bardzie na zwrócenie uwagi na ET22 - elektrowóz towarowy, który nie został skonstruowany z myślą o prowadzeniu pociągów pasażerskich. Ale racja, modelarstwo powinno odzwierciedla rzeczywistość.
ET22 nie były nigdy lokomotywami typowo towarowymi. Bardzo ciekawy jest fakt, że lokomotywy pierwotnie miały być oznaczone serią EU22. Projektanci lokomotyw typu 201E (pierwotnie oznaczonych typem 7E) byli za pozostawieniem uniwersalnej charakterystyki stąd też przewidywane oznaczenie serii EU22. PKP były zainteresowane lokomotywami towarowymi i wbrew charakterystyce wyprodukowanych maszyn oznaczyły je serią ET22 przewidzianą dla lokomotyw towarowych. Przez dziesiątki lat eksploatacji lokomotyw serii ET22 wielokrotnie były zatrudniane w ruchu pasażerskim - dotyczy to zarówno epoki IV, V jak i VI, choć od końca 2012 roku już nie pojawiają się na czele pociągów pasażerskich.

Warto spojrzeć chociażby na szóste zdjęcie autorstwa Tomasza Mayer'a z wpisu pana Ludwika Igielskiego. Autor uwiecznił na nim pociąg pośpieszny prowadzony planowo [!] lokomotywami serii ET22 w podwójnej trakcji! Poniżej wspomnianej fotografii są też dwie, które wykonał w 1984 roku @Ludwik Igielski. Powinny zainteresować kolegę @Bipa966, bowiem przedstawiają lokomotywę serii ET22 w fabrycznym schemacie malowania - zbliżonym do tego jaki ma na sobie model PIKO o numerze katalogowym 96332 - prowadzącą pociąg pasażerski.
 

Pawelec PKP

Znany użytkownik
Reakcje
1.168 90 9
Mam do was pytanie: Czy był jakiś pociąg pośpieszny złożony z POLSKICH Y-greków był prowadzony parowozami Pm2 ?
Liczę na to, że PIKO wyda Polskie Y-greki w fabrycznym malowaniu IVa pasujących do wrocławskich :niepewny:
SU46-039 zasługuje na takie wagony z epoki IVa w fabrycznym malowaniu :cool:
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Czy był jakiś pociąg pośpieszny złożony z POLSKICH Y-greków był prowadzony parowozami Pm2 ?
Nie wiem, czy były to pociągi pospieszne, czy dalekobieżne osobowe, ale widziałem nieliczne zdjęcia Pm2 ze składem samych polskich Y-ów, więc taki skład w modelu też można zestawić. Jednak w latach 1970. Pm2 były już głównie zatrudniane do lokalnych pociągów osobowych, często z Bipa-mi albo starszymi wagonami 4-osiowymi, w tym z "ryflakami", a także wagonami 120A.
 
Reakcje
4.111 416 99
Do SU46 masz Bipę ,a "Y" też się ukażą zapewne z czasem i będzie typowy zestaw 2x Y + Bipa.
Oby ukazały się do SU46-039 poznańskie igreki. Bo kupić Bipę z Poznania -Rivarossi- (cztero członową) to trzeba 8 stówek na raz wydać, a Y-ki można kupować po jednym co jakiś czas (bo tak PIKO zwykle wydaje). Oj... przydało by się kilka Y-ków z Poznania do SU46-039 (i może jakiś 120A)... choćby ze względów ekonomicznych... kupowania wagonu co jakiś czas.

Tzn... Poznańskie 120A i Y-ki do poznańskich SP45 i SU46 z IV epoki.... Tego brakuje.
 

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
Oby ukazały się do SU46-039 poznańskie igreki. Bo kupić Bipę z Poznania -Rivarossi- (cztero członową) to trzeba 8 stówek na raz wydać, a Y-ki można kupować po jednym co jakiś czas (bo tak PIKO zwykle wydaje). Oj... przydało by się kilka Y-ków z Poznania do SU46-039 (i może jakiś 120A)... choćby ze względów ekonomicznych... kupowania wagonu co jakiś czas.
Tzn... Poznańskie 120A i Y-ki do poznańskich SP45 i SU46 z IV epoki.... Tego brakuje.
I właśnie dla tego nie rozumiem budowania składu z ET22 -elektrowozem towarowym, mimo całej historii wcześniej przytoczonej. Chyba, że jest to część większego planu producenta, jeszcze nam nieznanego. A szkoda, osobiście chciałbym wiedzieć czy i co w przyszłości będzie wydane, lepiej można zaplanować zakupy. A tak siedzimy zniecierpliwieni, będzie jeszcze coś z ep. IV, czy nie, kupować teraz czy nie.
 
Reakcje
4.111 416 99
I właśnie dla tego nie rozumiem budowania składu z ET22 -elektrowozem towarowym, mimo całej historii wcześniej przytoczonej. Chyba, że jest to część większego planu producenta, jeszcze nam nieznanego. A szkoda, osobiście chciałbym wiedzieć czy i co w przyszłości będzie wydane, lepiej można zaplanować zakupy. A tak siedzimy zniecierpliwieni, będzie jeszcze coś z ep. IV, czy nie, kupować teraz czy nie.
Fakt, że poza Bipą z Poznania nic za bardzo nie ma. Nie wpsominam wydanych "Herisów" bo miały rewizje z epoki IVa i nie pasowały by tak naprawdę do tych lokomotyw (pomijam, że chyba poznańskich 111A od Herisa za wiele nie wyszło - o ile nie był to jeden wagon). A przydały by się jakieś wagony 111A, czy 120A z Poznania do tych lokomotyw (SU46-039 i SP45-234). Przypomnę, że PIKO wydało cały pociąg wagonów 120A do Wrocławskiej EU07-161. Trochę to śmieszne, ale jedyne zdjęcie tej lokomotywy z lat 70-tych jakie znam to zdjęcie przedtawiające ją na czele składu towarowego :) (oczywiście nie znaczy to, że nie ciągnęła składów osobowych).
Trochę rozumiem argument kolegi, że Łódzka ET22 bardzo pasuje do pociągów towarowych, a SU46 i SP45 - nie bardzo... więc dlatego mogę się tylko domyślać, iż PIKO nie wydało Poznańskich 111A czy 120A bo /być może/ nie ma danych do wydania tych wagonów ??? (Numery boczne)... a do Łódzkich były (przy okazji wydania ET22-259)...
Jak wiadomo nie było niczym dziwnym, że ET22 (w tym 259 - choć tu akurat fotka nie z tej epoki) oprócz towarowych ciągnęły także w początku epoki Va (1989 r.) składy osobowe/pospieszne, a EU07 towarowe.... (jak wspomniana EU07-161 - tu fotka z końca lat 70-tych).
 
Ostatnio edytowane:

Michał_P

Znany użytkownik
Reakcje
182 27 0
Moim zdaniem SU46-039 wygląda dobrze zarówno z łódzkimi "igrekami", jak i z "igrekami" Roco czy też z lubelskimi bonanzami, które mają przecież rewizję po 1990 r. Nie kłuje to w oczy o ile człowiek zbyt dobrze (z bliska) się nie przygląda ani nie analizuje mikroskopijnych napisów.
 
Reakcje
4.111 416 99
Jakiś czas temu uzyskałem informację, że wszystkie wagony z łódzkim przydziałem są pomyślane jako wagony składu pociągu pasażerskiego prowadzonego lokomotywą ET22 również z Łodzi. Zatem całość składałaby się z następujących modeli:

ET22 (96331) + 120A (96656) + 120A (96657) + 111A (97602)+ 111A (97602-2) + 111A (97610) + 104A (97609) + 112A (97603-2) + 112A (97603-2)

Dla lepszego zobrazowania:

Zobacz załącznik 681513 Zobacz załącznik 681509 Zobacz załącznik 681510 Zobacz załącznik 681512 Zobacz załącznik 681512 Zobacz załącznik 681515 Zobacz załącznik 681514 Zobacz załącznik 681511 Zobacz załącznik 681511
To także są zdjęcia modeli.
I tu mam jeszcze takie pytanie. Swego czasu zakupiłem wagon ROBO (102A) z Łodzi Kaliskiej (2 klasa - zdeklasowana jedynka). I kupując to nie zastanawiałem się nad kwestiami pociągu. Był. epoka pasowała - kupiłem. A teraz jej jest ten skład z Łodzi - to sobie zadaję pytanie - czy do tego składu można podpiąć ten wagon i byłoby to zgodne z rzeczywistością? Jeśli nie, to ten 102A z Łodzi Kaliskiej zostanie chyba sierotą. A rewizję ma bodaj na epokę IVc. Na pierwszy rzut oka 101A i 102A podlatują pod jakieś pociągi lokalne, a nie dalekobieżne.
 
Ostatnio edytowane:
Reakcje
4.111 416 99
Moim zdaniem SU46-039 wygląda dobrze zarówno z łódzkimi "igrekami", jak i z "igrekami" Roco czy też z lubelskimi bonanzami, które mają przecież rewizję po 1990 r. Nie kłuje to w oczy o ile człowiek zbyt dobrze (z bliska) się nie przygląda ani nie analizuje mikroskopijnych napisów.
Wiadoma sprawa. Ja jednak pytam z poziomu tego, którego kłuje w bańkę to, że przydziały nie pasują. Lubelskie już mają rezerwację - na haku SP45-127 :) U mnie wyszstko ma być TIP-TOP (takie zboczenie).
 
Ostatnio edytowane:

Krzysztof Fiałka

Znany użytkownik
FREMO Polska
KSK Wrocław
Reakcje
1.082 19 0
...tak jeszcze przy okazji.... co powiesz na to:
...
Wyraziłem swoją opinię, bo myślę, że do tego służy forum. Nie wiem co chce mi Pan w tej dyskusji udowodnić. Uważam, że przedstawione materiały dowodzą sytuacji nadzwyczajnych i nietypowych, jak np. awaria sieci, chyba koło Tczewa, gdzie składy elektryczne były przeciągane przez wszystko spalinowe co było "pod ręką".
Bardzo ciekawe mogą być kulisy wstawiania ET22 do składów osobowych, a powody mogą być banalne, jak np. usterka EU07, ale to nie w tym wątku. Słyszałem, nie wiem ile w tym prawdy, że ET22 w PR jeździły bo innych lokomotyw nie mieli, mogli wynająć od PKPC tylko byki, nie wiem czy później czy wcześniej, wynajmowali czeskie lokomotywy bo w Polsce były braki, bo było taniej.
Zgadzam się, że każda towarowa może ciągnąć pasażerskie, nawet zimą (podczepiano wtedy parowóz do ogrzewania składu), jak porozmawiać z "weteranami" to nie takie rzeczy na kolei bywały, może i była sytuacja, że EP08 lub EP09 ciągnęły składy towarowe, może, ale podkreślam, że moim zdaniem są to sytuacje nietypowe. Dziękuję za dyskusję, pozdrawiam.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
Akurat prowadzenie pociągu pasażerskiego lokomotywą serii ET22 nie było wcale takie wyjątkowe, w IV epoce zdarzało się stosunkowo często. Ktoś wcześniej (choć nie pamiętam, czy w tym temacie) podał nawet przykład planowej obsługi pociągu pospiesznego taką lokomotywą. Na linii Tarnów - Krynica lokomotyw ET21 planowo prowadziły większość pociągów pasażerskich. Wszystkie elektrowozy, także towarowe (m.in. ET21, ET22) mają instalację do elektrycznego ogrzewania składów. Używanie parowozu do ogrzewania przy ciągnięciu składu ST43 lub ST44 było jednak wyjątkiem, nawet, jeżeli z pewnym okresie zdarzało się to stosunkowo często. Za to w lecie często do obsługi pociągów sezonowych i dodatkowych (np. kolonijnych) zatrudniano spalinowe lokomotywy towarowe, ST43 i ST44.

Trudno jednak to porównywać z prowadzeniem pociągów towarowych lokomotywami pospiesznymi, EP08 i EP09. Jeżeli coś takiego kiedykolwiek się zdarzyło, to musiała to być sytuacja absolutnie wyjątkowa, ja o czymś takim nie słyszałem. Podobnie, choć w mniejszym stopniu, było z używaniem EU07 w ruchu towarowym. Pomijam czasy współczesne (tzn. mniej więcej od 30 lat ;)), ale w epoce IV zdarzało się to chyba rzadko. Może nie miałem szczęścia, ale ja osobiście nigdy takiego pociągu nie widziałem. Zamieszczona na forum fotografia EU07-161 z pociągiem towarowym była dla mnie sporą ciekawostką.
 

Podobne wątki