• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Realistyczne składy pociągów PKP w epoce III i IV

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
540 115 2
#81

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#83
Wyglądał bardzo różnie w różnych okresach czasu. Epoka III i IV to lata 1945-89 i skład zmieniał się dość znacznie na przestrzeni tych 45 lat. O pociągu "Chopin" jest gdzieś oddzielny wątek, warto tam poszukać. Trzeba jeszcze wziąć pod uwagę, że skład pociągu zmieniał się na trasie, więc przy analizie trzeba mieć na uwadze konkretny odcinek.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#85
Można z grubsza przyjąć, że pokazane na stronie vagonweb wagony w relacji (Moskwa) Warszawa - Wiedeń (Rzym) + (Moskwa) Warszawa - Praga tworzyły skład na odcinku od Warszawy do Piotrowic (Petrovice u Karviné). Nie jestem pewien, czy wagony z Krakowa dołączano w Piotrowicach, czy po polskiej stronie, w Zebrzydowicach, ale dla odcinka między Warszawą a Katowicami nie ma to znaczenia. Pociąg na terenie Polski (aż do Piotrowic) prowadziły lokomotywy serii EU05 lub EU07.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#87
Przecież to widać na stronie vagonweb: były polskie Y bagażowe i przedziałowe (z miejscami do siedzenia) i niemieckiej budowy sypialny Wars. W pierwszej połowie lat 1970. na PKP nie było jeszcze niemieckich wagonów Y, jak wspomniane modele Roco (także Tillig). Nie jestem pewien, czy na odcinku Warszawa - Zebrzydowice (lub Piotrowice) nie było baru PKP.
 
Reakcje
82 0 0
#88
To chyba niegrzecznie zadawać pytanie po pytaniu ale temat dosyć dawno nieużywany, a to się na pewno wielu ludziom przyda, więc czuję się usprawiedliwiony. Do rzeczy:

Kiedyś w innym wątku wspomniano o pociągu Szczecin - Białystok który do Białegostoku przyprowadzany był olsztyńską Pm2, bądź Pt47 na godzinę 8 rano i który wracał o 18. Wywnioskowałem z tego, że był to pociąg z wagonami sypialnymi. Z racji tego, że od zawsze interesują mnie takie "poważne;)", długodystansowe pociągi, chciałbym się zapytać, jak wyglądał ten pociąg w latach 70 - tych. (domyślam się, że mógł to być różnorodny skład, więc może dla kogoś będzie on sugestią, do zestawienia na makiecie.)

Pozdrawiam
Makaronpun
 

Sebastian B.

Aktywny użytkownik
Reakcje
60 9 2
#89
Kupilem ostatnio cos z III epoki,choc glownie zbieram tabor nowszy.

Ty2-911 Dyr.Krakow Par.Chabowka Napr.Glow. 31.5.56 (roco 72062)
Bhixt 19166 Stacja Krakow Plaszow Rewizja 30.3.60 (piko 53282)
ABhrx 12073 Stacja Krakow Plaszow Rewizja 16.5.60 (piko 53283).

Moje pytanie jest jakie jeszcze wagony moglbym podczepic do tego skladu ? Chcialbym dokupic jeszcze ze 2 wagony aby troszke rozszezyc skladzik.
 
Ostatnio edytowane:

Intruz

Aktywny użytkownik
NAMR
Reakcje
557 6 1
#90
Bagażowy Fhx od Roco ze st. Kraków i wagon 2 klasy budowy włoskiej Bhxz też z tej stacji i od tego producenta. Niestety numerów katalogowych nie pamiętam. Był też set „Parowozika” z przydziałem krakowskim, bardzo trudno osiągalny z 2 ręki. Tak na szybko i przy założeniu że zwracasz uwagę na epoki/podeopki/przydziały.
 

eddy

Aktywny użytkownik
Reakcje
355 4 2
#91
Kupilem ostatnio cos z III epoki,choc glownie zbieram tabor nowszy.

Ty2-911 Dyr.Krakow Par.Chabowka Napr.Glow. 31.5.56 (roco 72062)
Bhixt 19166 Stacja Krakow Plaszow Rewizja 30.3.60 (piko 53282)
ABhrx 12073 Stacja Krakow Plaszow Rewizja 16.5.60 (piko 53283).

Moje pytanie jest jakie jeszcze wagony moglbym podczepic do tego skladu ? Chcialbym dokupic jeszcze ze 2 wagony aby troszke rozszezyc skladzik.
Bagażowy Fhx od Roco ze st. Kraków i wagon 2 klasy budowy włoskiej Bhxz też z tej stacji i od tego producenta. Niestety numerów katalogowych nie pamiętam. Był też set „Parowozika” z przydziałem krakowskim, bardzo trudno osiągalny z 2 ręki. Tak na szybko i przy założeniu że zwracasz uwagę na epoki/podeopki/przydziały.
Z Krakowa były jeszcze wydane:
ROCO 64290 1kl Aix B4i-30 (Eilzug)
ROCO 45702 2kl Bhxz Bz Serie 3000 (Włoch)
ROCO 45847 Bagażowy Fhx Pw4ü-29
Fleischmann 563302 Restauracyjny Jhx WR4ü-35
Parowozik/Marklin 43238s 2kl Bhxz C4ü-38 (Schurzen)
Parowozik/Marklin 43238s 2kl Bhxz ABC4ü-38 (Schurzen)

Te z Gliwic:
Sachsenmodelle 74562 2kl Bix C4i-33h (Eilzug)
Sachsenmodelle 74560 Bagażowy Fhx Pw4ü-Pr16 (Pruski)
 
Ostatnio edytowane:

Marcub85

Aktywny użytkownik
Reakcje
276 8 1
#92
Koledzy, mam pytanie o realizm zestawienia wagonów Roco (dość stare modele, ale właśnie udało mi uzupełnić kolekcję o brakujący pocztowy) - wagony ze stacji mac. Bydgoszcz: 64447 Ciy, 64448 Gmy, 64449 F, oraz posiadam wagon BCiy z tej stacji Roco/Parowozik. Daty rewizji zgodne, wszystko 1953 r. Oi2-32 nie posiadam, to akurat nie problem, chyba najłatwiej by ją odkupić, ale czy to w ogóle funkcjonowało w ramach jednego składu czy to była taka fikcja od Roco? Nie znalazłem wcześniej w tym wątku omówienia tego zestawienia. Kojarzę jeszcze wagon Parowozik Brawa 45811 B/024225, ale nie posiadam (a chętnie bym chociaż zdjęcia realne obejrzał, jeśli ktoś ma). Chyba w takim składzie powinno się znaleźć więcej wagonów osobowych, bo na 2 osobowe (z Brawą trzy) przypadłby pocztowy i bagażowy?
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#93
O ile pocztowemu nie zależy, ilu pasażerów za nim jedzie (listy i paczki trzeba dowieść, a pociąg pasażerski jest szybszy niż towarowy), to bagażowy wskazuje, że spodziewane obłożenie pociągu i w związku z tym liczba bagaży wymaga takiego wagonu.
Dodatkowo w tamtych latach pociąg to był główny środek transportu, zatem około 8-10 wagonów pasażerskich to byłoby sensowne zestawienie.
Wagony Roco są jak najbardziej prawidłowe, a czy miały szansę być w jednym składzie? Dowodu na za lub przeciw nie znajdziesz, pozostaje modelarski paszport na fikcję i 'skład z wagonów z epoki w danym rejonie' raczej niż konkretny pociąg. W zależności od tolerancji na przydziały możesz wydłużyć go innymi modelami z orzełkiem, w szczególności takimi, które można było spotkać wszędzie (jak Donnerbuchsy).
 

browar łódź

Aktywny użytkownik
Reakcje
216 10 9
#95
W tamtych czasach gdy tabor poniemiecki miał duży udział w funkcjonowaniu PKP, tabor był zapewne wymieszany. Wagony były przesyłane w zależności od potrzeb czy był to plan letni, zimowy i tp.
Było przecież sporo pociągów kolonijnych, osobowych dalekobieżnych.
 

Tarka

Aktywny użytkownik
PKMK
Reakcje
204 1 0
#96
Mam pytanie do taborwców. W jakich zestawieniach jeździły boczniaki? Niedawno pokazały się dwa boczniaki 4 osiowe od PIKO a teraz ROCO zapowiedziało zestaw 3 krótszych. Już pomijając daty rewizji i przydziały czy takie miksy były spotykane?
 
Reakcje
76 20 2
#97
Mam pytanie do taborwców. W jakich zestawieniach jeździły boczniaki? Niedawno pokazały się dwa boczniaki 4 osiowe od PIKO a teraz ROCO zapowiedziało zestaw 3 krótszych. Już pomijając daty rewizji i przydziały czy takie miksy były spotykane?
Tak, na przykład w relacji Katowice - Kraków + Ok 1 ( w latach 50 i 60 -tych ). Widzialem i podróżowalem takimi pociągami.
 

Franc

Aktywny użytkownik
Reakcje
590 95 1
#98
Mam pytanie do taborwców. W jakich zestawieniach jeździły boczniaki? Niedawno pokazały się dwa boczniaki 4 osiowe od PIKO a teraz ROCO zapowiedziało zestaw 3 krótszych. Już pomijając daty rewizji i przydziały czy takie miksy były spotykane?
Pojawiają sie jeszcze w pociągach retro organizowanych przez Turkol czy skansen w Chabówce. Możesz śmiało je do mieszanego składu pod Ty2-911 podpiąć a nawet do oliwkowej stonki PR, która w tym roku wyda Piko. Co prawda są to składy okazjonalne ale jak najbardziej aktualne i rzeczywiste.
 

404W Eaos

Aktywny użytkownik
Reakcje
169 9 0
#99
Mam pytanie do taborwców. W jakich zestawieniach jeździły boczniaki? Niedawno pokazały się dwa boczniaki 4 osiowe od PIKO a teraz ROCO zapowiedziało zestaw 3 krótszych. Już pomijając daty rewizji i przydziały czy takie miksy były spotykane?
To zależy od czasu i miejsca. Na lokalnej linii lok i 3 wagony osobowe plus ewentualnie bagaż lub poczta. Na początku (40ste) i końcu (70te) była wolnoamerykanka. Potem były bardziej ujednolicone. Ale np mogło być tak, że były 4-6 boczniaków 3 lub 2osiowych niższej klasy i pośrodku wyższej klasy lub mix. Na pewno od połowy lat 50tych dba o by wagony w składzie miały jednolite oświetlenie. Więc ztcw w realiach pogranicza dyrekcji poznańskiej i gdańskiej pociąg złożony z boczniaków i donnerów też występował. I nawet można założyć, że jest to akurat czas zmiany oznaczeń z 3 epoki na 4, bo nie nastąpiło to w tydzień.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
Różne dziwne zestawienia się zdarzały, ale najczęściej składy były zestawiane tylko z wagonów 2- i 3-osiowych, albo tylko z dłuższych 4-osiowych. Wyjątkiem były wagony bagażowe, a zwłaszcza pocztowe, gdzie często krótki wagon (2- lub 3-osiowy) dołączano do składu 4-osiowych pasażerskich (a nawet zespołów Bipa) - ale raczej nie odwrotnie. Widziałem też (chyba nawet na forum) zdjęcia składów piętrowych, uzupełnionych przedwojennym krótkim wagonem 1 klasy. Ale jest też trochę zdjęć pociągów, gdzie wśród wielu krótkich wagonów trafił się jeden, czy więcej wagon 4-osiowy, tak że wszystko jest możliwe. Jednak najbardziej typowe było zestawienie samych krótkich, albo samych długich wagonów (poza pocztowym czy bagażowym).
 

Podobne wątki