• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Radzymin - bocznica

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#1
Nadszedł czas aby zająć się bocznicą.
Na chwilę obecną ta bocznica zakładów ceramicznych w Radzyminie nie istnieje co utrudni planowanie.
Z wywiadu wiem na pewno że:
- przed zakładem były dwa tory zdawczo-odbiorcze.
- główna produkcja zakładu w tamtych czasach to cegła wapienna. Dodatkowo obok była cegielnia tradycyjna, która mogła korzystać z tej bocznicy, ale nie koniecznie.
- do zakładu koleją przywożono wapno w małych silosach oraz węgiel i miał węglowy.
- mógł być też przywożony piasek kwarcowy.
- cegła z zakładu i cegielni wyjeżdżała głównie na samochodach.
- rozładunek węgla odbywał się przy pomocy suwnicy

Moim zadaniem jest teraz odtworzyć tą bocznicę na modułach tak, aby było w miarę realnie a i funkcjonalnie na imprezach.

Liczę na Waszą pomoc przy planowaniu tej bocznicy. Może ktoś ma fotki podobnego miejsca, fotki bocznicy gdzie wapno (cement) rozładowywane jest do silosów.

Oto projekt do dyskusji wg. mojej wizji tego miejsca.
 

Załączniki

marekh0

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#2
Nadszedł czas aby zająć się bocznicą.
Na chwilę obecną ta bocznica zakładów ceramicznych w Radzyminie nie istnieje co utrudni planowanie.
Z wywiadu wiem na pewno że:
- przed zakładem były dwa tory zdawczo-odbiorcze.
- główna produkcja zakładu w tamtych czasach to cegła wapienna. Dodatkowo obok była cegielnia tradycyjna, która mogła korzystać z tej bocznicy, ale nie koniecznie.
- do zakładu koleją przywożono wapno w małych silosach oraz węgiel i miał węglowy.
- mógł być też przywożony piasek kwarcowy.
- cegła z zakładu i cegielni wyjeżdżała głównie na samochodach.
- rozładunek węgla odbywał się przy pomocy suwnicy

Moim zadaniem jest teraz odtworzyć tą bocznicę na modułach tak, aby było w miarę realnie a i funkcjonalnie na imprezach.

Liczę na Waszą pomoc przy planowaniu tej bocznicy. Może ktoś ma fotki podobnego miejsca, fotki bocznicy gdzie wapno (cement) rozładowywane jest do silosów.

Oto projekt do dyskusji wg. mojej wizji tego miejsca.

Witam kolegę.Czy te wymiary są prawidłowe???Bo profil E 96 ma 50 cm a nie mm.;)
 
OP
OP
Arturro

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#6
Witajcie.
Etap planowania zakończony małą poprawką. Skoro nie ma uwag do układu torowego czy samej organizacji placu rozładunkowego to zaczynam budowę.
Tak więc skrzynki już są tory i zielsko w drodze.
Mam nadzieję, że do imprezy fremo w sierpniu zdążę zazielenić moduły.
Użyję torów Tillig ellite, zwrotnice EW5.
Rozstaw osi torów zdawczo-odbiorczych dam 69mm dla bezpiecznego obrządku wagonów.
Liczę na Waszą pomoc przy budowie tej bocznicy.
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#7
Piasek dowożono wąskotorówką, której ślady widać na geoportalu.
Nikt nie buduje cegielni bez powodu jakim jest dostępność głównego surowca - gliny
dla cegieł lub piasku dla silikatów.
Natomiast koniecznie zrób możliwość nadawania cegieł itp koleją, czyli przewidź miejsce gdzie można to ładować.
W poprzednich epokach cegły wożono luzem w węglarkach, przynajmniej ja tak pamiętam z cegielni w Wieliczce.
Więc wystarczy jakaś rampa. Cegły noszono w "słupkach" albo wożono takimi specjalnymi taczkami,
chyba coś w tym guście:

(ze str http://www.gozdnica.pl)

Może zamiast wyładunku piasku załadunek cegieł.
Układu torowego to nie zmienia.
Hałdę piasku można zostawić i dorobić krańcówkę wąskiego - od razu zrób otwory na Fremo H0e :)
 
OP
OP
Arturro

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#8
Maćku dzięki za podpowiedź.
Nad H0e nawet się zastanawiałem na samym początku planowania, ale pojawiły się wątpliwości jak wąski tor wkomponować w ten plac.
Pomysł jest ciekawy i rozwojowy, więc pochylmy się na H0e jeszcze raz.
Rozładunek węgla z węglarek normalnotorowych odbywał się za pomocą suwnicy.
Teraz jak poprowadzić tor wąski, czy jeden tor wystarczy?
Dwie opcje do zastanowienia.
Jaki rozstaw torów 1 i 2 dać na placu gdzie rozładunek z toru 1 byłby za pomocą suwnicy.
Może zrezygnować z rozładunku suwnicą?
 

Załączniki

ciekma

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
7 1 0
#9
Nie sądzę, aby węgiel był tak masowy, aby trzeba było suwnicę, wystarczy go zrzucać na hałdę (można zrobić tzw. bunkier czyli betonową nieckę o pochyłych ścianach). Nie wiem tez, czy ten węgiel był ładowany na koleby, raczej na jakiś taśmociąg i transportowany od razu do zakładu który przeciez był zaraz obok tych torów tylko się na module nie mieści (można by dostawić symbolicznie płaską ścianę, będzie robiła przy okazji jako tło).
Coś podobnego widać chyba tutaj:
G-Weeden-2.jpg
(ze str. http://www.rondeshagen.com/GWeeden-Luftbilder.html)

Co do wąskotorówki, to miałem na myśli końcówkę toru służącą do wyładowywania z koleb piasku na hałdę, równoległą albo trochę w prawo do tej hałdy z węglem. Z hałdy transporterem podobnie jak węgiel.

Edit: doczytałem z początku że mówili Ci, iż rozładunek węgla jednak odbywał się z pomocą suwnicy.
Nie wiem czy w H0 uda się coś znaleźć do rozładunku węgla - są tylko wielkie dźwigi portowe lub specjalistyczne do lokomotywowni, chyba żeby przerobic ten:
http://www.auhagen-shop.de/product_info.php?info=p116_halbportalkran.html
 

bstok70

Znany użytkownik
MSMK
PGM
Reakcje
1.363 33 1
#10
Heloł :). Jeśli mogę się wtrącić, to wersja PDF2 jest bardzo rozwojowa. Można nie tylko składować węgiel, ale jeszcze przeładować do ciężarówek, wagonów wąskotorowych i rozwozić gdzieś daleko po sieci H0e :). Suwnicę można przecież przerobić (np tę którą u siebie rozwaliłem - ale przy tym typie nie może być wersji PDF1). Oj trzymam kciuki za realizację projektu :love:
 
OP
OP
Arturro

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#11
Im dłużej przy tym projekcie siedzę tym bardziej nie do końca mi pasuje rozładunek węgla tą suwnicą. Trochę to bez sensu i jest bałagan na tym placu.
Informację o suwnicy mam od osoby co mieszkała prawie po sąsiedzku z cegielnią i widziała tą suwnicę.
Rozładunek węgla na zdjęciu które, przedstawił Maciek jest logiczne.
Może suwnica służyła do czego innego np: rozładunku maszyn.? Może postawili suwnicę kiedyś jak budowali zakład i tak została?

To może zróbmy tak. Suwnica nad torem 1 i nad H0e (PDF3) zmontowana z 2 szt tej: http://www.auhagen-shop.de/product_info.php?info=p116_halbportalkran.html
lub taka suwnica tylko nad torem nr 1. http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_324_379_976&products_id=34056&<osCsid> (PDF3a).
Plac na węgiel na długość dwóch węglarek typu Eanos. Rampę dostosuję, może dam jakiś mały magazynek na przyjęcie towarów przywożonymi wagonami krytymi. W latach '80 wszystko wożono koleją nawet jak się nie opłacało.:)
Jeszcze pytanie o rozładunek wapna. Proponuję takie silosy. http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?products_id=48227 w układzie jak na projekcie PDF3, PDF3a lub w układzie jak na wcześniejszych projektach. Zakładam rozładunek do tych silosów wapno dostarczone dwoma wagonami typu Ucs dla projektów wcześniejszych, lub 1 wagon Uacs dla projektu PDF3/3a.
Który układ silosów lepszy?
Może ktoś ma fotki przedstawiające rozładunek wapna (cementu) do silosów.?
 

Załączniki

marekh0

Aktywny użytkownik
Reakcje
1 0 0
#12
Suwnica moze by była potrzebna jak były 2 boksy.1 na węgiel i jeden na piasek.Suwnica by to dawała na jeden wspólny taśmociąg.A cement luzem to się wyładowuje pod ciśnieniem,z tak zwanych potocznie beczek.
 

zinq

Aktywny użytkownik
Reakcje
0 0 0
#13
Również jestem zdania że suwnic do rozładunku węgla była by mało pomysłowa a to z racji takiej że do rozładunku węgla zazwyczaj używało się innych bardziej efektywnych sposobów, chyba że suwnica była z przeznaczeniem bardziej uniwersalnym.

Fajny pomysł, mam nadzieje że się uda :), lubię takie klimaty.
 
OP
OP
Arturro

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#14
Witajcie,
na razie plany dla toru H0e wstrzymuję do głębszego zastanowienia. Nie żebym od razu rezygnował.;)
Tym czasem zacząłem siać trawkę. Dwa moduły zasiane. Czasu mało, ale może zdążę z wyższą roślinnością.

Ps. Budowa ruszyła można przenieść wątek do działu Relacje.
 

Załączniki

OP
OP
Arturro

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#16
Witajcie.
Impreza Fremo tuż, tuż, a czasu mało. Prace idą pełna parą, lecz nie uda mi się skończyć dwóch ostatnich modułów.:(
Oto co udało mi się zrobić w ostatnim czasie.[DOUBLEPOST=1376248579][/DOUBLEPOST]Jeszcze fotki prostego pulpitu sterującego bocznicą.
 

Załączniki

Marek Klimczyk

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
6 1 0
#17
Nie przejmuj się jeśli dwa ostatnie moduły będą bez zieleni, aby tylko były przejezdne :)
Weź graty do zieleniny, nigdy nie wiadomo może będziesz miał chwilkę między składami aby coś posiać ;)
 
OP
OP
Arturro

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#18
Witam po długiej przerwie.
Czas wziąć się za dokończenie bocznicy.
Pytanie.
Czy jako suwnicę w realiach lat '80, '90 mogę zastosować produkt http://www.auhagen-shop.de/advanced_search_result.php?keywords=11437
Z dwóch zestawów można zrobić jak pisze producent żuraw bramowy.
Z tego co przeglądałem wydaje mi się, że ten produkt najlepiej pasuje. Chyba, że ktoś widział coś lepszego to czekam na rady.

Silosy do rozładunku wapna zastosuję http://www.faller.de/App/WebObjects...2.1231/atid.2653/ecm.at/2-Industriesilos.html
Namiastką i fragmentem fabryki będzie kotłownia http://www.auhagen-shop.de/advanced_search_result.php?keywords=11431 lub http://www.viessmann-modell.com/kibri/index.php?show=shop&search=true&cPath=&cat=&lang=de

Komentarze mile widziane.
 
OP
OP
Arturro

Arturro

Znany użytkownik
FREMO Polska
MSMK
Reakcje
136 6 0
#20
Tak patrzyłem na ten model. Wygląd pasuje do moich założeń ale to trochę monstrum 325mm szerokości.
Dzięki za radę.
 

Podobne wątki