• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Mój ZNTK Radwany.... Dumpcary.... czyli 418v

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#1
Od dawna mnie fascynowały te wagony z racji swojego dziwnego kształtu ;) W końcu udało się zrobić model 3D i przesłać do kolegi Mateusza @popowe celem jego próbnego przedrukowania. Jakość bardzo dobra. Lepsza jak Shapeways.... ale tego się spodziewałem, biorąc pod uwagę wielkość modelu i jego konstrukcję. Obstawiałem że w żywicy to wyjdzie idealnie. W 100% nie jest idealnie.... jest jedna strona-początkowa gdzie detal ściany troszkę pływa... i przez to mogę powiedzieć że wydruk w żywicy mnie zadowala w ok 95%, gdzie wydruk z Shapeways by był na poziomie ok 70% z racji koneiczności wsadzenia większego nakładu pracy w jego przygotowanie pod lakierowanie.
Model wygrzebałem dopiero dziś z paczkomatu i od razu go porównałem z oryginalnym nadwoziem Trixa...
20200327_142428.jpg
a potem szybko w podkład i czerwony lakierek pod barwy DBSchenker.
20200327_163355.jpg
20200327_163413.jpg
Model jeszcze nie gotowy. Czeka na kalki.
Wiem że model nie jest w 100% wierną kopią tego co ma być.... ale ile jest modeli w tej skali które są idealną kopią ;)

Motywatorem do zrobienia tych wagonów był filmik
 
Ostatnio edytowane:

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
#4
Zgodnie z dzisiejszą tradycją, nazw nie znanych (jak dykta) - Radwan - tej nie znam
;-)

Moje ulubione wagony ;-)

p.s. a skąd talbot jest talbot? ;-)
 

Misiek

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
4.992 140 0
#6
O czym się dowidziałem kilka lat temu oglądając poniemiecką "szutrówkę" (Wddo?) w skansenie w Chabówce.
Gdzieś może mam zdjęcie tabliczki fabrycznej.
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#7
Dotarł kolejny egzemplarz po poprawkach ;) Zobaczymy co z tym da sie zrobić aby było jeszcze lepiej ;)
20200514_162534.jpg
Niestety wagon, który ma być dawcą podwozia lubi zaskoczyć. Mianowicie odlewy z metalu służące za balast - ten element przed wagonem
20200327_220914.jpg
lubi się utlenić, spękać i rozlecieć w ręce. Trzeba sobie będzie z tym fantem inaczej poradzić.
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#8
Doszły także wydruki zamiennych cylindrów. Oryginalne z metalu lubią się rozpadać.
20200520_212118.jpg
Teraz malowanie podwozia i przymiarki z burtami... a te się teraz odlewają w żywicy ;)
 

404W

Znany użytkownik
Reakcje
515 21 0
#10
Zakładam że od nazwiska autora konstrukcji takiego typu wagonów - Mieczysław Radwan
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mieczysław_Radwan
http://radwan.org.pl/items/show/242
Tak miedzy nami mówiąc:
Tak, ale...
Nazwa jest potoczna i oparta na powierzchownym skojarzeniu.
Bo Radwan faktycznie skonstruował wagony z przechylnym pudłem ale działające na innej zasadzie. Sama idea też zresztą jest wcześniejsza, prawdopodobniej niemiecka [ale czy nie czasem angielska czy amerykańska?]. Radwan ztcw stworzył natomiast swój własny patent na mechanizm wychylania pudła. Ale było to oparte o siły grawitacyjne. Podczas gdy współczesne mają siłowniki.
Tak samo zresztą nie każdy samowyładowczy potoczny talbot może nim być. Oprócz Talbota, udział w budowie wagonów samowyładowczych miały też fabryki Zyperna, Orensteina i w Gotcha.
 

hamulcowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.052 26 1
#13
Zakładam że od nazwiska autora konstrukcji takiego typu wagonów - Mieczysław Radwan
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mieczysław_Radwan
http://radwan.org.pl/items/show/242
Mieczysław Radwan, to ojciec mojej matki, czyli był moim dziadkiem. Wagon jego patentu powstał w Zakładach Ostrowieckich jeszcze przed wojną i był produkowany na zamówienie Związku Sowieckiego, dla kopalni magnezytu do uralskich hut.
Dokumentacja tego wagonu jest w posiadaniu mojej rodziny, jak i film, z prób. Załączam znalezione na stronie Zakładów Ostrowieckich zdjęcia.
Dawno nie widziałem rysunków tego wagonu, ale o ile mnie pamięć nie myli, to ten eksportowy był na tor 1000 mm.
 

Załączniki

Reakcje
39 0 0
#15
Wygladają bardzo fajnie. Zwlaszcza czerwony z opisem na kalce 51-PL DB SCHENK. Niby polski, a niemiecki albo niby niemiecki, ale polski::).
Kalki są wlasniej produkcji czy zamawiane gdzieś?
Pozdraw
Storch
 
OP
OP
pado

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.474 33 0
#19
Kurcze, daj dla porównania germański oryginał.
Nadal mam z 8 czy 9 takich germańskich i jakoś tak...
A to proszę ;)
20200830_184230.jpg
W moim wagonie zrobiłem:
- przemalowałem całą ramę i wózki na czarno, uprzednio maskując wszystkie seryjne opisy na ramie
- wyrzuciłem odlewane zbiorniki i zastąpiłem je nowymi z druku 3D. Seryjne lubią się rozwarstwiać ze starości
- wsadziłem na górę wydruk. Ten co jest na zdjęciu to pierwszy próbny. Dolna krawędź jest jak arkady.... ale następne modele są już lepsze ;) To efekt ustawienia kąta mniejszego jak 45stopni na drukarce.