• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie - ręcznie sterowane rozjazdy

Reakcje
5 0 0
#1
Witajcie . Szukam po necie, szukam i słabo znajduję... jak zwykle z resztą... Mam u siebie rozjazd krzyżowy na makiecie , który ma być ręcznie sterowany... Wszystkie fotki w googlu są z rozjadami sterowanymi z nastawni. Czy ktoś jest mi w stanie wskazać jak należy ustawić prawidłowo zwrotniki i jakie elementy wykorzystać ? Latarnie chyba nie będą potrzebne, bo jest ta środkowa ? Czy ją usunąć i zamontować te z zestawu ?

Zakupiłem zwrotniki auchagena nr 41 618

Pozdrawiam bardzo serdecznie Piotrek.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#4
Fotka nieznanego pochodzenia
Ale na pewno nie polskiego. U nas przepisy nie przewidują stosowania się na rozjazdach krzyżowych podwójnych takich normalnych latarni (chociaż z rzeczywistości czasem, zwłaszcza na prywatnych bocznicach) takie się zdarzają). Powinna być latarnia Cauera na środku, tak, jak na zdjęciu kolegi Piotrka i na filmie wyżej. W niczym to nie przeszkadza użyciu zwykłych zwrotników z ręczną dźwignią z przeciwwagą do przestawiania zwrotnic, jak na tym zdjęciu "nieznanego pochodzenia", ale bez latarni.
 
OP
OP
S
Reakcje
5 0 0
#6
Witajcie - dziękuję za odpowiedzi. Przeglądając net znalazłem gdzieś bardzo podobną fotkę - jest środkowa latarnia jak tu, ale z tylko jednym lewarkiem. Może to zwrotnica tylko w jedną stroję ? Niestety zdjęcie jest mało wyraźne, jak znacząca większość fotek w sieci. W każdym razie chyba zrobię tylko lewarki z ciężarkiem, bo to mi się wydaje najsensowniejsze :)
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#10
Lewarek to jest do zmiany biegów w samochodzie albo czasem tak nazywa się podnośnik! Do ręcznego przekładania rozjazdów używa się (przynajmniej w naszej nomenklaturze) przeciwwagi nazywanej gwarowo np. "kulą" lub "bambułą" - Koledzy z innych rejonów pewnie dołożą swoje lokalne nazwy.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.192 39 0
#11
Lewarek to jest do zmiany biegów w samochodzie albo czasem tak nazywa się podnośnik! Do ręcznego przekładania rozjazdów używa się (przynajmniej w naszej nomenklaturze) przeciwwagi nazywanej gwarowo np. "kulą" lub "bambułą" - Koledzy z innych rejonów pewnie dołożą swoje lokalne nazwy.
Myślę że u kolegi zza oceanu "lewerka" to spolszczenie "lever" czyli "dźwignia".
W Wielkopolsce chyba jeszcze użylibyśmy określenia "wajcha" ...
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#13
Do ręcznego przekładania rozjazdów używa się (przynajmniej w naszej nomenklaturze) przeciwwagi nazywanej gwarowo np. "kulą" lub "bambułą"
A ściślej mówiąc, zwrotnice (nie rozjazdy) przestawia się dźwignią z przeciwwagą i właśnie przeciwwagę nazywa się kulą lub bambułą.

Słowo "wajcha" pochodzi od niemieckiego "Weiche" czyli rozjazd, zwrotnica - w języku niemieckim chyba nie dzieli się rozjazdu na trzy podstawowe odcinki czy fragmenty jak zwrotnica, szyny łączące i krzyżownica; w skład "Weiche" wchodzą poszczególne elementy jak iglice (Zungen), opornice (Backenschiene), dziób krzyżownicy (Herzstück), kierownice (Radlenker) itp.
U nas, jak napisał Tomek, słowo "wajcha" jest używane na określenie rozjazdu i zwrotnicy, jak i wszelkiego rodzaju dźwigni, nie tylko zwrotnicowych.
 

Podobne wątki