• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie o znaczenie sieci kolei dużych prędkości

A

austiabrm57

Gość
#1
To dość szerokie pytanie, więc z góry przepraszam. Czytałem o rozwoju i ekspansji kolei dużych prędkości w Chinach, a także o innych wiadomościach dotyczących rozwoju kolei dużych prędkości w krajach rozwijających się, szczególnie w Indonezji i Indiach. Te ostatnie wiadomości skłoniły mnie do zastanowienia się nad ekonomiczną wykonalnością sieci kolei dużych prędkości jako całości i powodami, dla których jest tu bardzo małe poparcie. Rozumiem, że jest to połączenie niższej gęstości zaludnienia i stosunkowo dobrze rozwiniętych sieci drogowych oraz dużej liczby posiadanych samochodów, co sprawia, że kolej jest tutaj niewykonalna.

Moje drugie pytanie dotyczy tego, czy rozwój kolei dużych prędkości ma wpływ na transport kolejowy towarów, który jest często niedocenianym i niezwykle ważnym sposobem transportu towarów na rynku krajowym. Obecnie, według mojej wiedzy, większość, jeśli nie całość kolei dużych prędkości, koncentruje się na sieciach kolei pasażerskich. Zastanawiam się, czy ulepszenia kolei dużych prędkości ostatecznie umożliwią transport towarów w ten sposób, czy też kraje z dobrze ugruntowaną siecią kolei dużych prędkości, zwłaszcza Chiny, mogą to wykorzystać do bardziej wydajnego transportu towarów oprócz pasażerów, i czy można to w jakikolwiek sposób wykorzystać do uzyskania korzyści gospodarczej.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#2
jest tu bardzo małe poparcie
kolej jest tutaj niewykonalna
Tu to znaczy gdzie? Kolej, także dużej prędkości, jest wykonalna wszędzie, ale nie wszędzie ma sens ekonomiczny. Koleje dużych prędkości sprawdzają się w przewozach na odległości z grubsza biorąc, między 200-300 a 600-700, maksymalnie 1000 kilometrów, przy dużych potokach podróżnych. Przy większych odległościach transport lotniczy wciąż jest bardziej atrakcyjny, a przy mniejszych odległościach, transport drogowy, lub kolej konwencjonalna, o prędkościach do 160-200 km/h.

Co do drugiego pytania, to sądzę, że przewozy towarowe kolejami dużych prędkości mogą mieć sens tylko w bardzo ograniczonym zakresie, np. towarów bardzo szybko się psujących i stosunkowo niewielkich. Jest to możliwe praktycznie tylko w specjalnych pojemnikach-kontenerach, podobnie, jak w transporcie lotniczym w normalnych samolotach pasażerskich. Masowe przewozy kolejami dużych prędkości innych towarów, takich, jakie wożą normalne pociągi towarowe, jest dla mnie trudne do wyobrażenia, a z pewnością nie byłoby opłacalne - przynajmniej dziś. Swego czasu koleje francuskie SNCF realizowały przewozy poczty specjalnie dostosowanymi do tego pociągami TGV. Słyszałem o podobnych pomysłach przewozów drobnicowych pociągami dużych prędkości w innych krajach, ale nie wiem nic o tym, żeby takie przewozy uruchomiono.
 

Kylogram

Znany użytkownik
Reakcje
1.501 33 3
#3
Kolega austiabrm57 poruszył ciekawe zagadnienie dot. "bardziej wydajnego transportu towarów". Przypomniało mi się, że kilka lat temu rozmawiałem ze Szwajcarem na temat planowanego u nich podziemnego systemu transportu towarów - Cargo Sous Terrain - czyli "Podziemne Cargo". W sieci tuneli biegnących we wszystkich kierunkach kierunkach logistycznych będą się poruszały przewożące znozmalizowane gabaryty (m.ni. europalety) specjalne wózki/wagony. Ich ruch będzie się odbywał non-stop, z przystankami na za- i wyładowanie w odpowiednich "komorach ładunkowych". Wprawdzie przy prędkości 30km/h nie będzie to stricte kolej dużych prędkości, ale ostatecznie transport towarów zostanie przyspieszony, ponieważ system będzie działał niezależnie od sytuacji "na powierzchni" (załamanie pogody, wypadek, korki etc.) oraz w cyklu ciągłym. Nie mówiąc o weyliminowaniu ze szwajcarskich dróg jakiejś tam znaczącej liczby ciężarówek. Podstawowe info o systemie tutaj: https://en.wikipedia.org/wiki/Cargo_Sous_Terrain , polecam też film:
To tak a propos ; )
 

nohab

Znany użytkownik
Reakcje
540 115 2
#4
"Niska prędkość handlowa i przepustowość na szlakach. – Średnia prędkość handlowa pociągów intermodalnych wynosi obecnie ok. 30 km/h. W prowadzonych przez PLK inwestycjach występują opóźnienia, a inwestycje nie od razu oddawane są z pełnymi parametrami, co powoduje kumulację prac inwestycyjnych oraz domknięcia awaryjne i wprowadzanie ograniczeń prędkości stałych i czasowych – zaznacza PKP Cargo. W opinii DB Cargo – Przewozy intermodalne są traktowane podobnie jak inne przewozy towarowe, jako ,,mniej istotne i o niższym priorytecie niż przewozy pasażerskie” – ocenia przewoźnik."
https://www.nakolei.pl/zaklocenia-w-transporcie-intermodalnym-terminale-sa-zbyt-malo-wydajne/
czy ulepszenia kolei dużych prędkości ostatecznie umożliwią transport towarów
Nie sądzę. Ten system, też ma słabe strony.
i czy można to w jakikolwiek sposób wykorzystać do uzyskania korzyści gospodarczej.
Pewnie kiedyś tak.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#5
Koledzy, spamer został zablokowany, ale ponieważ jego pierwszy wpis spowodował dyskusję na w sumie dość ciekawy temat, postanowiłem wątek pozostawić.
 

Podobne wątki