• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie o wózek

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
#1
Witam Panowie chciałem zapytać o wózki firmy "Hanazono". Takie wózki chyba są zastosowane w modelach EN57 o ile się nie mylę?
Moje pytanie-czy ten wózek już ma w sobie zabudowany silnik? Czy to jednostka już napędowa?
I jeszcze jedno może ktoś podać link do producenta(za chol...ę nie mogę się doszukać w sieci)
Będę wdzięczny za odpowiedź w tym temacie
Pozdrawiam
Zbychu.
 

Załączniki

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#2
Troszkę pokręciłeś. Oto szczegóły.

Wózki są produkcji firmy Tenshodo. Są to wózki napędowe, a zatem z zabudowanym wewnątrz małym silnikiem. Napęd jest przenoszony na obie osie. Ze względu na pewność odbioru prądu, żadne z kół nie ma gumki przyczepnościowej, co stanowi pewną wadę. Wózek jest przystosowany do pracy w systemie analogowym, by używać go przy DCC należy poddać go niewielkim przeróbkom. Za granicą wózki takie znane są pod ogólnym pojęciem "motor bogies".

Takie właśnie wózki stosuje Milosz w swoich modelach EN57. Ale należy zwrócić uwagę, iż są produkowane w różnych wersjach, różniących się głównie rozstawem osi, średnicą kół czy rodzajem kół (pełne, szprychowe).

Takie wózki mają tę zaletę, że cały napęd znajduje się w samym wózku, zatem w modelu nie potrzeba ani kawałka przestrzeni na napęd, a tylko ewentualnie na elektronikę. W przypadku modeli takich jak zespoły trakcyjne, gdzie może zachodzić chęć wyeksponowania wnętrza, taka zaleta jest nieoceniona. Na pewno mogą byą alternatywą także w modelach niedużych lokomotyw, gdzie brak jest miejsca na zabudowę silnika.

Podam Ci link do sklepu z takimi różnymi wózkami, tego i nie tylko tego producenta. Oraz takiego typu wózki, jak i inne.
http://motorbogies.com/
By przeglądać tylko wózki Tenshodo na tej stronie, kliknij tutaj:
http://motorbogies.com/index.php?main_p ... cPath=1_22
 
OP
OP
Zbigniew Gałczyński

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
#3
Irek jak zwykle na straży :D DZIĘKUJĘ IRKU ZA ODPOWIEDŹ :!:
Jak byś jeszcze po krótce naświetlił w czym rzecz z tą przeróbką pod DCC będę wdzięczny

Zbychu.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#4
Na jakiejś stronie internetowej jakiegoś forum amerykańskiego jeden gość to dokładnie opisał i ukazał na fotkach.

Ogólnie zaś chodzi o to, że wewnątrz wózka prąd z blaszek zbierających napięcie z kół jest podawany bezpośrednio do silnika, zatem nie ma możliwości by pomiędzy jedno a drugie wpiąć dekoder. Opis pokazuje jak odseparować to od siebie i wyprowadzić na zewnątrz wózka miejsca lutownicze dla poszczególnych przewodów dekodera. W sumie całkiem prosta operacja.
 
OP
OP
Zbigniew Gałczyński

Zbigniew Gałczyński

Moderator Działu Tabor
Zespół forum
Reakcje
4.023 28 1
#7
PANOWIE WIELKIE DZIĘKI ZA WYJAŚNIENIE SPRAWY
IRKU,DARKU JESTEŚCIE WIELCY :!: :D
Teraz mam pogląd na sprawę i nieco jaśniejszy obraz sytuacji.
 

Flotoma

Znany użytkownik
Reakcje
4.935 5 0
#8
Możecie coś napisać o trwałości tego rozwiązania? Z racji małych gabarytów wózków silniki muszą być dosyć miniaturowe. Wg. mnie, bardziej znajdą zastosowanie jak Irek napisał w małych lokomotywach, szynobusach, drezynach. Konstruowanie większej lokomotywy bazującej na tych napędach z zamiarem ciągnięcia przez nią składu może okazać się niezbyt doskonałe.
 

CoCu

Znany użytkownik
Reakcje
1.852 116 22
#10
ZBIN1964, ten drugi link jaki podał Dariusz to jest dokładnie ta strona o jakiej wspominałem.

Flotoma, zgadza się, silnik jest bardzo małych rozmiarów. Widać to nieco na fotkach z linków jakie podał Dariusz. Tak jak piszesz - wózki takie są do specyficznych zastosowań. W przypadku użycia w jednym modelu więcej niż jednego takiego wózka, osiągnie się polepszone właściwości jezdne modelu. Poza tym, jeśli model docelowo odbierać będzie napięcie większą ilością kół niż tylko tymi czterema z tego wózka, wtedy można pokusić się o zastąpienie jednego bądź dwóch kół takimi z gumkami przyczepnościowymi. Zdecydowanie polepszy to na pewno parametry jazdy. Pamiętać jednak trzeba, że napęd tego wózka nie należy do bardzo mocnych, zatem ważne by model miał jak najmniejsze oporu ruchu własne, więc i jeśli inne koła niż tylko tego wózka mają odbierać napięcie, nie może to być zrobione w taki sposób, by powodowało opory ruchu. No i jak w każdym modelu - cięższy model to lepsze właściwości jezdne.
O samej trwałości nie jestem w stanie nic napisać, bo ja nie makietowiec, więc mój model z takim wózkiem nie jest eksploatowany.

wespe, mocowanie jest widoczne na fotce wózka i części do niego dołączanych. Albo w podłodze modelu pozostawia się otwór i się wózek od środka modelu przykręca do podłogi (jak w EN57 Milosza), albo wpierw do wózka się przykręca blaszkę a dopiero ją do podwozia modelu. W każdym przypadku przykręcenie nie jest trwałe, tylko umożliwia swobodne obracanie się wózka.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 1
Tabor 14
Tabor 25
Tabor 6
Tabor 10

Podobne wątki