• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie epoka II

KarolP

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#1
Przede wszystkim witam! Forum czytam dosyć regularnie (zaczynałem od początku istnienia "martela"), coś tam dłubie, powoli zbieram tabor, jak się warunki mieszkaniowe zmienią to może coś więcej, ale ja nie o tym.
Od jakiegoś czasu zdecydowałem się skoncentrować na epoce II (głównie DRG, PKP prawie nic nie ma) i za cholerę nie mogę znaleźć żadnej informacji (stronę Thomasa Nosske przewertowałem ale słabo z niemieckim więc może przegapiłem) jak to było z oznaczeniami wagonów osobowych jak i towarowych ale na ścianach czołowych. Czy zawsze jakieś oznaczenia występowały na ścianach czołowych, czy może zależy też to od czasu (epoka IIa, IIb) ? Przejrzałem masę zdjęć i nie znalazłem żadnej zależności, czasami są oznaczenia czasami nie ma. Podobnie z modelami, wydaje mi się, że wagony np. Brawy za 300 zł powinny mieć pełne oznakowanie więc nie wiem czy to jest niedbalstwo czy po prostu nie zawsze te oznaczenia występowały (niektóre modele mają, niektóre nie) ? Jak ktoś coś wie na ten temat to z góry dzięki.

Pozdrawiam
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.718 30 1
#2
Z DRG w II ep. jeszcze coś można znaleźć ale z PKP nie ma praktycznie nic. Też lubię II ep na PKP więc sam se coś tam robię. A z tymi oznaczeniami chodzi ci o PKP czy Niemcy?
 
OP
OP
K

KarolP

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#4
Z DRG w II ep. jeszcze coś można znaleźć ale z PKP nie ma praktycznie nic. Też lubię II ep na PKP więc sam se coś tam robię. A z tymi oznaczeniami chodzi ci o PKP czy Niemcy?
Z DRG jest całkiem całkiem, z PKP klein coś tam serwował ale to już jakiś czas temu było. Z oznaczeniami chodziło mi głównie o DRG/DRB, chociaż na PKP też pewności nie mam jak to wyglądało, a z literaturą do tego tematu wiadomo jak jest, chociaż na PKP zdaje mi się, że oznaczenia na ścianach czołowych zawsze były. Natomiast na wielu zdjęciach DRG nic na ścianach czołowych nie ma. Ot zagwozdka. Liczę, na to że Pan Krzysztof Koj się wypowie;)
 
OP
OP
K

KarolP

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#7
Jednak nikt nic nie wie o tych oznaczeniach na ścianach czołowych ? Albo nie ma chociaż linka do jakiejś strony/forum (ang/niemiecki) ze schematami oznaczania taboru DRG w II epoce ?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#8
Wagony towarowe - zasady dla DRG i P.K.P. były praktycznie takie same, za wyjątkiem oznaczania przez P.K.P. na ścianach czołowych warsztatu wykonującego naprawę i jego dyrekcji. Za to DRG umieściła na ścianie czołowej oznaczenie wagonów konstrukcji wymiennej (Austauschbau) .
Wagony ze ścianami czołowymi osadzonymi na stałe (kryte, niektóre otwarte) - brak opisu
Wagony otwarte ze ścianami czołowymi odchylnymi lub zdejmowanymi: powtórzona seria i numer oraz znak obciążenia.
Wagony z częściami luźnymi (platformy): każda część z powtórzoną serią i numerem wagonu.
Wagony budowy specjalnej: do przewozu zwierząt - część napisów mogła być przeniesiona na ścianę czołową z braku miejsca na (ażurowej) ścianie bocznej, inne - możliwe dodatkowe opisy informacyjne

Z modelami trzeba uważać, bo ze względów oszczędnościowych w niektórych (u Fleischmanna praktycznie wszystkich...) ściany czołowe nie są znakowane niezależnie czy trzeba, czy nie.

Co do odnośników to jedynie do wiedzy papierzastej: dla DRG - "Anstrich und Bezeichnung von Güterwagen" Wolfgang Diener, dla P.K.P - instrukcja M-37
 
OP
OP
K

KarolP

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#9
Tak, o to chodziło, wielkie dzięki OLF !
Muszę jeszcze podrążyć :)
Wagony ze ścianami czołowymi osadzonymi na stałe (kryte, niektóre otwarte) - brak opisu
Ale znaki obciążenia były ? Tak patrzę na wagony BRAWY to na prawie każdym krytym jest znak obciążenia, tutaj też pytanie, jaka jest różnica dla znaku cyfra w kwadracie a cyfra w półkolu (czy chodzi o sposób umieszczania ładunku/wypełniania wagonu) ?
Chociaż np. samowyładowcze oldenburgi nie miały nic na ścianach czołowych.
[/quote]
I jeszcze pytanko o cysterny, analizując zdjęcia/modele BRAWY, doszedłem do wniosku, że nie były oznaczeń na ścianach czołowych, oprócz pojawiających się czasami dodatkowych opisów informacyjnych, zgadzało by się to ?
 

OLF

Znany użytkownik
Reakcje
1.251 32 10
#10
Ale znaki obciążenia były ? Tak patrzę na wagony BRAWY to na prawie każdym krytym jest znak obciążenia, tutaj też pytanie, jaka jest różnica dla znaku cyfra w kwadracie a cyfra w półkolu (czy chodzi o sposób umieszczania ładunku/wypełniania wagonu) ?
Na wagonach Brawy znaki obciążenia są, ale czy poprawnie?
Może słabo szukam ale nie mogę się dopatrzeć na oryginałach (choć nie twierdzę, że takich przypadków nie było: przepisy jedno, a życie drugie...)
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/3342.jpg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/14531.jpg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/4647.jpg

W kwadracie jest 20, a w półkolu 15 - tutaj wszystkie kombinacje

Chociaż np. samowyładowcze oldenburgi nie miały nic na ścianach czołowych.
Eee, przy pokrętle do otwierania klap nic nie ma?

I jeszcze pytanko o cysterny, analizując zdjęcia/modele BRAWY, doszedłem do wniosku, że nie były oznaczeń na ścianach czołowych, oprócz pojawiających się czasami dodatkowych opisów informacyjnych, zgadzało by się to ?
Raczej tak, blachy na napisy w końcu miały swój cel, przy nadwoziach specjalnych podstawowym miejscem do umieszczania informacji była ostoja, przy cysternach w szczególności umieszczanie napisów na zbiorniku wydaje się mało rozsądne ze względu na ich trwałość po kontakcie z ładunkiem
 
OP
OP
K

KarolP

Użytkownik
Reakcje
1 0 0
#11
Na wagonach Brawy znaki obciążenia są, ale czy poprawnie?
Może słabo szukam ale nie mogę się dopatrzeć na oryginałach (choć nie twierdzę, że takich przypadków nie było: przepisy jedno, a życie drugie...)
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/3342.jpg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/14531.jpg
http://www.eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/4647.jpg
No właśnie nie wiem czy poprawnie, chociaż po Brawie nie spodziewał bym się takiej lipy (ale w sumie cholera wie). Stronkę znam, i jest tak jak piszesz, na żadnym zdjęciu tam kryty wagon nie ma oznaczenia na ścianie czołowej. Szukałem również w "Eisenbahnen in Schlesien" i tam podobnie. Natomiast znalazłem jednak coś na stronie epoche II, jest mała tabelka gdzie są umieszczane oznaczenia i przy znaku obciążenia stoi tak :
bei Wagen mit Wänden auf dem äußersten rechten Feld der Seitenwände und in der Mitte der Kopfwände, bei Bremswagen auch an der Stirnwand des Bremserhauses, bei Wagen ohne Wände an den Langträgern
Jakoś koślawie sobie przetłumaczyłem (uczę się niemieckiego na własną rękę) i z tego wynika, że na ścianie czołowej albo na ścianie budki hamulcowej powinno być. Tyle tylko, że instrukcja ta pochodzi z 1939 roku, stawiam na to, że może po prostu nastąpiła zmiana przepisów w którymś roku i oznaczenie na ścianie czołowej zaczęło być obowiązkowe ?

Jeżeli chodzi o wagony osobowe to z tego co widziałem to nie było nic na ścianach czołowych, chyba, że wyjątkowo informacje dodatkowe.
 

Podobne wątki