• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie dla znawców (DB) Sygnał Ra 11

Covalus

Użytkownik
KSK Wrocław
#1
Sygnał Ra 11 -Znak oczekiwania
Polecenie nastawniczego "Oczekiwać na jazdę manewrową"
Rozróżniamy dwa rodzaje
a) Sygnał 11a- żółta litera W z czarnym obramowaniem.
b) 11b- Biała litera W z czarnym obramowanie.

Wedle mojej posiadanej wiedzy różnica między nimi jest taka, że zgodę na manewry dla:
11a podaje za pomocą Ra12 a 11b może być podana ręcznie.
Sygnał 11 a stosuje się tylko w połączeniu z Ra 12.

Moje pytania:
Czy zawsze tak było, czy jest to jakaś nowość?
Moje wątpliwości wzbudza nowa okładka KMiD. Jest tam parowozownia do ktorej wjazd jest obstawiony Ra 11a natomiast nigdzie nie widać sygnału Ra 12- czy modelarz popełnił błąd? Czy może wcześniej obowiązywał tylko jeden rodzaj sygnału Ra11 gdzie zgodę dawano ręcznie.
Okładka KMiD
http://www2.speedyshare.com/data/650662 ... 667855.jpg
 
OP
OP
Covalus

Covalus

Użytkownik
KSK Wrocław
#2
Jeszcze jedno mnie naszło po obejrzeniu tej okładki:
Po co semafor kształtowy przy wyjeździe z parowozowni z której realizuje się tylko jazdy manewrowe?
Przecież wystarczyłaby tylko sama tarcza zaporowa stojąca przed nim.
Czy tarcza zaporowa podająca sygnał zezwalający Sh1 jest ważna dla manewrów tylko w połączeniu z hp0?
 
P

Paweł Piotr

Gość
#3
Sygnał Ra11 jest sygnałem odnoszącym się tylko do jazd manewrowych w obrębie danego posterunku ruchu i oznacza zakaz jazdy manewrowej poza wskaźnik. Wskaźnik ten jest wykonany w kształcie litery „W” umieszczonej na słupie lub na niskiej podstawie.
Litera „W” może być koloru żółtego z czarnym obramowaniem (Ra11a) lub koloru białego z czarnym obramowaniem (Ra11b).
Wskaźnik z żółtą literą „W” umieszcza się zawsze w połączeniu ze wskaźnikiem Ra12, oznaczającym ukres (odpowiednik polskiego W17), co oznacza, że wskaźnik ten jest umieszczany przed rozjazdami, od strony ukresu zbiegających się torów.Wskaźnik z białą literą „W” umieszcza się w pozostałych miejscach (np. przed obrotnicą lub przesuwnicą) lub przy torze w miejscu, gdzie należy zatrzymać jazdę manewrową w oczekiwaniu na sygnał zezwalający na dalszą jazdę manewrową.
Wskaźniki te w porze nocnej mogą być oświetlane przy pomocy lampy umieszczonej nad wskaźnikiem, rzucającej światło na wskaźnik.
Zezwoleniem na dalszą jazdę manewrową poza wskaźnik może być sygnał ręczny Ra2 (Herkommen) – odpowiednik polskiego sygnału Rm1 (Do mnie) – podawany przez personel posterunku ruchu identycznie, jak polski sygnał Rm1; lub sygnał Sh1 (dwa białe ciągłe światła w linii ukośnej) umieszczone w miarę potrzeby bezpośrednio na wskaźniku (patrz załącznik 1).
"Po co semafor kształtowy przy wyjeździe z parowozowni z której realizuje się tylko jazdy manewrowe?
Przecież wystarczyłaby tylko sama tarcza zaporowa stojąca przed nim.
Czy tarcza zaporowa podająca sygnał zezwalający Sh1 jest ważna dla manewrów tylko w połączeniu z hp0?"

Rzeczywiście, ustawienie semafora przy torach wyjazdowych z lokomotywowni jest nieporozumieniem, bowiem semafory są sygnalizatorami do jazd pociągowych, a takie w tym przypadku się nie odbywają...
Tarcza zaporowa jest sygnałem zamknięcia toru i jej wskazania są ważne zarówno dla ruchu manewrowego jak i pociągowego. Ustawiona samodzielnie przy torze oznacza zakaz jazdy (pociągowej i manewrowej) poza tarczę. Ustawiona wspólnie z semaforem kształtowym pełni rolę sygnalizatora zezwalającego na jazdę manewrową poza semafor (zawsze kształtowy), natomiast jeśli semafor podaje sygnał zezwalający na jazdę pociągową, tarcza zaporowa również musi być uchylona (patrz załącznik 2)
Pozdrawiam
 
OP
OP
Covalus

Covalus

Użytkownik
KSK Wrocław
#4
Wszystko pięknie- dzięki ale z którego roku masz signalbuch?
Bo u mnie "Porozumienie dodatkowe część IC Wyciąg z książki sygnałów (DV 301) DB Netz AG
01.02.2007
Sygnały są oznaczone następująco- So 12 - to ukres...
Ra 12 To tacza z trzema białymi światłami w jednej linii i jednym pod spodem.
Sygnał Ra 12 "dwa białe światła wznoszące się na prawo"
To samo mam w analogicznym porozumieniu z 1991
Ra 12 jazda manewrowa dozwolona w połączeniu z sygnałami- Ra 11a, Hf0 lub Hl 13
Tu też ukres nie jest Ra 12...
Stąd moje pytanie czy aby na pewno...
 
P

Paweł Piotr

Gość
#6
Covalus napisał(a):
Stąd moje pytanie czy aby na pewno...
Korzystałem z wydawnictwa:
Signalbuch DS / DV 301
der Deutschen Bahn AG (DBAG) - gültig vom 10. Dezember 2006

Podaje ono dwie wersje nazewnictwa sygnałów:
DS 301 oraz DV 301.
Ja podałem znaczenie wg wersji DS 301, Ty posługujesz się wersją DV 301.
(O co chodzi z tymi wersjami, to już niemiaszki nie wytłumaczyły...)
Najważniejsze, że tłumaczenie zasad stosowania jest poprawne.
Znalazłem taki tekst:
Das gemeinsame Signalbuch (SB) DS/DV 301 ist eine Zusammenstellung der Bestimmungen des Signalbuches (SB) DS 301 der ehemaligen Deutschen Bundesbahn (DB) und des Signalbuches (SB) DV 301 der ehemaligen Deutschen Reichsbahn (DR).
No teraz chyba wszystko jasne - ja posłużyłem się wersją stricte DB.
Pozdrawiam
 
OP
OP
Covalus

Covalus

Użytkownik
KSK Wrocław
#7
Widzisz tylko że mi się wydaje że sens ma ten Ra 12 jako tarcza z dwoma światłami. Bo wzesadzie stosowanie pozwolenia na manewrowanie w połączeniu z ukresem to trochę dziwne.
Natomiast z tarczą ma sens- żółta dajemy zezwolenie dwoma białymi światłami- biała ręcznie.
Zresztą zobacz tu:
http://www.stellwerke.de/signal/deutsch/sh.html#sh1
Ja mam na pewno wersję DR bo chodzi o ruch nadgraniczny...
 
P

Paweł Piotr

Gość
#8
Covalus napisał(a):
Widzisz tylko że mi się wydaje że sens ma ten Ra 12 jako tarcza z dwoma światłami. Bo wzesadzie stosowanie pozwolenia na manewrowanie w połączeniu z ukresem to trochę dziwne.
Natomiast z tarczą ma sens- żółta dajemy zezwolenie dwoma białymi światłami- biała ręcznie.
Jeżeli pominiesz nazewnictwo sygnałów to obydwoje mamy rację.
Litera "W" koloru żółtego jest zawsze stawiana przed ukresem.
Zezwoleniem na dalszą jazdę manewrową jest sygnał ręczny i dźwiękowy "do mnie" - dwa długie dźwięki podawane trąbką lub gwizdawką oraz sygnał chorągiewką lub latarką poruszaną poziomo, lub też dwa ciągłe białe światła ułożone ukośnie z lewa do prawa do góry, umieszczone bezpośrednio na wskaźniku.
Litera "W" biała jest ustawiana w innych miejscach, niż przed ukresem (np. na obrotnicy lub przesuwnicy) i nie posiada świateł sygnału zezwalającego.
A to, jak się te sygnały nazywają to już ichni galimatias.
Pozdrawiam
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Ł
Prawdziwa kolej 18
Ł
Prawdziwa kolej 3
Prawdziwa kolej 2
Prawdziwa kolej 0
Prawdziwa kolej 5

Podobne wątki