• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytania o wagony?

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
Dobra, jeszcze pomęczyłem internet w temacie i znalazłem takie linki:

https://www.railcargo.com/file_sour...s/Wagen/Bedienungsanleitung/hbbillns-2458.pdf
czyli typ N505K dokładnie nazywa się Bombardier Niesky Bauart 5.451

http://www.dansk-jernbanearkiv.dk/europ/u68.htm
tu jest kilka fajnych rzeczy między wierszami. np: Prototyp N506K powstał w 1993 i miał numer 23 68 2469 300-X

https://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=5704
tu z kolei piszą, że AEE wynajeło 200 wagonów SJ (Statens Järnvägar), oraz 100 wagonów RCA (Rail Cargo Austria), z których te ostatnie w liczbie sztuk 53 trafiły potem do Polski (jako S507K w AWT) i to tłumaczy obecność na nich starego logo OeBB

Znalazłem też u siebie zdjęcie z Ostrawy 21 54 2457 XXX-X Hbbillns 16 i jest to podobnie identyczny wagon jak N505K
(tylko ma ściany działowe w środku, stąd to "ll" w serii)
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Ostatnio edytowane:

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
AGV Gävle? Czy oznacza to fabrykę wagonów w szwedzkim mieście Gävle? W jakich latach funkcjonowała tam fabryka wagonów? Kto ją przejął i kiedy, a może została zlikwidowana? (...)
Chodzi o AGEVE AB. Dla ujednolicenia opisów podawałem wagony <miasto i lata produkcji>, stąd Gävle, które zdaje się jest literką G w AGEVE.
Wiki podaje: 1919-założenie; 1922-25-budowa; 1933-nacjonalizacja jako zakład SJ i nazwa AGEVE; 1986 prywatyzacja w ręce ABB; 1992 zakończenie działalności. Obecnie zakłady w ograniczonym stopniu służą jako ZNTK pod flagą Bombardiera.
Nie tak mało wagonów AGEVE jeździ wciąż po polskich torach w szczególności cysterny Tankwagonu.
Elementem charakterystycznym są wózki Talbot typ U.

(...)
Nic tutaj nie ma na temat 23 68 2469 300-X?
Chodzi o tą linijkę:

68 2469 300 23 Hbbins 93/95 95 z1 01 [P] ? (Prototyp WBN/95!/32875)
do pary wraz z wersją z ścianami działowymi:
68 2459 100 23 Hbbillns 93 01 [P] ? (Prototyp WBN/93/32876)

Choć faktycznie '300-X' ma podejrzaną podwójną datę produkcji. (93/95)
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
Witam! Ostatnio na stację Kraków Prokocim Towarowy zawitał dośc rzadki okaz, a mianowicie ok. 60-letnia platforma typu 4Z należąca do firmy PNUIK Kraków (Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie). Jest to jedna ze spółek zależnych PKP PLK obok firm takich jak PPMT, DOLKOM czy ZRK-DOM.

Ale wróćmy do samego wagonu. Typ 4Z to dwuosiowa platforma produkowana w latach 1958–1961 w Hucie im. Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim. Wagon na zdjęciu został lekko zmodernizowany, gdyż oryginalnie ściany miały wypełnienie drewniane. Egzemplarz ten ma także odjęte kłonice. Zaintrygowała mnie jednak masa własna wagonu. Według Atlasu Wagonów Towarowych autorstwa p. Pawła Terczyńskiego dla typu 4Z wynosi ona 12 440 kg, lecz na wagonie napisane jest 11 500 kg. To z kolei odpowiada masie wcześniejszego typu 2Z, ktory produkowany był w tym samym zakładzie, ale w latach 1950–1952. Typ ten nieznacznie różni się konstrukcyjnie od 4Z, jednak w wagonie ze zdjęcia da się dostrzec elementy typowe dla 4Z. Czy jest więc możliwe, że sfotografowany przeze mnie wagon to tak naprawdę przebudowany 2Z, czy też niezgadzająca się masa jest efektem przebudowy, ale typu 4Z (np. zmiany poszycia ścian)?

Inną ciekawą sprawą jest brak naniesienia serii literowej na wagon. W jej miejscu widnieje natomiast typ, czyli 4Z. Atlas wagonów towarowych mówi, że serią tego wagonu powinno być Kbkk.

Zobacz załącznik 746201
44 51 3202 113-7 Kbkk(?) (4Z ) PL-PNUIK | 30.07.2020, Kraków Prokocim Towarowy
Dorwałem ostatnio z bliska 4 dwuosiowe platformy PL-PNUIK:

44 51 3202 111-1 - tabliczka zastępcza: typ: 412Z (ta, jasne, na pewno XD) 1959/0047
44 51 3202 110-3 - tabliczka zastępcza: typ: 412Z (znowu) 1960/0046
44 51 3401 421-3 - tabliczka zastępcza: typ 201Z
44 51 3202 106-1 - tabliczka oryginalna: HUTA im M.NOWOTKI OSTROWIEC KIELECKI 1960/50989
(ten wagon wciąż pozostaje w kolorze żółtym)

Z dat wynika, że poza 201Z wszystkie pozostałe to 4Z. Przy czym na tabliczkach zastępczych raczej wpisany jest nowo nadany przez PNUIK numer seryjny, a nie fabryczny.

Nie zdziwiłbym się jakby napis 4Z malowany niestandardowo pod napisem PL-PNUIK wynikał z próby korekty błędnego typu na tabliczkach zastępczych

Według NVR w zakresie 44 51 3202 jest 29 wagonów 4Z, jeden typu 3Z i dwa typu 2Z. Przy czym część 4Z ma wpisana starsze daty produkcji niż w rzeczywistości, więc mogą to być dalsze wagony typu 2Z/3Z.
 
Ostatnio edytowane:

garcia ramirez

Znany użytkownik
Reakcje
1.115 50 6
To zdjęcie Warszawy Gdańskiej ( znalezione na fb) Czy ten pociąg w środku to pociąg do Paryża z wagonami francuskim i belgijskim na końcu?

qwq.jpg

Przy okazji zapytam o te tory w lewym dolnym rogu. Czy one były zakończone ślepo w okolicach dzisiejszej Arkadii. Pamiętam je, że startowały z nich EN57 ale zupełnie nie mogę sobie przypomnieć ich dalszego przebiegu.
 
Reakcje
48 0 0
Witam. Poszukuję tabel określających jakim zakresom numerów przydzielone są jakie serie wagonów towarowych. Kilka lat temu znalazłem to w intrenecie jako załącznik nr 4 do instrukcji Cw-5, a wydane to było przez PKP Cargo w 2009 roku, jeśli dobrze pamiętam. Teraz szukam i nic, w jednym z wątków tego forum znalazłem jedynie niedziałający link do ww. instrukcji: http://zzmwalbrzych.com.pl/przepisy/INSTRUKCJA Cw-5.pdf. Kojarzę też, że używałem później tych tabel w formie skoroszytu Excela w jakimś wydaniu francuskim. Czy ktoś z kolegów forumowiczów nie jest może w posiadaniu takich tabel?
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
Może było... ale czy mógłby mi ktoś szybko napisać co to konkretnie za typ wagonu oferowany jest w projekcie K.Koja przez Świat Modeli Rybnik? Wagon serii Fals-x rewizja 1987 rok Elektrownia Łaziska. Czy jest to typ 452V ? Pytanie nr 2 --- typ ten od którego roku był produkowany w oryginale i przez jaką fabrykę?

fals_x.jpg
 
Reakcje
3.314 16 0
Może było... ale czy mógłby mi ktoś szybko napisać co to konkretnie za typ wagonu oferowany jest w projekcie K.Koja przez Świat Modeli Rybnik? Wagon serii Fals-x rewizja 1987 rok Elektrownia Łaziska. Czy jest to typ 452V ?
To jest niemal na 100 % wagon produkcji czechosłowackiej, znany na PKP jako typ WAP (alternatywnie spotyka się też zapis Wap). Wg producenta, fabryki Vagónka Tatra w Popradzie (obecnie Słowacja) talboty produkowane dla Polski oznaczono typem 9-402.0. W latach 1973 - 1980 zbudowano dla PKP aż 4800 szt. wagonów tego typu, które stanowiły, do niemal końca lat 90-tych podstawowy typ talbotów na sieci PKP. Wg. "Atlasu wagonów towarowych" Pawła Terczyńskiego "spolszczona", umowna nazwa typu to C553V (C - budowy czechosłowackiej, 553 - trzeci typ wagonu 4-osiowego obcego pochodzenia, wprowadzonego do eksploatacji na PKP (liczone od 551 wzwyż), V - samowyładowczy). Wg w/w atlasu zakres numeracji UIC od 1980, talbotów tego typu to 6650, 6651-5, 6657 i 6659. Widoczne na burcie modelu nr 6656 nie wpasowuje się w tą numerację, tak więc dlatego napisałem, że niemal na 100 % to wagon typu WAP. Być może jest to zakupiony przez Elektrownię Łaziska "prywatny" wagon (stąd te 6656), identycznej budowy jak WAP, włączony do parku wagonowego PKP. "X" (obecnie nie stosowany), w nazwie serii Fals-x, w latach 80-tych oznaczała nową numerację obowiązującą właśnie od 1980 r. Może bardziej obeznani z tematem dopowiedzą skąd rozbieżność w numeracji. Wspomniany przez Ciebie typ 452V to przebudowane w Polsce (w Ostrowie), w 2005 r., Wap-y. Zmodernizowano tak 250 wagonów. Dodatkowo 251 szt. zmodernizował zakład w Łapach, w latach 2004-2005, jednak one noszą nazwę typu 448V. Talboty typu 452V posiadają zakres nr rozpoczynający się od 6667 (448V od 6666).

Edycja:
Kolega Jacek765 ubiegł mnie z odpowiedzią :)
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
2-osiowy wagon ze ścianami przesuwnymi serii #Hbbinss PL-PLSLS EVN: 21 51 2469387-4. Silva LS posiada 70 sztuk wagonów krytych, połączonych w 2 składy po 35 sztuk. Jeden z tych składów udało się uchwycić na stacji Kielce Herbskie. Typ? 222Kb vs 222Kc - tak wynika z wyciągu z NVR. Ten typ (wg UTK) jest bardzo pojemny bo zawiera nie tylko wagony różnych serii, ale różniące się także parametrami. Wśród Hbbinss były takie, których długość ze zderzakami wynosiła 15,5 m, jak i 16,7 m.

Tak przy okazji. Czy istnieje instrukcja lub inny dokument z wykazem parametrów, które wyczerpują definicję typu wagonu?

Hbbinss.jpg
 

Fictorque

Aktywny użytkownik
Reakcje
539 0 0
Typ? 222Kb vs 222Kc - tak wynika z wyciągu z NVR. Ten typ (wg UTK) jest bardzo pojemny bo zawiera nie tylko wagony różnych serii, ale różniące się także parametrami. Wśród Hbbinss były takie, których długość ze zderzakami wynosiła 15,5 m, jak i 16,7 m.
Detale konstrukcyjne wagonu wskazują na produkcje zakładów Niesky. Już była mowa o tym wagonie: TUTAJ. Na PKP początkowo oznaczony jako H/DB, w AWT pana Terczyńskiego jako N505K, współcześnie na PKPC jako 222K (nie mam pewności co do literki podtypu).
Poza inną farbą wszystkie detale wyglądają tak samo. Teza Bochra68, że zostały odkupione od PKPC wydaje się możliwa. Sprawdziłbym przetargi sprzedaży takich wagonów przez PKPC i porównał z datą rewizji.
Wśród Hbbinss były takie, których długość ze zderzakami wynosiła 15,5 m, jak i 16,7 m.
Podejrzewa, że te 16,7m to 21 55 2451 H-PLSLS Hbbinss? Literka H (55) mocno sugeruję, że te wagony odkupiono z Węgier. Wypadałoby poszukać zdjęcia takich wagonów sprzed paru-parunastu lat z Węgier. Detale wskazują, że to nie jest żaden z wagonów typu H eksploatowanych na PKP.
Tak przy okazji. Czy istnieje instrukcja lub inny dokument z wykazem parametrów, które wyczerpują definicję typu wagonu?
W Europie chyba tylko Szwecja uznaje takie coś za informacje do wiadomości publicznej:
Fordonsregister - JV - Transportstyrelsen

wpisz w pierwsze pole np.: "337478650332" i kliknij <Sok>
i następnie kliknij w link: <MB540-750/->
I jak rozumiem, to co się pokaże jest tym co byś chciał.

Wszystkie pozostałe kraje traktują to jako dane poufne/wrażliwe czy coś.

...no jest jeszcze teoretycznie ERATV:

List of Authorisations (europa.eu)

Przy czym tam są tylko nowo wybudowane typy pojazdów do ruchu międzynarodowego...
I z góry zaznaczam, ta strona nie jest w żaden sposób przyjazna dla mikoli. Ja znając producenta rok produkcji i typ fabryczny potrzebuję pół godziny, żeby znaleźć tam właściwy rejestr, o ile w ogóle istnieje.
 

torowy

Znany użytkownik
Reakcje
1.215 2 1
Zgadza się. Wszystkie Hbbinss, które sfotografowałem, a były oznaczone mają długość ze zderzakami 16,7 m, a oznaczone PL-PLSLS mają długość ze zderzakami 15,5 m

Wszystkie pozostałe kraje traktują to jako dane poufne/wrażliwe czy coś.
Nie wydaje mi się, aby tak było, ponieważ wszystkie parametry każdego wagonu są dostępne (część na samym wagonie, a pozostałe w publikacjach, katalogach etc). .... ale chyba niezbyt precyzyjnie się wyraziłem pytając o nadawanie nazw typów wagonów. Pytanie moje dotyczy logiki nadawania nazw typów. Czym musi różnić się kolejna zaprojektowana np. węglarka, aby otrzymać nową nazwę typu? Otóż wydaje mi się, że nie ma w tym żadnych wytycznych lub instrukcji. Czy nie jest tak, że nowy projekt wagonu to zawsze jest nowy typ, a modernizacja wagonu to dodanie kolejnych cyfr i liter do już istniejącej nazwy typu modernizowanego wagonu. Również nazwy typów (np. rodzaj E) nie są wynikiem jakiegoś schematu, czy wytycznych ... Eamnos E06B 57 m3, Eamnos E04D, Eamnos WTW, ... Eaos 153D, Eaos 412Wb, Eaos 430Wa, Eaos CFR, Eaos CFR/E, Eaos CSD/E.
 

route

Aktywny użytkownik
Reakcje
407 2 0
Czy ktoś może coś napisać o tych wagonach?
Jest to przewoźna podstacja.
Kilka słów o niej jest na stronie http://oelka.bikestats.pl/1029093,Wspomnienia-z-DTP-dzien-kolejowy.html (cytat poniżej):
Kolejny eksponat też jest związany z trakcją elektryczną. Jest to podstacja przewoźna wyprodukowana również przez ASEA w 1948 roku z numerem fabrycznym 189.
Zakupiono wówczas dwie takie podstacje. Każda składała się z dwóch wagonów. Jednego z transformatorem 15/3kV i prostownikiem, oraz drugiego z rozdzielnią prądu stałego. Początkowo w 1948 roku dwie podstacje szwedzkie zastępowały zniszczone w czasie wojny podstacje na stacji Warszawa Wschodnia, oraz Miłosna na linii do Mińska Mazowieckiego. Później wykorzystywano je tam, gdzie trwała budowa stacjonarnej podstacji trakcyjnej. Taka sytuacja była przez pewien czas na linii do Sochaczewa, gdzie do czasu ukończenia stacjonarnej podstacji zasilanie sieci zapewniała podstacja przewoźna ustawiona w Gołąbkach w latach 1950-53. Poza podstacjami wykonanymi przez Szwedów używano też podstacji EAW wyprodukowanych w NRD, oraz czterech belgijskich z ACEC.
Dodatkowe informacje można znaleźć w opisie do kartonowego modelu przewoźnej podstacji firmy ASEA (ciekawostka jeden wagon był 5-osiowy):





źródło: https://store.polandsbest.com/products/przewozna-podstacja-trakcyjna-asea

Kilka zdjęć jest też na Info Kolej, a najwięcej informacji będzie pewnikiem we wspomnianej książce pt. "Podstacje trakcyjne".
 

Podobne wątki