• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Pytania o wagony?

Kiedyś dawno temu w internecie znalazłem takie zdjęcie, nie pamiętam już gdzie bo to było już dość dawno.
Czy wagony widoczne na fotografii to Polskie Ygreki? Nie widziałem nigdy tych wagonów w takim malowaniu.
88213254_2503379409976391_1942283897442140160_n.jpg
 
Nie widziałem nigdy tych wagonów w takim malowaniu
A to było ciekawe malowanie, z daleka "rzucające się w oczy". Kiedyś przeprowadziłem sobie taką analizę, jakie wagony je nosiły. Podzielę się więc nią z szanownym gronem Forumowiczów.

Jest to malowanie potocznie określane jako „tęczówka” lub „papuga”, złożone z barw czerwonej, błękitnej i kremowej. Dodatkowo wagony 1 kl. otrzymały pod dachem żółty pas w pasie okiennym. Malowanie te zostało wprowadzone na PKP w połowie roku 1996. Początkowo nanoszono je na fabrycznie nowe wagony standardu Z1 i Z2. W trakcie rewizji i napraw otrzymały je również wagony standardu Y (niewielka grupa przeznaczona głównie do obsługi pociągów kwalifikowanych) oraz sześć wagonów restauracyjnych. Na większości noszących je wagonów malowanie te przetrwało do lat 2004 - 2005, kiedy to w trakcie rewizji zostało zastąpione obecnie obowiązującym na PKP IC wzorem malowania firmowego (wprowadzonym w 2003). Należy dodać, że ostatnie „papugi” przetrwały do co najmniej kwietnia 2006 (w służbie, bezprzedziałowy wagon o numerze 61 51 20-90 009-2 serii Bdhmnu typu 154A) i sierpnia 2007 (wagon odstawiony w NEWAGU, częściowo spalony, o numerze 61 51 21-90 025-7 serii Bdmnu typu ABB Z1B).

Fabrycznie malowanie typu „tęczówka”/„papuga” dostało zaledwie 119 szt. wagonów, w tym:
10 szt. wagonów 1 klasy standardu Z2 typu 145Ab serii Ademnu. W służbie od września 1996 (choć pierwszy wagon tego typu zaprezentowano juz w czerwcu 1996 na Międzynarodowych Targach Poznańskich).
15 szt. wagonów 1 klasy standardu Z1 typu ABB Z1A serii Admnu. W służbie od września 1996, choć już 25 maja 1996 zaprezentowano prasie pierwszy wagon tego typu (na stacji Warszawa Wsch.), oraz przeprowadzono jazdę próbną w Ex „Bystrzyca” (produkcji ABB Henschel, pudła oraz ramy, belki bujakowe i hamulcowe wózków, w ramach kooperacji wyprodukowano w HCP ).
35 szt. wagonów 2 klasy standardu Z1 typu ABB Z1B serii Bdmnu. W służbie od listopada 1996 (produkcji ABB Henschel, pudła oraz ramy, belki bujakowe i hamulcowe wózków jak wyżej).
2 szt. wagonów 1 klasy standardu Z1 typu 145Ac serii Ademnu. W służbie od 2000 r.
17 szt. (z 24 szt. zbudowanych) wagonów 1 klasy standardu Z1 typu 152A/Aa (bezprzedziałowe) serii Adhmnu. W służbie od 1997 (15 szt. typu 152A) i 2000 (2 szt. typu 152Aa, pozostałe 7 szt. wagonów typu 152Aa w wersji z drzwiami firmy Bode dostarczono w 2003 w malowaniu PKP IC)
40 szt. wagonów 2 klasy standardu Z1 typu 154A/Aa (bezprzedziałowe) serii Bdhmnu. W służbie od 1998 (10 szt. typu 154A), 1999 (23 szt. typu 154Aa) oraz 2002 (7 szt. wagonów typu 154Aa w wersji z drzwiami firmy Bode)

W trakcie rewizji i napraw otrzymało je także:
6 szt. wagonów restauracyjnych standardu X typu Bautzen 89 serii WRdun, później WRdmnu (z 17 szt. jakie były na stanie PKP), o numerach 51 51 88-80 021-0, ...026-9, ... 029-3, ... 030-1, ... 033-5 oraz ... 034-3. Wagony te przemalowano na „papugi” w II połowie lat 90-tych, przy czym jeden z nich (... 026-9) dostał takie malowanie już w lipcu 1996. Wagon ten został skasowany w takim malowaniu po wypadku EC 104 „Sobieski” w dniu 7 lipca 1997 na terenie Czech. Inny wagon (... 029-3) otrzymał takie malowanie po naprawie w ZNTK Nowy Sącz zakończonej 30.11.1998.
??? szt. wagonów standardu Y. Bliżej nie określona liczba wagonów tego standardu (być może zaledwie kilkanaście), przy czym ciężko co kolwiek znaleźć ile ich tak naprawdę było i jakich konkretnie typów (podtypów) były to wagony. Jedno wiadomo na pewno – było ich naprawdę niewiele, stąd fotografie tak malowanych wagonów standardu Y są według mnie prawdziwym rarytasem.

Tak więc wbrew pozorom z ogólnej liczby wagonów pasażerskich na PKP, malowanie „tęczówka” / „papuga” nosiło naprawdę niewiele egzemplarzy (ok. 140 - 150 szt. :niepewny:), przez co nawet na przełomie lat 1999/2000 i na początku XXI wieku było ono rzadko spotykane, choć właściwie w ciemno można było wówczas założyć, że wagony tak malowane można było spotkać w wybranych ekspresach oraz przede wszystkim w pociągach klasy EC i IC (zestawienia niektórych z nich można obejrzeć w temacie Zestawienia składów pociągów pasażerskich - kompendium, we wpisach #4 oraz #8)

Jako ciekawostkę można też dodać, że podobny wzór malowania jednak z dwoma odcieniami niebieskiego (ciemnoniebieski w miejsce czerwonego), jako jedyny, otrzymał w 2000 r. prototypowy wagon kuszetko-sypialny standardu Z1 typu 305Ab. Oznaczony numerem 63 51 99-90 000-5 i serią S, nie wszedł on jednak do planowej eksploatacji, choć w I połowie lat 2000-nych można było go spotkać w rozkładowych pociągach pasażerskich w roli zapewne wagonu służbowego.

Tak, to były igreki, ale Bautzeny też ojciec widział.
A konkretnie o jakie Bautzeny może chodzić ? bo nic mi nie wiadomo o wagonach kl. 1 lub kl. 2 zaliczanych do typów określanych jako Bautzen, aby nosiły malowanie typu „papuga”. Czy chodzi o wagony 2 kl. serii Bdn określane jako typ YB (B84, Bautzen 84) ??? (choć w grupie YB są także wagony 2 kl. typu G78 czyli Görlitz 78), czy jednak Twojemu tacie chodziło o wagony restauracyjne typu Bautzen 89 o których wspomniałem wyżej. Opierając się o informacjach z artykułów Andrzeja Etmanowicza zamieszczonych w Świcie Kolei (patrz wykaz na dole) to takiego malowania nie nosiły wagony standardu Z2 typu Bautzen 91 (ogółem 70 szt) w tym kl. 2 serii Bdmun, później Bdmnu (40 szt. w służbie od 1991 r., określane także jako typ Z2B) oraz kl. 1 serii Adun, później Admnu (30 szt. w służbie od 1991, określane także jako Z2A).

Zresztą takiego malowania nigdy nie nosiło kilka innych typów wagonów kursujących w pociągach kwalifikowanych w okresie 1996 - 2005, w tym:
typu Görlitz 90 (serii Bdmnu, określane także jako typ XB) – 70 szt. w służbie od maja 1990,
typu 136A (serii Bdmnu-x, później Bdmnu) – 44 szt. w służbie od grudnia 1991 (2 pierwsze prototypy) i grudnia 1992 (seryjne),
typu 139A (serii Admnu-x, później Admnu) – 17 szt. w służbie od grudnia 1991 (2 pierwsze prototypy) i kwietnia 1993 (seryjne),
typu 144 A/Aa (serii Bdmnu) – 25 szt. w służbie od czerwca 1994 (23 szt. 144A) i marca 1995 (2 szt. 144Aa)
typu 145A (serii Admnu) – 8 szt. w służbie od maja 1994

Źródła informacji - Literatura (wg. daty publikacji):
Andrzej Etmanowicz „Wagony sypialne PKP standardu Z1 typu 305Ad” (Świat Kolei nr 5/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony bezprzedziałowe 1 klasy standardu Z1 na PKP typu 152A / 152Aa” (Świat Kolei nr 7/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony bezprzedziałowe 2 klasy standardu Z1 na PKP typu 154A / 154Aa” (Świat Kolei nr 10/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony 1 klasy z przedziałami „business class” standardu Z2 typu 145Ab i standardu Z1 typu 145Ac” (Świat Kolei nr 12/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 1 klasy standardu Z2 typu 145A na PKP” (Świat Kolei nr 3/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 2 klasy standardu Z2 typu 144A i 144Aa na PKP” (Świat Kolei nr 5/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony 1 klasy standardu Z1 typu ABB Z1A na PKP” (Świat Kolei nr 7/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony 2 klasy standardu Z1 typu ABB Z1-B na PKP” (Świat Kolei nr 10/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 1. Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 2. Wersje z klimatyzacją po naprawach rewizyjnych” (Świat Kolei nr 2/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 3. Wersje z klimatyzacją po naprawach głównych” (Świat Kolei nr 3/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (1). Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 6/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (2). Wersje z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 8/2010)
Andrzej Etmanowicz „Wagony 1 i 2 klasy typu ABB Z1 w fabrycznym malowaniu typu „tęczówka” jako modele firmy A.C.M.E.” (Świat Kolei nr 1/2011)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony restauracyjne standardu X typu Bautzen 89” (Świat Kolei nr 5/2011)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP” (Świat Kolei nr 4/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 2. Wagony z klimatyzacją oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych” (Świat Kolei nr 6/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 3. Wagony z klimatyzacją 2 klasy z przedziałem barowym” (Świat Kolei nr 9/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony 1 klasy bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony 1 klasy z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 4/2013)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 7/2013)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 11/2013)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony restauracyjne PKP standardu Z1 typu 406A” (Świat Kolei nr 3/2014)
 
A to było ciekawe malowanie, z daleka "rzucające się w oczy". Kiedyś przeprowadziłem sobie taką analizę, jakie wagony je nosiły. Podzielę się więc nią z szanownym gronem Forumowiczów.

Jest to malowanie potocznie określane jako „tęczówka” lub „papuga”, złożone z barw czerwonej, błękitnej i kremowej. Dodatkowo wagony 1 kl. otrzymały pod dachem żółty pas w pasie okiennym. Malowanie te zostało wprowadzone na PKP w połowie roku 1996. Początkowo nanoszono je na fabrycznie nowe wagony standardu Z1 i Z2. W trakcie rewizji i napraw otrzymały je również wagony standardu Y (niewielka grupa przeznaczona głównie do obsługi pociągów kwalifikowanych) oraz sześć wagonów restauracyjnych. Na większości noszących je wagonów malowanie te przetrwało do lat 2004 - 2005, kiedy to w trakcie rewizji zostało zastąpione obecnie obowiązującym na PKP IC wzorem malowania firmowego (wprowadzonym w 2003). Należy dodać, że ostatnie „papugi” przetrwały do co najmniej kwietnia 2006 (w służbie, bezprzedziałowy wagon o numerze 61 51 20-90 009-2 serii Bdhmnu typu 154A) i sierpnia 2007 (wagon odstawiony w NEWAGU, częściowo spalony, o numerze 61 51 21-90 025-7 serii Bdmnu typu ABB Z1B).

Fabrycznie malowanie typu „tęczówka”/„papuga” dostało zaledwie 119 szt. wagonów, w tym:
10 szt. wagonów 1 klasy standardu Z2 typu 145Ab serii Ademnu. W służbie od września 1996 (choć pierwszy wagon tego typu zaprezentowano juz w czerwcu 1996 na Międzynarodowych Targach Poznańskich).
15 szt. wagonów 1 klasy standardu Z1 typu ABB Z1A serii Admnu. W służbie od września 1996, choć już 25 maja 1996 zaprezentowano prasie pierwszy wagon tego typu (na stacji Warszawa Wsch.), oraz przeprowadzono jazdę próbną w Ex „Bystrzyca” (produkcji ABB Henschel, pudła oraz ramy, belki bujakowe i hamulcowe wózków, w ramach kooperacji wyprodukowano w HCP ).
35 szt. wagonów 2 klasy standardu Z1 typu ABB Z1B serii Bdmnu. W służbie od listopada 1996 (produkcji ABB Henschel, pudła oraz ramy, belki bujakowe i hamulcowe wózków jak wyżej).
2 szt. wagonów 1 klasy standardu Z1 typu 145Ac serii Ademnu. W służbie od 2000 r.
17 szt. (z 24 szt. zbudowanych) wagonów 1 klasy standardu Z1 typu 152A/Aa (bezprzedziałowe) serii Adhmnu. W służbie od 1997 (15 szt. typu 152A) i 2000 (2 szt. typu 152Aa, pozostałe 7 szt. wagonów typu 152Aa w wersji z drzwiami firmy Bode dostarczono w 2003 w malowaniu PKP IC)
40 szt. wagonów 2 klasy standardu Z1 typu 154A/Aa (bezprzedziałowe) serii Bdhmnu. W służbie od 1998 (10 szt. typu 154A), 1999 (23 szt. typu 154Aa) oraz 2002 (7 szt. wagonów typu 154Aa w wersji z drzwiami firmy Bode)

W trakcie rewizji i napraw otrzymało je także:
6 szt. wagonów restauracyjnych standardu X typu Bautzen 89 serii WRdun, później WRdmnu (z 17 szt. jakie były na stanie PKP), o numerach 51 51 88-80 021-0, ...026-9, ... 029-3, ... 030-1, ... 033-5 oraz ... 034-3. Wagony te przemalowano na „papugi” w II połowie lat 90-tych, przy czym jeden z nich (... 026-9) dostał takie malowanie już w lipcu 1996. Wagon ten został skasowany w takim malowaniu po wypadku EC 104 „Sobieski” w dniu 7 lipca 1997 na terenie Czech. Inny wagon (... 029-3) otrzymał takie malowanie po naprawie w ZNTK Nowy Sącz zakończonej 30.11.1998.
??? szt. wagonów standardu Y. Bliżej nie określona liczba wagonów tego standardu (być może zaledwie kilkanaście), przy czym ciężko co kolwiek znaleźć ile ich tak naprawdę było i jakich konkretnie typów (podtypów) były to wagony. Jedno wiadomo na pewno – było ich naprawdę niewiele, stąd fotografie tak malowanych wagonów standardu Y są według mnie prawdziwym rarytasem.

Tak więc wbrew pozorom z ogólnej liczby wagonów pasażerskich na PKP, malowanie „tęczówka” / „papuga” nosiło naprawdę niewiele egzemplarzy (ok. 140 - 150 szt. :niepewny:), przez co nawet na przełomie lat 1999/2000 i na początku XXI wieku było ono rzadko spotykane, choć właściwie w ciemno można było wówczas założyć, że wagony tak malowane można było spotkać w wybranych ekspresach oraz przede wszystkim w pociągach klasy EC i IC (zestawienia niektórych z nich można obejrzeć w temacie Zestawienia składów pociągów pasażerskich - kompendium, we wpisach #4 oraz #8)

Jako ciekawostkę można też dodać, że podobny wzór malowania jednak z dwoma odcieniami niebieskiego (ciemnoniebieski w miejsce czerwonego), jako jedyny, otrzymał w 2000 r. prototypowy wagon kuszetko-sypialny standardu Z1 typu 305Ab. Oznaczony numerem 63 51 99-90 000-5 i serią S, nie wszedł on jednak do planowej eksploatacji, choć w I połowie lat 2000-nych można było go spotkać w rozkładowych pociągach pasażerskich w roli zapewne wagonu służbowego.



A konkretnie o jakie Bautzeny może chodzić ? bo nic mi nie wiadomo o wagonach kl. 1 lub kl. 2 zaliczanych do typów określanych jako Bautzen, aby nosiły malowanie typu „papuga”. Czy chodzi o wagony 2 kl. serii Bdn określane jako typ YB (B84, Bautzen 84) ??? (choć w grupie YB są także wagony 2 kl. typu G78 czyli Görlitz 78), czy jednak Twojemu tacie chodziło o wagony restauracyjne typu Bautzen 89 o których wspomniałem wyżej. Opierając się o informacjach z artykułów Andrzeja Etmanowicza zamieszczonych w Świcie Kolei (patrz wykaz na dole) to takiego malowania nie nosiły wagony standardu Z2 typu Bautzen 91 (ogółem 70 szt) w tym kl. 2 serii Bdmun, później Bdmnu (40 szt. w służbie od 1991 r., określane także jako typ Z2B) oraz kl. 1 serii Adun, później Admnu (30 szt. w służbie od 1991, określane także jako Z2A).

Zresztą takiego malowania nigdy nie nosiło kilka innych typów wagonów kursujących w pociągach kwalifikowanych w okresie 1996 - 2005, w tym:
typu Görlitz 90 (serii Bdmnu, określane także jako typ XB) – 70 szt. w służbie od maja 1990,
typu 136A (serii Bdmnu-x, później Bdmnu) – 44 szt. w służbie od grudnia 1991 (2 pierwsze prototypy) i grudnia 1992 (seryjne),
typu 139A (serii Admnu-x, później Admnu) – 17 szt. w służbie od grudnia 1991 (2 pierwsze prototypy) i kwietnia 1993 (seryjne),
typu 144 A/Aa (serii Bdmnu) – 25 szt. w służbie od czerwca 1994 (23 szt. 144A) i marca 1995 (2 szt. 144Aa)
typu 145A (serii Admnu) – 8 szt. w służbie od maja 1994

Źródła informacji - Literatura (wg. daty publikacji):
Andrzej Etmanowicz „Wagony sypialne PKP standardu Z1 typu 305Ad” (Świat Kolei nr 5/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony bezprzedziałowe 1 klasy standardu Z1 na PKP typu 152A / 152Aa” (Świat Kolei nr 7/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony bezprzedziałowe 2 klasy standardu Z1 na PKP typu 154A / 154Aa” (Świat Kolei nr 10/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony 1 klasy z przedziałami „business class” standardu Z2 typu 145Ab i standardu Z1 typu 145Ac” (Świat Kolei nr 12/2008)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 1 klasy standardu Z2 typu 145A na PKP” (Świat Kolei nr 3/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony klimatyzowane 2 klasy standardu Z2 typu 144A i 144Aa na PKP” (Świat Kolei nr 5/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony 1 klasy standardu Z1 typu ABB Z1A na PKP” (Świat Kolei nr 7/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony 2 klasy standardu Z1 typu ABB Z1-B na PKP” (Świat Kolei nr 10/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 1. Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2009)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 2. Wersje z klimatyzacją po naprawach rewizyjnych” (Świat Kolei nr 2/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 2 klasy standardu Z2 typu 136A na PKP. Część 3. Wersje z klimatyzacją po naprawach głównych” (Świat Kolei nr 3/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (1). Wagony fabryczne bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 6/2010)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze seryjnie produkowane wagony 1 klasy standardu Z2 typu 139A na PKP (2). Wersje z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 8/2010)
Andrzej Etmanowicz „Wagony 1 i 2 klasy typu ABB Z1 w fabrycznym malowaniu typu „tęczówka” jako modele firmy A.C.M.E.” (Świat Kolei nr 1/2011)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze na PKP wagony restauracyjne standardu X typu Bautzen 89” (Świat Kolei nr 5/2011)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP” (Świat Kolei nr 4/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 2. Wagony z klimatyzacją oraz przedziałem dla osób niepełnosprawnych” (Świat Kolei nr 6/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe typu Görlitz 90 na PKP. Cz. 3. Wagony z klimatyzacją 2 klasy z przedziałem barowym” (Świat Kolei nr 9/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony 1 klasy bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 12/2012)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 1 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony 1 klasy z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 4/2013)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 1. Wagony bez klimatyzacji” (Świat Kolei nr 7/2013)
Andrzej Etmanowicz „Wagony osobowe 2 klasy standardu Z2 typu Bautzen 91. Część 2. Wagony z klimatyzacją” (Świat Kolei nr 11/2013)
Andrzej Etmanowicz „Pierwsze wagony restauracyjne PKP standardu Z1 typu 406A” (Świat Kolei nr 3/2014)
Dziękuję za wyczerpującą odpowiedź.
Pamiętam te wagony gdy byłem w Kutnie czekając na przesiadkę na pociąg do łodzi. Stąd mój sentyment do tego malowania wagonów. Na lini kolejowej nr. 18 w ogóle ich nie kojarzę. :)
 
należy dodać, że ostatnie „papugi” przetrwały do co najmniej kwietnia 2006 (w służbie, bezprzedziałowy wagon o numerze 61 51 20-90 009-2 serii Bdhmnu typu 154A) i sierpnia 2007 (wagon odstawiony w NEWAGU, częściowo spalony, o numerze 61 51 21-90 025-7 serii Bdmnu typu ABB Z1B).
Gwoli uzupełnienia, wrak wagonu typu ABB Z1B w malowaniu "papuga" stał na terenie NEWAGU jeszcze w 2013 r. (a może i w latach późniejszych ?). Czy ktoś wie jaki los spotkał ostatecznie ten wagon ???
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Mój ojciec widział, ale nie jest pasjonatem kolei. Pamięta, że były dawno, dawno temu...
To, że ojciec widział, wiemy już od poprzedniego wpisu. Za to dalej nie wiemy, co widział, a dokładnie mówiąc, jakie dokładnie "bautzeny" widział. Tak, że niech kolega MIKOT 1 nie będzie zdziwiony ocenami "jestem na nie"...
 

Paweł R

Łowca cech
Donator forum
A mnie jako że nigdy takiej oceny nikomu nie dałem dziwi niezmiernie, i próbuję doszukać się logicznego powodu, chyba że na próżno, bo nie ma, za to jest prymitywna złośliwość.
Kolega Mikot czasami bajdurzy strasznie, ale czy jest to powód do takiej oceny i Pańskiej wypowiedzi usprawiedliwiającej wspomniane.
Czy nie jest tak jak w starym dowcipie mówiącym że zaczyna się od przejścia na czerwonym świetle, czynie niezbyt nagannym, bo każdy to robi, a kończy się na wyroku za bardziej poważną zbrodnię.
Przyzwolenie=usprawiedliwienie.
Ale to tylko teoria.
 
Mnie zaciekawił wpis Kolegi, bo pomyślałem, że może chodzi o typ YB / Bautzen 84 (co przecież jest dopuszczalne, że jakiś wagon mógł dostać takie malowanie, skoro otrzymały je Y-greki polskiej produkcji), lub co bardzo mało prawdopodobne (np. nie wspomina o tym w swoich artykułach Andrzej Etmanowicz) pomalowano tak, któryś z wagonów typu Z2B / Bautzen 91 lub typu Z2A / Bautzen 91, stąd zadałem pytanie, czy może Twój tata pamięta i doprecyzował by o jakie konkretnie Bautzeny chodziło...

Zdjęcie, które zamieściłeś, przedstawia restauracyjny wagon typu Bautzen 89, jednak ogólnie wiadomo (o czym wspomniałem wyżej), że sześć sztuk wagonów tego typu pomalowano wg schematu "tęczówka" / "papuga", więc nie trzeba tu doszukiwać się jakiejś niespodzianki. Interesujące było by natomiast, gdyby okazało się, że któryś z NRD-owskich YB miał takie malowanie, a zdjęcie takiego wagonu na pewno było by dużą niespodzianką. Ale kto wie, może gdzieś jest takie zdjęcie... Można jednak domyślać się, że na 99% Twój tata widział wagony restauracyjne.

jako że nigdy takiej oceny nikomu nie dałem
Przyznam się, że ja również nigdy nie wystawiłem takiej oceny i podobnie jak Kolega trochę nie rozumiem czym "zawinił" wpis Kolegi Piotra (MIKOT 1), że został tak oceniony. "Jestem na nie" według mnie oznacza, że ktoś się "dogłębnie" nie zgadza z jakąś treścią zamieszczoną przez kogoś, a w przypadku wpisu Kolegi Piotra, z czym można się nie zgadzać ??? Z tym, że jego tata nie pamięta, ale że widział takie wagony dawno temu ? No chyba, że komuś mocno przeszkadza, że Kolega Piotr napisał, że jego tata nie jest pasjonatem kolei... ale to odnosi się zapewne do 99% naszego społeczeństwa....
 

Miko

Aktywny użytkownik
Kiedyś dawno temu w internecie znalazłem takie zdjęcie, nie pamiętam już gdzie
Pewnie tu: https://www.wrphoto.eu/details.php?image_id=4156
Przy okazji jest tam informacja, że jest to Ekspres "Czartoryski" - relacji Gdynia Gł. Os. - Lublin (data zdjęcia 20.10.1999)

@Stanisław1972, bardzo fajne podsumowanie historii wagonów w malowaniu tzw. „papuga” (y)
Fabrycznie malowanie typu „tęczówka”/„papuga” dostało zaledwie 119 szt. wagonów, w tym:
Myślę, że do tej listy można jeszcze dodać prototypowy wagon bezprzedziałowy klasy 2 typu 150A zbudowany przez Pafawag. Chociaż nie wiem, czy on w ogóle kiedykolwiek jeździł z pasażerami. Widać go przykładowo na tych zdjęciach:
http://archeo.kolej.pl/serwis/galeria/zdjecia/trel/57.jpg
http://www.dawidfratczak.pl/galeria/pkp/elektr/eu11/eu11-011.jpg
Ostatecznie po dłuższym postoju został przebudowany na wagon pomiarowy:
https://www.skyscrapercity.com/showpost.php?p=98422314&postcount=753

??? szt. wagonów standardu Y. Bliżej nie określona liczba wagonów tego standardu (być może zaledwie kilkanaście), przy czym ciężko co kolwiek znaleźć ile ich tak naprawdę było i jakich konkretnie typów (podtypów) były to wagony. Jedno wiadomo na pewno – było ich naprawdę niewiele, stąd fotografie tak malowanych wagonów standardu Y są według mnie prawdziwym rarytasem.
Znalazłem inne zdjęcie EX Czartoryski z szerszym opisem:
https://www.facebook.com/knmipok/ph...ywa-eu07-050-rok-produkcji-/1873190909383417/
Pozwolę sobie zacytować fragment tego opisu:
Epizod z malowaniem lubelskich wagonów 111A i 112A a'la "Papugi" [...] miał miejsce w 1999 roku. Malatura została wprowadzona bez wiedzy i zgody ówczesnej dyrekcji generalnej PKP dla nowego pociągu, łączącego Lublin i Gdynię od maja 1999 roku. Marnej jakości farba szybko płowiała i odchodziła płatami. Po odwołaniu "Czartoryskiego" lubelskie "Papugi" rozjechały się na różne trasy. Najdłużej były widywane w pociągu pospiesznym "Jadwiga".
Z tego wynikałoby, że prawdopodobnie to był tylko jeden skład tak pomalowany, a wagony jeździły w tym malowaniu bardzo krótko. To by tłumaczyło znikomą liczbę zdjęć. Swoją drogą przypomniało mi się, że kiedyś widziałem jakiś pociąg na linii nr 8 (chyba w Skarżysku) w którym były wagony standardu Y (albo tylko jeden wagon) w takim, ale właśnie mocno wyblakłym malowaniu. Bardzo mnie to wtedy zdziwiło, bo byłem przekonany, że takie malowanie jest zarezerwowane tylko dla najnowocześniejszych wagonów.

Wśród Y-ków był też co najmniej 1 wagon barowy typu 113A w tym malowaniu. Zdarzało się, że kursował w pociągach najwyższej kategorii IC lub EC (dawne odpowiedniki obecnych EIC). Z poniższego zdjęcia mamy numer tego wagonu - WRbdu 51 51 88-70 126-9.
https://flic.kr/p/JqXWhr
 
Myślę, że do tej listy można jeszcze dodać prototypowy wagon bezprzedziałowy klasy 2 typu 150A
Bardzo dziękuję za to uzupełnienie. Ze wszech miar racja, jakoś uleciał mi z pamięci wagon typu 150A, może dla tego, że nie był zakupiony przez PKP. Wagon ten został ukończony w 1996 roku, myślę też, że w malowaniu "papuga" raczej nigdy nie dane mu było przewieźć jakichkolwiek pasażerów, przynajmniej w pociągu rozkładowym. Przechodził tylko próby i testy, a później, z powodu rezygnacji PKP z zakupu, dłuuuugo stał na terenie Pafawagu, aż do czasu wspomnianej przez Kolegę przebudowy.

Tak więc wagonów w fabrycznych malowaniu "tęczówka"/"papuga" było 120 szt.

Znalazłem inne zdjęcie EX Czartoryski z szerszym opisem
Ex "Czartoryski" zestawiany był z 4 "dwójek", baru i dwóch "jedynek". Można więc założyć (co widać na w/w zdjęciach z wagonami "papuga"), że malowanie takie dostały co najmniej 4 szt. wagonów typu 111A i 2 szt. wagonów typu 112A.

"Czartoryski" jako pociąg ekspresowy, figurował w trzech SRJP: 1999/2000, 2000/2001 oraz 2001/2002, a więc jeździł przez co najmniej 3 lata. W sieci są dostępne jego zdjęcia, np. z 2000 r., czy marca i kwietnia 2002, jednak na nich widać wagony standardu Y w klasycznym malowaniu zielono-kremowym i czerwono-kremowym. Ciekawe też, czy dla zamknięcia obiegu, w Lublinie pomalowano kolejne 6 wagonów 111A/112A w omawiane barwy ???

Wśród Y-ków był też co najmniej 1 wagon barowy typu 113A w tym malowaniu
Zdjęcie jest z 2001 roku, a malatura wygląda całkiem nieźle... Mamy więc kolejny wagon standardu Y, tym razem typu 113A.

Podsumowując: W malowaniu typu "papuga" było co najmniej 133 szt. wagonów pasażerskich (120 szt. w malowaniu fabrycznym i 13 szt. po rewizjach - w tym 6 szt. restauracyjnych Bautzen 89, 1 szt. "Y" barowy, 4 szt. "Y" kl. 2 oraz 2 szt. "Y' kl. 1). Wynika z tego, że moje rozważanie, że wagonów tych mogło być 140 - 150 szt. były chyba zbyt optymistyczne :LOL:
 

Podobne wątki