• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Pytania o wagony?

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Ja miałem na myśli stronę techniczną, a nie formalną. Nie twierdziłem, że formalnie nie jest to jeden wagon. Połączenie dwóch wagonów, członów, czy jakkolwiek inaczej by je nazwać, sprzęgami trudno nazwać "połączeniem przegubowym", podobnie, jak poszczególne człony ezt EN57, czy lokomotywy dwuczłonowej ET41, nie są ze sobą połączone przegubowo. A czy mają wspólny numer EVN, czy indywidualne, to już zupełnie inna sprawa. Według tego, czego mnie kiedyś uczono, o połączeniu przegubowym mówimy, gdy połączone człony mają jakiś wspólny element, np. wózek Jakobsa, albo są połączone są inaczej, ale tak, że nie da się ich łatwo rozdzielić (przykład z innej branży to autobus przegubowy). Ale zgadzam się, że ustalenie ścisłego kryterium "przegubowości" jest dość trudne.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Panie Andrzeju, z fizycznego punktu widzenia to połączenie musi być przegubowe, moment siły musi się tam redukować - inaczej taki sprzęg by się od razu zrywał. Nie ma sztywnych sprzęgów międzywagonowych.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Nie ma sztywnych sprzęgów międzywagonowych.
Oczywiście, ale idąc tym tokiem rozumowania każde sprzęgnięcie wagonów (sprzęgami śrubowymi ze zderzakami, sprzęgiem samoczynnym Scharfenberga, SA-3 czy jakimkolwiek innym) można byłoby nazwać "połączeniem przegubowym" - a nie o to przecież tu chodzi.
 
Według mnie to bardziej typ 437R. ;) Wskazują na to m.in. "dodatkowe poręcze" przy drabinie, pionowa "belka" na środku wagonu na wysokości ostoi czy ten poziomy profil na środkowym segmencie cysterny za drabiną. Według "Atlasu wagonów towarowych" Pawła Terczyńskiego typ 437R (z odmianami 437Ra, 437Rb) także ma 7849 jako jeden z zakresów numeracji.
 

torowy

Znany użytkownik
Według mnie to bardziej typ 437R
W przedziale EVN 33 51 7849 ???? występują cysterny typu: 438Rb, 437Ra, 440Ra, 435Ra/I2-1, 434R, MC11/M, 437R (wg wykazu UTK),
Typ 437R i 444Ra ma takie same wymiary, pojemność zbiornika. Różnice są w detalach - problem w tym że nie ma szczegółowych materiałów dot. budowy cystern i opisów wszystkich różnic. W tym samym typie występują różne wózki, króćce itd
Jest tylko jedna pewna metoda identyfikacji - to tabliczka producenta.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Zboże trafia najczęściej do wagonów typu 408S (większa ilość m3), 441S oraz do fabrycznie nowych wagonów produkowanych za granicą (granatowe/pomarańczowe duże wagony z napisem VTG - https://www.vtg.com/fileadmin/_processed_/8/2/csm_H45.102D_819fdc27b0.jpg - z takich korzysta np. Ecco Rail). Widziałem parokrotnie zboże luzem w węglarce wyłożonej jakąś folią (kukurydza) oraz w kontenerach Innofreight. Zbiornikowców 206Sx jest już naprawdę mało, korzysta z nich głównie Janikosoda do stałych pociągów chemicznych z Żar do Janikowa (i do portów gdańskich). PKP Cargo bardzo rzadko używa te wagony - naprawdę dawno ich nie widziałem w ruchu a jeśli już jadą to kolor gruszek (spłowiały do granic możliwości niebieski) świadczy o sporadyczności ich użycia.
 
Zboże trafia najczęściej do wagonów typu 408S (większa ilość m3), 441S oraz do fabrycznie nowych wagonów produkowanych za granicą (granatowe/pomarańczowe duże wagony z napisem VTG - https://www.vtg.com/fileadmin/_processed_/8/2/csm_H45.102D_819fdc27b0.jpg - z takich korzysta np. Ecco Rail). Widziałem parokrotnie zboże luzem w węglarce wyłożonej jakąś folią (kukurydza) oraz w kontenerach Innofreight. Zbiornikowców 206Sx jest już naprawdę mało, korzysta z nich głównie Janikosoda do stałych pociągów chemicznych z Żar do Janikowa (i do portów gdańskich). PKP Cargo bardzo rzadko używa te wagony - naprawdę dawno ich nie widziałem w ruchu a jeśli już jadą to kolor gruszek (spłowiały do granic możliwości niebieski) świadczy o sporadyczności ich użycia.
Ostatnio widziałem w Szczecinie cały skład wagonów 206Se, aż sam się zdziwiłem, bo nie były jakoś strasznie wypłowiałe. Jednak z tego, co udało mi się dojrzeć większości rewizja wypadała jeszcze w tym roku.
 

Kanclerz

Znany użytkownik
Ostatnio widziałem w Szczecinie cały skład wagonów 206Se, aż sam się zdziwiłem, bo nie były jakoś strasznie wypłowiałe. Jednak z tego, co udało mi się dojrzeć większości rewizja wypadała jeszcze w tym roku.
W dniu dzisiejszym z Piły Głównej do Tarnowskich Gór jechały dwa pociągi złomowe wśród których jechały właśnie wagony typu 206Se. Nie mówię, że kolega nie ma racji aczkolwiek myślę, że ich eksploatacja zmierza do końca.

4-osiowy wagon węglarka serii Eaos, typ 145-2, należący do firmy AXbenet
Z ustaleniem typu tego wagonu jest spory problem i niekoniecznie jest to typ 145-2?
W mojej opinii jest to albo typ 408W albo 412W po jakiejś mocnej przebudowie. Myślałem pierwotnie, że jest to typ CFR/E ale poręcze czołowe są dość sugestywne.
 
Zboże trafia najczęściej do wagonów typu 408S (większa ilość m3), 441S oraz do fabrycznie nowych wagonów produkowanych za granicą (granatowe/pomarańczowe duże wagony z napisem VTG - https://www.vtg.com/fileadmin/_processed_/8/2/csm_H45.102D_819fdc27b0.jpg - z takich korzysta np. Ecco Rail). Widziałem parokrotnie zboże luzem w węglarce wyłożonej jakąś folią (kukurydza) oraz w kontenerach Innofreight. Zbiornikowców 206Sx jest już naprawdę mało, korzysta z nich głównie Janikosoda do stałych pociągów chemicznych z Żar do Janikowa (i do portów gdańskich). PKP Cargo bardzo rzadko używa te wagony - naprawdę dawno ich nie widziałem w ruchu a jeśli już jadą to kolor gruszek (spłowiały do granic możliwości niebieski) świadczy o sporadyczności ich użycia.
Tak a propos wagonów do przewozu zboża, jakie obecnie można spotkać pod szyldem PKP Cargo. Mieszkając w Dobrym Mieście, czyli w miejscowości w której jest duży elewator zbożowy i doprowadzona do niego bocznica kolejowa, wspomnę tylko o dwóch typach wagonów o których Kolega nie wspomniał, a które (oczywiście z mojej perspektywy :LOL: bo takie widuję ostatnimi czasy) dominują w tych przewozach na linii kolejowej nr 221, na trasie Olsztyn - Braniewo.

Jeszcze parę lat temu na dobromiejskiej bocznicy bez względnie dominowały "gruszki" typu 408S (bywały i składy niemal 40-wagonowe, eh), ale ostatnimi laty ich rolę przejęły wagony samowyładowcze z otwieranym dachem. W porównaniu do lat minionych podstawiane są one dość rzadko, był nawet okres w którym elewator nie korzystał z usług kolei, ale od 3-4 lat coś się ruszyło i na stacji, jak i pod elewatorem, ponownie pojawiają się wagony do przewozu zboża (oczywiście ogólnie pojętego, bo ładowany jest do nich także rzepak). Dodam tylko, że przy torach bocznicy do elewatora zbożowego prężnie rozwija się również firma AGROCHEM, która to - z moich obserwacji - od kilku ładnych lat o wiele częściej korzysta z usług kolei niż elewator, dlatego na wspomnianej bocznicy można zaobserwować także cysterny (różnych, różnistych typów), jak i lokomotywy - kiedyś przeważnie prywatnych przewoźników, obecnie - mam takie wrażenie - PKP Cargo powoli wypiera "prywaciarzy" (oczywiście mowa o stacji Dobre Miasto).

Wracając do wagonów przewożących zboże. Na stacji i pod dobromiejskim elewatorem spotkać można wagony typu 441Vb serii Talns (są to zupełnie inne wagony niż typ 441S o którym wspomniał Kolega Kanclerz, ponieważ typ 441Vb jest rozwinięciem talbotów typu 441V/441Va serii Falns). Poniżej zdjęcie "z ukrycia" ;) wagonów typu 441 Vb stojących pod dobromiejskim elewatorem w dniu 29 listopada 2018 r. (fotografia chyba z najlepszej "miejscówki" do zrobienia zdjęć torów leżących bezpośrednio przy elewatorze, nie licząc terenu firmy, na który oczywiście nikt miłośnika kolei nie wpuści :LOL:)

Zdjęcie nr 1. Wagony PKP Cargo Connect typu 441Vb serii Talns, ten po prawej to 33 51 0665 003-9 (PL-PSTT) pod dobromiejskim elewatorem zbożowym.

Wagony typu 441Vb (Talns) na stacji Dobre Miasto 29.11.2018.jpg


Drugi typ, to dość znane (ale czy w tej roli, to już nie jestem pewien) wagony typu 430S serii Tadds przystosowane do przewozu produktów spożywczych. Np. kilkadziesiąt takich wagonów przewinęło się przez stację w pierwszych dwóch tygodniach września 2019 r. Nie wiem tylko, czy intensywność "ich goszczenia" w tych dniach, spowodowana była tym, że od 13 września linię nr 221 zamknięto z powodu remontu i modernizacji (rozpoczęto od odcinka Olsztyn Zach. - Gutkowo), czy był to efekt zakończenia żniw w regionie. A może to i to nałożyło się na siebie. Tak czy siak dawno nie widziałem takiego ruchu towarowego na stacji Dobre Miasto i bocznicy do elewatora. Poniżej seria kilku zdjęć wagonów jakie wówczas podstawiano pod elewator.

Zdjęcia nr 2 - 4
. Zrobione w dniu 3 września 2019 r. Na pierwszym widoczny jest także szynobus SA133-015. Na drugim wagon 31 51 0822 122-9 (PKPC), na trzecim wagon 31 51 0822 094-0 o nieco "udziwnionym" zapisie numeru w porównaniu do innych wagonów PKP Cargo typu 430S serii Tadds widzianych na stacji. Dodam może, że w tym dniu pod samym elewatorem stała SU46-035.

Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 03.09.2019 (1).jpg


Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 03.09.2019 (2).jpg


Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 03.09.2019 (3).jpg


Zdjęcia nr 5 - 10. Zrobione w dniu 9 września 2019 r. (to był już końcowy etap obsługi elewatora). W tym m.in. wagony 31 51 0822 333-2 (PKPC), 31 51 0822 943-8 (PKPC) oraz ponownie 31 51 0822 094-0, w tym szczegóły napisów na nim umieszczonych.

Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 09.09.2019 (1).jpg


Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 09.09.2019 (2).jpg


Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 09.09.2019 (3).jpg


Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 09.09.2019 (4).jpg


Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 09.09.2019 (5).jpg


Wagony typu 430S (Tadds) na stacji Dobre Miasto 09.09.2019 (6).jpg
 
Końcowy w tamtym roku, czy elewator już w ogóle nie zamierza korzystać z kolei?
Końcowy etap w ubiegłym roku. Natomiast czy w tym roku, cokolwiek będzie podstawione pod elewator ??? Tego nie wiem, bo tak jak pisałem w w/w poście, od 13 września 2019 ruch wstrzymano, a linię kolejową nr 221 Gutkowo - Braniewo (oraz odcinek Olsztyn Zach. - Gutkowo) przekazano do remontu i modernizacji.

Za pociągi pasażerskie jeździ obecnie kołowa komunikacja zastępcza. Ruch towarowy np. do Dobrego Miasta teoretycznie mógł jeszcze przez jakiś czas odbywać się od strony Braniewa (bo na pierwszy etap modernizacji wzięto odcinek Olsztyn Zach. - Gutkowo) - ale tylko teoretycznie, bo w praktyce nic nie jeździło i nie jeździ (np. nastawnia w Dobrym Mieście od 5 miesięcy nie pełni dyżurów i jest zamknięta).

Wprawdzie przemknęły kilka razy jakieś drezyny służby drogowej oraz podobno (?) pod koniec ubiegłego roku widziano jakiś pociąg / pociągi z cysternami (może z terminalu w Braniewie do bazy Orlenu w Gutkowie ???), ale wraz z postępującą modernizacją (np. w Dobrym Mieście ma pozostać tylko jeden peron, przebudowany na szeroki) szanse na przejazd jakiegokolwiek pociągu na linii zmaleją (zmalały) do zera, bo "221" jest linią jednotorową. Tak więc przynajmniej do jesieni 2020 (końca roku 2020 ?) z powodu w/w remontu linii i modernizacji torowiska, pod dobromiejski elewator nic nie podjedzie.
 

Młodzikowski

Znany użytkownik
H0e
Wracając do wagonów przewożących zboże. Na stacji i pod dobromiejskim elewatorem spotkać można wagony typu 441Vb serii Talns (są to zupełnie inne wagony niż typ 441S o którym wspomniał Kolega Kanclerz, ponieważ typ 441Vb jest rozwinięciem talbotów typu 441V/441Va serii Falns). Poniżej zdjęcie "z ukrycia" ;) wagonów typu 441 Vb stojących pod dobromiejskim elewatorem w dniu 29 listopada 2018 r. (fotografia chyba z najlepszej "miejscówki" do zrobienia zdjęć torów leżących bezpośrednio przy elewatorze, nie licząc terenu firmy, na który oczywiście nikt miłośnika kolei nie wpuści :LOL:)
Wagony budowane w zakładach w Zielonej Górze oraz Ostrowie w ilości 210 szt. Wagony zestawiono w siedem trzydziestowagonowych składów. Ponieważ zakład w ZG już nie istnieje, wagony do przeglądów i napraw trafiają do firmy ostrowskiej. Poniżej jedno zdjęcie wagonów ze składu nr 4, 5 i 7 podczas przeglądu.

Mogę jeszcze dodać (jako zbieracz modeli ;)), że jest realna szansa na wierny, wielkoseryjny model tego wagonu w skali 1:87.
 

Załączniki

Wagony budowane w zakładach w Zielonej Górze oraz Ostrowie w ilości 210 szt. Wagony zestawiono w siedem trzydziestowagonowych składów. Ponieważ zakład w ZG już nie istnieje, wagony do przeglądów i napraw trafiają do firmy ostrowskiej. Poniżej jedno zdjęcie wagonów ze składu nr 4, 5 i 7 podczas przeglądu.
Czyli wynika z tego, że na zdjęciu, pod dobromiejskim elewatorem są wagony ze składu nr 1 (stąd ta "jedynka"). Pamiętam też, że zazwyczaj widziałem tam zaledwie kilka wagonów tego typu, a na stacji nigdy nie widziałem aby formowano z nich skład liczący aż 30 wagonowy. Może to świadczyć o tym, że PKP Cargo Connect (na zdjęciu wyżej widnieje już nazwa Trade Trans) wykorzystywała te wagony nie tylko w zwartych składach ale również pojedynczo i w mniejszych grupach. Co ciekawe pomimo nazwy PKP Cargo Connect, skrót literowy przewoźnika PL-PSTT odpowiada właśnie PS Trade Trans.

Mam też pytanie, czy można niemal "w ciemno" założyć (patrząc na dostępne zdjęcia tych wagonów), że wagony typu 441Vb składu nr 1 mają numerację z zakresu 33 51 0665 000-x ... 029-x, wagony ze składu nr 2 030 ... 059, a ze składu nr 3 060 ... 089 itd. ???
 

Podobne wątki