• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Pytania o wagony?

torowy

Znany użytkownik
#61
Czteroosiowy wagon cysterna serii Zacens. Podobno jest to innowacyjny wagon, skonstruowany i wyprodukowany w Niemczech, a opracowany wspólnie przez DB i Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej.
Kto wyprodukował te cysterny? Typ?
et22-1091_vtg.jpg
 

torowy

Znany użytkownik
#63
Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. w Bogdance dysponuje węglarkami, które zostały wyprodukowane w Bułgarii i Rumunii - seria / typ: Eaos CFR/E , Eaos 464 W, Eaos 530. Czy węglarka serii Eaos ze zdjęciu jest jedną z nich?

bogdanka_wagon_1.jpg
 

Kanclerz

Znany użytkownik
#65
Kolejowe Kielce: Wagony węglarki serii Tams, typ konstrukcyjny 54 9-107.9, należące do czeskiego przewoźnika ČD CARGO. Jak podaje producent - przesuwny dach brezentowy można łatwo obsługiwać jedną ręką. Jak podają pracowniany obsługujący te wagony - potrzeba dwóch chłopów, aby naciągnąć dach - i komu tu wierzyć? Zdjęcie: październik 2018 stacja Kielce Herbskie.

Zobacz załącznik 650996
Odkopię trochę kotleta i się wypowiem. System zaciągania płachty na dachu odbywa się za pomocą pętli łańcuchów ciągnących tą płachtę po wałku i prowadnicach. Proszę sobie wyobrazić jak łańcuchy i płozy wyglądają po sezonie wożenia w tych wagonach rudy i opadów deszczu - jedno wielkie zapieczenie. Koła są z obu stron ale myślę, że ciężko byłoby nawet Pudzianowskiemu szarpnąć tą płachtę, która ma swoją sztywność i masę.
 

torowy

Znany użytkownik
#66
Czteroosiowy wagon cysterna do przewozu kwasu solnego [80/1789] serii Zacs, typ 438R (33 51 PL-TM 786 8 086-4 Zacs 3111), należący do firmy Transchem, stoi na stacji Kielce Herbskie.

Mam pytanie dot. wagonów tego samego typu i z tej samej serii. Między takimi wagonami występują pewne różnice dot. ich charakterystyki np. masa własna, czy pojemność zbiornika różnią się w wagonach tego samego typu.

Które parametry, charakteryzujące wagon w danym typie, są stałe dla wszystkich wagonów tego typu?

zacs_1_.jpg
 
Ostatnio edytowane:
#68
Mam pytanie dot. wagonów tego samego typu i z tej samej serii. Między takimi wagonami występują pewne różnice dot. ich charakterystyki np. masa własna, czy pojemność zbiornika różnią się w wagonach tego samego typu.
Też to zauważyłem analizując francuskie cysterny do gazów skroplonych. Moim zdaniem, na wagonie wpisywane są wartości zmierzone po wyprodukowaniu, lub naprawie. A że każdy wagon się trochę różni w wymiarach, oraz pomiar jest podatny na błędy te wartości falują tak jakoś ±3%.

Lubelski Węgiel „Bogdanka” S.A. w Bogdance dysponuje węglarkami, które zostały wyprodukowane w Bułgarii i Rumunii - seria / typ: Eaos CFR/E , Eaos 464 W, Eaos 530. Czy węglarka serii Eaos ze zdjęciu jest jedną z nich?
Te wagony są nazywane przez użytkowników i producentów części Eaos CFR/E, aczkolwiek jest to dosyć nieszczęśliwa nazwa bo powiela wagony typu Eaos CFR/E (R462W) znane powszechnie na PKP. Ja u siebie stosuję wewnetrzną nazwę dla rozróżnienia Eaos CFR/F, jako, że pierwotnie są były to wagony samowyładowcze ("gondole").
 
Ostatnio edytowane:
#69
Dzień dobry!
Oglądając składankę kolejową z gdańskich portów
w minucie 21:45 zaintrygowała mnie pewna platforma PKP CARGO o ciekawej budowie ostoi. Mianowicie 31 51 4540 511-6 Sgs. Początkowo myślałem, że jest to jakaś odmiana typu 412Z, jednak kolejne wagony w składzie (właśnie 412Z) posiadają zupełnie inną ostoję, co można zobaczyć na drugim zdjęciu. Czy mógłby ktoś pomóc w zidentyfikowaniu typu pierwszej platformy za lokomotywą? Zdjęcia to fragmenty klatek z podanego wcześniej filmu.

Tutaj rzeczony wagon:
2019-10-07 at 15-46-13.png
A tutaj w porównaniu z 412Z:
2019-10-07 at 15-46-36.png
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#70
Według mnie to najstarsza odmiana 412Z po modernizacji. Czyli już bez desek podłogowych i z nowymi trzpieniami do mocowania ładunku. Najstarsze wagony 412Z miały zewnętrzne belki o zmiennym przekroju ceownikowe odwrócone na zewnątrz.
 

torowy

Znany użytkownik
#74
Stacja Warszawa Praga. Czteroosiowy wagon kryty budowy specjalnej z przesuwnymi ścianami serii Habbiins (33 RIV 85 CH-TWA 274 0 002-6 Habbiins). Wagon należy do firmy Transwaggon. Wagon był produkowany w odmianach Habbiins-14, Habbiins-15, Habbiins-16, Habbiins-17.

Jak wygląda nadawanie nazw typów wagonów w innych państwach. Szczególnie interesują mnie kraje, których wagony docierają na polskie tory (Niemcy, Szwajcaria, Czechy, Słowacja). Z tego, co zdołałem ustalić w sprawie pokazanego tutaj wagonu, to nie ma on nadanego żadnego typu? Prawdopodobnie jest to Habbiins-15 lub Habbiins-16.

| Lokomotywownia | Szopa | Depo |

habbiins2.JPG

| Lokomotywownia | Szopa | Depo |
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
#76
Tutaj na podlinkowanej stronie nie ma co uzupełniać tu trzeba cały tekst poprawić lub napisać na nowo bo zawiera bardzo dużo błędów.
Wagon Shimmns-tu 718 jest de facto platformą 4 osiową specjalnej budowy (S), do przewozu blach w rolkach w pozycji leżącej (h), z ruchomym przykryciem powierzchni ładunkowej i stalymi ścianami czołowymi (i), o długości ładunkowej poniżej 15m (mm), granicy obciążenia powyżej 60t i dopuszczalnej prędkości do 100km/h (s). Dodatkowo wyposażonej w mocowania rolek blachy (t) i matami ze wzmocnionej gumy wyścielającymi powierzchnię zagłębień ładunkowych.
W zasadzie wagon ten należy rozpatrywać jako platformę krytą do przewozu blach w rolkach.
Według opisu technicznego wagony Shimmns-tu 718 posiadają 5 zagłębień (muld) ladunkowych wyłożonych matami gumowymi i mocowaniami rolek blach które zabezpieczają ładunek przed przesunięciem. Wyposażone są w wysokie ściany czołowe i przykrycie powierzchni ładunkowej z plandeki rozpietej na ruchomych poprzecznych pałąkach co pozwala szczelnie zabezpieczyć ładunek przed warunkami atmosferycznymi. W stanie otwartym jest dostęp do ponad 2/3 powierzchni ładunkowej. Wagon posiada wózki Y25 Lssd o dopuszczalnym nacisku osiowym 22,5t , masa własna 21,700 kg granica obciążenia 68t. Hamulec Knorr KE-GP-A. Tylko część wagonów tej serii jest wyposażona w hamulec postojowy.
Projekt wagonu powstał w roku 1995 w firmie Graaf a w roku 1996 rozpoczęto produkcję w tejże firmie.
 

Fictorque

Nowy użytkownik
#77
Nie do końca wiem, gdzie postować współczesne prywatne wagony towarowe, <Tabor prywatnych przewoźników> to w 90% lokomotywy, <Wagonowy hyde park na PKP (po 1945 roku)> ma PKP w nazwie, postuję tutaj bo najbardziej żywy wątek, mimo, że pytania nie zadaję...


Przyznam, że poniższe wagony prześladował mnie od dłuższego czasu. Pierwszy raz mignęły mi przez krzaki gdzieś pod koniec marca tego roku. Charakterystyczna czarna malatura z różowymi (RAL4010) napisami, jasno wskazywała, że to wagony Laude.pl. Jednak dopiero po 7 miesiącach udało mi się wykonać dobre ich zdjęcie. (Przyznam, że momentami nawet wątpiłem w ich istnienie, że tak naprawdę myliłem je ze starymi dobrze znanymi 37 84 4594 XXX-X NL-LAU Sgmmnss, ale nie, to coś zupełnie innego, a zdjęć ich na internecie brak.) Tak więc oto one:


33 51 4508 054-5 PL-LAU Sgmmns (z dwoma pustymi kontenerami RMCOIL 20') - Produkcji Tatravagónka a.s. Poprad (karta wagonu). Wagony rzucają się w oczy ciekawą konstrukcją ostoi, o zmiennej szerokości (widać to na grze cieni na powyższym zdjęciu).
Północna grupa torów kierunkowych, Kraków Prokocim Towarowy | 28 październik 2019


33 51 4508 076-8 PL-LAU Sgmmns - tutaj kolejny przykład, jednak tym razem z pojedynczym kontenerem RMCOIL (?) 40' z ładunkiem 5 zwojów blachy. Wagony jeżdżą w jednolitych składach (2x 40 wagonów ?) i widuję je w obsłudze bocznicy FPUH "RYSTAL" w Bochni, oraz na stacji walcowni bocznicy kombinatu "ARCELOR MITTAL POLAND" w Krakowie.
Bochnia | 30 pażdziernik 2019

Na dokładkę jeszcze jedna ciekawostka, którą pierwszy raz widzę w Krakowie:

34 74 4668 565-8 S-AXBSK Shimmns 961 - spod graffiti i brudu majacze wciąż logo dawnego właściciela Nord waggon. Ponadto wagon o tyle ciekawy, że osadzony na dwóch wózkach Talbot DRRS 25 vr, które w przeciwieństwie do powszechnie nam znanych typów, nie mają ani resorów piórowych, ani stalowych sprężyn, tylko "sprężyny gumowe" (wibroizolatory?)
Grupa PrD Kraków Prokocim Towarowy | 28 październik 2019
 
Ostatnio edytowane:

Pawelec PKP

Aktywny użytkownik
#78
Mam do was pytanie :cool:
Jaka była najdłuższa relacja pociągu dalekobieżnego z użyciem wagonów 120A ?
W jakich relacjach pociągów pośpiesznych po 2000 roku jeżdziły planowo i epizodycznie wagony 120A ?

Chodzi mi pociągi kategorii TLK bądż zwykłej pośpiesznej Narodowego przewożnika PKP INTERCITY :niepewny:
Na filmie widać manewry dosyć dużego składu wraz z Bonanzami 120A niestety PKP PR wraz z Kuszetką ? :love:
Czy ja czegoś nie rozumiem :mad: Wagony 120A PR + Kilka Przedziałowych + 110A Kuszetka PKP IC
Co to mógł być za pociąg ???
Ach te polskie koleje państwowe :love:
 

Podobne wątki