• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Pytania o wagony?

Z pewnością tutaj tak zwane "CFR/E" po przemianowaniu z serii F... na E... .
( Przy czym uwaga, o której kiedyś wspominałem, odpowiednik wagonu R462W na PKPC w prywatnych rękach
również będzie oznaczony CFR/E, mimo, że to zupełnie inna konstrukcja niż powyższy wagon)

Były w ogóle bułgarskiej produkcji "gondole"? (wagony węglarki samowyładowcze z uchylną podłogą)
Były jak najbardziej i to jeszcze przed rumuńskimi - bułgarskie gondole to B551V (dostawy w latach 1965-173).
 

Kanclerz

Znany użytkownik
W katalogu jest wykaz, że były takie, nie wiem czy przypadkiem ex. PTK Zabrze nie używało takich wagonów (oczywiście nie rodem z PKP a importowanych aczkolwiek identycznych).
 

torowy

Znany użytkownik
Seria Zaces | typ 434 R

Cysterny to chyba jedyny rodzaj wagonu towarowego, który zadziwiająco trudno identyfikować po wyglądzie. Pewnym odzwierciedleniem tej trudności są hasła w Wikipedii dot. cystern. Ponad 95% polskich wagonów cystern czeka w Wikipedii na opisanie.

Na zdjęciu 4-osiowy wagon cysterna przeznaczony do przewozu roztworu saletrzano-mocznikowego, serii Zaces, typu 434 R (EVN: 33 51 787 4551-9 Zaces), należący do Grupy Azoty "KOLTAR" Sp. z o.o., stoi w składzie pociągu towarowego na stacji Kielce Herbskie.

Szukam karty katalogowej wagonu typu 434R

 

torowy

Znany użytkownik
Jeżeli 97 33 514 0 617-6 to numer EVN, to
97 - kod wymiany międzynarodowej oznacza: komunikacja międzynarodowa na podstawie specjalnej umowy?
 

OLF

Aktywny użytkownik
No tak, ale zadałem pytanie w wątku wagony
To, że zadałeś pytanie w wątku 'wagony' w żaden sposób nie ma wpływu na numer - jeśli miałby to być EVN, to by była chińska manewrówka.
bo taki numer jest wymalowany na żółtym wagonie, podobnym do wagonów serii Res - link
I taki był problem, żeby ten obrazek dodać do pierwszego postu z pytaniem?
Naprawdę musisz zacząć lepiej zadawać pytania, bo się odechciewa odpowiadać jak cała energia idzie na domyślanie o co Ci chodzi, bo masz jakąś alergię na dodawanie odnośników.

Więc jak już byś podał źródło tego zdjęcia (fb Grupa Kolejowa Wagony), to jest tam w dyskusji odnośnik do strony bahndienstwagen-online.de ,po minucie przeglądania znajdujesz opisy numeracji niemieckich pojazdów służbowych od końca XIX wieku i stoi tam, że oznaczenia z pierwsza grupą 97 to wewnętrzny system oznaczania DB (VdM-Nummer). Tu jest wykaz pojazdów z numerami 97 xx xx, a tu wyjaśnienie znaczenia cyfr.
 

newermind

Łowca cech
Zespół forum
ŁKMK
Witam! Ostatnio na stację Kraków Prokocim Towarowy zawitał dośc rzadki okaz, a mianowicie ok. 60-letnia platforma typu 4Z należąca do firmy PNUIK Kraków (Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie). Jest to jedna ze spółek zależnych PKP PLK obok firm takich jak PPMT, DOLKOM czy ZRK-DOM.

Ale wróćmy do samego wagonu. Typ 4Z to dwuosiowa platforma produkowana w latach 1958–1961 w Hucie im. Nowotki w Ostrowcu Świętokrzyskim. Wagon na zdjęciu został lekko zmodernizowany, gdyż oryginalnie ściany miały wypełnienie drewniane. Egzemplarz ten ma także odjęte kłonice. Zaintrygowała mnie jednak masa własna wagonu. Według Atlasu Wagonów Towarowych autorstwa p. Pawła Terczyńskiego dla typu 4Z wynosi ona 12 440 kg, lecz na wagonie napisane jest 11 500 kg. To z kolei odpowiada masie wcześniejszego typu 2Z, ktory produkowany był w tym samym zakładzie, ale w latach 1950–1952. Typ ten nieznacznie różni się konstrukcyjnie od 4Z, jednak w wagonie ze zdjęcia da się dostrzec elementy typowe dla 4Z. Czy jest więc możliwe, że sfotografowany przeze mnie wagon to tak naprawdę przebudowany 2Z, czy też niezgadzająca się masa jest efektem przebudowy, ale typu 4Z (np. zmiany poszycia ścian)?

Inną ciekawą sprawą jest brak naniesienia serii literowej na wagon. W jej miejscu widnieje natomiast typ, czyli 4Z. Atlas wagonów towarowych mówi, że serią tego wagonu powinno być Kbkk.

44 51 3202 113-7 Kbkk 4Z (1).jpg

44 51 3202 113-7 Kbkk(?) (4Z ) PL-PNUIK | 30.07.2020, Kraków Prokocim Towarowy
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
Ten wagon w swojej długiej karierze przeszedł wiele napraw i kilka modyfikacji. Dlatego noe ma w tym nic dziwnego że ma inną masę niż w czasie gdy opuszczał halę fabryczną producenta.
4Z jeśli dobrze kojarzę pierwotnie miał wysokie stalowe kłonice. Uklad biegowy na łożyskach slizgowych. Ściany boczne oszalowane drewnem. Hamulec Westinghouse LuV1.
 

torowy

Znany użytkownik
Na stanie PKP Cargo są wagony 2-osiowe, kryte budowy specjalnej z otwieranymi ścianami bocznymi serii Hbbins.

Według katalogu PKP Cargo 2018 wagony serii Hbbins posiadają numerację z zakresu od 246 9000 do 246 9449 i należą do typu 222Kb i 222Kc. Wg katalogu pojemność użytkowa - 105 m3, natomiast na zdjęciach w sieci i moich jest to 115 m3?

Z informacji publikowanych w sieci wynika, że wagony serii Hbbins PKP Cargo należą do typu N506K i zostały wyprodukowane w latach 2000-2001 przez Waggonbau Niesky dla firmy AAE. W roku 2000 PKP wynajęły od AAE 80 wagonów tego typu. Ogółem PKP wynajęły 149 wagonów tego typu.

Na WGK znalazłem informację, że typ N506K produkowano w latach 1995-1997. Ogółem PKP nabyło 248 sztuk takich wagonów

Pytania:
1. Które z powyższych informacji możecie potwierdzić, podając źródło.
2. Jak typu N506K ma się do typów 222Kb i 222Kc
3. Jak wyjaśnić różnicę w pojemności ładunkowej (błąd w katalogu?)
4. Czy wagony serii Hbbins zostały kupione, czy wynajęte?
 

Jacek765

Znany użytkownik
GGM
SMK Katowice
To są wagony różnych typów o podobnych parametrach eksploatacyjnych. więcej informacji można znaleźć w książce "Atlas Wagonów Towarowtch" autorstwa Pawła Terczyńskiego.
 
Wagonów 222K nie ma w AWT Terczyńskiego. Właściwie nie mogę innej wzmianki niż Katalog Wagonów PKPC '18.

Atlas wyróżnia:

Hbbillnss 2457
RFN/H (N504K) Siegen '93-'94
216K Zielona Góra'95-'97

Hbbins 2469
H/DB (N505K) Niesky'00-'01
H/DB (N506K) Niesky'95-'97
H/DB (S507K) Gävle'89

Hbikklls 2371
221K Łapy'05-'08

+217K, ale te trudno pomylić z innymi typami.

Okej, popatrzyłem do wyciągu z NVR (tu znajdziecie link)

Wagonów 222K jest w nim 448, a sumarycznie wszystkich H/DB wyprodukowano według Terczyńskiego 450.

Czyli po prostu są to te same wagony, którym zmieniono nazwę, z nieznanych nam powodów. (Wynika, że wszystkie wagony mają zmienioną nazwę, poza dwoma skasowanymi, więc nie łączyłbym tego z żadną przebudową bo niektóre wagony na bocznicach nadal mają oznaczenie PKP, zamiast PL-PKPC, czyli nie były używane od 14 lat.) Miałem nawet ich zdjęcia z marca tego roku, bo stały grupie PrA w Krakowie, ale niestety chyba utraciłem te zdjęcia)

Dodajmy, że w wyciągu NVR daty produkcji mają drobne rozbieżności z AWT:
ATW:
149 - '00-'01
248 - '95-'97
53 - '89

NVR:
137 - '99-'01 (222Kc + 1 sztuka 222Kb)
252 - '95-'97 (222Kb +13 sztuk 222Kc (?))
53 - '89 (222Kb)
6 - '87 (222Kb)- To jest dosyć ciekawe. Czyjej produkcji są te wagony?

Aczkolwiek mimo tej rozbieżności postawiona teza wydaje mi się poprawna.

+ Bonus

21 51 2469 XXX-X Hbbins 20, czyli do wyboru H/DB, N505K, 222Kb - Kraków 18 maj 2020
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki