• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie? Pu29 h0

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.914 111 7
#21
Czy jest coś niemieckiego albo innego co ma taki sam układ osi i łatwo to przerobić na pu29? Chodzi o wielkość kół i ilość szprych. Proszę o pomoc tylko tych co chcą pomóc a nie tych co będą wytykać tylko błędy.
Kolego, najpierw Powinieneś wykorzenić dwa wstrętne słowa jeśli chodzi o modelowanie parowozów: "łatwo" i "szybko". Parowozy to nie proste plasticzane wytłoczki, zarówno w realu jak i w modelu. Osobiście polecam model Liliputa nr106XX, czyli ÖBB 214
https://www.benl.ebay.be/itm/LILIPU...-OBB-FOTOGRAU-SEHR-SELTEN-WI294-/121259238853
Ten jest trochę drogi, ale już znalazłem inny za $100. Liliput w przeciwieństwie do np. ROCO produkował bardzo ładne koła. 214 w realu ma trochę większe koła napędowe, jednak w modelu nie będzie to widoczne. Ilość szprych powinna się zgadzać i Masz od razu wózek dwuosiowy oraz półwózek z jedną osią. Tak samo jak w BR19.1 trzeba zmienić zestaw napędowy z drugą osią dowiązaną i popracować nad układem rozrządu. W tym jednak wypadku Masz o wiele tańszą bazę niż model Brawy, lub BR08 wspomniany przez Kolegę @Andrzej Harassek. Polecam też temat Kolegi @SD, oraz Kolegi "Precyzyjnego" który zbudował model w skali 1:25.
 

Tomek K

Znany użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
347 5 1
#22
Nie, nie ma. Realia międzywojennego PKP powodowały, że średnica kół 1850mm stosowana u nas wystarczała do ustawienia prędkości maksymalnej na 110 km/h co pozwalało prowadzić nawet cięższe pociągi z prędkością 100 km/h. Na większe prędkości dla parowozów nie zgadzał się pion torowy. Dodatkowo rozstaw między osiami wiązanymi był najmniejszy z możliwych, a i to Pu 29 mieścił się tylko na kilku obrotnicach i dlatego wybrano Pt 31 bo była krótsza i mieściła się na większości obrotnic. Ta odległość jest problemem w modelach bo nawet obrzeża RP25 mogą być za duże. Z tego powodu BRAWA przy Pt 31 zdecydowała się na wykonanie kół nie o średnicy nominalnej tylko o maksymalnym dopuszczalnym zużyciu obręczy. Parowozy niemieckie maja inne średnice kół i często przy mniejszej średnicy mają większy rozstaw osi wiązanych niż polskie.
 

garou

Ostrzeżony
Reakcje
4.111 416 99
#23