• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pytanie Pt47 - konstrukcja stojaka

krzychu12231

Znany użytkownik
#1
Mam takie pytanie do osób które znają temat, chodzi mi o stojak kotła w parowozie Pt47, a dokładnie o jego sklepienie. W parowozach starszej konstrukcji jest ono poziome, natomiast w nowszych (TKt48, Ol49, Ty51) opada ono w dół w stronę budki maszynisty, miało to na celu bardziej równomierne ogrzewanie skrzywi ogniowej oraz zwiększenie dokładności wskazań wodowskazów podczas jazdy na wzniesieniach. Pytanie brzmi: czy w Pt47 sklepienie stojaka także opada w stronę budki? Na rysunkach technicznych w internecie pokazane jest jako poziome, dokumentacja fabryczna także by na to wskazywała, jednak patrząc na zdjęcia wygląda to różnie. Wydaje mi się że np. w Pt47-106 sklepienie opada, a w 65 nie, czy jest to przekłamania zdjęcia czy też może występowały różne wersje kotłów?
Jeśli sklepienie stojaka opada to na pewno minimalnie, dużo mniej niż np. w Ol49, jednak z racji tego że robię model Pt47 to chciałbym się dowiedzieć jak jest w rzeczywistości, jeśli są tu ludzie którzy mają jakąś wiedzę na ten temat to prosiłbym o informację.

Np. na tym foto wygląda na opadające:
Peta.JPG

A wg dokumentacji jest poziome:
Pt47 kocioł.png
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
#2
To tylko złudzenie, może otulina się zapadła. Wszystkie kotły Pt47 mają poziomo.
Tak samo Tkt48 i Ol49 taż mają poziomo. Tylko Ty51 miał pochyłe.
...opada ono w dół w stronę budki maszynisty, miało to na celu bardziej równomierne ogrzewanie skrzywi ogniowej oraz zwiększenie dokładności wskazań wodowskazów podczas jazdy na wzniesieniach.
Chodziło o to aby woda nie odsłaniała tylnej części skrzyni ogniowej podczas jazdy na spadkach.
 

uboottd

Użytkownik
#3
W zasadzie przy głównych elementach możesz opierać się na dokumentacji, o ile skadinąd nie wiadomo o jakiejś sporej modernizacji. Ze szczegółami już gorzej, tu już powinieneś korelować to z rzeczywistym obiektem czy jego historią - plany fabryczne przedstawiają stan fabryczny, który później troche sie zmieniał, czasem nawet już w toku produkcji.

Co do kotłów: Pt47 ma poziomy, zobacz inne zdjęcie tego samego egzemplarza:

(zdjęcie ze strony http://www.parowozy.com.pl/pt47_106.html)

MichaŁ: Ol49 i Tkt48 mają pochylenia, choć niewielkie.
 

MichałŁ

Aktywny użytkownik
#5
Uboottd pokaż mi zdjęcie kotła bez otuliny jeżeli wtedy płaszcz stojaka będzie pochyły to przyznam się do błędu, bo takie o niczym nie świadczy. Tak jak napisałem wyżej otulina może być zagięta ku dołowi żeby np. pasowała do otworu w budce
 

uboottd

Użytkownik
#6
np:
Ol49:

(parowozowniawolsztyn.pl)

(forum martela)
TKt48 (ten po lewej):

(forum martela)

Nie bardzo ma sens pochylanie samej otuliny, w końcu warstwa powietrza pod nią służy jako izolacja termiczna. Po co więc ją pogarszać jak można zrobić otwór w budce odpowiednio wyżej? Przecież mówimy o parowozach projektowanych w całości a nie składakach z byle czego.
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#8
Takie coś mi wyszło, trzeba zrobić od nowa z poprawkami ale ogólnie jest OK, dalsza relacja w moim wątku w dziale tabor.
DSC04360.JPG
DSC04363.JPG
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#9
Odkopię nieco zakurzony już temat. Otóż po powyższej rozmowie z Kolegami oraz analizie dokumentacji uznałem kwestię za zamkniętą. Aż do wczoraj, gdy ustawiłem się z telefonem celem nakręcenia filmu z przejazdu Pt47-65 z TurKolem. Oglądając kilkukrotnie nagranie ciągle miałem złudzenie, że jednak otulina nad stojakiem nie jest pozioma, tylko opadająca w kierunku budki. Odszukałem moje zdjęcia z Pirata 2016 z Kołobrzegu, poprowadziłem linię prostą i.... niestety bingo! Otulina opada w kierunku budki, i to dość wyraźnie. Widać to na poniższym foto:
Peta.png

Potwierdziłem to także na kilku innych zdjęciach. Ponadto oglądając zdjęcia kotła przed montażem otuliny mam wrażenie, że samo sklepienie też opada, ale tego pewien nie jestem. Wynika z tego, że Pt47-65 po naprawie głównej w Chabówce jako jedyny parowóz tej serii dostała kocioł (lub samą otulinę) w tenże sposób zmodyfikowaną. Ponadto budka maszynisty także wydaje się wyższa niż wg dokumentacji (okrąg dachu wydaje się być współśrodkowy z kotłem). A być może dach jest na standardowej wysokości, a opadająca otulina stojaka powoduje takie wrażenie. Oceńcie sami:
Peta2.png

Niestety oba te fakty znacząco komplikują budowę mojego modelu, po pierwsze dlatego, że zupełnie nie mam pomysłu na wykonanie opadającego stojaka, a po wtóre nie posiadam żadnych wymiarów dotyczących zmienionej wersji, a dokonanie pomiarów w tym przypadku będzie bardzo trudne.
 
#12
Trzeba by uchwycić tego Pt gdzieś gdzie można zrobić zdjęcie jak nadokładniej z boku beż żadnych perspektyw i ciut wyżej niż z ziemi. To zdjęcie po prawej nic nie mówi - górne krawędzie to są rury które zupełnie zasłaniają koniec otuliny. W zmianę nachylenia samego stojaka kotła to bym bardzo wątpił - myślę, że coś takiego by nie przeszło w dozorze kotłowym zbyt łatwo, to już by była poważna zmiana konstrukcyjna jednak. Natomiast otulinę mogli ułożyć trochę krzywo.
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#13
To zdjęcie po prawej ma na celu pokazanie wyłącznie tego, że dach budki jest/wydaje się być wyższy, opadanie otuliny ukazuje wyłącznie pierwsze foto. Poszukam po południu wiecej zdjęć i zaznaczę, sprawdzałem już na kilku, a także na kadrach z filmów.
Co do samego stojaka to też mnie właśnie zastanawia kwestia dozoru, jednakże takie odniosłem wrażenie, ale tego pewien nie jestem jak pisałem wyżej.

Edit: tak na szybko, kadr z filmu zamieszczonego na Fejsbuku, a na który trafiłem oglądając fanpejdż TurKolu: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=519934501735677&id=100011573954941
Na dole zaznaczona linią górna krawędź otuliny.
Peta3.png
 
Ostatnio edytowane:
#14
Koledzy! Nie sugerujcie się współczesnymi fotografiami kotłów Pt47 po wielokrotnych naprawach i przeglądach, połączonych ze zdejmowaniem i ponownym zakładaniem otuliny stojaka, wymianą przerdzewiałych blach otuliny itp. Sklepienie stojaka w serii Pt47 zawsze było, a w ocalałych egzemplarzach jest nadal poziome (tu nie ma miejsca na dowolność - taka konstrukcja i tyle), podobnie jak była pozioma oryginalna otulina na nowych parowozach.
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#15
Nie sugerujemy się zdjęciami kotłów tylko konkretnie jedno kotła do Pt47-65 :) temat konstrukcji fabrycznej został już wyjaśniony 5 lat temu, teraz chcę ustalić faktyczny stan w Pt47-65 celem kontynuacji budowy modelu, który ma wyglądać tak jak wygląda oryginał obecnie, a nie jak wynika z dokumentacji.
A co do wielokrotnego demontażu i montażu otuliny to Pt47-65 to raczej nie dotyczy gdyż po ostatniej NG kocioł jest w zdecydowanej większości nowy (stojak chyba cały nowy), a otulina cała nowa.
 
#16
Od siebie mogę dodać takie dwa zdjęcia wykonane w zeszłym roku na stacji w Gnieźnie:

20170411_191940.jpg
20170411_191950.jpg

Gniezno, 11.04.2017.

Pozdrawiam :cool:
P.S. Jutro Pt47-65 wracając z Pomorza znowu zatrzyma się w Gnieźnie, więc postaram się o lepsze zdjęcia tej zagadki ;)
 
Ostatnio edytowane:

FENIX

Znany użytkownik
#17
Także musisz przy takiej dokładności odwzorować poważne zagnioty na obudowie prawego silnika ,
jak się mówi A to i wypada powiedzieć B.
a TAK NA POWAŻNIE
to budka przygniotła płaszcz paleniska , stąd lekkie załamanie linii grzbietowej i wszycho.
nie spasowali wykrojów
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#18
Z dokumentacji wynika, że otulina jest podparta w kilku miejscach pomiędzy budką a zaworami bezpieczeństwa, wobec tego wydaje mi się (oczywiście mogę się mylić), że gdyby owe opadanie było wynikiem przyciśnięcia budką, to nie sięgałoby aż do zaworów bezpieczeństwa. Choć pewności nie ma, może być i tak jak mówisz, co nie zmienia tego, iż stan faktyczny jest jaki jest, pozostaje spróbować wejść na piasecznicę i obadać sprawę. Łaziłem już po dwóch tendrach 34D74, w Wolsztynie na pomiarach byłem 4 razy, tak łatwo się nie poddam ;) Natomiast kwestia tego, iż budka w Pt47-65 ma wyższy dach niż standardowa budka do Pt47 jest chyba bezsporny.

A co do otuliny cylindra to została uszkodzona podczas Pomorza 2017 (z relacji znajomego słyszałem, że zahaczyli o jakąś zapadniętą rampę rozładunkową) i została wymieniona niezwłocznie po powrocie parowozu do Wolsztyna :)
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#20
No tak jak mówiłem chyba tylko na 65 nie jest prosto. Na lewym Twoim zdjęciu nie ma wątpliwości, że jest prosto, na prawym na 65 widać ewidentnie pochyłość. Ale czy ona zamierzona czy nie to już inna historia... myślę, że tylko zobaczenie na żywo z góry może pomóc to ustalić.
W ogóle Pt47-65 się strasznie różni obecnie od "standardowej" Pety (celowo w cudzysłowie, bo jak wiadomo praktycznie każdy parowóz był inny). Pokażę niebawem te różnice na zdjęciach.
 
Ostatnio edytowane:
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Prawdziwa kolej 0
Prawdziwa kolej 1
Prawdziwa kolej 10
Prawdziwa kolej 42
Prawdziwa kolej 0

Podobne wątki