• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Model własny Pt47-65 metal H0

OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#22
Co do tendra to jestem raczej przekonany, że nie będzie potrzebny żaden balast (oprócz ostoi o grubości minimalnej 3,4 mm sama konstrukcja będzie z blachy 0,5 mm (0,3 + 0,2), poza tym silnik, korpusy przekładni, a także cyna, której od środka używam bez umiaru też swoje ważą), natomiast co do samego parowozu to biorę pod uwagę ewentualne umieszczenie jakiegoś obciążnika w kotle, jednakże to wyjdzie w praniu (ostojnice 1 mm, kocioł o grubości ścianek 0,75 mm, koła, elektronika to też swoje waży). Zobaczymy.
 

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.261 2 0
#23
co do samego parowozu to biorę pod uwagę ewentualne umieszczenie jakiegoś obciążnika w kotle, jednakże to wyjdzie w praniu (ostojnice 1 mm, kocioł o grubości ścianek 0,75 mm, koła, elektronika to też swoje waży). Zobaczymy.
Wprawdzie mój parowóz jest w większości z HIPSu (choć ostojnice też są z blachy 1 mm), ale w bloku cylindrów, kotle i budce ukryłem dodatkowe 150 g balastu, bo inaczej był za lekki i wyskakiwał z torów, głównie przy jeździe do przodu. Moja rada: jak będziesz miał gotowe podwozie parowozu, zrób próby jazdy z jakimkolwiek tendrem po kombinacjach łuków i różnych rozjazdach, obciążając je do skutku w przypadku, gdyby nie zachowywało się poprawnie. Takie próby robiłem z każdym modelem.

Próby jazdy Pt47.jpg
 

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.287 247 30
#25
Ostoja ,napęd ,motór, koła, balast kotła(mocowanie silnika), pochodzi z Brawy,
zaś reszta to 5 arkuszy A5 elementów fototrawionych ,
NO I GARŚĆ ODLEWÓW Z MOSIĄDZU
to stare fotki ,obecnie jest jeszcze więcej detali,chociażby osie drążone osi wiązanych
 

Załączniki

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.716 30 1
#26
Może ktoś wyjaśnić o co chodzi z tymi osiami drążonymi, w modelu przecież tego czy oś jest pełna czy drążona nie widać. A może sie mylę?
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#27
Widać, oś drążona jest po prostu pusta w środku. Dla Pt47 średnica tego drążenia to 100 mm.
DSCN7643.JPG
Moja koła mają niestety za dużą średnicę tego drążenia i myślę, jak temu zaradzić. Jedną z opcji jest zamówienie wykonanych od zera kół u p. Zbyszka Molendy wyposażonych w obręcze ze stali nierdzewnej, ale koszt byłby dość wysoki, niemniej rozwiązanie takie wchodzi nadal w grę, bo chociaż koła RB Model są niezłe, to jednak mają swoje braki.



FENIX, jeśli to nie jest jakaś wielka tajemnica to mógłbyś zdradzić, czy Twój kocioł to kocioł by Brawa z nawiniętą na niego blachą czy też jest to zwinięta blacha bez fabrycznego szkieletu? Od dawna mnie to zastanawia, kilka razy już próbowałem zwijać blachę w taki sposób ale efekty były mizerne. Co zaś do reszty wykorzystanych przez Ciebie elementów to dobrze się domyślałem :)
 
Ostatnio edytowane:

FENIX

Znany użytkownik
Reakcje
3.287 247 30
#34
no dobra ,czas uchylić rąbka tajemnicy, przecież to forum miłośników kolejnictwa ,
zatem po co to było?
W okresie międzywojennym wolnej Polski powstawało wiele ciekawych rozwiązań i patentów , miedzy innymi ten ,
a mianowicie wentylacja wewnątrz osi celem chłodzenia panewek ewentualnie łożysk,
bo jak się domyślacie nacisk na te elementy był ogromny.
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#35
W okresie międzywojennym wolnej Polski powstawało wiele ciekawych rozwiązań i patentów , miedzy innymi ten ,
a mianowicie wentylacja wewnątrz osi celem chłodzenia panewek ewentualnie łożysk,
bo jak się domyślacie nacisk na te elementy był ogromny.
Ja bym obstawiał jednak głównie, jeśli nie wyłącznie kwestie wytrzymałościowe (skręcanie). A czy to polski patent - nie wiem.
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
Reakcje
48 0 0
#37
I zginanie: trudniej jest zgiąć rurę niż pełny pręt o tej samej średnicy.
No cóż, zarówno w przypadku zginania jak i skręcania fizyka mówi, że jest dokładnie odwrotnie, przy tej samej średnicy większą wytrzymałość ma pręt. Jeśli rzeczywiście chodziło tu o redukcję czegoś, to jedynie masy - przy tej samej masie większą wytrzymałość ma rura (jej zewnętrzna średnica musi być większa niż pręta).
 
Ostatnio edytowane:

SD

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
Reakcje
1.261 2 0
#38
I zginanie: trudniej jest zgiąć rurę niż pełny pręt o tej samej średnicy.
Nie no, panowie, nie głoście tu herezji inżynierskich. Pełny pręt ma większy wskaźnik wytrzymałości na zginanie niż pręt drążony czy rura o tej samej średnicy wykonana z tego samego materiału, dlatego ma większą sztywność i większą wytrzymałość na zginanie. I dlatego łatwiej jest zgiąć rurę niż pełny pręt, po przyłożeniu momentu zginającego rura ugnie się bardziej i wystąpią w niej większe naprężenia. Odsyłam do dowolnego podręcznika podstaw konstrukcji maszyn lub wytrzymałości materiałów.
Natomiast stosowanie prętów drążonych na osie i wały ma na celu najczęściej zmniejszenie masy (w tym przypadku masy nieresorowanej), ponieważ po wydrążeniu wał może mieć wciąż wystarczającą sztywność i wytrzymałość, natomiast materiał blisko osi symetrii wału jest zazwyczaj najmniej wytężony i można go usunąć bez dużego obniżenia wytrzymałości.

Edit: widzę, że Krzysiek mnie uprzedził, a ja się trochę rozpisałem - ale myślę, że nigdy nie zaszkodzi przypomnieć niektórych praw fizyki :)
 
Ostatnio edytowane:

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
#39
Zdaje się że zbytnio uprościłem, ale dobrze że zawsze jest ktoś kto się mniej spieszy :)
Tak czy owak - wytrzymałość, nie chłodzenie.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#40
No, jeśli koledzy mają rację (nie kwestionuję tego, widać coś mi się pomerdało), to nawet i nie wytrzymałość, tylko po prostu zmniejszenie masy...
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 67
Tabor 54
K
Tabor 49
A
Tabor 18
Tabor 44

Podobne wątki