• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pt47-65 metal H0

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#41
No, jeśli koledzy mają rację (nie kwestionuję tego, widać coś mi się pomerdało), to nawet i nie wytrzymałość, tylko po prostu zmniejszenie masy...
 

Adam66

Znany użytkownik
#43
A czy to polski patent - nie wiem.
Ten patent jest tak samo polski jak reguła pól w lotnictwie jest amerykańska.
Co do wytrzymałości, to należy uściślić jedną rzecz - wałek pełny jest sztywniejszy niż drążony gdy oba mają tę samą średnicą zewnętrzną. Jeśli na dany przekrój, mówiąc kolokwialnie, wypada tyle samo materiału (a rura ma z oczywistych względów większą średnicę), to rura zawsze będzie bardziej wytrzymała. Będzie możliwe też jej cieniowanie w miejscach oddalonych od punków węzłowych, lub punktów podparcia.
 

Meggido

Znany użytkownik
ŁKMK
#44
Co do wytrzymałości, to należy uściślić jedną rzecz - wałek pełny jest sztywniejszy niż drążony gdy oba mają tę samą średnicą zewnętrzną.
I ma większą wytrzymałość na zginanie i skręcanie.

Jeśli na dany przekrój, mówiąc kolokwialnie, wypada tyle samo materiału (a rura ma z oczywistych względów większą średnicę), to rura zawsze będzie bardziej wytrzymała.
Narysuj i policz, to się okaże.
 

Paweł R

Moderator Wycieczki i podróże kolejami
H0e
Ekspert
#47
Ma ktoś może książkę Teobalda Neumanna o budowie parowozów, tam powinno być wyjaśnione to co Was tak nurtuje, zresztą w nieodpowiednim wątku.
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#49
Ja też gdzieś natknąłem się na informację, że chodzi o chłodzenie, jednak potwierdzenia w innym źródle nie znalazłem. Jednakże nie da się zaprzeczyć, że drążenie dość znacznie zwiększa powierzchnię osi, co niewątpliwie chłodzenie poprawia. Z drugiej strony zmniejsza masę osi o ok. 400 kg. W skali masy całego parowozu to może niewiele, ale zmiana masy nieresorowanej wyraźna. Szczerze mówiąc - nie wiem, dobrze by było to ostatecznie wyjaśnić.
 

Adam66

Znany użytkownik
#53
No właśnie kolego Fenix. Przy tej samej wadze wałka można zwiększyć jego wytrzymałość jedynie poprzez zrobienie z niego rury (nadal mówiąc kolokwialnie), z zastrzeżeniem że nie ma ograniczeń konstrukcyjnych co do średnicy zewnętrznej. Dodatkowo przy łożyskach ślizgowych taki układ zawsze lepiej odprowadza ciepło, a przez to powoduje mniejsze naprężenia cieplne. Za nieboszczki komuny uczyli tego w trzeciej klasie technikum mechanicznego. Banalnie proste, choć jak widać nie dla wszystkich:podstepny:.
 
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#55
Nie tylko, Pt47-65 miała kiedyś wszystkie drążone (chyba oprócz przedniej tocznej), a obecnie ma wszystkie oprócz silnikowej (3-ciej wiązanej).

Dodatkową ciekawostką jest fakt, że przed ostatnią NG w Chabówce Pt47-65 miała jedną oś pochodzącą jeszcze z Pt31.
 

SM03-422

Znany użytkownik
#58
Krzychu robi model, a tu mu osie do kwadratu rosną:
A Langrod-teoria i projektowanie parowozów 1954 001.jpg
H . Sobolewski-konstrukcja i projektowanie parowozow1955 001.jpg

I od ciula spawow między szprychami. Że to wytrzymało szczęśliwie do NG to chyba cud.
Jeszcze dodam, że panuje ogromny roz...zdziaj z tym Wolsztynem, bo najpierw to Pt47-65 miała zestawy z Pt47-28 do tego zamieniony tender z 28, a później zestawy dostała od 112; pęknięcia między szprychami przy obręczy to już były na Pt47-112 w bodajże 1998 lub 1999 roku...
 

michal.guminiak

Znany użytkownik
H0e
#59
Koledzy, co do tzw. wytrzymałości pręta o przekroju kołowym pełnym oraz rury grubo i cienkościennej, czyli osi drążonej, najlepiej będzie zapoznać się z podstawami wytrzymałości materiałów i klasycznymi zadaniami teorii sprężystości. Proponuję zakończyć tę wymianę uprzejmości w imię naszej solidarności! w dziele modelarskim.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
krzychu12231

krzychu12231

Znany użytkownik
#60
Tak naprawdę w kwestii wytrzymałości wystarczy znajomość prawa Hooke'a, trochę całek i logiczne myślenie ;) Ale też myślę, że temat jest już wyczerpany i na tym pora zakończyć.

Koledze SM03-422 podziękowania za zamieszczone materiały.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 30
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 52
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 156
A
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 18
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 44

Podobne wątki