1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.
  2. Rozpoczynając temat w dziale Tabor prosimy o dołączenie prefixu z wielkością o której traktuje temat.
  3. Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.
    Wyłącz powiadomienie

Relacja Pt47-65 metal H0

Dyskusja w 'Tabor' rozpoczęta przez użytkownika krzychu12231, 1 Września 2017.

  1. Andrzej Harassek

    Andrzej Harassek Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów Staff Member Donator forum

    No, jeśli koledzy mają rację (nie kwestionuję tego, widać coś mi się pomerdało), to nawet i nie wytrzymałość, tylko po prostu zmniejszenie masy...
     

  2. FENIX

    FENIX Znany użytkownik ŁKMK

    dla mnie powodem zastosowanie osi drążonych było jednak chłodzenie
     
  3. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Ten patent jest tak samo polski jak reguła pól w lotnictwie jest amerykańska.
    Co do wytrzymałości, to należy uściślić jedną rzecz - wałek pełny jest sztywniejszy niż drążony gdy oba mają tę samą średnicą zewnętrzną. Jeśli na dany przekrój, mówiąc kolokwialnie, wypada tyle samo materiału (a rura ma z oczywistych względów większą średnicę), to rura zawsze będzie bardziej wytrzymała. Będzie możliwe też jej cieniowanie w miejscach oddalonych od punków węzłowych, lub punktów podparcia.
     
    • Popieram Popieram x 1
  4. Meggido

    Meggido Znany użytkownik ŁKMK

    I ma większą wytrzymałość na zginanie i skręcanie.

    Narysuj i policz, to się okaże.
     
  5. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Wszyscy producenci rowerów liczyli przede mną:cool:
     
  6. Meggido

    Meggido Znany użytkownik ŁKMK

    Twoja odpowiedz dowodzi tylko tyle, ze nie wiesz o czym piszesz. Cos gdzies kiedys uslyszales i opowiadasz bajki.
     
  7. Paweł R

    Paweł R Znany użytkownik H0e

    Ma ktoś może książkę Teobalda Neumanna o budowie parowozów, tam powinno być wyjaśnione to co Was tak nurtuje, zresztą w nieodpowiednim wątku.
     
    • Popieram Popieram x 1
  8. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Twoja odpowiedź dowodzi, że nawet bajek nie czytałeś. Żegnam ozięble kolegę.
     
  9. krzychu12231

    krzychu12231 Znany użytkownik

    Ja też gdzieś natknąłem się na informację, że chodzi o chłodzenie, jednak potwierdzenia w innym źródle nie znalazłem. Jednakże nie da się zaprzeczyć, że drążenie dość znacznie zwiększa powierzchnię osi, co niewątpliwie chłodzenie poprawia. Z drugiej strony zmniejsza masę osi o ok. 400 kg. W skali masy całego parowozu to może niewiele, ale zmiana masy nieresorowanej wyraźna. Szczerze mówiąc - nie wiem, dobrze by było to ostatecznie wyjaśnić.
     
  10. Marqus

    Marqus Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych Staff Member

    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 3
  11. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    Dzięki kolego @Marqus
    Dla mnie sprawa była od początku oczywista.
     
    • Popieram Popieram x 1
    • Kocham to! Kocham to! x 1
  12. FENIX

    FENIX Znany użytkownik ŁKMK

    ale konkluzja z lekkością zestawu kołowego resorowanego jest równie istotna !
    i oczywista fizycznie
     
  13. Adam66

    Adam66 Znany użytkownik

    No właśnie kolego Fenix. Przy tej samej wadze wałka można zwiększyć jego wytrzymałość jedynie poprzez zrobienie z niego rury (nadal mówiąc kolokwialnie), z zastrzeżeniem że nie ma ograniczeń konstrukcyjnych co do średnicy zewnętrznej. Dodatkowo przy łożyskach ślizgowych taki układ zawsze lepiej odprowadza ciepło, a przez to powoduje mniejsze naprężenia cieplne. Za nieboszczki komuny uczyli tego w trzeciej klasie technikum mechanicznego. Banalnie proste, choć jak widać nie dla wszystkich:podstepny:.
     
    • Popieram Popieram x 1
  14. piotr66

    piotr66 Znany użytkownik

    Widzę że zdania sa podzielone i nie dokońca jest to jasne cemu to służy, mnie ciągle jednak zastanawia dlaczego tylko osie skrajne miały wały drażone?
     
  15. krzychu12231

    krzychu12231 Znany użytkownik

    Nie tylko, Pt47-65 miała kiedyś wszystkie drążone (chyba oprócz przedniej tocznej), a obecnie ma wszystkie oprócz silnikowej (3-ciej wiązanej).

    Dodatkową ciekawostką jest fakt, że przed ostatnią NG w Chabówce Pt47-65 miała jedną oś pochodzącą jeszcze z Pt31.
     
  16. Pantograf

    Pantograf Znany użytkownik

    I od ciula spawow między szprychami. Że to wytrzymało szczęśliwie do NG to chyba cud.
     
  17. FENIX

    FENIX Znany użytkownik ŁKMK

    do mnie przemawia:
    a. chłodzenie
    b. odciążenie
     
    • Popieram Popieram x 1
  18. SM03-422

    SM03-422 Znany użytkownik

    Krzychu robi model, a tu mu osie do kwadratu rosną: A Langrod-teoria i projektowanie parowozów 1954 001.jpg H . Sobolewski-konstrukcja i projektowanie parowozow1955 001.jpg
    Jeszcze dodam, że panuje ogromny roz...zdziaj z tym Wolsztynem, bo najpierw to Pt47-65 miała zestawy z Pt47-28 do tego zamieniony tender z 28, a później zestawy dostała od 112; pęknięcia między szprychami przy obręczy to już były na Pt47-112 w bodajże 1998 lub 1999 roku...
     
    • Wartościowa informacja Wartościowa informacja x 3
    • Super! Super! x 1
  19. michal.guminiak

    michal.guminiak Znany użytkownik H0e

    Koledzy, co do tzw. wytrzymałości pręta o przekroju kołowym pełnym oraz rury grubo i cienkościennej, czyli osi drążonej, najlepiej będzie zapoznać się z podstawami wytrzymałości materiałów i klasycznymi zadaniami teorii sprężystości. Proponuję zakończyć tę wymianę uprzejmości w imię naszej solidarności! w dziele modelarskim.
     
    • Popieram Popieram x 2
    Ostatnio edytowane: 14 Września 2017
  20. krzychu12231

    krzychu12231 Znany użytkownik

    Tak naprawdę w kwestii wytrzymałości wystarczy znajomość prawa Hooke'a, trochę całek i logiczne myślenie ;) Ale też myślę, że temat jest już wyczerpany i na tym pora zakończyć.

    Koledze SM03-422 podziękowania za zamieszczone materiały.
     
    • Popieram Popieram x 1

Udostępnij