• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pt31 firmy BRAWA… epilog?

#1
Pt31 firmy BRAWA… epilog?

Skoro wszyscy (przynajmniej ci, którzy czytają „Świat Kolei”) już wiedzą, to pora na Komentarz, kilka pytań i pewien pomysł. Ale po kolei.
Najpierw komentarz; O czym to wszyscy mają wiedzieć? Ano o tym, że „nasz ulubiony model polskiej lokomotywy” otrzymał pierwszą nagrodę w plebiscycie na Polski Model Roku 2010 w dziedzinie modeli pojazdów trakcyjnych. Gratulujemy. Tylko, komu i czego?
Ano poczytajmy: „Od początku głosowania na czele niezagrożenie znajdował się model parowozu Pt31 firmy Brawa. Czytelnicy uhonorowali firmę mimo ewidentnej wpadki z niestarannym oznakowaniem, doceniając zapewne fakt, że był to pierwszy model parowozu polskiej konstrukcji. Drugie miejsce zajął piękny model parowozu Pm2-34 firmy Lokomotivmanufaktur… …trzecie miejsce czytelnicy przyznali modelowi lokomotywy elektrycznej E183 602 firmy Roco.” Kropka.
„Od początku głosowania…”, „…niezagrożenie…”. To ciekawe. Interesujące. Czy ma to oznaczać, że model Pt31 nie miał właściwie żadnej konkurencji? A może ma oznaczać to, że już od początku typowany był na faworyta plebiscytu. Jednak plebiscyty mają do siebie to, że wyrok w nich zapada dzięki ilości głosów, ich większością, a z wyrokami większości się nie dyskutuje. Można jednak stawiać pytania. Jak to zatem możliwe, że pierwsze miejsce w plebiscycie zajął model, którego niedopracowanie, niedomogi, niedociągnięcia i niedoróbki były wielokrotnie i szeroko komentowane? Tak dobitnie i tak szeroko, że nie trzeba ich tu przypominać.
„mimo ewidentnej wpadki z niestarannym oznakowaniem…” Hmmm… Autorowi artykułu o wynikach Plebiscytu autor postu nie zazdrości; jakichż to łamańców i kombinowania musiało wymagać od niego wytłumaczenie takiego a nie innego wyniku plebiscytu. Jednak czy to on musi sie tłumaczyć? Należałoby jednak zapytać; skoro model zaliczył „wpadkę” chociażby w jednym tylko miejscu (pozostałe zostały przez autora chyba miłosiernie pominięte), to dlaczegóż został oceniony aż tak wysoko, wyżej niż nieskazitelny model Pm2-34, czy chociażby tańszy i prostszy, ale o niebo lepiej wykonany model elektrowozu Roco? Autor tego postu pomału zaczyna zyskiwać opinię tropiciela tajemnic nieomalże „z archiwum X”, ale pomyślmy… modelu Pt31 nie oceniali (tout proportions gardee) fachowcy, lecz modelarze, kolekcjonerzy i miłośnicy. Jednak taki a nie inny wynik wobec chociażby żywiołowej i zaciętej dyskusji na jego temat nasuwa pewne wątpliwości przypominając niezdrowo sprawę wyników pewnych plebiscytów audiotele, o których tak szeroko rozpisywała się prasa. Czyżbyśmy zatem i tu mieli do czynienia z „życzliwą interwencją zorganizowanych fanów Dody”? W Polsce szeroko rozpisywano się o tym modelu, jako o modelu polskim, ale czy jest to naprawdę model czysto polskiego parowozu? Zważmy wszak chociażby na to, że „o wykonaniu przez firmę Brawa modelu parowozu Pt31 zadecydował fakt, że parowozy te miały swój epizod na kolejach niemieckich, ale dzięki temu możliwe było wykonanie modelu również w oznakowaniu PKP.” Czy zatem mamy do czynienia z plebiscytową wpadką, czy ze świadomymi działaniami grupy osób zainteresowanych usilnym promowaniem kulejącego wyrobu mającego wszelkie możliwe wady przeszacowanego, niedoinwestowanego i niedopracowanego produktu. Czy my jesteśmy aż tak naiwni, czy to „dla tej firmy polski rynek jest ciągle nierozpoznany i mało klarowny”. A może to nie kwestia nierozpoznawalności rynku, ale braku jego rzetelnego rozpoznania i podciągania jego potrzeb pod potrzeby własne? A może to nie rynek jest mało klarowny, ale mało klarowne są kulisy powstania tego modelu; sposobu jego powstania, jego finansowania i jego oszacowania, oraz jego dystrybucji w Polsce? Skoro zatem jest tak doskonały model i skoro większość uczestników plebiscytu uznała go za wzorzec, to pójdźmy dalej i od tej pory używajmy go jako wzorca dla oceny innych modeli pojazdów trakcyjnych, wszak został on wnikliwie (choć właściwiej byłoby powiedzieć „dotkliwie”) udokumentowany fotograficznie i opisowo. Niechaj więc niczym zero w skali temperatury Celsjusza stanowi ów punkt odniesienia; co do jakości oznaczenia, malatury, konstrukcji, przyjazności dla serwisanta, łatwości montażu i demontażu, prostoty konstrukcji, nowoczesności i jakości silnika, doskonałości układu napędowego, jakości odwzorowania detalu, prostoty konstrukcji układu elektrycznego i elektronicznego, łatwości obsługi i montażu dekodera, jakości odwzorowania rzeczywistego dźwięku pracy i przede wszystkim relacji ceny do tych wszystkich parametrów. Niechaj doskonały model parowozu Pt31 stanie się wzorcem modelu, tak wzorcem szczerego i serdecznego uśmiechu może być uśmiech pani Katrin Braun. Niechaj Pt31 firmy Brawa stanie się wzorcem doskonałości, choć są tacy, którzy twierdzą, że należałoby go zakopać w Sevres pod Paryżem właśnie, jako wzorzec. Jak najgłębiej. I najlepiej wszystkie.
Ale nie bądźmy małostkowi, wszak mamy już wzorzec doskonałości. I może właśnie nim się posługując zacznijmy od oceny powyższych parametrów w przypadku modelu zarówno parowozu Pm2-34 „Lokomotivmanufaktur” jak i „Husarza” Roco. A potem innych modeli; doskonale opisany wzorzec wszak już mamy. Powodzenia



Kreśląc się z poważaniem

Jeż Jerzy
 
A

Adam-H0

Gość
#2
KONKURS - GLOSOWANIE - tak mozna dlugo - kto byl i liczyl ?????
ten co jest zainteresowany wynikiem :?
na calym swiecie takie glosowania sa kontrolowane i ich wyniki - nie ma sie co podniecac.
To jest zabawa dla mas - DYPLOMIK dostana :D
Ciekawa gdzie bedzie w brawie wisial ????
 
#3
Dziwi mnie ten post pełen nieuzasadnionej goryczy - Uznanie polskiej konstrukcji parowozu za wartą wydania paruset tysięcy euro na zrealizowanie tego projektu (modelu) to źle???? - jestem pewien, że Roco w Czechach otrzyma równie znaczące wyrazy uznania za "Okularnika" - jest to wyraz uznania dla polskiej konstrukcji, którą Niemcy w całości zagarnęli w rejony swojego kraju, gdzie ich maszyny nie dawały rady. Czesi, Francuzi, Szwedzi cieszą się z faktu zamieszczenia ich maszyn w planach produkcyjnych producentów modeli, dlaczego my nie możemy chociaż poprzez dyplom wyrazić uznanie producentowi. Ale marudzić jest najłatwiej!!!
Marek Smoczkiewicz
 
A

Adam-H0

Gość
#4
Kiepski przyklad z OKULARNIKIEM on powstal dla czechow. Pt31 powstala jako BR19 potem wersja austriacka - do POLSKI dotarl jako przemalowanka. 8)
 

karol_mar

Znany użytkownik
#5
Sprawa jest prosta: Pt31 wyszła w 300 egzemplarzach a Pm2 w 10-ciu. Zatem głosowali Ci, którzy mieli w ręce albo przynajmniej widzieli na własne oczy jedną, czy drugą.

Nie widzę tu znów żadnego spisku... :)

A tak na marginesie, komuś chyba bardzo jest nie na rękę, że mimo bluzgania na wszelkie sposoby Peta i tak wygrała w plebiscycie :)
 

CoCu

Znany użytkownik
#7
DOŚĆ! Ile jeszcze razy ten gość będzie węszył wszędzie wokół w naszym kolejarskim modelarskim światku spiski??? No ile? ST44-613, weź Ty pokaż wreszcie coś ze swojej kolekcji, albo coś co sam zrobiłeś, czy wykaż się wiedzą (bo ze sprężarkami też ciała dałeś). To, że tym debila z siebie robisz nieziemsko to jedno. To że zawalasz forum chorymi insynuacjami, to drugie.

karol_mar, masz rację. Komuś to bardzo nie na rękę. I widać to wyraźnie teraz. Pytałem już raz - ST44-613 napisz może ty kto za tobą stoi, że wciąż spiski wymyślasz? Zamiast innym zarzucać że mają mocodawców.

Ludzie, nie odnosicie wrażenia czytając jego wypowiedzi, że w naszym, w jakimś tam stopniu ułożonym światku modelarskim, w ułożonych relacjach pomiędzy nami, ten człowiek próbuje namącić doszukując się dziwnych rzeczy? Po co tutaj ktoś taki? Zamiast tropić wnikliwie na przykład białe plamy w historii polskiej kolei, tropi spiski. To chore.
 

Juras

Aktywny użytkownik
#8
Może gdyby było głosowanie na bubel roku też zajęłaby pierwsze miejsce? :LOL:

Dla firmy BRAWA to informacja zwrotna, że Polak nie świnia i każdy bubel łyknie w dodatku po „promocyjnej cenie” i będzie bardzo szczęśliwy! :devil:
Niemcy się śmieją z tego modelu a w Polsce dają mu nagrodę roku, choć w polskiej wersji jest jeszcze bardziej spaprany to stawiania naszą brać kolekcjonersko modelarską w bardzo ciekawym świetle, jako "dojrzały i wymagający rynek"… żenada! :roll:
 

garcia ramirez

Znany użytkownik
#9
Nie da sie ukryć, że model o wartości dwóch przywoitych parowozów z dźwiękiem okazał się lipą. Mój ( full wersja - za 2800) zaczął chrobotać po 2 godzinach jazdy, a jeżdzić przestał po 4. Nie wymienilem go na kolejny, wziąłem gotówkę. Nie dalej jak tydzień temu kupiłem za 850 zł dziewiętnastke Gutzolda. Peta się do niego umywa pod względem jakości jazdy, no i te kóleczka, w Gutzoldzie filigranowe,eleganckie biją o 5 długości Petowskie kola a'la stare Piko.
 

Juras

Aktywny użytkownik
#10
Ja swój drugi także spaprany w wielu aspektach zostawiłem, bo to jednak piękny stricte polski parowóz, ale „Model Roku”?? Specjalnie sprawdziłem czy dziś nie prima aprilis, ale jednak nie! :roll:
 

Mirek555k

Ostrzeżony
PGM
#11
Nie ma co się podniecać jakimś plebiscytem anonimowego środowiska, które przyznaje nagrodę, delikatnie ujmując, kontrowersyjną. Ale… większość przecież z modelu jest zadowolona. Jeśli traktujemy to forum jako opiniotwórcze, to przypomnę tylko ankietę, choć niepotrzebnie tak rozbudowaną w pytania, przeprowadzoną na jego łamach :
viewtopic.php?f=2&t=6785
Na 42 posiadaczy modelu Pt31 Brava tylko 5 głosów skrajnie krytycznych. Wniosek jest prosty – 85% użytkowników forum posiadających model jest szczęśliwych, a może było ? Czy ktoś się wychyli ?
Czy głodny zje wszystko, nawet „g...no w papierku” ?
 

Juras

Aktywny użytkownik
#12
Mirek555k napisał(a):
Nie ma co się podniecać jakimś plebiscytem anonimowego środowiska, które przyznaje nagrodę, delikatnie ujmując, kontrowersyjną. Ale… większość przecież z modelu jest zadowolona. Jeśli traktujemy to forum jako opiniotwórcze, to przypomnę tylko ankietę, choć niepotrzebnie tak rozbudowaną w pytania, przeprowadzoną na jego łamach :
viewtopic.php?f=2&t=6785
Na 42 posiadaczy modelu Pt31 Brava tylko 5 głosów skrajnie krytycznych. Wniosek jest prosty – 85% użytkowników forum posiadających model jest szczęśliwych, a może było ? Czy ktoś się wychyli ?
Czy głodny zje wszystko, nawet „g...no w papierku” ?


Tylko 30% wypowiedziało się bezkrytycznie o modelu w ankiecie. Nie rozumiem Twoich wniosków z wyników ankiety.
 

Mirek555k

Ostrzeżony
PGM
#13
Juras napisał(a):
Mirek555k napisał(a):
Nie ma co się podniecać jakimś plebiscytem anonimowego środowiska, które przyznaje nagrodę, delikatnie ujmując, kontrowersyjną. Ale… większość przecież z modelu jest zadowolona. Jeśli traktujemy to forum jako opiniotwórcze, to przypomnę tylko ankietę, choć niepotrzebnie tak rozbudowaną w pytania, przeprowadzoną na jego łamach :
viewtopic.php?f=2&t=6785
Na 42 posiadaczy modelu Pt31 Brava tylko 5 głosów skrajnie krytycznych. Wniosek jest prosty – 85% użytkowników forum posiadających model jest szczęśliwych, a może było ? Czy ktoś się wychyli ?
Czy głodny zje wszystko, nawet „g...no w papierku” ?


Tylko 30% wypowiedziało się bezkrytycznie o modelu w ankiecie. Nie rozumiem Twoich wniosków z wyników ankiety.
To proste, miarodajne są głosy posiadaczy modelu
Mam ten model i jestem bardzo zadowolony(a) z modelu Pt31 firmy Brawa 12% [ 18 ]
Mam ten model i ponownie bym kupił(a), ale ma kilka wad które mnie denerwują 13% [ 19 ]
Mam ten model i ponownie bym go nie kupił(a) 3% [ 5 ]

Nie mam tego modelu bo brak mi funduszy, ale Pt31 firmy Brawa to jest to! 18% [ 26 ]
Nie mam tego modelu bo brak mi funduszy, ale i tak nie chcę tego modelu 21% [ 30 ]
Nie mam tego modelu, mam na niego pieniądze, ale ten model jest kiepski więc nie warto go kupować 32% [ 47 ]
 
OP
OP
S

ST44-613

Ostrzeżony
#14
Dzień Dobry Panom

Juras napisał(a):
To proste, miarodajne są głosy posiadaczy modelu
A co stałoby się gdyby w ankiecie pojawił się punkt:
"Nie mam tego modelu, miałem na niego pieniądze, mogłem go kupić, ale po sprawdzeniu go wzrokowo i doświadczalnie w jeździe postanowiłem że go nie kupię"
i podpunkt: "wyjaśnij dlaczego"

Może właśnie wtedy wyniki ankiety stałyby się naprawdę miarodajne. W każdej w miarę uczciwej ankiecie, co ciekawe obecnie przeważnie "wyłącznie do użytku wewnętrznego" znajduje się właśnie punkt w tym stylu, obrazuje on (cytat) "poziom i powody odrzucenia produktu przez target". I być może jeszcze jeden punkt" Nie mam tego modelu, kupiłem go, ale zwróciłem go żądając:
a) wymiany na nowy [dlaczego?]
b) zwrotu gotówki [dlaczego?]
Wydaje się jednak że postawienie takich pytań obecnie jest już jednak "nieco" spóźnione.

Kreśląc się z poważaniem

Jeż Jerzy
 

Juras

Aktywny użytkownik
#16
Adam-H0 napisał(a):
KONKURS - GLOSOWANIE - tak mozna dlugo - kto byl i liczyl ?????
ten co jest zainteresowany wynikiem :?
na calym swiecie takie glosowania sa kontrolowane i ich wyniki - nie ma sie co podniecac.
To jest zabawa dla mas - DYPLOMIK dostana :D
Ciekawa gdzie bedzie w brawie wisial ????
Będzie wisiał w bardzo poważnej witrynce z napisem „Od szanownych niewidomych pasjonatów PKP” :LOL:
 

Juras

Aktywny użytkownik
#17
Mirek555k napisał(a):
Juras napisał(a):
Mirek555k napisał(a):
Nie ma co się podniecać jakimś plebiscytem anonimowego środowiska, które przyznaje nagrodę, delikatnie ujmując, kontrowersyjną. Ale… większość przecież z modelu jest zadowolona. Jeśli traktujemy to forum jako opiniotwórcze, to przypomnę tylko ankietę, choć niepotrzebnie tak rozbudowaną w pytania, przeprowadzoną na jego łamach :
viewtopic.php?f=2&t=6785
Na 42 posiadaczy modelu Pt31 Brava tylko 5 głosów skrajnie krytycznych. Wniosek jest prosty – 85% użytkowników forum posiadających model jest szczęśliwych, a może było ? Czy ktoś się wychyli ?
Czy głodny zje wszystko, nawet „g...no w papierku” ?


Tylko 30% wypowiedziało się bezkrytycznie o modelu w ankiecie. Nie rozumiem Twoich wniosków z wyników ankiety.
To proste, miarodajne są głosy posiadaczy modelu
Mam ten model i jestem bardzo zadowolony(a) z modelu Pt31 firmy Brawa 12% [ 18 ]
Mam ten model i ponownie bym kupił(a), ale ma kilka wad które mnie denerwują 13% [ 19 ]
Mam ten model i ponownie bym go nie kupił(a) 3% [ 5 ]

Nie mam tego modelu bo brak mi funduszy, ale Pt31 firmy Brawa to jest to! 18% [ 26 ]
Nie mam tego modelu bo brak mi funduszy, ale i tak nie chcę tego modelu 21% [ 30 ]
Nie mam tego modelu, mam na niego pieniądze, ale ten model jest kiepski więc nie warto go kupować 32% [ 47 ]


Jesteśmy zgodni, że wybranie Pt31 modelem roku to kpina.
Nie rozumiem tylko skąd wniosek, że „większość przecież z modelu jest zadowolona”, większość to więcej niż połowa. Uwzględniając nawet Twój sposób analizy ankiety to mniej niż połowa nie ma zastrzeżeń a i tak nie jest dla mnie zrozumiałym, dlaczego nie traktujesz poważnie głosów osób, które z różnych przyczyn nie kupiły modelu.
Tak czy siak oboje jesteśmy zgodni, co do absurdalności tego wyróżnienia tym bardziej, że model Roco, jako dużo tańszy był na pewno kupiony w większej ilości egzemplarzy, więc i głosów zadowolonych z jego posiadania powinno być więcej… to faktycznie śmierdzi na kilometr!
 

Mirek555k

Ostrzeżony
PGM
#18
Juras napisał(a):
Jesteśmy zgodni, że wybranie Pt31 modelem roku to kpina.
Nie rozumiem tylko skąd wniosek, że „większość przecież z modelu jest zadowolona”, większość to więcej niż połowa. Uwzględniając nawet Twój sposób analizy ankiety to mniej niż połowa nie ma zastrzeżeń a i tak nie jest dla mnie zrozumiałym, dlaczego nie traktujesz poważnie głosów osób, które z różnych przyczyn nie kupiły modelu.
Tak czy siak oboje jesteśmy zgodni, co do absurdalności tego wyróżnienia tym bardziej, że model Roco, jako dużo tańszy był na pewno kupiony w większej ilości egzemplarzy, więc i głosów zadowolonych z jego posiadania powinno być więcej… to faktycznie śmierdzi na kilometr!
Tyle o tym było, że się już nie chce...
Od początku uważam, że liczą się opinie tych, którzy model posiadają. Skłaniałbym się jeszcze za uznaniem głosów czwartej grupy:
"-Nie mam tego modelu bo brak mi funduszy, ale Pt31 firmy Brawa to jest to! 18% [ 26 ]"
Głos modelarzy-kolekcjonerów z ostatnich dwóch grup :
"-Nie mam tego modelu bo brak mi funduszy, ale i tak nie chcę tego modelu 21% [ 30 ]
-Nie mam tego modelu, mam na niego pieniądze, ale ten model jest kiepski więc nie warto go kupować 32% [ 47 ]" nie liczą się dla mnie zupełnie. Z prozaicznego powodu- model, jaki by nie był, choć jeden trzeba mieć. To miara kolekcjonerstwa, z całym szacunkiem dla tych, którzy modelu z różnych przyczyn nie nabyli. Moje osobiste odczucia po bolesnym fakcie mówią mi, że nie wpłaciłbym zaliczki na dwa wypasione modele i nigdy już tego nie zrobię. Kupiłbym jedną petuchę w podstawowej wersji, nawet chyba w niemieckiej.
Jeśli natomiast, tak jak piszesz, większośc posiadaczy modelu jest faktycznie zniesmaczona ?
Nic nie stoi na przeszkodzie by wystosować zbiorową opinię i wysłać do twórców projektu w ślad za dziękczynnym dyplomem "niewiadomego autorstwa". Ale komu się chce ?
 
OP
OP
S

ST44-613

Ostrzeżony
#19
Mirek555k napisał(a):
Juras napisał(a):
Jeśli natomiast, tak jak piszesz, większośc posiadaczy modelu jest faktycznie zniesmaczona ?
Nic nie stoi na przeszkodzie by wystosować zbiorową opinię i wysłać do twórców projektu w ślad za dziękczynnym dyplomem "niewiadomego autorstwa". Ale komu się chce ?
Chciało się, chciało... tyle tylko że nie w formie listownej a w formie życzliwej rozmowy telefonicznej. I nie tylko w Polsce, ale także naszym przyjaciołom w Niemczech. Jaki był komentarz, chyba tłumaczyć nie muszę. W każdym razie grzeczny i zgodny z regułami marketingowymi. Komentarze "off the records" były inne i ciekawsze, ale jak widać "nie wpłynęło to na pracę silnika". Ktoś przecież musi zjeść tę żabę.

Pozdrawiam

Jeż Jerzy.
 
#20
Adam-H0 napisał(a):
Kiepski przyklad z OKULARNIKIEM on powstal dla czechow. Pt31 powstala jako BR19 potem wersja austriacka - do POLSKI dotarl jako przemalowanka. 8)
Zaraz, zaraz - to że został przez okupanta zakwalifikowany jako konstrukcja BR 19 nieznaczy, że jest niemiecką konstrukcją - nie Pt31 jest przemalowanką BR19 tylko odwrotnie - to okupant narzucał swoje oznaczenia, z oznaczeniem tej konstrukcji zresztą miał jak wiemy pewne kłopoty. Dalej - to, że przedstawione modele nie mają w 100% oryginalnego wyposażenia parowozu z przed wojny to możliwe z uwagi na ilość tych prowozów wywiezionych do Niemiec i Austrii w trakcie wojny, a tam były przecież intensywnie eksploatowane i zapewne wiele z nich odzyskano w takim właśnie stanie. A istotnym jest fakt, i tutaj poproszę Pana, Adamie o ocenę kosztowej różnicy w realizacji projektu parowozu (np.Pt31 czy jak Pan woli BR19) a "Okularnika", co wiecej kosztowało i co stanowiło większe ryzyko konstrukcyjne - budowa lokomotywy spalinowej czy parowozu z tendrem - proszę o ocenę, ma Pan napewno większą wiedzę niż wielu z nas.
Jak udowodnił to Tomek Małkowski można te braki usunąć i cieszyć się posiadaniem modelu. A jeśli już tak niektórzy "przedpiścy" kochają porównania to może spróbować porównać parowozy produkcji BRAWY z produktami PIKO w polskich "malowaniach" :D
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 43
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 63
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 20
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 68
Tabor H0/H0m/H0e/H0f 38

Podobne wątki