• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Pt31-62 poszukuję informacji i zdjęć

Reakcje
13 0 1
#1
Cześć wszystkim,
poszukuję zdjęć oraz informacji na temat parowozu Pt31-62. Przede wszystkim interesuje mnie okres drugiej połowy lat 50-tych i lat 60-tych. Brakuje mi informacji jaki numer tendra miała w tym okresie oraz zastanawiam się nad malowaniem, a dokładnie, do kiedy mogła być oliwkowa. Wiem, że około 1960r. należała do DOKP Olsztyn, ale przebiegu służby i przydziałów nie znam. Znalazłem za to jedno zdjęć oryginału, zamieszczam je tutaj. Odnalazłem je na Facebooku - Pt31 reaktywacja - można tam znaleźć wiele ciekawych zdjęć różnych Pt31. Samo zdjęcie opisane jest jako: Pt31-62, kadr z filmu "Ludzie z pociągu". Źródło: Filmoteka Narodowa. Drugie zamieszczone przeze mnie zdjęcie to screen z filmu "Ludzie z pociągu" reżyseria: Kazimierz Kutz - do obejrzenia TU na vod.pl od 3:00 min widać przejazd Pt31-62. Zastanawiam się, czy jeszcze koło tego 1960r. mogła być w oliwkowym malowaniu. Uwagę moją przyciągnął również symbol, którego znaczenia nie znam, namalowany na wiatrownicy - "SPD"?
Będę bardzo wdzięczny za pomoc w rozpracowaniu tematu i wszelkie informacje odnośnie tego parowozu.
 

Załączniki

OP
OP
S
Reakcje
13 0 1
#3
Dzięki za wyjaśnienie, możliwe, że właśnie z racji wystąpienia tej Pt31 w filmie, namalowano ten symbol (propagandę trzeba było szerzyć), jak również pomalowano na biało różne elementy, dostała biało-czerwone ramki reflektorów oraz ozdobiono kwiatami drzwi dymnicy.
 
Reakcje
3.314 16 0
#4
Przede wszystkim interesuje mnie okres drugiej połowy lat 50-tych i lat 60-tych. Brakuje mi informacji jaki numer tendra miała w tym okresie oraz zastanawiam się nad malowaniem, a dokładnie, do kiedy mogła być oliwkowa. Wiem, że około 1960r. należała do DOKP Olsztyn, ale przebiegu służby i przydziałów nie znam.
Poniżej garść informacji o Pt31-62 wg. niezwykle interesującego i bardzo starannie opracowanego artykułu "Parowóz pośpieszny PKP serii Pt31" autorstwa Ryszarda Stankiewicza zamieszczonego w periodyku Koleje Małe i Duże nr 30 (1-2/2013) (był to podwójny numer, artykuł zamieszczony jest na str. 44 - 73):

Przebieg służby Pt31-62 (PKP A: Pt31-52) (współpraca w opracowaniu tabeli w w/w artykule: Władysław Chrapek):
1937 wyprodukowana i przyjęta na stan jako Pt31-52, wg. stanu na 06.1939 w Dyr. Warszawa, 09.1939 zagarnięta przez Niemców,
na DRB jako 19 133 ---> 04.1940 wykazana w OBD Warschau,
19.05.1944 do RBD Danzig, w 1944 do RBD Oppeln Bw Kattowitz, 24.01.1945 do Bw Zwickau gdzie zastał ją koniec wojny.

W Bw Zwickau (do 1949 strefa okupacyjna ZSRR, od 1949 Niemiecka Republika Demokratyczna (NRD, DDR) stacjonowała do 11.09.1955.
Na DR nosiła ten sam numer co na DRB czyli 19 133. 11 września 1955 przekazana Polsce
12.09.1955 w DOKP Gdańsk oczekuje NGł. (wpisana na stan PKP pod nowym numerem Pt31-62)
19.03.1956 do NGł do Bydgoszczy.
22.04.1956 na stan lok. Białystok (DOKP Olsztyn, w 1962 po likwidacji DOKP Olsztyn, lok. Białystok włączono do DOKP Warszawa)
20.11.1967 na stan lok. Lublin (DOKP Lublin)
07.1974 na stan lok. Rozwadów (DOKP Lublin)
3.08.1976 (decyzja 28.07.1976)

Wg. tabeli z w/w artykułu Pt31-62 służyła z tendrem 32D29-55

Co do szczegółów malowania parowozu niestety brak danych.

Od moderatora: na prośbę autora poprawiono rok wydania nr 30. "Kolei małych i dużych", w którym ukazał się artykuł "Parowóz pośpieszny PKP serii Pt31" (zaznaczono czerwoną czcionką).
 
Ostatnio modyfikowane przez moderatora:
OP
OP
S
Reakcje
13 0 1
#5
Dzięki wielkie za pomoc Imienniku! Właśnie takich informacji poszukiwałem, a co do malowania, to myślę, że po naprawie w Bydgoszczy wyjechała oliwkowa.
 
Reakcje
3.314 16 0
#6
Dzięki wielkie za pomoc Imienniku! Właśnie takich informacji poszukiwałem, a co do malowania, to myślę, że po naprawie w Bydgoszczy wyjechała oliwkowa.
A nie ma za co :), jak przeczytałem Twoje pytanie, coś mi od razu zadzwoniło, że jest przecież świetny artykuł o Pt31 w "Kolejach Małych i Dużych", sięgnąłem więc do niego i tylko przekazałem to, co autor napisał o Pt31-62.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
#10
Sadzę, że po naprawie głównej w roku 1956 malowanie było prawie zbliżone do fabrycznego, podobnie jak na modelu Pt31-53 opracowanym przez K.Koja z tego samego okresu:
D.O.K.P. Szczecin
Par. Szczecin Gł.
Napr. Głów. 31.05.54 ZNTK Bydgoszcz.
Zatem po 4 latach służby sądzę, że mógł być nadal w tym malowaniu...

Mi się rzucił w oczy inny element. Zdaje się, że Pt31-62 już po NG w Bydgoszczy stracił zawory Łopuszyńskiego na kotle...
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#12
Zależy, co oznacza "swój system". Raczej nie przerabiano, poza reflektorami, czy ew. instalacją Indusi. Na zdjęciach z tamtych czasów wciąż widać typowe dla polskich parowozów inżektory i inne elementy wyposażenia. Ale być może, że w późniejszych latach wymieniano polskie podzespoły na typowe niemieckie, ale tego nie wiem.
 

Bernard Sobczyk

Aktywny użytkownik
SKMK
Reakcje
520 14 1
#13
Od Pt31-99 (39 1001p) turbogenerator i prędkościomierz typowy DRG - brakowało już tych typowych dla wersji PKP, reflektory były też typu DRG, choć z czasem (fabrycznie te oddane w 1940 r miały w przynajmniej kilku egzemplarzach - naftowe). Tyle z pamięci... Z czasem dawali inne tendry. Znane są fotografie z tendrami od BR50...
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki