• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Przystanek osobowy w klimacie południa.

Remaj12

Moderator Forum Tabor i Imprezy
Zespół forum
T M M
#22
Jak już jesteśmy w tym temacie :gwizd:, to pokażę patent z Torunia :podstepny:. Nie jest to przejazd w ciągu jakiejś obecnie ruchliwej drogi (przed wybudowaniem drugiego mostu drogowego owszem) i w sumie jest połączeniem opcji drewnianej i betonowej (nie kojarzę więcej przejazdów w grodzie Kopernika z tego typu nawierzchnią). Na zewnątrz toru znajdują się płyty, zaś pośrodku drewniane belki. Myślę że poniższy obrazek rozwieje wszelkie wątpliwości:

przejazd.jpeg

Też lubię, gdy na makiecie pojawia się rozwiązanie niesztampowe, ale tylko w przypadku, gdy miało ono miejsce w rzeczywistości tak jak np. stawiane odwrotnie rogatki przejazdu. Dodaje to smaku makiecie przy założeniu, że autor popełnił błąd celowo, tak jak w oryginale. Dodawanie samych absurdów na makiecie oczywiście nie jest najlepszym pomysłem, bo taki zbiór pomyłek i odstępstw od zasad byłby po prostu karykaturą rzeczywistości, ale trzeba przyznać, że w odpowiedniej ilości będą to akcenty dodające smaku jak choćby oklepana odwrotnie napisana litera "n" na szybie remontowanego pomieszczenia ;).
Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tymi "odwrotnymi rogatkami"?
Chodzi o to, że poprawnie rogatki powinny być ustawione z prawej strony drogi (patrząc w kierunku toru), czyli tak aby najpierw "zamknąć" przejazd po prawym pasie. Czasami jednak zdarza się, że gdzieś ustawiono to niepoprawnie, czyli przy lewych pasach. Dodatkowo odsyłam do wpisów Pana Pawła Piotra:

http://forum.modelarstwo.info/threads/makieta-powrót-do-marzeń-z-młodości.3156/page-21#post-610956
http://forum.modelarstwo.info/threads/makieta-powrót-do-marzeń-z-młodości.3156/page-21#post-610999

W innym temacie pojawiła się jeszcze kwestia podpierania rogatek i ciekawy przykład z rzeczywistości:

http://forum.modelarstwo.info/threads/dioramy-gołym-okiem.29121/page-3#post-579382
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#23
Też lubię, gdy na makiecie pojawia się rozwiązanie niesztampowe, ale tylko w przypadku, gdy miało ono miejsce w rzeczywistości tak jak np. stawiane odwrotnie rogatki przejazdu. Dodaje to smaku makiecie przy założeniu, że autor popełnił błąd celowo, tak jak w oryginale.
Nie bardzo rozumiem o co chodzi z tymi "odwrotnymi rogatkami"?
Będę się starał dodawać różnych detali, głównie z południa Polski, które tak jak te przejazdu są u nas normą.;)
 
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#24
Słupki przed przejazdem, na razie tylko po jednej stronie, listewka 2x2mm malowana białym Humbrolem i czerwoną plakatówką, choć teraz bym użył czerwonego Humbrola.
IMG_20170726_171852.jpg
IMG_20170726_171730.jpg

IMG_20170726_171816.jpg
 
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#28
Czy słupki nie są zbyt wysokie.
Jutro je zmierzę i przeliczę ile by miały w rzeczywistości. Wzorowałem się na tych zdjęciach i tego typu wysokość widziałem na jednej ze skrzynek tu na forum...
551632.jpg

300343.jpg


Ten Żuk jest krzywy czy to skrzywienie "optyki fotopstryka"?
Chyba to wina zdjęcia, bo oglądałem go dzisiaj dokładnie i nie widziałem żadnych problemów.:)
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#29
Czy słupki nie są zbyt wysokie.
Słupki to na pewno są za wysokie. Dochodzą do dolnej krawędzi okna Żuka, a przecież ten Żuk jest przeskalowany i za duży do skali H0.

Ten Żuk jest krzywy czy to skrzywienie "optyki fotopstryka"?
Te Żuki z firmy Ra Dosly są niestety krzywe i niedokładnie zrobione. Poza tym, przednia szyba jest skopana i dodane są przednie słupki, których w rzeczywistości nie było, bo szyba przednia łączona była z boczną za pomocą uszczelki. No a w tym modelu nie dość, że dodano słupek, to jeszcze szyba nie dochodzi do tego słupka.
 
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#31
ooooo właśnie miałem o to pytać:ROFL:, takie merytoryczne odpowiedzi są najbardziej wartościowe, dziękuję @poziomek72 :)
licząc, że moje w rzeczywistości miały 1 metr, to w skali będzie 1,2cm w zaokrągleniu. Słupki jutro docisnę, żeby było tak 1,2cm mniej więcej.
Odnośnie żuka, to w rzeczywistości mi się, aż to tak bardzo nie rzuciło w oczy.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#32
Nie znam się za bardzo na samochodach, bo interesuje się głównie koleją, model kupiłem ze względu, że wpadł mi w oko i uznałem, że nada jakiś klimat na makiecie - ten typowo polski. Wiem, że modelarze kolejowi głównie uwagę zwracają na tabor i jak ktoś tu kiedyś na forum napisał, że na drogach na takiej skrzynce można było spotkać "modele", które do modelu za bardzo podobne nie były. Osobiście uznałem, że ten żuk nie jest najgorszy i mimo, że wiedziałem, że model jest trochę przeskalowany z jakimiś tam niedociągnięciami to świadomi się na niego zdecydowałem i bardzo mi się podoba... myślę, że nie ujmie makiecie, a klimatu na pewno doda. Wiem, że kolega @Mafo w dziedzinie samochodowej jest specem, dlatego zapytam, czy na rynku można gdzieś kupić poza tym, żuka, który będzie bardziej przypominał oryginał?
 

Mafo

Moderator Forum Samochodowego
Zespół forum
#35
Jak będę kiedyś jeszcze jakiegoś kupował, to pójdę w tym kierunku, dziękuję za informację. Ja, jak na pierwszy mój nabyty model jestem zadowolony.:)
Rozumiem, bo ja też pierwsze Żuki kupiłem z firmy Ra Dosly. Wtedy nie było innych. Poza tym Piotr zrobił tylko dwa rodzaje zabudowy, a Ra Dosly ma ich sześć. Poza tym jak postawisz takiego Żuka z dala od innych samochodów, to nie będzie się rzucało w oczy jego przeskalowanie.
A modele Żuka od Piotra możesz obejrzeć sobie w moim temacie Moje osobówki - mafo
 
OP
OP
kolejowy Marwin

kolejowy Marwin

Znany użytkownik
BGM
#36
Kolega @poziomek72 podał maksymalną wysokość z jaką się spotkał, czyli 120cm. Przeliczając to na skalę H0 jest to ~1,4 cm.
Zmierzyłem wszystkie słupki i każdy z nich ma albo 1,4cm albo 1,5cm. Znowu wina zdjęcia, ponieważ słupki mają najwyższą dopuszczalną wysokość, czyli słupki NIE SĄ ZA WYSOKIE, chyba, że kogoś razi ten 1mm, ale mnie nie, zostaną one tak jak były. Nie będę ryzykować zepsucia uzyskanego efektu dla 1mm!
Pozdrawiam Marwin.
 

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#37
Ja jeszcze w sprawie słupków. Generalnie jestem zwolennikiem brania pod uwagę dwóch podejść w robieniu modelu i odnoszeniu się do skali - przeliczenie w skali a potem weryfikacja czy to razem wszystko pasuje ze sobą i daje wyobrażenie zbliżone do rzeczywistości - czyli czy ze sobą wielkościowo pasują różne elementy. Też w pierwszym momencie miałem wrażenie "za wysokie są te słupki". Ale jak @kolejowy Marwin pokazał fotki to nie mam zastrzeżeń - tym bardziej, że istotna i na stałe "wbudowana w makietę" jest relacja wysokości krzyża św. Andrzeja do tych słupków. I moim zdaniem ten przykład i fotki pokazuje jak różna jest rzeczywistość. Na zdjęciach z realu te słupki raz sięgają do połowy odległości ziemia - dolna krawędź krzyża a raz praktycznie do samej krawędzi. Podobnie z relacja do wysokości znaku stopu. W rzeczywistości też różnie po prostu bywa. A wysokość słupków ... może jest różnie w różnych częściach kraju ? W Wielkopolsce w większości przypadków (może wszystkich ?) byłyby znacznie niższe no ale to ma być klimat południa ...

Powodzenia przy dalszych pracach. Asfalt mi się podoba szczególnie jego faktura.
 

poziomek72

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
KKMK
#38
Na zamieszczonych zdjęciach słupki mają około 1m zakładając że dolna krawędź znaku jest na wysokości 2 m.
Prawdą jest że zdarzają się słupki i wysokości 50 cm ale to raczej efekty uboczne prac na przejazdach.
Sam słupek ma długość całkowitą 150cm, pomiaru dokonałem podczas przebudowy przejazdu gdzie takie słupki zostaly wykopane.
Gdzieś w jakimś opracowaniu z lat 80-tych czytałem że słupek ma być widoczny przez szybę samochodu osobowego czyli około 1m.
Jeżeli o mnie chodzi to wysokość jest drugorzędna,ważne żeby były bo są fajnym elementem starych przejazdów ginącym przy obecnych przebudowach linii kolejowych w małopolsce
 

piterson

Znany użytkownik
Donator forum
BGM
#39
Nie znam się za bardzo na samochodach, bo interesuje się głównie koleją, model kupiłem ze względu, że wpadł mi w oko i uznałem, że nada jakiś klimat na makiecie - ten typowo polski. Wiem, że modelarze kolejowi głównie uwagę zwracają na tabor i jak ktoś tu kiedyś na forum napisał, że na drogach na takiej skrzynce można było spotkać "modele", które do modelu za bardzo podobne nie były. Osobiście uznałem, że ten żuk nie jest najgorszy i mimo, że wiedziałem, że model jest trochę przeskalowany z jakimiś tam niedociągnięciami to świadomi się na niego zdecydowałem i bardzo mi się podoba... myślę, że nie ujmie makiecie, a klimatu na pewno doda. Wiem, że kolega @Mafo w dziedzinie samochodowej jest specem, dlatego zapytam, czy na rynku można gdzieś kupić poza tym, żuka, który będzie bardziej przypominał oryginał?
nie martw się - ten mój "w lesie" też od Ra Dosly ;)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 16
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 20
Relacje H0/H0m/H0e/H0f 37

Podobne wątki