• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Poradnik Przeróbka DR BR 106 na DCC

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#1
Popełniłem kiedyś taką instrukcję. Może się komuś przyda :)

Instrukcja montowania dekoderów DCC w modelu lokomotywy DR BR 106 256-1 PIKO/Gützold 120 2117 / 25102 przeznaczonym do systemów analogowych


Model analogowy przeznaczony do przeróbki.
1630314002193.jpg



Rozbieramy lokomotywę…
1630314030467.jpg



Dławiki przy silniku oraz diody do oświetlenia w formie płytek selenowych trzeba będzie wymontować.
1630314044534.jpg



Kondensator przy silniku zostanie zastąpiony układem kondensator + opornik.
1630314073691.jpg



Punkt lutowania na blaszce stykowej odbierającej prąd z kół – trzeba będzie ostrożnie odlutować, nie niszcząc przy tym plastikowej obudowy i wiązarów (również plastikowych).
1630314091016.jpg



Wyjęta ramka z elementami elektronicznymi – tak będzie łatwiej, a ewentualne szkody mniejsze ;-)
1630314108705.jpg



Teraz będzie łatwiej dostać się do punktów lutowania na blaszkach…
1630314126211.jpg



Wyjmujemy żarówki i diody (płytki selenowe). Obecność żarówek w czasie lutowania nie jest wskazana, ponieważ powodują zwiększenie naprężenia blaszek sprężynujących, a te z kolei wywierają nacisk na plastik modelu. Podgrzana blaszka błyskawicznie i nieodwracalnie deformuje plastik.
1630314185560.jpg



Wyjmujemy te blaszki stykowe, które da się wyjąć. Podczas lutowania będą one rozgrzane, a więc mogłyby uszkodzić plastikowe części.
1630314252962.jpg




Punkty lutownicze na blaszkach dotykających plastiku należy podgrzewać jak najkrócej. Gorące powietrze znad grota lutownicy idzie w górę (zgodnie z prawami fizyki), zatem należy tak trzymać lutowany element, aby nad grotem nie znajdowało się nic, co można przegrzać.
1630314280551.jpg



Odlutowujemy dławiki i kondensator. Widoczne styki silnika i punkty lutowania kondensatora.
1630314294649.jpg




Na tej blaszce wkrótce przylutujemy kabel, a więc należy ją oczyścić…
1630314310893.jpg



… i pokryć cyną, aby później można było łatwo i szybko przylutować kabel bez konieczności długiego podgrzewania lutownicą. Cały czas pamiętamy, że długie podgrzewanie blaszek uszkodzi plastik, którego blaszki dotykają.
1630314320355.jpg




Widoczne styki silnika oraz blaszki, do których był przylutowany kondensator. Za chwilę przylutujemy w jego miejsce układ kondensator + opornik, który przedłuży żywotność silnika. Widać też przygotowany punkt lutowniczy do kabla na bocznej blaszcze stykowej.
1630314338522.jpg




Oto i one – kondensator i opornik, które za chwilę będą przylutowane równolegle do zacisków silnika.
1630314350125.jpg




Należy je odpowiednio przygotować, obcinając i doginając końcówki.
1630314359874.jpg




Ciąg dalszy w kolejnym poście...
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#2
Następnie lutujemy opornik i kondensator szeregowo.
1630314437898.jpg




Tak przygotowany układ należy wlutować w miejsce fabrycznego kondensatora. Uwaga na plastik – czas lutowania musi być jak najkrótszy!
1630314452318.jpg




Teraz pora przygotować miejsce na dekoder. Trzeba będzie wyciąć kawałek metalowego balastu.
1630314464742.jpg




Na szczęście balast jest wykonany z bardzo miękkiego metalu, więc nie będzie z tym problemu. Mocujemy go w imadle (nie za mocno, metal naprawdę jest miękki).
1630314474331.jpg




Zaczynamy piłować.
1630314483907.jpg




Już po kilku ruchach brzeszczota widać, że metal łatwo poddaje się obróbce.
1630314495629.jpg




Widoczne gotowe cięcie w poziomie, teraz zrobimy drugie prostopadle do poprzedniego…
1630314511413.jpg



Kawałek metalu odcięty. Przy okazji widać, że odlew nie jest zbyt staranny – balast zawierał spore pęcherzyki powietrza.
1630314532621.jpg



Koniecznie musimy wyrównać cięte powierzchnie i krawędzie, aby nie uszkodziły nam dekodera i kabli. Wszystkie opiłki należy usunąć.
1630314552100.jpg



Przymierzamy dekoder – jak widać teraz zmieści się bez problemu.
1630314564667.jpg



Kawałek odciętego balastu zachowujemy – gdybyśmy przerabiali model z powrotem na analogowy, wkleimy balast, aby był cięższy.
1630314585082.jpg




Akurat do tego dekodera producent zaleca dolutowanie dodatkowych kondensatorów. Ale gdzie je zmieścimy w tak małej lokomotywie?
1630314600091.jpg




Pozostaje wywiercić otwory w balaście. Średnica wiertła o 0,5mm większa od średnicy kondensatora.
1630314612813.jpg



Większy kondensator – większe wiertło…
1630314629828.jpg



Otwory trzeba wygładzić, aby nie było ostrych zadziorów.
1630314646462.jpg



Oczyszczony balast z otworami do kondensatorów.
1630314664001.jpg



Ciąg dalszy za chwilę...
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#3
Przymiarka…
1630314710308.jpg



Przydadzą się także otwory do prowadzenia kabli. Wiertło 2,5mm pozwala przygotować „kanał” dla 4-5 kabli.
1630314725743.jpg



Gotowe otwory pod kable.
1630314735609.jpg



To samo, ale z dołu.
1630314750166.jpg



Teraz trzeba tak przylutować kondensator, aby pasował do odpowiedniego otworu w balaście.
1630314757670.jpg




Miejsce na dekoder wyklejamy taśmą izolacyjną. Metalowy balast spowodowałby zwarcie elektryczne i uszkodzenie dekodera. Widoczny otwór na kondensator.
1630314780917.jpg



Pora włożyć dekoder na miejsce. Kable przeciągamy przez otwory.
1630314803409.jpg



Duży kondensator również wkładamy do przygotowanego otworu.
1630314821613.jpg



Lutujemy kable do kondensatora. Pamiętamy o biegunowości – kondensator elektrolityczny nie może być podłączony „odwrotnie”.
1630314836363.jpg



Na dolnej blaszce widać miejsce lutowania kabla łączącego wspólny biegun żarówek. Górna blaszka również ma punkt lutowniczy, który będzie potrzebny do zasilania dekodera. Takich punktów w całym modelu jest kilka.
1630314848717.jpg



Lutujemy kable dekodera do przygotowanych wcześniej punktów.
1630314861327.jpg



Pamiętamy, że balast jest metalowy. Warto okleić taśmą izolacyjną te miejsca, które mogłyby dotykać blaszek lub końcówek kabli.
1630314885676.jpg



W ten sam sposób odizolowujemy od siebie te blaszki, które nie mają się dotykać. Przedtem ostrożnie lutujemy kolejne kable tak, aby jak najkrócej podgrzewać blaszki.
1630314898987.jpg




Wkładamy balast z dekoderem na miejsce. Na razie nie wiemy, co zrobimy z wiszącymi kablami…
1630314916889.jpg



Teraz można już włożyć żarówki. Przy lutowaniu nie mogły być na swoich miejscach, aby nie zwiększać naprężenia blaszek.
1630314936850.jpg



Stawiamy model na torach – czas na jazdę próbną!
1630314960645.jpg



c.d.n.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#4
Sprawdzamy czy lokomotywa jedzie, czy odpowiednie żarówki świecą…
1630314996093.jpg



Po pomyślnym teście szynowym przygotowujemy się do zamknięcia obudowy modelu. Kable zwijamy w miejscach, gdzie nie będą przeszkadzały.
1630315007307.jpg



Warto przykleić kable taśmą, aby w przyszłości nie przemieszczały się i nie były widoczne przez szybę kabiny.
1630315016625.jpg



Ostrożnie nakładamy obudowę…
1630315026890.jpg



… i oto gotowy model CYFROWY! Teraz (z obudową, a więc z pełnym obciążeniem) wykonujemy ostateczną jazdę próbną, mierzymy prędkość i odpowiednio programujemy dekoder.
1630315034147.jpg



Po kilkuminutowej jeździe należy sprawdzić, czy okolice dekodera nie są zbyt gorące. Niektóre modele zmieniają parametry ruchu (np. jadą wolniej), gdy dekoder i silnik są rozgrzane. Warto to uwzględnić przy programowaniu.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#5
PS. Napisałem podobne instrukcje dla kilku modeli:
  • DR BR 110 025-4 (PIKO)
  • DB BR 03 151 (Fleischmann 4105)
  • DR BR 144 137-0 (PIKO 5/6211)
  • DR BR 118 059-5 (PIKO)
  • DR BR 100 071-0 (Kö I) (PIKO 52052)
  • DB BR 57 3088 (Roco 04116A)
  • DR BR 52 2222 (Liliput 5203)
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#8
Dzięki za pozytywny odzew. Cieszę się, że jest zainteresowanie.

Ale nie chcę za bardzo spamować :D

Może w takim razie dorzucę przeróbkę BR 52 Liliputa, bo to jest często używana baza do konwersji na Ty2 - może akurat kogoś zainteresuje. Zresztą pod takim kątem pracował nad nią pewien kolega, który powierzył mi ten model do ucyfrowienia.

Wolicie to jako osobne wątki, czy raczej wszystko tutaj, jako kolejne posty? Niestety nie da się zrobić 1 postu na 1 lok, bo jest ograniczenie do 16 zdjęć.
 
OP
OP
PP1970

PP1970

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
2.841 86 0
#14
Wysłałem link na PW. Wątek utworzę, jak będę miał lepszą sieć po połowie września (akurat jestem w terenie).
 

Podobne wątki