• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Przejazd kolejowy - splot torów 1435mm i 750mm

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
92 0 0
#1
Panowie, planuje zrobić dioramkę przejazdu kolejowego. Przejazd na którym będę się wzorował znajduję się w Katowicach:
https://www.google.pl/maps/@50.2436...4!1sITXplTgCk5_b9LJ-rs4TNA!2e0!7i13312!8i6656
tory prowadzą do kopalni KWK Wieczorek. Dlaczego akurat ten?
Jest to sentyment z dzieciństwa który chciałbym przelać na dioramkę tylko mam jeden problem, nie pamiętam szczegółów układu torowiska, być może pomożecie.
Obecny stan wygląda tak:
foto1.jpg

Z tego co pamiętam w latach 80-tych po prawej stronie kursowały Lyd1 z kamieniem z kopalni na szyb Wilson lub Ligoń, tylko nie wiem czy tor od wąskotorówki był pomiędzy normalnymi? Z racji iż nie znam się kopletnie na układzie torów wąskotorowych zresztą normalnych tez nie... :oops:

Czy takie rozwiązanie mogło występować w w/w zdjęciu?
Switch-bifurcation_of_dual_gauge_rail_near_Jindrichuv_Hradec.jpg


Nie ma w sieci żadnych zdjęć ani planów układów torów KWK Wieczorek, być może Wy dysponujecie takimi zdjęciami, lub planami?
 

Mafia

Znany użytkownik
FREMO Polska
H0e
KSK Wrocław
Reakcje
1.488 19 0
#2
Kolej KWK Wieczorek.... piękny temat. Na kolejach kopalnianych w zasadzie wszystko było możliwe. Szukałeś informacji w którejś z książek Krzysia Soidy? Może coś być albo w słynnej trylogii o kolejach wąskotorowych na Górnym Śląsku, albo dość niedawno wydanej książce poświęconej kolejom zakładów Giesche'go, z których wywodziła się kolej KWK Wieczorek. Zazdroszczę wspomnień z tej kolejki, bo klimat na kolei KWK Wieczorek musiał być kapitalny, tak jak klimat samej kopalni, Nikiszowca i Giszowca. Oglądałem trochę miejsc, gdzie niegdyś szedł wąski tor KWK Wieczorek przy okazji projektu o kolejach wąskotorowych w polskich kopalniach jaki robiłem kilka lat temu i w sumie jestem zdziwiony, że przez przejazd przy ul. Zamkowej też szły wąskie tory, skoro wzdłuż nieodległej ul. Szopienickiej była główna linia kolejki. Tamtędy jeździł legendarny "Balkan".
W internecie jest jednak bardzo mało informacji o wąskim torze, a o kolejach kopalnianych to w ogóle bryndza, bo to informacje dość strzeżone przez spółki węglowe i same kopalnie. Schematów kolei lepiej poszukać w wymienionych przeze mnie książkach albo spróbować uderzyć do samej kopalni. Pomimo wielu restrukturyzacji na pewno coś się z dawnych czasów w archiwach ostało. Inna rzecz, że przekonanie kogoś, aby pomyszkował dla nas w tej sprawie w papierach kopalnianych może być trudne i oczywiście będzie wymagało zgody odpowiedniej osoby zarządzającej.
Aha, i należy pamiętać, że kolej KWK Wieczorek miała prześwit toru 785mm, a nie 750 mm, chociaż na makiecie i tak zastosujesz H0e :).
 
Ostatnio edytowane:

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#3
Zerknę w wolnej chwili do książki o zakładach Gieschego. W książce o ogóle GKW raczej tego nie będzie.

Co do możliwości budowy toru ze zdjęcia - baaardzo możliwe. Na Śląsku spora część zakładów oszczędzała tak miejsce na swoim terenie, zaś jeśli chodzi o szlak w splocie - polecam się zapoznać z trasą na szyb Witczak ;)

O tyle prościej, że mam coś podobnego na warsztacie ;)
 
OP
OP
Hardtech

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
92 0 0
#4
Koleje wąskotorowe zakładów Gieshego - Czytałem kiedyś tą książkę kiedy swego czasu pożyczył mi ją emerytowany hutnik pracujący na Walcowni cynku w Szopienicach, a dziś członek stowarzyszenia na rzecz powstania muzeum cynku w Katowicach. Swoją drogą koleje wąskotorowe w kompleksach hut Szopienickich to było prawdziwe cudo. Niestety miałem okazje bezradnie patrzeć jak wszystko popada w ruinę. Poszukiwałem także zdjęć kolei normalnotorowej przemysłowej z Walcowni miedzi HMN Szopienice, ale także z marnym skutkiem... Ogólnie rzecz biorąc kolej w na Sląsku to jest temat rzeka i tak fascynujący jak zaden inny. Dzieki za jakiekolwiek informacje z w/w tematu ;)
 

Fisz

Aktywny użytkownik
H0e
GGM
Reakcje
59 0 0
#5
Spoko, w wolnej chwili poszukam układu torowego z Wieczorka. Zresztą... I tak musiałbym się wybrać pod kopalnię, póki stoją tam jeszcze te dwa towosy z Balkana... Może i w terenie coś się zachowało. Na samym Bernhardim i okolicy na szyny można jeszcze w wielu miejscach trafić. ;)
 

Czesław Turko

Aktywny użytkownik
Reakcje
240 2 0
#6
Te tory prowadzą na załadownię węgla z kopalni patrząc w kierunku rozjazdów. W przeciwną stronę nie idą już nigdzie. Podejrzewam, że był to jakiś dojazd do rampy lub zwykła oblotka dla lokomotyw. Na KWK Wieczorek prowadziły dwa tory. Jeden to ten o który pytasz na ulicy Zamkowej a drugi to tor prowadzący na plac drzewny i do zbiornika piasku przy ulicy Górniczego Dorobku chyba 14 (przy ogródkach działkowych) https://www.google.pl/maps/@50.240051,19.0704014,584m/data=!3m1!1e3?hl=pl
Ani jeden a ni drugi tor nie jest torem wąskotorowym.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#7
W przeciwną stronę obecnie faktycznie już nigdzie nie idą, kiedyś tor "lewy" ze zdjęcia był dojazdem do bocznicy szybu Ligoń, a "prawy" po połączeniu z torem biegnącym od bocznicy szybów Wilson I i II biegł do stacji PKP Katowice Bogucice.
A jeżeli chodzi o przedmiotowy przejazd, to raczej nigdy tam wąskiego toru nie było. Lata 80-te to już niestety powolny zmierzch kolei wąskotorowych KWK Wieczorek, choć w tym czasie faktycznie można było spotkać lokomotywy WLs150/180 jeżdżące z kamieniem na hałdę Jadwiga, ale nie w tym miejscu :)
 
OP
OP
Hardtech

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
92 0 0
#8
To że Lyd1 jeździły przez w/w przejazd to jestem niemal pewny w 100%. Miałem okazję mieszkać na Nikiszowcu od urodzenia także znam te rejony bardzo dobrze. Niestety nie pamietam tylko układu torów i nie chce popełnić błędu muszę mieć pewność co do układu. Spróbuje uruchomic dawne kontakty z pracownikami KWK Wieczorek może dowiem się czegoś więcej.
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#9
Dlatego napisałem "raczej", bo na własne oczy tego przejazdu w latach 80-tych nie widziałem. Składy z Pułaskiego jakoś na wtedy już jednotorową magistralę wjeżdżały, teoretycznie mogły tędy, choć zawsze wydawało mi się, że główny wjazd z Pułaskiego na magistralę był bardziej na południe.
Na mapie z końca lat 50-tych (http://www.orsip.pl/uslugi/archiwum-panstwowe) widać na tym przejeździe wąski tor, i jeżeli wierzyć mapie, to biegł on pomiędzy torami normalnymi, ale dalej ten tor znika, czyli albo błąd na mapie, albo splot :)
 

Czesław Turko

Aktywny użytkownik
Reakcje
240 2 0
#10
To że Lyd1 jeździły przez w/w przejazd to jestem niemal pewny w 100%.
Coś tu nie gra. Jak by była mowa o latach pięćdziesiątych czy jeszcze sześćdziesiątych to rozumiem kłopoty z ustaleniem położenia torowiska. Skoro w końcu lat osiemdziesiątych czy nawet w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych jak piszesz istniały te tory i smigał po nich Lyd1to by musiały być na mapach torowisk kopalnianych. Niczego tam takiego nie ma.:(
 
OP
OP
Hardtech

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
92 0 0
#11
W tym zaznaczonym kółeczku na dole to nasz w/w przejazd kolejowy i strzałką zaznaczyłem tor który wydaje mi się jeździły Lyd1, tym bardziej pamiętam że przecinał on dzisiejszą ulicę Szopienicką zaznaczoną w górnym kółeczku.
mapa nikisz 2.jpg

[DOUBLEPOST=1454967042,1454965509][/DOUBLEPOST]Dla porównania dzisiejsza mapa:
mapa nikisz 3.jpg
 

Czesław Turko

Aktywny użytkownik
Reakcje
240 2 0
#12
Nie mam pojęcia jak Ty patrzysz na te mapy, że nie widzisz torów i rozjazdów, które widać bardzo wyraźnie. Tam nie ma żadnego wąskiego toru!
 

Pawel

Aktywny użytkownik
H0e
Reakcje
344 1 1
#14
Tor zaznaczony strzałką to ten sam tor co na mapce poniżej i jest to zdecydowanie tor normalny, natomiast na mapce górnej nad torem zaznaczonym strzałką jest jeszcze jeden tor, którego już nie ma na mapce dolnej, i to jest tor wąski. Jak widać ten tor wąski nie przecina ulicy Szopienickiej, tylko włącza się w wyraźnie zaznaczoną dwutorową magistralę wąskotorową biegnącą wzdłuż tej ulicy. Ale to jest stan z końca lat 50-tych, a nie 80-tych.
 

Czesław Turko

Aktywny użytkownik
Reakcje
240 2 0
#15
Jest dokładnie jak piszesz Pawle, lecz facet upiera się przy końcówce lat osiemdziesiątych i początków lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku.
 
OP
OP
Hardtech

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
92 0 0
#16
Ok, mapka jest z lat i 50 tego nie neguje, nie neguje również faktu że tor zaznaczony nie jest wąskim, wyraźnie napisałem że WYDAJE MI SIĘ iż ten tor mógł być wąskotorowy, jeśli nie jest ok. Ale wiem na pewno że w latach których podałem na pewno przez w/w przejazd jeździły Lyd1 bo je pamiętam!
 
OP
OP
Hardtech

Hardtech

Znany użytkownik
GGM
Reakcje
92 0 0
#17
Dzwoniłem na KHW do działu technicznego ale niestety nie są w posiadaniu żadnych map, zostaje jedynie Urząd miasta. Dzwoniłem także do znajomego emerytowanego hutnika, ma coś dla mnie uzyskać, kontaktowałem się także z znajomym stałym mieszkańcem Nikiszowca i potwierdził mi fakt iż na lewym torze a raczej "miedzy szynami jeździła wąskotorówka" czyli wychodzi na splot :)