• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Przechyłka na makiecie w skali H0

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#22
na tortach i tak poziom realizmu nie jest zachowany w wielu aspektach
Na modułach też, choć oczywiście w mniejszym stopniu. I również (a może nawet jeszcze bardziej) na modułach przechyłka nie jest konieczna, żeby pociągi mogły jeździć z pełną prędkością. Dla mnie to żaden argument. Ale oczywiście każdy buduje jak chce, może i umie, proponuję nie robić z kwestii przechyłki wielkiego problemu i nie dorabiać zbędnej ideologii. ;)
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#23
Na tym filmie ja nie widzę żadnego efektu przechyłki
To może na zbliżeniu. Moim zdaniem efekt ewidentnie nie jest psychologiczny, ale oczywiście niech każdy sam oceni.

Kadr z filmu.jpg


na tortach... ...przechylka nie jest konieczna, aby sklady smigaly z pelna predkoscia po lukach.
Zgadzam się w stu procentach. W tym celu przechyłka nie jest konieczna, ani na tortach ani tym bardziej na modułach.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#27
Na modułach też, choć oczywiście w mniejszym stopniu. I również (a może nawet jeszcze bardziej) na modułach przechyłka nie jest konieczna, żeby pociągi mogły jeździć z pełną prędkością. Dla mnie to żaden argument. Ale oczywiście każdy buduje jak chce, może i umie, proponuję nie robić z kwestii przechyłki wielkiego problemu i nie dorabiać zbędnej ideologii. ;)
.
Na modułach jak najbardziej. Jednak na tortach gdzie są modelowe ostre łuki, z doświadczenia wiem że powoduje to wykolejanie wagonów do środka łuku. Dziwie się jednak że Kolega @tkarkady nie zadał sobie trudu samemu to sprawdzić, to nie jest takie skomplikowane.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.292 459 29
#29
powoduje to wykolejanie wagonów do środka łuku
Brak przechyłki może ewentualnie spowodować wyrzucenie wagonów na zewnątrz łuku, ale tylko przy prędkościach odpowiadających 300 km/h w realu. Wykolejanie się wagonów do środka bywa spowodowane złą współpracą sprzęgów lub tzw. zazderzakowaniem, czyli wzajemnym zaczepieniem się tarcz zderzaków sąsiednich wagonów. Jeżeli tabor ma prawidłowo założone i dobrze działające sprzęgi, a prędkość składu jest normalna.
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#30
Brak przechyłki może ewentualnie spowodować wyrzucenie wagonów na zewnątrz łuku, ale tylko przy prędkościach odpowiadających 300 km/h w realu. Wykolejanie się wagonów do środka bywa spowodowane złą współpracą sprzęgów lub tzw. zazderzakowaniem, czyli wzajemnym zaczepieniem się tarcz zderzaków sąsiednich wagonów. Jeżeli tabor ma prawidłowo założone i dobrze działające sprzęgi, a prędkość składu jest normalna.
Jeśli skład jest ciężki to powoduje wykolejanie do środka łuku, raczej nie spowodowane zaczepieniem się zderzaków tylko oporami i innymi siłami występującymi w małej skali, a nie występującymi w 1:1. Tak jak napisałem, z doświadczenia i tylko na "tortowych" ostrych łukach. Z resztą nawet w realu są takie wypadki. Kilka lat temu na CSX w Stanach puste lekkie wagony będące na początku ciężkiego pociągu wyleciały z toru na ostrym łuku. A w realu pracownicy kolejowi powinni lepiej wiedzieć jak formować pociągi.
Z góry od razu widać co się stało, prosta fizyka, wagony zostały pociągnięte po najmniejszej linii oporu.
 
Ostatnio edytowane:
OP
OP
tkarkady

tkarkady

Aktywny użytkownik
Reakcje
744 0 0
#31
Dziwie się jednak że Kolega @tkarkady nie zadał sobie trudu samemu to sprawdzić, to nie jest takie skomplikowane.
Jesteś w błędzie Kolego, zrobienie przechyłki sprawdziłem jeszcze w 2009r, i wiem że to nie jest skomplikowane.
Z wykonania jej na swoim ówczesnym torcie po prostu zrezygnowałem , na obecnym z resztą też.
 

sun71

Aktywny użytkownik
MSMK
Reakcje
637 9 1
#33
Brak przechyłki może ewentualnie spowodować wyrzucenie wagonów na zewnątrz łuku, ale tylko przy prędkościach odpowiadających 300 km/h w realu. Wykolejanie się wagonów do środka bywa spowodowane złą współpracą sprzęgów lub tzw. zazderzakowaniem, czyli wzajemnym zaczepieniem się tarcz zderzaków sąsiednich wagonów. Jeżeli tabor ma prawidłowo założone i dobrze działające sprzęgi, a prędkość składu jest normalna.
Kiedyś tak eksperymentowałem na łukach R2, lokomotywa E189 Piko Hobby ma dość duża prędkość maksymalną (zupełnie nieproporcjonalną) i wpadając ze stosunkowo długiej prostej (ok 2m) na taki łuk oczywiście z niego nie wypada, ale zaczyna tracić przyczepność, co na szczęście powoduje utratę zasilania z jednej strony i szybki powrót na tory, już ze znacznie zmniejszoną prędkością (brak kół zamachowych w tym modelu). Dla moich własnych konstrukcji napędu z mocno podniesionym środkiem ciężkości efekty działania siły odśrodkowej są spektakularne :)
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#34
Kiedyś tak eksperymentowałem na łukach R2, lokomotywa E189 Piko Hobby ma dość duża prędkość maksymalną (zupełnie nieproporcjonalną) i wpadając ze stosunkowo długiej prostej (ok 2m) na taki łuk oczywiście z niego nie wypada, ale zaczyna tracić przyczepność, co na szczęście powoduje utratę zasilania z jednej strony i szybki powrót na tory, już ze znacznie zmniejszoną prędkością (brak kół zamachowych w tym modelu). Dla moich własnych konstrukcji napędu z mocno podniesionym środkiem ciężkości efekty działania siły odśrodkowej są spektakularne :)
Właśnie te spektakularne efekty są najciekawsze:D Zauważyłem podobny efekt tracenia przyczepności kiedy zatrzymywałem lokomotywę na łuku. W celach ekstremalnych wsadzałem nawet zapałki z jednej strony. Jak się udało przejechać z dużą prędkością po takim łuku to pociąg wpadał na prostą/prostą:devil:
 

jezyzie

Znany użytkownik
Reakcje
548 13 0
#35
... Kilka lat temu na CSX w Stanach puste lekkie wagony będące na początku ciężkiego pociągu wyleciały z toru na ostrym łuku. A w realu pracownicy kolejowi powinni lepiej wiedzieć jak formować pociągi.
Z góry od razu widać co się stało, prosta fizyka, wagony zostały pociągnięte po najmniejszej linii oporu.
W 2002 roku zwiedzałem Harper's Ferry i szedłem tym mostem (z prawej strony jest przejście dla turystów).
Harper's Ferry.jpg
 

teigrekty2

Znany użytkownik
NAMR
Reakcje
3.860 111 7
#36
W 2002 roku zwiedzałem Harper's Ferry i szedłem tym mostem (z prawej strony jest przejście dla turystów).
Zobacz załącznik 771873
Właśnie część tego mostu została zdemolowana przez wykolejające się wagony. Super miejsce, bardzo klimatyczne, mała drewniana stacyjka z drewnianą wiatą na drugiej stronie, tunel wychodzący na ogromny most i transkontynentalne pociągi(y)
 

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#37
Wykolejanie się wagonów do środka bywa spowodowane złą współpracą sprzęgów lub tzw. zazderzakowaniem, czyli wzajemnym zaczepieniem się tarcz zderzaków sąsiednich wagonów.
Nie do końca. To właśnie na niemieckim forum wyczytałem dawno temu, że składy po zastosowanej przechyłce przewracają się do wewnątrz, o czym pisałem powyżej w poście otwierającym obecną, jakże ciekawą, dyskusję:

Gdzieś na jakimś niemieckim forum czytałem, że przechyłka na ciasnych łukach powoduje nawet przewracanie się składów do środka łuku (wbrew sile odśrodkowej). Dzieje się tak, że fizyka jest jednak w innej skali i zachowanie modelu nie odpowiada rzeczywistości (zbyt wysoko środek ciężkości, chwiejność budy, luzy na czopach, zbyt wysoko środek ciężkości itp?)
Także Kolega @teigrekty2 może mieć rację.
 

Qmaty

Znany użytkownik
Donator forum
Reakcje
5.827 235 3
#38
Gdy przy małej prędkości, masa wagonu pokonuje siłę odśrodkową istnieje możliwość jego przewrócenia (to tak z fizyki).
 

Dominik

Znany użytkownik
FREMO Polska
NAMR
Reakcje
305 13 0
#39
Myślę, że problem leży przede wszystkim w wysokości zastosowanej przechyłki. Spekuluję, że przypadki wywracania się pociągów do środka łuku dotyczą tortów "zoptymalizowanych" do "śmigania na pełnej prędkości" czyli z przechyłką o min. kilkumilimetrowej wysokości.
Na moim module łuku dwutorowego "Podlesie" przechyłka wynosi 0,5mm. Kilka lat temu została przez jakiegoś miszcza w jakiejś forumowej dyskusji nazwana "wirtualną" Bo co to jest 0,5mm.? A ja zaprawdę powiadam Wam te 0,5mm WIDAĆ. Należy zdać sobie sprawę, że 0,5mm w skali H0 to w realu ca 4,5cm. Dla sceptyków proponuję więc test. Weźcie kij od mopa, połóżcie na podłodze i pod jeden koniec podłóżcie 4,5 cm czegoś. Zobaczycie czy ten kij leży płasko czy jednak, mimo wszystko jest pochylony.
 

Podobne wątki