yahya napisał(a):
czy ten wagon za TKi3 na zdjęciu z lat 60. to na pewno wagon serii "itr", tego nie jestem pewien...
'i' to on jest na pewno (przechodni), co do tr to można mieć duże wątpliwości. Podrzymuję moją tezę, że to jest wagon dwuosiowy (więc nie pasujący do tematu), co więcej, on mi wygląda bardziej na austriacki niż pruski (choć szprychowe koła pierwszej osi są bardzo klimatyczne)
yahya napisał(a):
ex-pruskich wagonów 3-osiowych, najpewniej serii BC3itr lub CD3itr
Takiej serii nie było: jeśli wagon był dwuklasowy to nie byłoby już miejsca na przedział dla podróżnych z większym bagażem. Czyli albo CD3i/BC3i albo D3itr/C3itr (ale też nie B3itr, pasażerowie tej klasy nie targali ze sobą tobołów).
Oczywista oczywistość, a jakże.
yahya napisał(a):
Jakiś czas temu przeprowadzałem kwerendę w AAN
ST44-613 napisał(a):
Po pierwsze; szukanie dokumentacji na Joannitów raczej nic nie da
Yahya, dopóki nie sprawdzisz ze ich tam nie ma, to nie będziesz miał pewności. Przyznaję, ze szansa jest niewielka, ale ktoś mądry powiedział "szukajcie, a znajdziecie"
Czyli okrężną drogą przyznajemy, że nic tam nie znajdziemy, ale zawszeć to żeśmy poradziliśmy... A może by tak zadzwonić telefonem? I to najlepiej nie do dyrekcji, ale do osób odpowiedzialnych za zbiór, lub fiszki, czy to komputerowe, czy to w formie fizycznej
ST44-613 napisał(a):
Po drugie: trzyosiowe poniemieckie wagony pasażerskie, podobnie zresztą jak i inne, w istniejącej dokumentacji "wrzucane były do jednego wora", stąd raczej dość trudno ustalić ilostany według typologii niemieckiej
Szczególnie że wagony te nosiły polskie oznaczenie serii Ciy/BCiy/Biy, nie tak znowu popularne (w przeciwieństwie do boczniaków Cy/By/BCy)
Prawda...
ST44-613 napisał(a):
trasie Wrocław-Świdnica (chyba już nieistniejąca linia wokół Sobótki)
Przez Sobótkę, wokół Ślęży.
Racja... przez Sobótkę, wokół Ślęży, z wysokim masztem, chyba telewizyjnym...
ST44-613 napisał(a):
"spolszczenie" zestawu o numerze katalogowym 1912
Ten zestaw jako baza chyba nie miałby dużej szansy na popularność w Polsce, bo to dla systemy trzyszynowego prądu zmiennego. Stałoprądowy był 4912.
Istotnie. Stałoprądowy był zestaw 4912. Numer katalogowy 1912 utkwił mi w pamięci dlatego że wszędzie tam gdzie szukałem zestawu 4812 wtykano mi 1912, aż w końcu...
ST44-613 napisał(a):
Zestaw miał mieć, podobnie jak oryginalny 1912, także trzy dodatkowe wagony, jeden osobowy i dwa towarowe
A tu chyba chodzi o 1902/4902, bo 1912/4912 miał 3 wagony pasażerskie, 1 bagażowy i 0 towarowych?
No i tu skucha, po pierwsze primo, albo brak wiedzy w temacie, co zresztą nie dziwi bo "kompletny" zestaw zaprezentowany został chyba tylko w ulotce z nowościami, chociaż był też prezentowany przez dłuższy czas w internecie, wystarczyło tylko wpisać kolejne numery, wiedząc, że z reguły firma "Fleischmann" dodaje do "oryginalnych" zestawów wagony dodatkowe... Po drugie primo, jak już chcemy być tak dokładni, to zestaw 4912, a dokładnie 85 4912 składa się z:
- Lokomotywy BR 86 (86 559)
- Wagonu Pwi (114 294 Frt)
- Wagonu Bi (27 391 Frt)
- Wagonu Ci (84 828 Frt)
- Wagonu Cid (83 054 Frt)
dedykowane były do niego wagony dodatkowe:
- Wagon Bci (36 041 Frt) (Nr. Kat. 85 5864)
- Wagon Gattungsbezirku "Essen" (501 823, P) (Nr. Kat. 85 5865)
- Wagon Gattungsbezirku "Hannower" (20 123, G) (Nr. Kat. 85 5866)
yahya napisał(a):
Można by ładną konwersję z fleiszmanowego wagonika zrobić...
Tu jest chyba sedno problemu: nawet wykorzystując wiedzę wymienionego już Krzysztofa Koja wygląd oznaczeń będzie tylko w przybliżeniu odpowiadał pierwowzorowi (zgodność numeru i wzorca malowania, jak to jest w wielu przypadkach) - dopóki nie znajdzie się fotografia konkretnego wagonu, nic lepszego zrobić się nie da.
Może w tej sytuacji pójść na jeszcze większy kompromis i wykonać oznaczenia modelu jakie wagon
mógłby mieć na PKP, a to można zrobić korzystając np z kalek allegratki?
Ewentualnie poczekać, może firma Modelleisenbahn GmbH wyprodukuje jednak wspomniane modele (w tym roku po długim oczekiwaniu ukazały się w malowaniu DRG, co rokuje pewną szansę na wykorzystanie odkurzonych form także w innych wersjach malowania)