• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Proszę o pomoc , Stara kolejka

tomekb

Nowy użytkownik
#1
Witam , jestem tutaj nowy i nie znający za bardzo się na modelarstwie , przeszykując internet natknąłem się na ofertę sprzedarzy kolejki jak na zdjeciach , Kupiłem ją z zamiarem przywrócenia jej orginalnego wyglądu i tu mam pytanie do kolegów czy powinienem to robić czy też pozostawić na niej orginalny lakier . CZy może ktoś wie co to wogóle za kolejka wiem że podobno skala 0 , dostałem do niej 3 lampy stojace ,trafo i kilkanaście torów . Bardzo proszę o jakieś informacje na jej temat .pozdrawiam
 

Załączniki

Rafał G.

Znany użytkownik
#5
popowe napisał(a):
Jest to nie wątpliwie stara zabawka.
Kup gablotę i ją tam zapakuj jako ciekawostkę ;)
Niewątpliwie tak. Moim drugim hobby jest zbieranie staroci. Jeśli chcesz ją odsprzedać to napisz propozycję na PW. Nie żartuję. Widzę, że mamy dzieciaczka w podobnym wieku :D
 
OP
OP
T

tomekb

Nowy użytkownik
#6
Rafał G. napisał(a):
popowe napisał(a):
Jest to nie wątpliwie stara zabawka.
Kup gablotę i ją tam zapakuj jako ciekawostkę ;)
Niewątpliwie tak. Moim drugim hobby jest zbieranie staroci. Jeśli chcesz ją odsprzedać to napisz propozycję na PW. Nie żartuję. Widzę, że mamy dzieciaczka w podobnym wieku :D

Witam ,dziekuję za zainteresownie tematem narazie nie chcę odsprzedać przynajmniej dopóki nie dowiem się co to za wytwór , podobną znalazłem w necie która miała napis producenta z tyłu z tego co widać właśnie brakuje tylnej cześci lokomotywy tamta co oglądałem to był jakiś Marklin .
Jak zbierasz starocie to jak uważasz lepiej jej nie malować czy jednak rozkrecić ją na części i przeczyścić ,myślałem też o ocynkowaniu galwanicznym przed malowaniem bo mam taką mozliwość za niewielkie fundusze.
Może się ktoś jeszcze odezwie kto coś więcej mi powie na ten temat .pozdrawiam
 

Rafał G.

Znany użytkownik
#8
tomekb napisał(a):
Rafał G., Witam , tak pytam narazie z ciekawości na ile takie coś byś wycenił.pozdrawiam
To ty niedawno kupiłeś te modele, więc wiesz lepiej ode mnie. Wygląda rzeczywiście na Maerklina. Parowozowi brakuje węglarki (tendra). Ja bym to odnowił. Jeśli chcesz pokryć je powłoką galwaniczną to najpierw będziesz musiał je wytrawić w kwasie, sprawdź czy nie ma jakichś elementów z tworzywa bo je diabli wezmą a pomysł jest niezły. Potem matowy lakier i będzie nówka nie śmigana.
 
OP
OP
T

tomekb

Nowy użytkownik
#9
Witam . Dlatego ,że się nieznam nie chcę jej wyceniać dla kogoś może ona być warta dużo a dla kogoś to tylko złom , Ja ją kupiłem bo mi się spodobała , już ją rozkreciłem przylutowałem drucik i silnik działa nie ma plastikowych cześci , tylko tory a konkretnie srodkowy tor ma izolacje w postaci tekstolitu , i chyba czeka mnie rozbiórka torów na części pierwsze .pozdr
 
OP
OP
T

tomekb

Nowy użytkownik
#10
Witam , w takim razie jak nikt nie wie co to za firma to może ktoś wie kto by wiedział , gdzie pytać , chciałbym zdobyć jakieś materiały jak naprawdę ma ona wyglądać na jaki kolor pomalować.pozdr.
 
#12
Witaj!

Nie dziw się, że koledzy modelarze nie traktują poważnie Twojego zestawu. Głównym tematem tego forum jest tworzenie miniatur realnej kolei. Modelarze stosują do tego celu elektronikę, technikę cyfrową, modele pełne detali i drobnych elementów. W takim ujęciu Twoja kolejka jest bezwartościowa.

Ale! Jako zabytkowa zabawka - jeśli taka interpretacja jest dla Ciebie odpowiednia - Twój zestaw jest wart odrestaurowania. W tym przypadku powinieneś postępować jak konserwator zabytków a nie modelarz. Zebrać jak najwięcej informacji o tym produkcie (jako zabytkowej zabawce) i przywrócić zestaw do stanu jak najbardziej wiernego oryginałowi.

Musze przyznać, że takie ujęcie tematu jest mi bliższe - dlatego buduję niewielką makietę z użyciem materiałów z lat osiemdziesiątych (tory blaszki, przekaźniki, etc.) i wcale mnie nie martwi, że elementy dość umownie przypominają oryginały.

Jest to również temat, który od jakiegoś czasu chodzi mi po głowie - czy nie było by sensowne, o ile pojawi się więcej takich wątków - utworzyć jakiś poddział forum dotyczący właśnie takiego "muzealnego" ujęcia modelarstwa, czy zabawkarstwa kolejowego...

Pozdrawiam
Tomasz

Szybki research na niemieckich portalach aukcyjnych wskazuje, że twoja kolejka może pochodzić nawet z okresu przedwojennego. Kolorystyka mogłaby być brązowo-czarna.
Ale to tylko aby wskazać ci kierunek poszukiwań.
 

Załączniki

OP
OP
T

tomekb

Nowy użytkownik
#13
Witam , dziękuję za sensowną odpowiedź , czyli wychodzi na to że źle trafiłem oczywiście nie pytałem tylko na tym forum szukam w różnych miejscach ,jak już pisałem nie znam się na modelarstwie pomyślałem tylko że może ktoś z tego forum spotkał się z taką zabawką .Kolejka jest już ocynkowana teraz czeka na lakier . pozdrawiam
 

Załączniki

#14
Cieszę się, że nie skreśliłeś swojego zakupu ze względu na jego nie-modelarski charakter. Myślę, że nie do końca źle trafiłeś, bo na tym forum są różne wątki i chyba dla zabytkowych zabawek o tematyce kolejowej też się znajdzie miejsce. Czekam na relację z fotografiami z procesu restauracji kolejki. Może z czasem pojawi się więcej takich wątków.
 

Rafał G.

Znany użytkownik
#15
Zdecydowanie tak, odnów nawet bez jakiegokolwiek napędu i do gabloty. Ja bym tak zrobił. Licytowałem kiedyś zestaw kolejkowy sprzed II wojny ale zaniechałem a teraz żałuję bo cena nie była zbyt wygórowana a eksponat naprawdę w bardzo dobrym stanie.
 
#17
Rafał G -> Jeśli tylko jest szansa na uruchomienie to byłoby świetnie! W końcu celem renowacji starej zabawki jest jej przywrócenie do działania, nie tylko do pierwotnego wyglądu. Szczególnie jeśli to kolejka elektryczna... ;)

tomekb -> masz jakieś dodatkowe wyposażenie oprócz torów i trzech lamp? Na tych niemieckich aukcjach widać czasem takie duże lampy jakby semafory świetlne?
 
OP
OP
T

tomekb

Nowy użytkownik
#18
Witam , lokomotywa po przylutowaniu drucika i po przeczyszczeniu komutatora jest sprawna silnik działa rewalacyjnie ( konstrukcja silnika bardzo ciekawa wszystko widoczne wirnik ,stojan,itp.) jest też przełącznik obrotów zamontowany na lokomotywie , Tak jak pisałem wcześniej mam jeszcze do niej 3 lampy , autotransforator, i komplet torów + rozjazd (można ułożyć z nich "jajo ok 150mm i bocznicę . Z tymi torami jest trochę problem chciałem je też ocynkować galwanicznie ale trzeba je rozebrać na części pierwsze dlatego że podkłady mają aluminiowe i w kwasie by się rozpuściły , ale przy rozbieraniu i nawet delikatnym rozchyleniu blaszki mocującej tor, następuje pękniecie mocowania dlatego daruję sobie rozbiórkę i czeka mnie parę godzin skrobania potem planuję pomalować je ocynkiem w sprayu .Dowiedziałem narazie o niej tylko tyle, że jest to kolejka zasilana na tzw. 3 tor .I że ten Pan co od niego ją zakupiłem znalazł ją 20 lat temu na strychu w jakieś starej skrzyni ale po rozmowie z domownikami nikt się nie chciał do niej przyznać tz. nikt nie pamiętał do kogo mogła należeć . Tak się zastanawiam może po tabliczce znamionowej która jest na trafo mógłbym się coś dowiedzieć ? W tym tygodniu zrobię parę zdjęć po cynkowaniu .pozdrawiam
 

Podobne wątki