• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Proszę o pomoc - JESTEM POCZĄTKUJĄCY

guttata1

Nowy użytkownik
#1
Witam !!!

Jestem początkującym modelarzem (Jeżeli mogę się tak nazwać) i chciałbym wam zadać kilka pytań.

1. Co lepsze kolej analogowa czy dcc ?
2. Nie mam zbyt dużo funduszy, dlatego chciałbym zbierać tabor oraz tory od podstaw a nie kupować od razu zestawu. Czy jeżeli wybrałbym dcc i zakupił lokomotywę, wagony, tory oraz osobno zestaw do sterowania dcc dałbym radę jako początkujący to wszystko pozłączać czy to jakaś czarna magia jest ?


Pozdrawiam
Guttata1
 

Rafał G.

Znany użytkownik
#2
guttata1 napisał(a):
Witam !!!

Jestem początkującym modelarzem (Jeżeli mogę się tak nazwać) i chciałbym wam zadać kilka pytań.

1. Co lepsze kolej analogowa czy dcc ?
2. Nie mam zbyt dużo funduszy, dlatego chciałbym zbierać tabor oraz tory od podstaw a nie kupować od razu zestawu. Czy jeżeli wybrałbym dcc i zakupił lokomotywę, wagony, tory oraz osobno zestaw do sterowania dcc dałbym radę jako początkujący to wszystko pozłączać czy to jakaś czarna magia jest ?


Pozdrawiam
Guttata1
1. DCC
2. poradzisz sobie ale parę złotych musisz mieć.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
Moim zdaniem zdecydowanie zestaw jest lepszy. Bez podstawowego zestawu torów, taboru i sterowania i tak nie ruszysz. Zacząłbym od cyfrowego zestawu startowego Roco, a potem, w miarę funduszy dokupowałbym tory i tabor. Nawet, jeżeli tory się później nie przydadzą (geoLine na imitacji podyspki nie są najlepsze na makietę, ale też można je jakoś wykorzystać), na zestawie poznasz zasady działania sterowania cyfrowego, no i pobawić się na początek łatwiej rozkładając tory na stole lub nawet podłodze, właśnie dzięki tej imitacji podsypki. Jeżeli interesują Cię przede wszystkim modele taboru PKP, to wybrałbym jakiś najprostszy zestaw (jeszcze nie widziałem zestawu Roco z modelami PKP), chyba, że znajdziesz taki (pomijając sprawę ceny), w którym modele taboru będą Ci jakoś szczególnie odpowiadały. Jak tak właśnie zrobiłem, bo podobał mi się spalinowy skład TEE kolei DB.
 
OP
OP
G

guttata1

Nowy użytkownik
#8
Przekonaliście mnie do tego Roco :)

Natrafiłem na ciekawą okazję według mnie. Znalazłem ciekawą ofertę w pewnym sklepie internetowym, który oferuje kolejkę Roco z 2006 roku już nie produkowaną ze sterowaniem dcc w cenie 700zł. Nie chciałbym podawać linku do strony, ponieważ to jest ostatnia sztuka, która została na magazynie.

Mały opis:

W SKŁAD ZESTAWU STARTOWEGO WCHODZI:



1) LOKOMOTYWA SPALINOWA BR 215

PRZYZWOICIE WYKONANY MODEL SPALINOWOZU BR215 W MALOWANIU DB. SPORA ILOŚĆ ŁADNIE WYKONANYCH DETALI. NOWOCZESNY SILNIK Z KOŁEM ZAMACHOWYM - ŚMIGA AŻ MIŁO. NAPĘDZANE WSZYSTKIE CZTERY OSIE, ZAMONTOWANE DWIE GUMKI PRZYCZEPNOŚCIOWE, OŚWIETLENIE CZOŁOWE PRZÓD BIAŁE / TYŁ CZERWONE ZMIENNE ZGODNE Z KIERUNKIEM JAZDY WYKONANE PRZY UŻYCIU MIKROŻARÓWEK, GNIAZDO DEKODERA DCC NEM 652 - 8 PIN + ZAINSTALOWANY DEKODER CYFROWY ROCO Z KOMPENSACJĄ OBCIĄŻENIA - MOŻLIWA PRACA W SYSTEMIE CYFROWYM JAK I ANALOGOWYM. GNIAZDO WYMIENNYCH SPRZĘGÓW - ZAMONTOWANY SPRZEG STANDARDOWY.

MODEL DAJE SIĘ BEZ PROBLEMU ŁĄCZYĆ Z TABOREM FIRM TILLIG, PIKO CZY MEHANO O ILE WYPOSAŻONE SĄ W NAJCZĘŚCIEJ SPOTYKANY STANDARDOWY SPRZĘG.





2) SKŁAD OSOBOWY

DWA WAGONY OSOBOWE INTER CITY DB AG - WAGON 1 KLASY Z PRZEDZIAŁAMI, WAGON 2 KLSY BEZPRZEDZIAŁOWY. KAŻDY Z ELEMENTÓW MOŻE BYĆ EKSPLOATOWANY ODDZIELNIE. WSZYSTKO BARDZO ŁADNIE WYKONANE + ELEMENTY DO SAMODZIELNEGO MONTAŻU. KAŻDY Z WAGONÓW MA METALOWE OSIE, KINEMATYKĘ KRÓTKIEGO SPRZĘGU, GNIAZDO WYMIENNYCH SPRZĘGÓW Z ZAINSTALOWANYMI STANDARDOWYMI SPRZĘGAMI.





3) ZESTAW TORÓW ROCO geoLINE "A+":

12 TORÓW ŁUKOWYCH R3

14 TORÓW PROSTYCH G200

KOMPLET PODKŁADEK TŁUMIĄCYCH

KLIPS PODŁĄCZENIOWY

TORY ROCO geoLINE TO NAJNOWSZE Z SYSTEMÓW TOROWISK PRODUKOWANYCH PRZEZ TĄ FIRMĘ - WPROWADZONE DO SPRZEDAŻY W 2006 ROKU. TORY TE POSIADAJĄ SZYNĘ O PROFILU MODELOWYM (PEŁNĄ, PRZYPOMINAJĄCĄ Z KSZTAŁTU PRAWDZIWĄ), O WYSOKOŚCI 2,1MM, WYKONANĄ Z BARDZO DOBRZE PRZEWODZĄCEGO PRĄD I ODPORNEGO NA KOROZJĘ I ŚNIEDZENIE STOPU "NS". PODKŁADY KOLORU BRĄZOWEGO WYKONANE Z TRWAŁEGO MATERIAŁU ABS. DODATKOWO CAŁOŚĆ POSADOWIONA NA PODTORZU (IMITACJI NASYPU KOLEJOWEGO) WYKONANYM Z SZREGO TWORZYWA O DUŻEJ WYTRZYMAŁOŚCI I ELASTYCZNOŚCI.

KONSTRUKCJA TEGO TORU GWARANTUJE DŁUGOTRWAŁĄ I BEZAWARYJNĄ EKSPLOATACJĘ. DZIĘKI PODTORZU (IMITACJI NASYPU) LOKOMOTYWY NIE ZBIERAJĄ Z DYWANU "KŁAKÓW" I NIE WCIĄGAJĄ ICH W SWOJE TRYBY. SPECJALNY SPOSÓB ŁĄCZENIA TORÓW SPRAWIA, ŻE POŁĄCZENIA SĄ TRWAŁE, A ZŁĄCZKI TOROWE NAWET PRZY NIEWPRAWNYM MONTAŻU NIE ULEGAJĄ ODKSZTAŁCENIOM. PRAWIE IDEAŁ... PRODUCENT ZAPEWNIA, ŻE PO TYCH TORACH MOŻE PRZEJŚĆ DOROSŁY MĘŻCZYZNA NIE USZKADZAJĄC ICH PRZY TYM!!!





4) STEROWANIE CYFROWE - MULTIMAUS ROCO 10810 - WERSJA POLSKA

NAJNOWSZA PRZEWODOWA MYSZ (STEROWNIK/MANIPULATOR) FIRMY ROCO. BARDZO PRZYZWOICIE WYKONANA. ZAPEWNIAJĄCA PROSTĄ, INTUICYJNĄ OBSŁUGĘ LOKOMOTYW I URZĄDZEŃ PERYFERYJNYCH NA MAKIECIE(semafory, zwrotnice, światła, itp...). DUŻY, CZYTELNY WYŚWIETLACZ CIEKŁOKRYSTALICZNY NA KTÓRYM WIDOCZNE SĄ INFORMACJE DOTYCZĄCE AKTUALNIE OBSŁUGIWANYCH LOKOMOTYW CZY URZĄDZEŃ (POLSKA WERSJA JĘZYKOWA), JAK TEŻ RÓŻNE KOMUNIKATY "SERWISOWE". KOMPATYBILNOŚĆ ZE STARSZYMI SYSTEMAMI ROCO LOKMAUS R2 / R3. OBSŁUGA 9999 ADRESÓW LOKOMOTYW. MOŻLIWOŚĆ NADAWANIA NAZW OBSŁUGIWANYM LOKOMOTYWOM. MOŻLIWOŚĆ PROGRAMOWANIA WIELU PARAMETRÓW LOKOMOTYWY TAKICH JAK PRĘDKOŚĆ MAKSYMALNA, SPOSÓB PRZYSPIESZANIA, ZWŁOKA W RUSZANIU, ITP. MOŻLIWOŚĆ NIEZALEŻNEGO STEROWANIA OŚWIETLENIEM LOKOMOTYWY I WAGONÓW. MOŻLIWOŚĆ STEROWANIA FUNKCJAMI DODATKOWYMI LOKOMOTYWY TAKIMI JAK: GENERATOR DŹWIĘKÓW, GENERATOR DYMU, CYFROWE SPRZEGI, ITP... JEŻELI JAKAŚ FUNKCAJA W SYSTEMIE DCC JEST DOSTĘPNA TO MULTIMYCHA Z 99% PEWNOŚCIĄ SOBIE Z NIĄ PORADZI! PO PROSTU - FULL WYPAS.

OPROGRAMOWANIE MYSZY W POLSKIEJ WERSJI JĘZYKOWEJ!!!





5) STEROWANIE CYFROWE - WZMACNIACZ CYFROWY ROCO 10764.

ELEMENT SYSTEMU ODPOWIEDZIALNY ZA ODBIÓR I OBRÓBKĘ INFORMACJI OTRZYMANYCH OD MYSZY (STEROWNIKA/MANIPULATORA) MULTIMAUS I PRZESŁANIE ICH PO SZYNACH RAZEM Z ZASILANIEM DO LOKOMOTYWY CZY INNEGO URZĄDZENIA NA MAKIECIE.

ZASILANIE 16 - 18 VOLT.

MAKSYMALNE OBCIĄŻENIE 3,2 AMPERA.

ZABEZPIECZENIE PRZECIWPRZECIĄŻENIOWE I PRZECIWZWARCIOWE.





6) STEROWANIE CYFROWE - ZASILACZ SIECIOWY ROCO 10850

ZASILACZ SIECIOWY O MOCY POZWALAJĄCEJ NA JEDNOCZESNĄ JAZDĘ 2 - 4 POCIĄGÓW.

NAPIĘCIE WYJŚCIOWE - 18 VOLT.

MAKSYMALNY PRĄD - 2 AMPERY.

MOC MAKSYMALNA - 36 VA.

ZABEZPIECZENIE PRZECIWPRZECIĄŻENIOWE I PRZECIWZWARCIOWE.





7) WSZELKIE NIEZBĘDNE PRZEWODY.

W ZESTAWIE ZNAJDUJĄ SIĘ PRZEWODY POZWALAJĄCE POŁĄCZYĆ ZE SOBĄ MYSZ ZE WZMACNIACZEM I Z ZASILACZEM, ORAZ PRZEWÓD PODŁĄCZENIOWY DO TORÓW.





8) ORYGINALNE OPAKOWANIE Z DOKUMENTACJĄ.

ORYGINALNA INSTRUKCJA STEROWANIA CYFROWEGO W JĘZKU POLSKIM. DODATKOWO ORYGINALNA INSTRUKCJA STEROWANIA CYFROWEGO W JĘZYKU ANGIELSKIM, NIEMIECKIM, FRANCUSKIM I WŁOSKIM. DO TEGO "SERWISÓWKA" DO LOKOMOTYWY I TABORU. WSZYSTKO W ORYGINALNYM STYROPIANOWO-KARTONOWYM OPAKOWANIU.


CO O TYM MYŚLICIE ?
 

Jaro

Użytkownik
#10
Co lepsze kolej analogowa czy dcc
Jeśli myslisz o więcej niz jednym składzie w tym samym czasie na torze,a nie chcesz by oba robiły to samo,jesli myślisz z czasem o sterowaniu zdalnym na przykład zwrotnic(w ROCO przeróbka to banał),jesli zamarzy ci sie dźwiek (z czasem) tylko DCC.
Analog-jak chcesz jednym składem w kółeczku jeździć i nic poza tym.
Czy jeżeli wybrałbym dcc i zakupił lokomotywę, wagony, tory oraz osobno zestaw do sterowania dcc dałbym radę jako początkujący to wszystko pozłączać czy to jakaś czarna magia jest
Jeśli będziesz się trzymał jednego producenta z małymi odstępstwami nie będzie problemów,gorzej troszkę,choć nie bardzo gdy zaczniesz mieszać na przykład Piko z Roco(wykonalne jak najbardziej),ale może być czasem trochę kombinowania.Pewnych producentów ABSOLUTNIE nie wolno mieszać.Na przykład Marklina z Roco czy Piko-odmienny system zasilania.
drożej wyjdzie samemu składać czy zestaw kupić ?
Samemu drożej.Podstawowe zestawy(bo są i wypasione,ale kosztują słono) firmy zbywają po kosztach(w każdym razie nie łupią),żeby ściągnąć klientów.Bazują na tym,że będziesz chciał z czasem rozbudować i wrócisz aby kupić tory,zwrotnice,dekodery,wagony ,lokomotywy.Zestaw jest na zachętę.Oczywiście ktoś może tylko na takim poprzestać,ale zazwyczaj zawsze coś dokupisz,bo sama jazda w kółko jest nudna po pewnym czasie.
Wiekszość radzi sterowanie ROCO
Dokładnie.To najlepsze połączenie możliwości i ceny.Jak ktoś ma nadmiar gotówki może kupić Lenza-to wysoka półka,ale drogo to raz-po cholerę wypas do domowej makiety to dwa-to jakby do Poloneza dawać silnik z Audi R8.
A tu masz nówkę wprost ze sklepu za 642 złote :)
http://www.modelmania.com.pl/product_info.php?cPath=2131_17_129_526&products_id=9965&<osCsid>
Cena -jak dla mnie-atrakcyjna-jak na Roco taniej nie znajdziesz-to najpopularniejszy zestaw(dlatego facet ma na stanie aż 11 sztuk,ten zestaw jest chodliwy-poczytaj recenzje-ja parę lat temu za Roco 800 dałem prawie).Nie wiem jaki Gledziu daje-bo dałes opis(na przyszłość,zamiast cytować całą aukcje daj linka-my tu wszyscy naprawdę umiemy klikać w odnośniki).
 
#11
Witam.
Jestem kolejnym żółtodziobem jeśli chodzi o temat modelarstwa kolejowego.

Chcę rozpocząć swoją przygodę z jakimś zestawem... Z tego co już zdążyłem wyczytać na początek najlepiej skoncentrować się na firmie Roco. Najchętniej polecacie zestaw Roco 51231. Wszystko byłoby fajnie gdyby był dostępny.

Tymczasem chciałbym wiedzieć czy nie można go zastąpić np. Roco 41337.

Czy taki wybór byłby gorszy? Jeśli tak to dlaczego.

Czas teraz na głupie pytanie początkującego...
Czy wagony, lokomotywy tej samej firmy, w tym samym rozmiarze (skali) są ze sobą kompatybilne? Czy może są jakieś wyjątki? Udało mi się dokopać jedynie do informacji, że problemy są gdy próbuje się łączyć zestawy różnych firm.
 
#12
rocaviador napisał(a):
Witam.
Jestem kolejnym żółtodziobem jeśli chodzi o temat modelarstwa kolejowego.

Chcę rozpocząć swoją przygodę z jakimś zestawem... Z tego co już zdążyłem wyczytać na początek najlepiej skoncentrować się na firmie Roco. Najchętniej polecacie zestaw Roco 51231. Wszystko byłoby fajnie gdyby był dostępny.

Tymczasem chciałbym wiedzieć czy nie można go zastąpić np. Roco 41337.

Czy taki wybór byłby gorszy? Jeśli tak to dlaczego.

Czas teraz na głupie pytanie początkującego...
Czy wagony, lokomotywy tej samej firmy, w tym samym rozmiarze (skali) są ze sobą kompatybilne? Czy może są jakieś wyjątki? Udało mi się dokopać jedynie do informacji, że problemy są gdy próbuje się łączyć zestawy różnych firm.
Jeżeli chodzi o łączenie składów to wystarczy że tabor posiada kinematykę krótkiego sprzęgu co wymusza posiadanie gniazda wymiennych sprzęgów. Można wtedy łączyć wagony i loko różnych producentów. Najlepiej od razu zapytać sprzedawcy jakie sprzęgi posiada zakupowany sprzęt. Pierwszy zestaw mojego syna posiadał kinematykę krótkiego sprzęgu i sprzęgi standardowe. Miały podstawową wadę - skład się rozłączał. Bardzo szybko więc wymieniłem je na śledzie Roco i problem zniknął.
 

Kris

Znany użytkownik
#13
Tabor tej samej firmy i skali jest ze sobą kompatybilny (szczególnie gdy posiada jeden rodzaj sprzęgów). Gorzej jest, gdy chcemy mieszać. Większość firm zapodaje tzw sprzęgi standardowe, ale nie wszystkie sprzęgi standardowe są podpięte pod gniazda NEM.
W dziale Techniki Modelarskie jest wątek o sprzęgach ;)

Generalnie poczytaj forum i użyj opcji "szukaj" :)
 
#14
Ja mam lokomotywy Roco,wagony Electrotren,Piko,Roco.
problemów de facto brak.Skład się łączy i w zasadzie jeździ bez problemu.Jedyny problem mam z rozłączaniem przy pomocy toru rozprzęgającego.Jedne loko i wagony pieknie rozłącza,innych nie chce,mimo tych samych sprzęgów.Używam i uniwersalnych i Roco-wskich.Jesli nie kupisz jakichs wagonów sprzed kilku/nastu lat to nie powinienes mieć problemów.
 
#15
Z założenia używam opcji Szukaj ;) ale widocznie używałem złych słów :) Nie przyszło mi do głowy słowo "sprzęg" :) Kompatybilny, łączenie itp. owszem... :)

A jaka jest Wasza opinia o moim wyborze zestawu startowego? Może być? Chodzi mi o to aby nie przesadzić, w którąś ze stron :)

Z tego co widzę ma Kurzkupplung :) a z tego co widzę jest to rzadki sprzęg... przynajmniej przy tych tańszych rozwiązaniach...
 
#16
Z tą kompatybilnością taboru to nie jest tak do końca bezproblemowo albowiem bywa też do nabycia (choć w Polsce stosunkowo rzadko) tabor w systemie trójszynowym najczęściej firmy Maerklin. O ile wagony to jeszcze prosta sprawa - wystarczy wymienić osie na izolowane z jednej strony to z lokami już jest problem bo po normalnych torach "nie pójdą". Piszę to ku uwadze aby się przypadkiem nie "wczesać" w jakiś problem z taborem no i z torowiskiem oczywiście.
 
#17
Interesują mnie też modele amerykańskich pociągów (chociażby ze względu na cenę). Czy trzeba by było coś zmieniać aby działały w polskich warunkach?

Z tego co czytam jednak modele tej firmy nie są najlepszej jakości...
 

JohnyTRS

Aktywny użytkownik
#18
Rozumiem że chodzi o "modele" firmy Mechano. Nic nie musisz zmieniać, ale ich wykonanie to obelga dla modeli taboru amerykańskiego. Pod względem technicznym też nie są górnych lotów, ich wykonanie plasuje się na równi z najtańszymi zestawami startowymi Piko (czyli te za mniej więcej 250zł)

Choć jeden wagon Mechano (kupiony 2 lata temu, może wczęsniej) miał metalowe koła!
 
#19
Jeżeli chodzi o modele amerykańskiego taboru to raczej szukaj firm takich jak Athearn, BLI, Kato, Atlas, Intermountain, Proto. Jakość ich jest naprawdę wysoka. Czasami można wyrwać coś w dobrych pieniądzach. Jak zaglądniesz do działu "Giełda" to zobaczysz że za 200zł możesz kupić bardzo dobrego loka z Atlas seria Silver.
 
Ł

Łukasz K

Gość
#20
Topeka napisał(a):
Jeżeli chodzi o modele amerykańskiego taboru to raczej szukaj firm takich jak Athearn, BLI, Kato, Atlas, Intermountain, Proto. Jakość ich jest naprawdę wysoka. Czasami można wyrwać coś w dobrych pieniądzach. Jak zaglądniesz do działu "Giełda" to zobaczysz że za 200zł możesz kupić bardzo dobrego loka z Atlas seria Silver.
Kolega Topeka ma tutaj dużo racji. Ja dodam tylko, że obecnie Chinczyki już nie chcą robić modeli za przysłowiową "miseczkę ryżu", dlatego polecam "łapać" osobom zainteresowanym modele w takich cenach nim się pojawią nowe modele...w "nowych" cenach :devil:
Piszę to ogólnie, bo temat wzrostu cen za modele nie dotyczy tylko modelarstwa amerykańskiego, ale także i europejskiego.
Odnośnie wymienionych firm to polecam w przypadku niektórych zwrócić uwagę na serie produkcyjne by potem nie było rozczarowania, że miał być ładny i filigranowy model, a dostanie się ...nie koniecznie ładny. Na przykład:
Atlas - szukać modeli z serii Master (wersje Silver lub Gold). Seria Trainman jest uproszczona.

Ja jeszcze do spisu powyższych firm dodam dwie:
Branchline (wszystkie serie trzymają poziom), Kadee - tutaj także jest wszystko na najwyższym poziomie wśród plastików. Ceny "sklepowe"- nie odbiegają od średnich za wagon "plastikowy".
 

Podobne wątki