• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Projekt makiety 2.4m x 1.2m

Rozjazd

Nowy użytkownik
#1
Witam serdecznie!

Teraz pora na mnie. Koleje prawdziwe i "kolejki" zawsze mnie interesowały, a obecnie są prawie całym moim życiem. Śledzę różne tematy na tymże forum od końca 2012 roku. Od tego czasu do dzisiaj zgromadziłem dość pokaźną kolekcję taboru, zgłębiałem wiedzę w zakresie technik i asortymentu modelarskiego oraz spędziłem dużo czasu na planowaniu kilku układów torowych i...to tyle. Z powodu rozmaitych zawirowań w życiu oraz zmian miejsc zamieszkania, na planach i zakupach taboru się skończyło. Do tematu realizacji makiety startuję dopiero obecnie. Czas w końcu rozruszać zgromadzony tabor!

Plan makiety:
W załączeniu przedstawiam projekt makiety. Zwracam się z prośbą o ocenę układu torowego, zagospodarowania i praktyczności makiety. Niestety nie dysponuję większą powierzchnią, więc musiałem poszukać daleko idących kompromisów (rezygnacja z linii dwutorowej, krótkie długości użyteczne tory na stacji, brak toru wyciągowego, brak długich torów odstawczych dla taboru itp.).

Założenia do makiety:
- wymiary: 2,4 × 1,2 m (ze ściętymi narożami o boku 0,3 m, na jednym z krótszych boków makiety)
- makieta ma być typu przenośnego i składać się z 3 segmentów o wymiarach 0,8 x 1,2 m każdy
- materiał torowy: Tillig Elite
- tabor PKP z epoki VI i pojedyncze sztuki Vc
- sceneria i tabor lata 2005-2015
- linia jednotorowa, zelektryfikowana
- rozbudowany układ bocznic, zawierający tory: 2 x terminal kontenerowy, 1 x skład węglowy, 1 x rampa wyładowcza, 1 x lokomotywownia, 1 x odstawczy (lokomotywy/wagony)
- opis zabudowy: w centralnej części zlokalizowane są kamienice, kościół i budynek dworca. Po bokach budynki związane z obsługą bocznic oraz blok z wielkiej płyty wraz ze stacją benzynową, okolice narożników makiety pozostaną terenami zielonymi (las, pastwisko, ogródki działkowe - to nie jest pokazane w projekcie do konca).

PS. Specjalne pozdrowienia dla Pana Andrzeja Harassika za bardzo precyzyjne, konkretne i fachowe porady. Świetnie się je czyta, gdyż są napisane językiem "akademickim".

Pozdrawiam!
 

Załączniki

tomekkor

Znany użytkownik
#2
Makieta bardzo fajna.
Zastanowiłbym się jednak nad ewentualnym poziomem technicznym, celem ukrycia części pociągów. Na małej makiecie jazda w kółko może doprowadzić po krótkim czasie do nudności. Ukryta stacja np. z 4 torami umożliwiałaby wprowadzanie za każdym razem do ruchu innego pociągu, co przybliżałoby ten mikro świat do rzeczywistości.
makieta.png

Np. na stacji na torach 2 i 3 mamy pociągi nr A i B, na dole nr C, D, E.
Pociąg nr A ze stacji odjeżdża - pociąg nr C z dołu przyjeżdża. itd.:
B odjeżdża - D przyjeżdża.
C odjeżdża - E przyjeżdża.
itd....
Do tego pociągi mogą odjeżdżać raz w lewo raz w prawo i na przemian na stację wracać, w różnych sekwencjach.

Jednocześnie składy tych rotujących pociągów mogą być przyjmowane na torze nr 1 (najbliżej budynku stacji) celem przeformowania.
Trzeba by dodać jeszcze żeberko przy torze 1, by lokomotywa manewrowa mogła się schować w momencie przyjmowania składu na tor 1 i potem pozostawione wagony z toru 1 wypychać w kierunku bocznic. Gdyby miała skład wciągać zablokuje się wciąganym składem.
Pociąg przyjeżdża na tor 1, odczepia np. 2 ostanie wagony i odjeżdża. Lokomotywa manewrowa wpycha te wagony na bocznice i zabiera inne.
 
Ostatnio edytowane:
#3
Pomysł dobry ale im więcej torów i poziomów tym trudniej złożyć po rozłożeniu. A tu jak rozumiem zaznaczona opcja zakłada rozkładanie i składanie.
Generalnie mały tort w założeniu nudzi się jeszcze przed ostatecznym wykończeniem i nad tym już nie dywagujemy.
Fajny jest środek bo umożliwia zabawę w manewry. Nie fajna jest zabudowa utrudniająca ustawianie wagonów na środku.
Wyraźnie wydzielił bym tor do robienia fotek taboru. To jest teraz najważniejszy tor na makiecie. I na wykonywaniu fotek bym się skupił. Czyli płasko z przodu i ładne ale nie zbyt agresywne tło. Może być lekko podnoszące się. Jak ustawisz i cykniesz komórą to zrozumiesz o co chodzi bez pisania.
Tor nr 3 koniecznie przedłużony zeberkiem ale nie z powodów kolejowych tylko praktyczniej jest mieć na brzegu kawałek prostego toru do położenia ustawiacza taboru lub po prostu tanim kosztem wydłużamy skład do fotografowania. Ewentualnie jako tor do programowania.
Na takiej makiecie robisz fotki i sprawdzasz ustawienia dekodera. To sa dwie podstawowe funkcje. No i oczywiście realizujesz marzenie co jest bezcenne. Najważniejsze jest wykonanie kilku szczegółów. Tabor kupujesz i masz taki jak wszyscy a na makiecie układasz np plac ładunkowy lub peron z płytek gipsowych i to na fotkach już widać i będzie docenione. Do tego kilka drzewek z Freonu znakomicie robiące tło i klimat i diorama gotowa.
Resztę uzupełniasz od połowy zdjęciem ponieważ nowe komórki tak jak stare aparaty mają głębie ostrości i rozmazują drugi plan.
Automatykę opierasz na nowej ofercie Marqusa czyli sbl dwustawny. Przy takim układzie wystrzegaj się pomysłu z komputerem. Tak mogą poradzić tylko naprawdę źli ludzie.
DCC i dwie myszki. żadnych smartfonów. Te jak już ustaliliśmy służą do fotek i filmików na youtuba czy gdzie tam chcesz.
A to przejście nad torami będzie psuło kadr. Wyrzuć.
 

tomekkor

Znany użytkownik
#4
Moja propozycja dobudowy 2 poziomu nie zakłada rozkładalności całości. Traktuję to jako jeden, 2-poziomowy tort.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
Specjalne pozdrowienia dla Pana Andrzeja Harassika
Bardzo dziękuję za pozdrowienia i uznanie dla moich wysiłków na forum. Mam tylko małą prośbę: nie Harassika, tylko Harasska. ;)

A co do samej makiety: faktycznie, na tak małej powierzchni trudno coś ciekawszego wymyślić. Ja mam uwagę i propozycję. Uwaga dotyczy zabudowy w środku: darowałbym sobie miasteczko z kościołem, bo będzie to wszystko za bardzo upchane i, jak słusznie zauważył kolega Sławomir, utrudni zabawę z manewrami, gdy trzeba będzie sprzęgać i rozprzęgać wagony na bocznicach. Zamiast kamienic i kościoła postawiłbym co najwyżej kilka małych domków jednorodzinnych. Dywagacji o podstawowych funkcjach makiety (fotografowanie i testowanie dekoderów) nie będę komentował.

A moja propozycja, to drobna zmiana po lewej stronie, pozwalająca na wydłużenie użytecznej długości drugiego i trzeciego od dołu toru stacyjnego, kosztem skrócenia długości toru pierwszego - rysunek niżej. Uprzedzając możliwe uwagi od razu mówię: wiem, że zasadniczo należy unikać kolejno po sobie leżących rozjazdów w torze głównym zasadniczym (a takim jest pierwszy od dołu tor), po którym odbywają się przebiegi bez zatrzymania z pełną prędkością. Z tego punktu widzenia oryginalny plan jest lepszy, ale w tej konkretnej sytuacji uważam, że można odstąpić od tej zasady dla uzyskania innych korzyści. Zasada, o której wspomniałem, nie jest wymogiem prawnym, a raczej stosowaną powszechnie, w miarę możliwości, tzw. "dobrą praktyką", od której zdarzają się jednak uzasadnione wyjątki. I właśnie moim zdaniem tu taki wyjątek można zastosować.

Popieram też pomysł kolegi tomekkor co do toru wyciągowego, a także wykonania podziemnej stacji-magazynu. Problemem jest jednak to, że kolega Rozjazd faktycznie założył, iż makietę będzie dało się rozłożyć na trzy segmenty, a wykonanie drugiej, dolnej kondygnacji może to bardzo utrudnić, lub nawet uniemożliwić.

Makieta 2.4x1.2.jpg
 
OP
OP
R

Rozjazd

Nowy użytkownik
#7
Zastanowiłbym się jednak nad ewentualnym poziomem technicznym
Makieta z założenia ma być złożona z trzech segmentów (3x1,2x0,8), gdyż musi być zapewniona jej mobilność. Także poziom "fiddle yard" odpada, bo bardzo utrudni lub wręcz uniemożliwi taką koncepcję. Zwracam uwagę na fakt, że jest to moja pierwsza makieta i zależy mi na jednopoziomowej i prostej konstrukcji. Doceniam natomiast przydatność żeberka i spróbuję wprowadzić tę zmianę.
 
OP
OP
R

Rozjazd

Nowy użytkownik
#8
Nie fajna jest zabudowa utrudniająca ustawianie wagonów na środku.
Dostęp do makiety, w celu sprzęgania/rozprzęgania wagonów jest zapewniony również od drugiego dłuższego boku. Ale rozważę zaostosowanie niższych budynków, aby to ułatwić od strony dworca.

Wyraźnie wydzielił bym tor do robienia fotek taboru.
To absolutnie nie jest istotne. Dysponuję miejscem jakie mam i robienie scenerii pod fotografowanie to już trochę za dużo.

A to przejście nad torami będzie psuło kadr.
Przejście nad torami od czoła peronów jest konieczne dla "realizmu" makiety i nie wyobrażam sobie usuwać tego ważnego obiektu.
 
OP
OP
R

Rozjazd

Nowy użytkownik
#10
Mam tylko małą prośbę: nie Harassika, tylko Harasska
Panie Andrzeju, najmocniej przepraszam :).

Zamiast kamienic i kościoła postawiłbym co najwyżej kilka małych domków jednorodzinnych.
Zgadzam się co do kamienic i jak napisałem powyżej, dostęp do makiety, w celu sprzęgania/rozprzęgania wagonów jest zapewniony również od drugiego dłuższego boku. Ale rozważę zastosowanie niższych budynków, aby to ułatwić od strony dworca. Kościół jednak pozostawię, gdyż jest to istotny obiekt miejscowości i jest nieco z boku.

drobna zmiana po lewej stronie, pozwalająca na wydłużenie użytecznej długości drugiego i trzeciego od dołu toru stacyjnego
Postaram się to zmienić, aczkolwiek jest to dość trudne (różne warianty już tam sprawdzałem) ze względu na ograniczony wybór rozjazdów łukowych (chodzi o promienie), które znacznie wpływają na położenie całego łuku, a niestety jest wszystko "na styk" z powodu szerokości 1.2m.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#11
Cieszę się, że kolega Rozjazd weźmie pod uwagę nasze propozycje, nawet, jeśli nie wszystkie zastosuje. Po to jest forum, żebyśmy dyskutowali, przedstawiali różne, czasem nawet wykluczające się możliwości. Ale ostateczną decyzję i tak zawsze podejmuje autor modelu (makiety, pojazdu itp.). Miałbym tylko prośbę do kolegi Rozjazda, żeby nie wstawiał kolejnych wpisów w odstępach kilkuminutowych. Bardzo proszę zastanowić się, co się chce napisać i potem zrobić to w jednym poście, a jeżeli już coś przyjdzie do głowy po chwili, to w ostateczności można w ciągu godziny post edytować (choć nie jest to zbyt korzystne, bo wprowadza w błąd tych, którzy przeczytają wpis przed zmianami).
 
#12
Każy tort się nudzi. Bo musi. Zawsze zostaje tłem.
Zapraszam na jakąś prezentacje z tortem. Zawsze zapraszam na imprezy.
Teraz będzie Toruń Bydgoszcz i Żyrardów i kolejne. Zwykle gdzieś z boku jest tort dla dzieci i można poćwiczyć cierpliwość. Zwykle skład objeżdża kółko w minutę. Ile razy można to obejrzeć.
Ale z drugiej strony wszyscy przez etap tortu muszą przejść. Potem zostaje tylko problem co z nim robić. Rozwiązania zawsze są dwa , albo plansza do zabawy w manewry albo tło do fotek taboru.
Ale można też nie wierzyć w to wszystko co piszemy. Tylko po co tu wchodzić.
 
#13
Widzę, że przy załozonej wielkości wiele sie więcej nie da zrobić :) Sam głowiłem się strasznie bo wygospodarowałem na ogrodzie zimowym dokładnie taką sama powierzchnię. Założyłem jednak swobodny ruch dwóch składów na makiecie i wyniesienie terenu żeby dac możliwośc zabawy w manewrowanie stąd tez przeciwległy tor na nasypie na poziomie +1. Założenie tez jest dosyc mało modelarskie bo dla ułatwienia zycia uzywam roco geoline co przy 10 zwrotnicach i 4 torach rozłaczajacych ułatwiło mi zycie o kilkanaście metrów kabli :) Mam za to straaaaaszny problem. Rozkminiłem temat modułów hamowania i wiem, że na tym układzie albo wprowadzę ruch kierunkowy tj. tory wewnętrzne w prawo i zewnętrzny w lewo i tego mniej więcej bedę się trzymał i tam zepne Lenzem lub lepiej Bogobitem to z semaforami....... ale mam straszną blokadę i gdyby ktos mógł mi pomóc i zamieściec schemat czego potrzebuję, żeby np. na bocznicach juz bez Bremsemodul umieścić semafor z blokada wyjazdu i zakłądam ze nie jest to semafor od razu z modułem cyfrowym. Powiedzmy że zastosuję Digikeijs 4018 do sterowania semaforem (światłem) ale co musze podłaczyć i jak do przerwanego w dwóch miejscach toru żeby pociąg ruszył spod sygnału lub tam był przez sygnał wstrzymany (tak wiem że wtedy bez bremsemodul stracę dzwiek i oswietlenie ale dal mnie to jest OK . No po prostu mam dziure bo sam 4018 nie wystarczy chyba????
 

Załączniki

Podobne wątki