• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Projekt makiety "ósemka" 3.66m x 1.65m

Reakcje
1.342 18 9
#62
Układ torów jest już coraz bardziej "dopieszczony", dlatego podsunę jeszcze jeden temat.
Nie doszukałem się w wątku opisu zastosowania tego toru na załączonym rysunku. Wygląda na jakąś bocznicę (Magazyn? Rampa?). Jeśli tak, to warto zapewnić w tym miejscu bardziej komfortowe warunki rozczepiania lub ponownego łączenia wagonów. Obecnie z powodu małego promienia łuku KKS-y i sprzęgi taboru będą dość mocno przekoszone względem siebie (czerwona strzałka), co może powodować pewne problemy, szczególnie przy dłuższych wagonach. Sugerowałbym lekkie wyprostowanie tego toru.

Tor.jpg
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#63
@t_domagalski dzieki za to pytanie. Otoz ten tor nie bedzie bocznica, tylko tor wyciagowy takze nie bedzie rozprzegania czy sprzegania wagonow. Toru nie bede prostowac z uwagi na miejsce potrzebne ponizej pod duzy budynek - niespodzianka ;). Jezeli o rozprzeganiu mowimy, to czy Pan moze okreslic jaki jest minimalny promien, przy ktorym sprzeganie i rozprzeganie jest jeszcze mozliwe?
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.290 459 29
#64
jaki jest minimalny promien, przy ktorym sprzeganie i rozprzeganie jest jeszcze mozliwe?
Do rozprzęgania, a zwłaszcza do sprzęgania tor musi być praktycznie prosty. Dotyczy to szczególnie sprzęgów tzw. krótkich, które łączą się tylko wtedy, gdy są ustawione w linii prostej. Na łuku o promieniu rzędu 1 metra i więcej można próbować, ale też bez gwarancji powodzenia.

Ten wyciąg jest dość krótki, można wyciągnąć jeden, może dwa wagony, więc jest trochę mało użyteczny. Można usunąć wstawkę między rozjazdami, ale to niewiele pomoże.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#65
Do rozprzęgania, a zwłaszcza do sprzęgania tor musi być praktycznie prosty. Dotyczy to szczególnie sprzęgów tzw. krótkich, które łączą się tylko wtedy, gdy są ustawione w linii prostej. Na łuku o promieniu rzędu 1 metra i więcej można próbować, ale też bez gwarancji powodzenia.

Ten wyciąg jest dość krótki, można wyciągnąć jeden, może dwa wagony, więc jest trochę mało użyteczny. Można usunąć wstawkę między rozjazdami, ale to niewiele pomoże.
Zgadza sie. Otoz zakladam, ze praktyczna dlugosc toru wyciagowego siega az do rozjazdu prawego (trzeci rozjazd od luku toru wyciagowego). Trudno, bedzie blokowac dwa inne rozjazdy, ale nie tor glowny zasadniczy. Wstawka jest specjalnie wlozona, gdyz musze ominac belke konstrukcyjna makiety pod spodem dla napedu. Dziekuje za informacje o minimalnym promieniu umozliwiajacym rozprzeganie.
 
Reakcje
1.342 18 9
#66
Rozjazd napisał(a):
Otoz ten tor nie bedzie bocznica, tylko tor wyciagowy takze nie bedzie rozprzegania czy sprzegania wagonow. Toru nie bede prostowac z uwagi na miejsce potrzebne ponizej pod duzy budynek...
W rzeczywistości tory wyciągowe robi się możliwie proste, aby zmniejszyć siły działające na wyciągane/spychane wagony. Na prostym torze nie ma sił poprzecznych sprzyjających wykolejaniu. U Ciebie rolę toru wyciągowego powinien więc pełnić ten tor prosty idący w dół. W takiej sytuacji ten rozjazd z ostrym łukiem wydaje się zupełnie zbędny.

Na rysunku poniżej przedstawiłem przykładowy sposób prowadzenia manewrów po tej drobnej poprawce: lokomotywa wyciąga skład na tor wyciągowy, a następnie rozrządza go na odpowiednie tory odstawcze lub ładunkowe. Przy okazji można zastanowić się nad wybudowaniem na tym krótkim torze pośrodku małej lokomotywowni/wiaty dla lokomotywy manewrowej, która może właśnie wykonywać podobne manewry na stacji.

Tor2.jpg
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#67
W rzeczywistości tory wyciągowe robi się możliwie proste, aby zmniejszyć siły działające na wyciągane/spychane wagony. Na prostym torze nie ma sił poprzecznych sprzyjających wykolejaniu. U Ciebie rolę toru wyciągowego powinien więc pełnić ten tor prosty idący w dół. W takiej sytuacji ten rozjazd z ostrym łukiem wydaje się zupełnie zbędny.

Na rysunku poniżej przedstawiłem przykładowy sposób prowadzenia manewrów po tej drobnej poprawce: lokomotywa wyciąga skład na tor wyciągowy, a następnie rozrządza go na odpowiednie tory odstawcze lub ładunkowe. Przy okazji można zastanowić się nad wybudowaniem na tym krótkim torze pośrodku małej lokomotywowni/wiaty dla lokomotywy manewrowej, która może właśnie wykonywać podobne manewry na stacji.
Zgadza sie, tak to zostalo zaplanowane, z wyjatkiem tego nieszczesnego toru wyciagowego. Jak pisalem powyzej, tor po przekatnej bedzie wykorzystywany do innych celow i musi byc tam gdzie jest. W takim razie czy nie lepiej miec tor wyciagowy na luku niz nie miec go w ogole? Przeciez funkcja tego zakrzywionego toru jest taka sama, rozprawiamy tutaj o idealnym scenariuszu "w rzeczywistosci" a niestety tutaj go nie mozna osiagnac i kompromis jest konieczny.
 
Reakcje
1.342 18 9
#68
Zgadza sie, tak to zostalo zaplanowane, z wyjatkiem tego nieszczesnego toru wyciagowego. Jak pisalem powyzej, tor po przekatnej bedzie wykorzystywany do innych celow i musi byc tam gdzie jest. W takim razie czy nie lepiej miec tor wyciagowy na luku niz nie miec go w ogole?
Podpowiadam ci tylko, jak można by zrobić lepiej, tzn. bardziej zgodnie z rzeczywistością. Ale zrobisz, jak uważasz.
W przedstawionej przez ciebie sytuacji sądzę, że chyba jednak lepiej zrezygnować z tego nienaturalnie wygiętego toru i wyciągać składy na tor szlakowy. To chyba najlepszy kompromis. Stacja jest mała, na jednotorowej linii. W takich warunkach nawet manewry po torach głównych nie były czymś niezwykłym. Tylko o wskaźnikach W5 trzeba pamiętać. ;)
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Znany użytkownik
Reakcje
1.939 133 7
#69
lepiej zrezygnować z tego nienaturalnie wygiętego toru i wyciągać składy na tor szlakowy
Idac tym tropem, tor szlakowy jest tez na luku o podobnym promieniu, w dodatku jeszcze na pochyleniu. Jaka korzysc zatem, aby zakrzywiony tor szlakowy, z tymi samymi mankamentami jak ma obecny tor wyciagowy, pelnil te role? Nie wspomne juz o blokowaniu toru szlakowego. Dla mnie to zamiana siekierki na kijek.
 
Ostatnio edytowane:

Podobne wątki