• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Projekt makiety "ósemka" 3.66m x 1.65m

OP
OP
Rozjazd
#21
To zdanie Kolega Rozjazd już raz napisał we wcześniejszym wpisie, a ja je skomentowałem w swoim poprzednim, choć nie odniosłem się akurat do tego zdania, pozwolę sobie zacytować ten komentarz:

Generalnie niezależnie od tego, czy wstawki proste są, czy nie, w miarę możliwości nie należy stosować krótkich łuków na zmianę w jedną i drugą stronę. Co do toru głównego zasadniczego na wprost przez stację, to oczywiście racja, że lepiej tego unikać, ale ponieważ na drugim końcu tak już jest, to nie da się przejechać przez stację bez zatrzymania z największą prędkością. W tej sytuacji wjazd po rozjeździe na bok po prawej stronie stacji już wiele nie zmienia. Zaletą mojej propozycji jest też większa długość użyteczna torów stacyjnych. Ale to tylko moja propozycja, a kolega Rozjazd uwzględni wszystkie argumenty za i przeciw przed podjęciem ewentualnej decyzji o zmianie planu.
Dziękuję. Proszę jeszcze wyjaśnić fragment Pana zdania: "nie da się przejechać przez stację bez zatrzymania z największą predkością". Z jakiego powodu, bo promień łuku na torze zwrotnym na tym rozjeździe łukowym to R=484mm, czyli więcej niż na szlaku. Czyli nie powinno być problemu z powodu zbyt małego promienia.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#22
Ja mówię o prawdziwej kolei: przy przejeździe przez rozjazd łukowy po łuku o mniejszym promieniu, zasadniczo obowiązuje prędkość zmniejszona. Ale zawsze zależy to od promienia łuków torów na danym rozjeździe. W rzeczywistości raczej nie zdarza się, żeby promień łuku na szlaku był mniejszy, niż promień łuku wewnętrznego toru rozjazdu, w modelu jest inaczej. Moim zdaniem można więc założyć, że promienie łuków rozjazdów w ciągu toru głównego zasadniczego (drugi od góry) nie są mniejsze, niż łuków na szlaku (nawet, jeżeli jest to łuk wewnętrzny rozjazdu łukowego) i w związku z tym przyjąć, że po tym torze można przejechać z dopuszczalną prędkością szlakową, bez zmniejszania prędkości.
 
OP
OP
Rozjazd
#23
Ja mówię o prawdziwej kolei: przy przejeździe przez rozjazd łukowy po łuku o mniejszym promieniu, zasadniczo obowiązuje prędkość zmniejszona. Ale zawsze zależy to od promienia łuków torów na danym rozjeździe. W rzeczywistości raczej nie zdarza się, żeby promień łuku na szlaku był mniejszy, niż promień łuku wewnętrznego toru rozjazdu, w modelu jest inaczej. Moim zdaniem można więc założyć, że promienie łuków rozjazdów w ciągu toru głównego zasadniczego (drugi od góry) nie są mniejsze, niż łuków na szlaku (nawet, jeżeli jest to łuk wewnętrzny rozjazdu łukowego) i w związku z tym przyjąć, że po tym torze można przejechać z dopuszczalną prędkością szlakową, bez zmniejszania prędkości.
Dziekuje, jasne. Zabieram sie zatem za sfinalizowanie planu i dam znac.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Użytkownik
#24
Witam, ponieważ Opcja 1 i 2 miały swoje wady, dokonałem więc w międzyczasie jeszcze paru wariacji, które zostały jednak szybko odrzucone. Udało mi się jednak opracować wariant optymalny, który jest w istocie mieszanką Opcji 1 i Opcji 2. Wariant ten poniżej zamieszczony wyeliminował albo złagodził najważniejsze wady pochodzące zarówno od Opcji 1 oraz 2.

Przy tej okazji proszę o ocenę szczególnie promieni łuków w obrębie peronów, pod kątem funkcjonowania i wyglądu wagonów o długości 303mm, pochylenia podłużnego oraz długości wstawek prostych pomiędzy łukami odwrotnymi. Reszta zagosopodarowania makiety będzie zamieszczona w następnej edycji wkrótce. Wszelkie inne komentarze dotyczące tego konkretnego układu będą mile widziane.

Główne cechy układu:
- epoka V/VI
- jednotorowa linia kolejowa, zelektryfikowana
- makieta podzielona na 4 części, podział makiety zgodnie z numerami w kółkach
- pochylenie podłużne na wiadukt 3% (obie strony)
- budynek dworca przy odcinku prostym toru Nr 2
- dwa perony będą zlokalizowane w następujący sposób: przy torze Nr 2 od strony północnej (jednokrawędziowy) oraz pomiędzy torami nr 1 i 3, częściowo jednokrawędziowy dla toru nr 1 w najwęższym miejscu i dwukrawędziowy na pozostałym odcinku
- promień łuku torów w obrębie peronów jest następujący: Tor nr 1: 1227mm, tor nr 2: 1362mm, tor nr 3: 1266mm
- długość minimalnej wstawki prostej pomiędzy łukami odwrotnymi: 130mm na szlaku, 114mm na torach bocznych stacyjnych

3.66x1.65 opcja pref.jpg
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#25
Geometria torów wydaje się w porządku, ale między torem 1 i 3, w lewej części, jest zdecydowanie za mało miejsca na peron, nawet jednokrawędziowy. Tam od wielkiej biedy można pomieścić najwyżej peron ziemny, jak na starych stacjach austriackich (do dziś spotykanych w Małopolsce i na Podkarpaciu). Ale pasażerowie nie mogą czekać na pociąg na peronie, a mogą wejść na peron dopiero po wjeździe pociągu.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Użytkownik
#26
Dziękuję Panie Andrzeju za ocenę. Rzeczywiście miejsca jest mało, dokładnie 47,3mm pomiędzy krawędziami podkładów, czyli nieco ponad 4,1m odnosząc to do rzeczywistości. Po prostu nie mogę więcej wygospodarować, spełniając jednocześnie wymóg bezpiecznej odległości skrajnego toru od krawędzi makiety.

Ale poszukałem przykładów prawdziwych stacji z bardzo wąskimi peronami (nie ziemnymi) i znalazłem przypadek, gdzie peron dwukrawędziowy(!) ma nawet znacznie mniej niż 4m szerokości, ze zdjęcia coś ok. 2,8m - to stacja Okrzeja - LINK. Również zdaje się warunki techniczne podają minimalna szerokość peronu jednokrawędziowego na 4m?
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#27
Myślę, że tak, jak niżej, mogłoby być. Nie wiem, czy da się to zrobić bez fleksów, ale to już inna sprawa. Faktycznie, krytyczny punkt jest w miejscu zaznaczonym strzałką, ale uważam, że tu akurat nie jest to wielki problem, a wygląda to dużo lepiej.

3.66x1.65 opcja pref.jpg
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#29
Trochę uporządkowana propozycja.
Tory PIKO. Minimalny promień R2.
W kilku miejscach zastosowałem flexy, z powodu ograniczenia programu. Jednak można zrobić to na gotowych odcinkach.
Wymiary makiety zgodnie z założonym projektem. Jedynie skosy trzeba by sprawdzić.
Rozjazd.jpg
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Użytkownik
#30
Myślę, że tak, jak niżej, mogłoby być. Nie wiem, czy da się to zrobić bez fleksów, ale to już inna sprawa. Faktycznie, krytyczny punkt jest w miejscu zaznaczonym strzałką, ale uważam, że tu akurat nie jest to wielki problem, a wygląda to dużo lepiej.
Zgadzam sie, ze z punktu widzenia peronow wyglada lepiej. Natomiast przerabialem juz to w wersjach posrednich i wowczas nie ma tego magicznego bezpiecznego odstepu toru do krawedzi plyty. W ogole jestem szczegolnie wyczulowny na polozenie torow na skraju makiety. Ale sprawdze to jeszcze raz.
 
OP
OP
Rozjazd

Rozjazd

Użytkownik
#31
Trochę uporządkowana propozycja.
Tory PIKO. Minimalny promień R2.
W kilku miejscach zastosowałem flexy, z powodu ograniczenia programu. Jednak można zrobić to na gotowych odcinkach.
Wymiary makiety zgodnie z założonym projektem. Jedynie skosy trzeba by sprawdzić.
Zobacz załącznik 731199
"Uporzadkowana" propozycja? Pozwole sie nie zgodzic z nastepujacych powodow:
- luki R2 - wykloczone, musi byc min 450mm
- tory za blisko krawedzi makiety w kilku miejscach, az w oczy kluje zwlaszcza ten po prawej stronie, dolna krawedz
- ilosc miejsca pomiedzy peronami pomiedzy torami 1 i 3 jest teraz minimalna na calej dlugosci, wydaje sie byc nawet mniejsza niz miedzy torami 1 i 2, gdzie peronu nie ma byc
- tory 1 do 3 "zlamane" krotkim ale jednak lukiem R2 na stacji

Takze dziekuje, ale ta propozycja nie spelnia podstawowych zalozen.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#33
Mnie, prawdę mówiąc, też bardziej podoba się wersja kolegi Rozjazda, oczywiście z moją poprawką. ;)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#34
Uporzadkowana" propozycja?
Chodziło bardziej o wyprostowanie niektórych odcinków. ;)
- luki R2 - wykloczone, musi byc min 450mm
Coś nie doczytałem w wątku.
3.66x1.65 opcja pref-1.JPG
- tory za blisko krawedzi makiety w kilku miejscach, az w oczy kluje zwlaszcza ten po prawej stronie, dolna krawedz
Zamiast łuków R4 można zastosować R3.
- tory 1 do 3 "zlamane" krotkim ale jednak lukiem R2 na stacji
Złamane, bo zastosowałem gotowe odcinki. Przy zastosowaniu flexa łuk będzie łagodniejszy.
- ilosc miejsca pomiedzy peronami pomiedzy torami 1 i 3 jest teraz minimalna na calej dlugosci, wydaje sie byc nawet mniejsza niz miedzy torami 1 i 2
Tu się zgodzę. Ale można to skorygować.
Takze dziekuje, ale ta propozycja nie spelnia podstawowych zalozen.
Żaden problem. ;)
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
#35
Plan z uwzględnieniem niektórych uwag.
Brak łuków R1 i R2.
Odsunięcie toru od krawędzi makiety.
Poszerzenia międzytorza pomiędzy torami 1 i 3.
Pozostaje kwestia zastosowania rozjazdów łukowych BWL zamiast BWL-R3.
Rozjazd-1.jpg
 

Podobne wątki