• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta modułowa wg norm Projekt 368

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Powyciągałem co już mam na wyposażenie żwirowni. Mam dwie koparki z wydruku 3D - jedna bardziej nowoczesna żółta i druga cała zardzewiała w zdecydowania starszym typie, dwa spychacze - także jeden starszego typu (bardzo szczegółowy model Artitecta) a drugi 3D - znacznie nowszy. Do tego na razie jedna ciężarówka - dość nowego typu MAN. Co do ciężarówek mam do zrobienia kolejne (Mercedes i DAF) także nowego typu i liczę na @Adam66 który zapowiada, że zrobi ZIŁy w 1:220 - te zdecydowanie pasowałyby do "starszego typu".
Żółta koparka jest wykonana w taki sposób, że korpus jest ruchomy względem gąsienic co pozwala rozważyć zainstalowanie jej z serwem i imitowanie obrotu pomiędzy miejscem kopania a skrzynią ciężarówki. Starsza koparka jest nieruchoma - no może dałoby się zrobić to tak, że będzie imitowane podniesienie w górę i opuszczenie łyżki. Musiałbym pokombinować w obu wypadkach bo z takimi rozwiązaniami nie mam zupełnie doświadczenia.

Pierwsza myśl by poukładać to w następujący sposób - widok od strony widza

IMG_2766.JPG


Druga opcja - przeniesienie starej koparki na prawo ... w obu wypadkach założenie jest takie, że stoi już od dawna nieużywana i rdzewieje...

IMG_2767.JPG


W opcji trzeciej stara koparka jest kompozycyjnie odwrócona i aby podkreślić jej odstawienie byłaby już trochę zarośnięta krzakami (tym razem widok od strony operatora modułów):

IMG_2769.JPG


W czwartym rozwiązaniu ta stara koparka mogłaby wylądować w dole i wykonywać tam pracę a z nowego sprzętu trzeba zrezygnować i poczekać na starsze ciężarówki.

Te opcje dają szansę pobawienia się z animacją ruchu koparki ale oznaczają raczej konieczność jej instalacji na stałe.

No i po kilku dniach myślenia pojawiła się piąta opcja - zrezygnować z animacji, zmniejszyć trochę liczbę pojazdów - 1 koparka, 1 spychacz i 1-3 ciężarówek ale niczego nie przyklejać i w zależności od taboru kolejowego który kursuje (lata 60/70/80-te czy przełom wieków rozstawiać zestaw starszy i młodszy wyposażenia żwirowni.

Co sądzicie ?
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Coś słabo z opiniami i podpowiedziami. Na zachętę zbliżenia dwóch sprzętów:

spychacz Artitect - ja dorobiłem operatora z niemalowanej figurki Preisera:

IMG_2790.JPG


Koparka - wydruk 3D, moje malowanie + operator. Na uchyloną przednią szybę chyba muszę znaleźć cieńszy kawałek plastiku.

IMG_2792.JPG
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
Co do Artitecta..., malowanie i patyna(y)
Jakość modelu w Zce mnie osobiście zaskoczyła...

Koparka, faktycznie ma jakąś pancerszybę... jaka jest grubość?
Poza tym (y)

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
No i @Adam66 namówił mnie na zmiany. Myślałem, że prawie koniec roboty na module a tu trochę destrukcji i trochę konstrukcji. Jednym słowem będzie na module dojazd do żwirowni i fragment drogi "rampy" w dół głównego wyrobiska - no może nawet i mała baza transportowa dla ciężarówek.

Na początek przebieg drogi - na razie tylko przygotowane i to jeszcze nie całkiem podłoże - będzie trzeba jeszcze zapiaszczyć to wszystko..

IMG_2825.JPG


Wprowadzenie tej drogi daje duży potencjał do prezentacji ciężarówek (liczę na te ZIŁY). Przy okazji podjąłem decyzję, że sprzęt i samochody nie będą montowane na stałe - będą dwa zestawy do wyboru - w zależności od tego jaki tabor kolejowy będzie wykorzystywany.
Pojawią się też budynki na wyposażeniu tej żwirowni - powstały dzisiaj z zestawu MBZ. Jak przystało na żwirownię - okurzone są drobinkami piasku:

IMG_2828.JPG


IMG_2829.JPG


Jeden z nich - ten po lewej będzie stróżówką - przy wjeździe na teren zakładu którego będzie strzegł samodzielnie wystrugany szlaban:

IMG_2830.JPG
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
Fajnie że droga będzie kręta, bo to zawsze zwiększa możliwości zbudowania fajnego kadru przy prezentacji pojazdów.

Próbne Ziły były ze mną w Krakowie. Szymek @pado obejrzał je na żywo i nie zgłaszał uwag krytycznych, więc uznaję że ciężarówki reprezentują akceptowalny standard. Bardzo zależało mi na jego opinii, bo Szymek ma chyba największe doświadczenie w kwestii różnych technik druku.

Niektóre elementy ciężarówek wymagają jeszcze dopieszczenia - koła przednie i elementy ram - ale ogólnie myślę, że w tym tygodniu do skrzyniowca i cysterny dojdą wywrotki i ciągnik siodłowy z jakąś przyczepą. Najważniejsze że szoferka daje radę.
 

pado

Znany użytkownik
KKMK
Reakcje
4.514 33 0
@Adam66 potwierdzam. Twoje modele ciężarówek mnie oczarowały. Wyglądają świetnie. Jeszcze jak staną na makiecie bedzie rewelacja. Doczepić się nie ma czego. Patrzysz na model i w 1 sekundzie wiesz co to jest i że wszystko się zgadza i jest na swoim miejscu :)
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Fajnie że droga będzie kręta, bo to zawsze zwiększa możliwości zbudowania fajnego kadru przy prezentacji pojazdów.
Myślę, że tak się stanie ale chyba więcej da się wycisnąć dzięki tej drodze.
PLAN ZWIR.jpg


A - mała baza transportowa z jednym z budynków. Otoczona płotem - częściowo zrobionym z płyt betonowych
B- tutaj mam dylemat - albo kapliczka pod lasem albo wieżowa stacja transformatorowa. Jeśli będzie to drugie zastosowanie to pojawią się słupy do prądu - niebieskie to +/- przebieg linii napowietrznych - pytanie czy przy przejściu przez tory prąd powinien być sprowadzony na dół i przejść pod ziemię czy stosowało się puszczenie prądu nad linia kolejową - to nie będzie już żadne wysokie czy średnie napięcie ...
C - droga "do wsi" zastanawiam się czy nie wyłożyć jej płytami typu JOMB od @hugwa ?
D - stróżówka - drugi z budyneczków drewnianych +/- w tym miejscu szlaban na wjeździe do zakładu. Może ktoś ma jakąś fajną fotkę to pewnie zrobię też tablicę przy wjeździe ale nie wiem czy ma być jakaś nazwa czy "Nieupoważnionym wstęp wzbroniony" czy jeszcze coś innego ?
 

hugwa

Moderator
Zespół forum
Reakcje
371 26 4
zastanawiam się czy nie wyłożyć jej płytami typu JOMB od @hugwa ?
Chyba nie jest to dobry pomysł, jeśli 'do wsi' to droga publiczna.
Jeśli już w ogóle musi być taka - jakby nie było - tymczasowa nawierzchnia to jednak płyty drogowe. Przy takich zawijasach niezbyt łatwe do ogarnięcia, ale jeśli nie jesteś ortodoksem to niemieckie trapezowe by pasowały idealnie.
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
B- tutaj mam dylemat - albo kapliczka pod lasem albo wieżowa stacja transformatorowa.
Nie wiem jak to jest z transformatorem pod lasem, czy nie ma jakichś uwarunkowań technicznych czy bezpieczeństwa.

Jak masz ładną stację transformatorową to ja bym się nie wahał, po pierwsze jest większa, po drugie funkcjonalna. No ale ja jestem apostata, więc zawsze wolę zabudowę świecką.
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
Linia energetyczna w tym wypadku powinna się krzyżować z torami w postaci tzw. " przejścia bezpiecznego".
W wersji linii średniego napięcia na słupach sąsiadujących z kolizją były izolatory kotwiące ( izolator podwójny z mocowaniem do zawieszenia na słupie).
Co do linii niskiego napięcia (3 x 400 / 230 V ex 3 x 380V / 220V) w zasadzie z tego co pamiętam to raczej przekop / przecisk pod torem.

Pozdrawiam,...
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Chyba nie jest to dobry pomysł, jeśli 'do wsi' to droga publiczna.
Jeśli już w ogóle musi być taka - jakby nie było - tymczasowa nawierzchnia to jednak płyty drogowe. Przy takich zawijasach niezbyt łatwe do ogarnięcia, ale jeśli nie jesteś ortodoksem to niemieckie trapezowe by pasowały idealnie.
No nie całkiem publiczna - uzasadnieniem jej istnienia jest żwirownia - do niej prowadzi i tam się kończy... ale może faktycznie płyty są lepszym pomysłem. Nawierzchnia zdecydowanie ma być "tymczasowa". W takie miejsca to najczęściej albo szutrówka albo coś na szybko i tanim kosztem ...

Nie wiem jak to jest z transformatorem pod lasem, czy nie ma jakichś uwarunkowań technicznych czy bezpieczeństwa.

Jak masz ładną stację transformatorową to ja bym się nie wahał, po pierwsze jest większa, po drugie funkcjonalna. No ale ja jestem apostata, więc zawsze wolę zabudowę świecką.
Wieże transformatorowe mam chyba jeszcze ze 3 sztuki kiedyś zrobione - każda jest inna. A co do lokalizacji to bardzo często występują tuż koło nich drzewa co potwierdzają zdjęcia.

Linia energetyczna w tym wypadku powinna się krzyżować z torami w postaci tzw. " przejścia bezpiecznego".
W wersji linii średniego napięcia na słupach sąsiadujących z kolizją były izolatory kotwiące ( izolator podwójny z mocowaniem do zawieszenia na słupie).
Co do linii niskiego napięcia (3 x 400 / 230 V ex 3 x 380V / 220V) w zasadzie z tego co pamiętam to raczej przekop / przecisk pod torem.

Pozdrawiam,...
To już raczej po transformatorze jest więc 380/220V. Trzeba będzie pomyśleć o sprowadzeniu pod ziemię - jakiś czarny kabel po słupie poprowadzę pewnie i powinno być OK.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
No to popracowałem trochę nad samą drogą, jeszcze raz @Adam66 dzięki za pomysł. Otoczenie drogi - trawa, krzaki tylko na odcinku żwirownia - tor doprowadzone są do właściwego stanu - po drugiej stronie w kierunku lasu jeszcze do pracy. Tak mi się przypomniało, że te płyty trapezowe od @hugwa to nieczęsto ale w Polsce stosowano. Widziałem takie przy budynku Muzeum PGR w Belegorzynie - niedaleko Jeziora Drawskiego - tam były użyte nie na drodze a jako plac "parkingowy" ale były ...

IMG_2832.JPG


Jak wszystko będzie skońzone to krzaki przy żwirowni i pobocze (choć tam to pewnie też puder zadziała) zamierzam bardzo rozcieńczona farbą w kolorze piasku z aero potraktować - powinny być zakurzone.

IMG_2831.JPG
 

Adam66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
6.417 110 1
Ten przejazd z kierunku żwirowni mocno się niebezpieczny zrobił, bo przez te krzaki na łuku może ktoś żółtego czoła nie zobaczyć;)
Ale znam taki przykład z Giżycka, gdzie za zamkiem, w lesie, był podobny przejazd na kemping... I w 78mym Stonka jednego Kanciaka mocno poturbowała. Na szczęście w samochodzie był tylko kierowca, a Stona sunęła wolno na zakręcie i walnęła od strony pasażera.
No ale gość z wakacji wrócił do domu PKSem:)
 

Harry Potter

Znany użytkownik
Reakcje
2.443 72 3
Fakt, trójkąt widoczności leży...
Postaw białe "sierżanty" koło przejazdu i wskaźniki W8 kawałek przed i problem rozwiązany w stylu PKP PLK.

Pozdrawiam,...


ps. W8 bez cyferek, wtedy w domyśle jest ograniczenie prędkości do 20 km/h.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Ten przejazd z kierunku żwirowni mocno się niebezpieczny zrobił, bo przez te krzaki na łuku może ktoś żółtego czoła nie zobaczyć;)
Hm... zobaczę może trochę wykarczuję tych krzaków.

Fakt, trójkąt widoczności leży...
Postaw białe "sierżanty" koło przejazdu i wskaźniki W8 kawałek przed i problem rozwiązany w stylu PKP PLK.

Pozdrawiam,...


ps. W8 bez cyferek, wtedy w domyśle jest ograniczenie prędkości do 20 km/h.
Człowiek całe życie się uczy ... Urozmaici to okolice toru więc postaram się coś takiego zrobić obojętnie jak - krzaki mają tendencje do odrastania.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
Reakcje
6.194 39 0
Przy samym przejeździe zamierzam postawić też granitowe słupki ochronne - występują praktycznie na niemal na każdym przejeździe dróg gruntowych na linii 368:

Slupki.jpg


@Harry Potter - o to chodziło ?

IMG_2840.JPG