• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Makieta domowa Projekt 368

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#1
Kiedy brałem się do pierwszego kawałka makiety w skali Z byłem przekonany, że wszystko czym mogę dysponować, to niemiecki tabor i gotowe modele budownictwa Fallera, Vollmera czy Kibri. Decyzja o ryzyku przeróbek taboru, o których trochę tutaj: http://forum.modelarstwo.info/threads/zntk-mini.29885/ zaczęła prowokować do myślenia o makiecie zlokalizowanej w polskich realiach. Właściwie nie tylko o makiecie ale o modułach...

Trochę podróży po kraju, obserwacje stacji i stacyjek - głównie na bocznych liniach i pojawiło się kilka pomysłów:

Stacja Prostynia na linii Stargard Szczeciński (czy jeszcze Szczeciński czy już tylko Stargard ?) - Wałcz. Ciekawy budynek stacji ale prosty do wykonania - nawet ręcznie, kilka torów, semafory świetlne i rampy do rozładunku transportów wojskowych na poligon drawski, ciekawy relikt toru w obrębie placu ładunkowego Na jednym końcu stacji ceglany wiadukt, na drugim most przez Drawę i przejazd kolejowy kawałek dalej. Możliwość rozbudowy o bocznice do wojskowej składnicy paliwa... Miejscówka z dużym potencjałem...

IMG_2575.JPG

IMG_2156.JPG


Sieniawa Lubuska - na linii Toporów - Międzyrzecz z niesamowitą wieżą do załadunku węgla brunatnego transportowanego kolejką linową z pobliskiej kopalni głębinowej. Także ciekawy budynek stacji - no i jakby co można myśleć o rozbudowie w kierunku Łagowa gdzie znajduje się super wiadukt.

IMG_1820.JPG



IMG_1851.JPG

No i trzeci kierunek myślenia - znajdująca się relatywnie blisko miejsca gdzie mieszkam linia Szamotuły - Międzychód gdzie miejsc które warto odtworzyć naprawdę nie brakuje - jest to chociażby Chrzypsko ze swoją stacją ale i mostem ...

IMG_0876.JPG

IMG_4607.JPG
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#2
Jak wskazuje nazwa wątku - skłaniam się do wybrania linii 368. No ale to nie koniec wyborów...
Które miejsce na tej linii wybrać ? Co jest najciekawsze ? Najbardziej charakterystyczne ? Trochę wizyt w terenie i sporo surfowania po Internecie pomaga trochę by przynajmniej na starcie wskazać potencjalnie najciekawsze lokalizacje. Jak nie przesadzić z tym co zaprojektuję do robienia aby potem nie popłynąć z realizacją... Na szczęście udało się znaleźć kilka planów stacyjnych

Na ten moment zakładam, że podstawą powinna być oczywiście stacja i na liście do wyboru są:

Chrzypsko Wielkie - stacja typowa dla tej linii z ciekawym budynkiem dworca - bo też typowym ale rozbudowanym o dodatkowy magazyn. Ta lokalizacja uzasadniałaby rozbudowę o sekcję z mostem w Chrzypsku Małym w kierunku Szamotuł albo pola tulipanów w kierunku Międzychodu. Na stacji rampa, waga wagonowa i skrajnik. W zależności od umiejscowienia w czasie na skraju stacji przejazd drogowy - niestrzeżony albo z rogatkami. Niedaleko - w kierunku na Międzychód znajduje się duża plantacja tulipanów - praktycznie tuż przy torze. To tez ciekawa sprawa do odtworzenia.

IMG_0878.JPG

IMG_1231.JPG


IMG_4610.JPG

IMG_4617.JPG


Binino - stacja także typowa z typowym budynkiem. Dysponuję kopią planu z 1948 roku na którym z trzech torów pozostały już tylko dwa ale ... nadal są rozjazdy na ten tor, które dalej są ucięte. Myślę, że to by dość ciekawie może wyglądać na makiecie. W okolicy, choć trzeba by trochę przesunąć bliżej toru, znajduje się fajny budynek Ochotniczej Straży Pożarnej, który warto odtworzyć w modelu.

IMG_5103.JPG

IMG_5070.JPG


Nojewo - stacja z typowym budynkiem i trzema torami ale o nietypowym - częściowo wydłużonym układem torowym. Ponadto jest tutaj wieża ciśnień i były żurawie wodne (a może tylko jeden ?). Dodatkową zaletą tej lokalizacji są przepiękne ceglane wiadukty i most znajdujące się bardzo blisko stacji.

http://www.wiezecisnien.eu/Nojewo_PKP.htm
http://wroclaw.fotopolska.eu/foto/457/457482.jpg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/4d/Wiadukt_ceglany_Nojewo_4.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#3
Zastanawianie się i zawężanie pola decyzji posuwa się do przodu.
Na pierwszy plan co do wyboru stacji do odtworzenia wysuwa się Nojewo. Dzięki nawiązaniu kontaktów przez Internet udało mi się pozyskać dwa plany tej stacji w rozdzielczości pozwalającej na szczegółowe analizy. Jeden z nich pochodzi z roku 1947 drugi zaś z 1952 roku. Wzajemnie uzupełniają się jeśli chodzi o część informacji. Na ich podstawie powoli powstaje plan.
W obrębie stacji powinny pojawić się następujące budynki i budowle:
- dworzec z magazynem
- chlewik z ustępem
- wieża ciśnień
- schronisko dla służby drogowej
- pompownia
- rampa
- waga wagonowa
- waga dla wozów.
Nie wszystkie te budynki i budowle nadal istnieją. Jeśli ktoś ma stare zdjęcia tej stacji lub potrafi wskazać miejsce gdzie można znaleźć to super. Szczególnie interesuje mnie budynek schroniska i pompowni ponieważ reszta istnieje lub zdjęcia i plany do których dotarłem załatwiają sprawę.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#4
Na początek ogólny widok układu torowego dla Nojewa. Nie jest to jeszcze podzielone na potencjalne skrzynki i nie nanoszę infrastruktury bo w tej skali będzie to słabo widać - to zrobię dopiero na poziomie poszczególnych skrzynek. Założenie co do modułów jest takie, że będą robione wg profili czołowych jakie wypracowała mikro społeczność Zetki. Profil ma wysokość 10 cm i szerokość 30 cm co daje 66 metrów szerokości w realu.


nojewo.jpg
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#5
ZApowiada się ciekawie. Wydaje mi się tylko, że na stacji powinny być szersze międzytorza, bo pełnią one rolę peronów ziemnych. W tym celu musi być miejsce na podwyższenie powierzchni peronu i na krawędź, a do tego potrzeba szerszego międzytorza. Widać to (choć słabo) na zdjęciu pociągu w Nojewie. Obok pociągu, od strony dworca widać krawędź peronu i opadającą jego powierzchnię - tor ładunkowy nie mógł być tuż przy torze, gdzie stoi pociąg. Podobnie z drugiej strony pociągu: widać chyba tor po lewej stronie pociągu (patrząc na zdjęcie) i krawędź peronu. Ja widzę to mniej więcej tak (wykorzystałem zdjęcie ze strony podlinkowanej przez kolegę Zdrada69: http://wroclaw.fotopolska.eu/foto/457/457482.jpg).

457482.jpg
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#6
Wydaje mi się tylko, że na stacji powinny być szersze międzytorza, bo pełnią one rolę peronów ziemnych. W tym celu musi być miejsce na podwyższenie powierzchni peronu i na krawędź, a do tego potrzeba szerszego międzytorza.
Dzięki za sugestię. Skala robi swoje - na rysunku tak generalnym trudno to oceniać. Oczywiście pierwsza przymiarka zrobiona została pod dostępne i standardowe rozjazdy i geometrię Marklina. Przeliczając skalę dają one +/-3,75 m szerokości liczone pomiędzy torami licząc "od szyny do szyny" (pewnie jeszcze pomierzę to w realu a nie tylko ze SCARM'a, jak teraz).
Wg informacji technicznych obecnych (PLK) i materiałów dla studentów Politechniki znalezionych w Internecie szerokość minimalna peronu jednokrawędziowego powinna wynosić 4 m. To niewielka i pewnie akceptowalna różnica w stosunku do normy. Niestety nie mam w tej chwili dostępu do informacji jakie szerokości zastosowano w realu w Nojewie czy szerzej na linii 368. Kolejna wycieczka pozwoli sprawdzić jak było i ew. pokombinować z inną niż standardowa geometrią torów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#7
Nie znam obecnych przepisów, ale 4 m na peron (mówię o odległości między osiami torów) to trochę mało. Obecnie taki odstęp stosuje się na nowych czy modernizowanych liniach na szlaku (dawniej było mniej, zwykle 3,5 m). Ja bym jednak dał między rozjazdem a odwrotnym łukiem wstawki proste, np. odcinki o długości 55 mm (zdaje się numer 8503) tak, by zwiększyć odległość między osiami torów do ok. 35 mm, co daje ok 7,7 m w rzeczywistości.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#8
Nie znam obecnych przepisów, ale 4 m na peron (mówię o odległości między osiami torów) to trochę mało. Obecnie taki odstęp stosuje się na nowych czy modernizowanych liniach na szlaku (dawniej było mniej, zwykle 3,5 m). Ja bym jednak dał między rozjazdem a odwrotnym łukiem wstawki proste, np. odcinki o długości 55 mm (zdaje się numer 8503) tak, by zwiększyć odległość między osiami torów do ok. 35 mm, co daje ok 7,7 m w rzeczywistości.
Nie wiem czy dobrze interpretuję zapisy ale mowa była o szerokości peronu jednokrawędziowego - czytając to wprost aby uzyskać odległość między osiami torów dodałbym jedną "szerokość" toru wraz ze skrajnią albo podkładami ?? - no bo peron raczej przy samej szynie nie powinien leżeć...

Torów jeszcze nie kładę - więc sobie pewnie zmierzę co i jak w realu. Pomysł ze wstawkami - jak najbardziej do kupienia.
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#9
Kolejny etap planowania to tworzenie tabeli uwzględniającej położenie na linii wszystkich istotnych elementów wraz z odległościami pomiędzy nimi. Od strony Szamotuł za taki element należy uznać tarczę ostrzegawczą ToA (km 20.227) wraz ze wskaźnikiem W1 (km 20.225). Od strony Międzychodu początkowo także myślałem, że trzeba liczyć od tarczy ostrzegawczej ToF ze wskaźnikiem W1 ale notatki na marginesie jednego z planów wskazały że przed tą tarczą były jeszcze wskaźniki W11A.

Plany z 1947 i 1952 generalnie się pokrywają jeśli chodzi o główne elementy ale też wzajemnie uzupełniają jeśli chodzi o drobniejsze sprawy. Kilometraż co do zasady się pokrywa - choć na jednym z planów widać, że był korygowany. No ale pojawiła się też niespodzianka... Na obu planach semafor wjazdowy od strony Międzychodu F1/2 umieszczony jest w km 22.275 ale tarcza ostrzegawcza ToF przed nim na jednym planie 22.776 - czyli w odległości 500 m a na drugim w 22.976 czyli 700 m przed semaforem. Co jest właściwe ? Przyjmuję, że raczej 500 m odległości i km 22.776.
Wskaźniki W11A są na tym planie z odległością 700 m a więc odpowiednio w km 23.076, 23.176 i 23.276 - jeśli 500 m między tarczą a semaforem jest właściwe to oczywiście powinny być umiejscowione odpowiednio bliżej o 200 m w kilometrażu. Czy ktoś może poprzeć

Sumując - cały układ stacji z bezpośrednio powiązanymi z nią urządzeniami srk i wskaźnikami liczy - w zależności od rozstrzygnięcia powyższego dylematu 2850 m lub 3050 m. Nawet w skali 1:220 daje to 13 metrów lub prawie 14 m więc kompromisy będą konieczne.

Po różnych rozważaniach przyjąłem też założenie, że będę starał się tak planować, by móc wszystkie moduły zrobić o jednakowej długości 99 cm. Skąd taka dziwna wielkość ? Standardowe tory Marklina w Zetce powielają długość 11 cm: prosta 11 cm, prosta 22 cm, flex 66 cm. Zakładam na każdym module 88 cm stałego toru + po ok 5,5 cm na krańcach z każdej strony, gdzie nie będzie na stałe zamocowanego toru. Nawet niewielkie nierówności lub szpary to dla Zetki duży problem. Zamierzam więc do łączenia modułów użyć toru teleskopowego Marklina który ma regulowaną długość 10-12 cm. Te przęsła będą wkładane na czas łączenia modułów.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#10
notatki na marginesie jednego z planów wskazały że przed tą tarczą były jeszcze wskaźniki W11A.
Przed tarczą ostrzegawczą zawsze powinny być W 11a.
ToF przed nim na jednym planie 22.776 - czyli w odległości 500 m a na drugim w 22.976 czyli 700 m przed semaforem. Co jest właściwe ?
Może zwiększono prędkość na linii i związku z tym przesunięto To dalej od semafora?
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#11
Przed tarczą ostrzegawczą zawsze powinny być W 11a.

Może zwiększono prędkość na linii i związku z tym przesunięto To dalej od semafora?
Wskaźnik W11A - w kilku miejscach znalazłem informację, że powinien być ustawiony w sytuacji gdy obrazy sygnałowe z tarczy ostrzegawczej (semafora) nie mogą z wymaganej odległości być widoczne w sposób ciągły... Jak to do końca jest - zawsze W11A czy warunkowo ? W przypadku Nojewa jest tak, że od strony Międzychodu - tam gdzie jest notatka o tych wskaźnikach na planie - tor w okolicy ToF idzie po łuku i wygląda na to że, miejscami w wykopie (tak wynika z mapy) - czyli widoczność może być ograniczona. Od strony Szamotuł ToA stoi na prostej i wygląda na to, że widoczność jest dobra.

Przesunięcie kilometrażu - to byłoby możliwe, choć wtedy pewnie dotyczyłoby to tylko kierunku Międzychód a Szamotuły już nie ... I tak problemem jest długość całkowita, która musi ulec kompresji. Przyjmuję więc opcję z krótszym odcinkiem między semaforem a tarczą ostrzegawczą jako bazową do dalszych prac.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#12
Przed To zawsze ustawia się W 11a niezależnie od widoczności i zawsze są to trzy wskaźniki: z trzema, dwoma i jednym paskiem. W 11a przed semaforem ustawia się tylko wtedy, gdy jego wskazania nie są widoczne z wymaganej odległości i zawsze wtedy są to cztery wskaźniki, zaczynając od czterech pasków. Proponuję nie szukać informacji w różnych dziwnych miejscach (często są to, niestety, strony internetowe entuzjastów, którzy coś wiedzą, albo się im wydaje, że wiedzą), tylko zajrzeć do właściwych przepisów i instrukcji, np. tu: http://kolej.krb.com.pl/
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#13
Przed To zawsze ustawia się W 11a niezależnie od widoczności i zawsze są to trzy wskaźniki: z trzema, dwoma i jednym paskiem. W 11a przed semaforem ustawia się tylko wtedy, gdy jego wskazania nie są widoczne z wymaganej odległości i zawsze wtedy są to cztery wskaźniki, zaczynając od czterech pasków. Proponuję nie szukać informacji w różnych dziwnych miejscach (często są to, niestety, strony internetowe entuzjastów, którzy coś wiedzą, albo się im wydaje, że wiedzą), tylko zajrzeć do właściwych przepisów i instrukcji, np. tu: http://kolej.krb.com.pl/
Trudno kwestionować niewątpliwy autorytet i wiedzę ale po sięgnięciu do wskazanej strony w Instrukcji E1 znajduję następujący tekst:

"wskaźnik W11 a ustawia się przed tarczą ostrzegawczą semafora wjazdowego lub odstępowego albo przed semaforem, którego obrazy sygnałowe mogą nie być widoczne w sposób ciągły z wymaganej odległości; na stacjach pośrednich, nie-węzłowych, leżących na liniach kolejowych drugorzędnych i znaczenia miejscowego można nie stosować wskaźnika przed tarczą ostrzegawczą; wskaźnika W 11a można także nie stosować przed tarczami ostrzegawczymi na szlakach, na których największa dopuszczalna prędkość nie przekracza 40 km/h, niezależnie od kategorii linii kolejowej i rodzaju posterunku (stacja pośrednia, węzłowa, posterunek odgałęźny, odstępowy)"

Podkreślony tekst wskazuje, jak mi się wydaje, na możliwość niestosowania na tej linii jako drugorzędnej i lokalnej wskaźników W11. Chyba także kolejny wyjątek - linia z dopuszczalną prędkością do 40 km/h prawdopodobnie mógłby mieć zastosowanie. Nie wiem jaka była prędkość maksymalna dopuszczona na tej linii ale analizując rozkłady jazdy wychodzi, że prędkość handlowa wynosiła ok. 30 km/h, więc pewnie pociągi jeździły z prędkością ok. 40 km/h.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
#14
Przyznaję, że moja informacja była nie do końca ścisła, zastosowałem niepotrzebnie małe uproszczenie. Doceniam dociekliwość. ;)
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#15
Na potrzeby planowania skrzynek rozpisałem całą infrastrukturę torową i przytorową korzystając z pozyskanych planów stacji wraz z oryginalnym kilometrażem (załącznik) oraz dokonałem przeliczeń w skali 1:220. Dla łatwości (?) przeliczeń ustawiłem też wszystko przyjmując za punkt "0" pierwszy element od strony Szamotuł czyli wskaźnik W1 przed tarczą ostrzegawczą ToA.
Plan Nojewa z 1947 roku jest powszechnie dostępny na stronie "Ogólnopolska baza kolejowa": https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=stacje&id=192&&okno=galeria&photoid=118865&uid=0
Elementy pozaznaczane na żółto to te, których kilometraż potwierdzają oba plany, w przypadku czerwonych - jest rozbieżność. Białe - wynikają tylko z jednego planu bądź też tylko na jednym planie były zaznaczone bez podania kilometrażu (wtedy jest znacznik "ok.").
Na razie nie są naniesione żadne budynki - na to przyjdzie jeszcze czas.
Jak widać jest też jeszcze kilka spraw do wyjaśnienia jeśli chodzi o wiadukty i dodatkowe skrzyżowanie z drogą gruntową - to wynik rozszerzenia patrzenia na linię na przestrzeń około 3 km - z uwzględnieniem tarcz ostrzegawczych i analizy Google Earth oraz map 1:100.000 współczesnej i 1:25000 niemieckiej - z lat 40-tych.

Cały ten materiał stanowi podstawę do projektowania skrzynek. Jak już wspomniałem założona długość to 99 cm na skrzynkę. Po wstępnej analizie danych z kilometrażu chciałbym aby sam rejon stacji oddać możliwie dokładnie w skali 1:220 a rejony "dojazdowe" podlegać będą kompresji. W przypadku stacji oczywiście geometria rozjazdów Marklina spowoduje, że pewne odległości będą zachwiane - np. leżące obok siebie rozjazdy. Wstępnie zakładam, że na odcinkach dojazdu do stacji kompresja poszczególnych odległości nie powinna być większa niż 1:3. Oczywiście liczyć się będzie też proporcja pomiędzy odległościami i to jak poszczególne elementy będą wypadały na skrzynkach - to może wymusić ich przesunięcia.

Na marginesie: nie spodziewałem się, że etap szukania informacji i odkrywania źródeł da mi taka satysfakcję.
 

Załączniki

OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#16
Pierwsza wersja pierwszych dwóch skrzynek od strony Szamotuł. Czerwona kreska to właśnie miejsce podziału skrzynek a opis "Łącznik" wskazuje na wymienny tor teleskopowy łączący przylegające do siebie skrzynki (cm wskazują krawędź skrzynki - liczoną od pierwszej skrzynki "od lewej"):

nojewo 1-2.jpg


Załączony plik wskazuje jakie dokonane zostały kompresje odległości pomiędzy poszczególnymi elementami. Przy podejmowaniu decyzji o lokalizacji elementów starałem się aby to co stoi nie było bliżej niż ok 5 cm od krawędzi skrzynki - aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia. Zastanawiam się nad powodem umiejscowienia wskaźnika W6 przy kierunku jazdy "do Szamotuł" - dalej na szlaku nie za bardzo jest coś co potrafię zidentyfikować jako powód konieczności nadania sygnału Rp1 "Baczność". Kolejny przejazd drogowy znajduje się w odległości ok. 700 m - więc chyba nie o to chodzi. No chyba że sygnał miał być nadany bo pociąg dojechał prawie do W5 i chodziło o zakomunikowanie, że można przestawić rozjazd w trakcie jazd manewrowych - to faktycznie jest już miejsce które nie było widoczne ze stacji - choć i tutaj do samego budynku stacji jest ok. 600 m. Takie luźne dywagacje ... ale i ciekawość i chęć zrozumienia pełnej logiki tego co się tam działo. Z kolei W6 "od dołu" czyli w kierunku samej stacji jak sądzę miał ostrzegać przed przejazdem drogowym - odległość ok. 250 m.

Na tych dwóch skrzynkach to co po przeliczeniu z realu powinno mieć 390 cm szlaku ma na planie 180 cm.
Wkrótce kolejne - bardzie skomplikowane i "napakowane skrzynki" samej stacji.

No i ogólna uwaga - na tym etapie nie przejmuję się tym że tory gdzieś trochę skręcają - dla pracy na odległościach pasuje mi bardziej ustawienie tego w układzie jednej prostej (wzdłuż toru nr 1).
 

Załączniki

Ostatnio edytowane:
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#17
Dalszy ciąg planowania ale i badań i poszukiwań trwa. Wg planu jednym z urządzeń na terenie stacji była waga wozowa. Nie natrafiłem dotychczas na zdjęcie na którym ona jeszcze istnieje... Zastanawiam się jak mógł wyglądać budyneczek w którym znajdowała się aparatura ? Prawdopodobnie była ona na wyposażeniu od momentu budowy linii. Znalazłem 3 podstawowe opcje:

Opcja 1: Budynek murowany z cegły (ceglany jest ustęp z chlewikiem):

waga1.jpg


Źródło: http://dolnoslaskie.fotopolska.eu/foto/313/313098.jpg

Opcja 2: Szopa z blachy

waga2.jpg


Źródło: http://dolnoslaskie.fotopolska.eu/854829,foto.html

Opcja 3: budynek tynkowany (ale to chyba wzornictwo z PRLu - więc wg mnie najmniej prawdopodobne)

waga3.jpg

Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Góra_-_Waga_wozowa.jpg

Odniesienie do okolicznej architektury stacji nie daje jednoznacznej podpowiedzi. Z jednej strony widoczna na poniższym zdjęciu jest waga wagonowa - budynek z blachy (A) a budynek schroniska służby drogowej (waga wagonowa była za nim) jest murowany (B). Może ktos kojarzy takie obiekty w Wielkopolsce i to będzie wskazówką ...

waga4.jpg




Źródło: https://www.google.pl/search?q=noje...UICSgC&biw=1536&bih=731#imgrc=1DgAPX48YAPLOM:
 
OP
OP
Zdrada69

Zdrada69

Moderator Skala 1:220 (Z)
Zespół forum
#18
Nie znam obecnych przepisów, ale 4 m na peron (mówię o odległości między osiami torów) to trochę mało. Obecnie taki odstęp stosuje się na nowych czy modernizowanych liniach na szlaku (dawniej było mniej, zwykle 3,5 m). Ja bym jednak dał między rozjazdem a odwrotnym łukiem wstawki proste, np. odcinki o długości 55 mm (zdaje się numer 8503) tak, by zwiększyć odległość między osiami torów do ok. 35 mm, co daje ok 7,7 m w rzeczywistości.
Po wizycie na linii 368 i pomierzeniu wygląda to tak, że stosowano pomiędzy torami 4,6 m odstęp licząc szyna od szyny czyli 6 m pomiędzy osiami torów. Optymalnie więc raczej wstawić tor 8504 (25mm) - to da w efekcie 23 mm pomiędzy skrajnymi szynami czyli w przeliczeniu 5 m.
 

Podobne wątki