• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Problem z dekoderem ZIMO w modelu lokomotywy BR 23 firmy Roco

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
#1
Witam, mam model parowozu roco br 23 DR nr kat. 63233; niedawno zakupiłem do niego dekoder dźwiękowy zimo MX645R. Po zainstalowaniu dekodera do modelu lokomotywa dziwnie się zachowuje, przy 1 stopniu prędkości model od razu jedzie z max prędkością, a dźwięk jest przyspieszony. W innym modelu, jak ten sam dekoder przekładam, to model zachowuje się i dekoder prawidłowo. Jak można to naprawić?
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#3
Zamontuj tam inny dekoder. Zobacz, czy loko będzie jeździło dobrze. Tam się nie ma co przyciąć. W tej lokomotywie prawie wogóle nie ma kabli. W tendrze i parowozie są gotowe płytki i masz wtyk na kablu pomiędzy lokiem a tendrem. Jest szansa, że coś jest nie halo, albo odwrotnie spięte. Napisz, czy loko jeździło w analogu dobrze, lub czy dobrze jeździło z innym dekoderem. Dodatkowo, co by pomogło rozpracować temat, napisz, co ze światłami. Czy działają ok na postoju?
[DOUBLEPOST=1467231809,1467230559][/DOUBLEPOST]A przyspieszony dźwięk... Niech mnie kolega Karol poprawi jeśli się mylę, ale dekoder " przyspiesza dźwięk " w miarę wzrostu prędkości lokomotywy, a przelicza to sobie po prądzie obciążenia wyjścia na silnik. Jeśliby silnik już na 1 kroku pobierał pełną moc, to i dekoder będzie " grał" pełną prędkością odgłosów. Oczywiście nie mówimy chyba o tym, że odgłosy są szybsze od ruchu tłoków, bo to do każdej lokomotywy trzeba samemu wyregulować. Czy chodzi Ci o to, że dźwięk jest za szybki? Czy w ogóle w kosmos zapieprza?
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
#4
Silnik cały czas pobiera pełną moc (albo inaczej, pobiera moc w zależności od obciążenia). Jedynie dekoder mierzy z jaką prędkością obraca się silnik.
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#5
Oczywiście. Ale wyjście na silnik to sygnał prostokątny 16V o zmiennym wypełnieniu. Jeśli sygnał jest ( chwilowy) to silnik pobiera pełną moc. Ale dekoder przecież nie ma licznika obrotów zainstalowanego na wale silnika. Dekoder "domyśla się" prędkości na podstawie zwiększania się wypełnienia sygnału i reakcji silnika. Zwiększa się wypełnienie sygnału, rośnie sumaryczna moc pobierana przez silnik. Chyba na tej też zasadzie działa uzależnianie dźwięku od obciążenia i jazdy pod górkę/ z górki. Bo jak inaczej dekoder może zbierać informację o prędkości obrotowej silnika? Teoretycznie z impulsów wywoływanych przejściem szczotki przez bruzdę komutatora...
 

karol_mar

Znany użytkownik
Reakcje
64 1 0
#6
Ale skąd miałoby się zwiększać to wypełnienie, gdyby dekoder nie wiedział, że silnik zwolnił.
Dekoder liczy impulsy indukowane przez uzwojenie silnika.
 
OP
OP
Tigrek

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
#7
sprawdziłem to o czym pisaliście powyżej, lokomotywa jeździ w analogu dobrze, płynnie od najmniejszych napięć...
po zainstalowaniu innego dekodera - miałem pod ręka esu, tez zachowuje sie dziwnie i podobnie reaguje jak na ten zimo, nawet gorzej, szarpał i jechał jak chciał...
nie mam już pojęcia o co chodzi, bo dekodery są jak widać sprawne, zatem wina jest ewidentnie po stronie lokomotywy.
Myślę, ze powinienem kupić jako cześć zamienna cala płytkę elektryczna, bo innego wyjścia nie widzę :(
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#8
Ed250 ma rację. Wymiana płytki nie sądzę aby coś dała. Nie będę w ciemno to wróżył z fusów, ale obstawiałbym silnik skoro z innym dekoderem jest tak samo
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#10
To jest gdybanie. Bez pomierzenia tego, ciężko wyleczyć pacjenta korespondencyjnie.
Z jakiego jesteś miasta?

Zrób fotkę zbliżenie na silnik i to co przy nim. I płytki, gniazdo.
 

PiotrK

Aktywny użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
302 0 0
#12
Oczywiście. Ale wyjście na silnik to sygnał prostokątny 16V o zmiennym wypełnieniu. Jeśli sygnał jest ( chwilowy) to silnik pobiera pełną moc. Ale dekoder przecież nie ma licznika obrotów zainstalowanego na wale silnika. Dekoder "domyśla się" prędkości na podstawie zwiększania się wypełnienia sygnału i reakcji silnika. Zwiększa się wypełnienie sygnału, rośnie sumaryczna moc pobierana przez silnik. Chyba na tej też zasadzie działa uzależnianie dźwięku od obciążenia i jazdy pod górkę/ z górki. Bo jak inaczej dekoder może zbierać informację o prędkości obrotowej silnika? Teoretycznie z impulsów wywoływanych przejściem szczotki przez bruzdę komutatora...
Ale skąd miałoby się zwiększać to wypełnienie, gdyby dekoder nie wiedział, że silnik zwolnił.
Dekoder liczy impulsy indukowane przez uzwojenie silnika.
Dekodery nie liczą impulsów indukowanych przez uzwojenie silnika, czy też impulsów wywoływanych przejściem szczotki przez bruzdę komutatora...
Za to stwierdzenie "Dekoder "domyśla się" prędkości na podstawie zwiększania się wypełnienia sygnału i reakcji silnika" jest bliskie prawdy.
Dekodery mierzą napięcie indukowane przez obracający się wirnik silnika w czasie gdy nie jest on zasilany przez sygnał PWM. Przy wzroście obciążenia, napięcie to maleje i dekoder dla utrzymania zadanej prędkości musi zwiększyć wypełnienie sygnału sterującego.
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#13
Cześć. Rozkminiam tą płytkę, na ile mogę to na zdjęciach zobaczyć. Niech po mnie ktoś sprawdzi i potwierdzi.
1. Żółty kabel jest nieoryginalny. On dopina na stałe jeden biegun silnika do jednej z szyn.

Tak nie powinno być. Ze zbieraków, ścieżki powinny prowadzić do złącza 8-pin tam gdzie gwiazdka i po przekątnej. To oznacza, że na taśmach, zasilanie z kół idzie w jednej po wewnętrznej, w drugiej po zewnętrznej.

Całkowicie odwrotnie ma iść do silnika poprzez te dwie widoczne cewki. (Czyli jak w taśmie zasilanie z kół idzie po wewn. To na silnik po zewnętrznej. Środkowe to oświetlenie. Tym bardziej, żółty kabel jest bez sensu, chyba, że czegoś nie dostrzegam na tej płytce.

2. Można wywalić kondensator na silniku ( taki malutki prostokącik) na zdjęciu 4875. Z lewej.
Nie sądzę, aby to on siał coś, ale potrzebny nie jest.

Ja obstaję za kablem nieoryginalnym łączącym trwale silnik z jedną szyną.
Co na to inni spece?
 
OP
OP
Tigrek

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
#15
chce dodać, ze to nie ja jestem autorem tej genialnej kablowej przeróbki...
model kupiłem na allegro, jako sprawy, moja gupota...
zatem zrobiłem jak polecił mi kolega powyżej i odlutowałem ten badziewny przewód i model przestał jeździć w analogu, a w cyfrze ładnie już oddaje dźwięki, ale tez nie jeździ, wygląda na to ze silnik nie dostaje prądu, jak naprawić?
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#16
Jeżeli teraz nie jeździ w analogu, to prawdopodobnie jest mikropęknięcie na jednej ze ścieżek przewodzącej. Dlatego też ktoś zrobił to połączenie przewodem.
[DOUBLEPOST=1467549577,1467549206][/DOUBLEPOST]Sprawdź to połączenie, zaznaczone na czerwono
DSC04872a.JPG DSC04875a.JPG
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#17
Oddaje dźwięki, czyli rozumiem, że dekoder pracuje, ma zasilanie? Co do analogu, to puszczasz ze zworą na gnieździe ? Ten kabel oznacza, że ktoś zmostkował uszkodzoną ścieżkę na taśmie. Idź od miejsca gdzie był przy silniku przylutowany i po ścieżce, milimetr po milimetrze oglądaj ścieżkę, oraz miejsce gdzie wchodzi do złącza. Według mnie, wchodzi do górnego lewego pinu ze zdjęcia 4872. Jeśli pójdziesz po ścieżce i rzeczywiście tam będzie ta ścieżka wchodzić, to dolutuj ten przewód po obu stronach ( silnik tak jak było poprzednio i odpowiedni pin złączki
 
OP
OP
Tigrek

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
#18
właśnie sprawdziłem i faktycznie to połączenie jest przerwane :DDD jak uda mi się je połączyć i będzie wszystko sprawne, to natychmiast napisze :)
bardzo dziękuje wszystkim za pomoc :))))))))))))
ps
już nic nie kupuje na allegro :D
 

jpyt

Aktywny użytkownik
Reakcje
3 0 0
#19
Dokładnie tak jak narysowałeś. Tak wlutuj przewód
[DOUBLEPOST=1467549819][/DOUBLEPOST]Kupuj. Tam też dobre rzeczy są. To niestety totolotek. Jak wszędzie.
 
OP
OP
Tigrek

Tigrek

Aktywny użytkownik
Reakcje
234 37 15
#20
naprawiony!!! działa, dzięki WIELKIE wszystkim!!! :))))
jak zrobię z niego dokładnie BR 35 1019-5 DR Lausitzer Dampflok Club to zrobię fotki i się pochwale :)
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Tabor 12
Tabor 6
Tabor 1
Tabor 6
Tabor 16

Podobne wątki