• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Problem kierunkami lokomotywy

n3001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#1
Witam. od pewnego czasu jako laik buduję swoją pierwszą makietę kolejową w skali N. Torowisko "Roco Fleishman". Dzisiaj podczas budowy nowej sekcji natrafiłem na problem z zasilaniem torów. Nie potrafię rozwiązać tego problemu samodzielnie.
Nie wiem jak połączyć sekcję oliwkową do czerwonej tak by lokomotywa nie dostawała zwarcia, (zauważyłem też że ten sam problem może występować przy łączeniu Jasno niebieskiej z żółtą sekcją) i nie stawała z powodu 2 różnych kierunków łączenia. Chcę zbudować makietę w systemie cyfrowym w którym możliwe że to nie byłby problem, lecz na obecny moment zasilam ją systemem analogowym. Niestety nie wiem czy to co przeczytałem w niektórych wątkach na forum o elektryce na makietach rozwiąże ten problem, czy jest tu potrzebny jakiś specjalny tor lub układ. Z góry dziękuję za pomoc.

Z góry przepraszam za brak jakiś informacji, jest to mój pierwszy post na forum, jak i pierwszy problem z makietą.

Pozdrawiam
 

Załączniki

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#3
Masz dwie pętle na których musisz zrobić izolację. W systemie cyfrowym montujesz moduły pętli.
 

Załączniki

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.331 463 29
#4
Niestety, do budowy makiety trzeba najpierw poznać podstawy elektrotechniki. Występuje tu typowy przykład pętli: po objechaniu pętli dookoła "prawa" szyna staje się "lewą" i zwarcie gotowe. Przy zasilaniu i sterowaniu analogowym da się to rozwiązać metodą izolacji i systemu przełączników zmieniających biegunowość zasilania. Ale jest to trochę skomplikowane i przy tak złożonym układzie torowym, trudne do opanowania. W systemie cyfrowy, jak pisali koledzy, potrzebne będą tzw. moduły pętli.

PS. I to nie "lokomotywy dostają zwarcia", tylko zwarcie jest zawsze, jak się włączy zasilanie, niezależnie od tego, czy lokomotywa jest na torze, czy nie.
 

Marqus

Moderator Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych
PKMK
Reakcje
434 8 0
#5
Przy zasilaniu i sterowaniu analogowym da się to rozwiązać metodą izolacji i systemu przełączników zmieniających biegunowość zasilania. Ale jest to trochę skomplikowane i przy tak złożonym układzie torowym, trudne do opanowania.
Zgadza się kolego Andrzeju. Jest to wyzwanie. Ale do zrealizowania w pełnym automacie łącznie z automatycznym przełączaniem zwrotnic przy zjeździe z pętli. :)
 
OP
OP
N

n3001

Nowy użytkownik
Reakcje
0 0 0
#6
Dzięki wszystkim za odpowiedz, nie wiedziałem że może to być aż taka błahostka :) Co nieco znam się na elektrotechnice, ale w fazie planowania samej makiety fakt pętli mi umknął i wyszło dopiero w praktyce. Jeszcze raz dziękuję za pomoc.

Pozdrawiam
 

Podobne wątki