• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

1:25 Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęścia (1:25)

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#21
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Generalnie znam zasadę działania wszelakich mechanizmów w parowozie , zawsze jednak ciekawi mnie jak to jest rozwiązane w innych typach o podobnym układzie osi i nie tylko.
Akurat robię jeden z dwóch Pwaa3 pracujących na Bydgoskich Kolejach Powiatowych.
Przedni wózek też jest tam dwuosiowy podobnie jak w Pu29.
Konstrukcja podobna ale jednak nie do końca te same rozwiązanie .
Budowany jest w skali 1:5 ze stali ,ale nie chce tu Precyzyjnemu zaśmiecać wątku .
Przyglądanie się jak powstaje kolejna modelarska perełka to czysta przyjemność ,tym bardziej iż materiał i jego obróbka jest dostępna dla każdego modelarza.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#22
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Precyzyjny napisał(a):
Ostoja jest już pomalowana i schnie. Zastosowałem farbę czerwoną matową RAL3000 .
Odpowiednkiem naszej pekapowskiej czerwieni parowozowej jest RAL3002 czyli karmin ... ale kto to zauważy :)

Precyzyjny napisał(a):
Wyświetlając zdjęcia na komputerze bez problemu mogę wyliczyć sobie wymiary innych elementów. Dokładność pomiaru jest do moich celów wystarczająca.
Tu jest sedno sprawy ... w stosunku do jeżdżących HO ... :D
Iście benedyktyńska robota ...ale tylko taka ! daje satysfakcję po ukończeniu każdego elementu i chęć do wykonania następnego.
Konsekwentna czołgowa metoda ...
Zresztą liczba zdjęć autora poszczególnych elementów o tym świadczy ...

Zdaje się że pod koniec lat 90-siątych i na przełomie wieków mieliśmy ze sobą kontakt ...
pzdr.dRAC
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
#23
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Nie wiem, czy w latach sześćdziesiątych ub. wieku ktoś w ogóle przejmował się tym, jaki RAL ma czerwień. Jak czerwony przybrudzę czarnym, to robi się kolorek taki karminowy.

DRACULA napisał(a):
Zdaje się że pod koniec lat 90-siątych i na przełomie wieków mieliśmy ze sobą kontakt ...
A ktoś Ty, bo ze zdjęcia nie poznaję :)
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#24
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Precyzyjny napisał(a):
A ktoś Ty, bo ze zdjęcia nie poznaję :)
Lębork , Gdynia to się zgadza ...a wcześniej Twoje jazdy i szuflowanie na Ty2 w poprzek Polski Północnej i awaria kręgosłupa ... wysłane do mnie przeźrocza ... gadki w Kościerzynie w 1998 i 1999r ...
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#25
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Precyzyjny napisał(a):
Nie wiem, czy w latach sześćdziesiątych ub. wieku ktoś w ogóle przejmował się tym, jaki RAL ma czerwień. Jak czerwony przybrudzę czarnym, to robi się kolorek taki karminowy.
I to jest właśnie sedno sprawy :!: . Przecież przed rokiem 1994 (a może 1995 ?) nigdy nie stosowano na PKP określania kolorów wg palety barw RAL.
W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a także wsześniej, kolory stosowane do malowania taboru PKP dobierane były - przynajmniej teoretycznie - w odniesieniu do tablic wzorcowych znajdujących się w ZNTK, a właściwy (przepisowy) odcień danego koloru, uzyskiwano przez dodanie do określonego pigmentu, odpowiedniej ilości... sadzy lub bieli cynkowej :D.
 

Bipa1966

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#26
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Zaraz....zaraz. Czy ja juz o tym gdzies nie pisalem ?? :p I to wielokrotnie :devil: :D
Widze ze Pan Krzysztof trzyma moja strone !! :D
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#27
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Oczywiście ! Zawsze trzymałem :D .
Problem tylko w tym, że producentom modeli kolejowych trzeba przecież podać konkretny odcień koloru wg określonego próbnika barw (np. RAL) i w odniesieniu do dawnego taboru PKP trzeba to robić z konieczności subiektywnie...
Modelarze samodzielnie budujący modele starszego taboru PKP, są o tyle w lepszej sytuacji, że dobierając odcień danego koloru, mogą robić próby, mieszać kolory i... dodawać sadzy lub bieli cynkowej, aż do uzyskania przepisowej barwy :D .
 

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#28
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Krzysztof Koj napisał(a):
I to jest właśnie sedno sprawy :!: . Przecież przed rokiem 1994 (a może 1995 ?) nigdy nie stosowano na PKP określania kolorów wg palety barw RAL.
W latach sześćdziesiątych ubiegłego wieku, a także wsześniej, kolory stosowane do malowania taboru PKP dobierane były - przynajmniej teoretycznie - w odniesieniu do tablic wzorcowych znajdujących się w ZNTK, a właściwy (przepisowy) odcień danego koloru, uzyskiwano przez dodanie do określonego pigmentu, odpowiedniej ilości... sadzy lub bieli cynkowej :D.
Też mi się tak wydaje.Nikt się za bardzo nie przejmował tym.Czerwony to czerwony.Jak chłopaki z ZNTK dorwali w GS puszkę czerwonego to taką smarowali co się dało :D
W naszej historii były okresy kiedy kupienie farby, nie wspominając o odpowiednim kolorze i odcieniu graniczyło z cudem.Mam zdjęcie Olki gdzie to co powinno być czerwone jest ZIELONE!
Nie zmienia to faktu że paleta RAL powstała już w 1927 roku !
 
E

e-lektryk

Gość
#29
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Jezu !!!-gdzie ty widziałeś chłopaków z ZNTK w Geesie :shock: :shock:

ZNTK zamawiał farbę u producenta , nie w geesie ,,wtedy,, była farba dla ZNTK i to napewno nie byle jaka puszka czerwonej !!!
Przestańcie bredzić !!
- w PRL-u na wszystko były NORMY !!! na farbę do parowozów też.
 

DRACULA

Znany użytkownik
Reakcje
2.787 266 41
#30
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

O logiczne myślenie mało kogo już posądzam ... a szczególnie ludzi z polskiego obszaru językowego wszelkiego pochodzenia .... :twisted:

Najciekawsze jest to że sam Autor wątku Precyzyjny posłużył się do określenia koloru jaki zastosował klasyfikacją RAL : :)

I tego się trzymamy ! Jak topielec burty ...

Precyzyjny napisał(a):
Ostoja jest już pomalowana i schnie. Zastosowałem farbę czerwoną matową RAL3000 .
W z.z p. zwróciłem uwagę że RAL3000 to nie karmin tylko FAJERRRROT ! niem : Feuerrot
A nasze parowozy koła malowane miały na kolor karminowy czyl w palecie RAL którą sie posłużył Precyzyjny : RAL 3002.

I co ma do tego Wasza trzęsionka umysłowa odnośnie palety RAL ?
Czy była ona stosowana w przeszłości na PKP czy nie nie jest tematem mojej uwagi.
Nie raz jeszcze wyskoczycie jak "Tomus z konopi" ... :LOL:
Ale tak jak mówię o logikę mało kogo już posądzam ...
A sam Nach.Arch.Rzeczp. w dokumentacji do epoki III a , b , c, stosuje ... paletę ... RAL ! :D
 

Krzysztof Koj

Znany użytkownik
Reakcje
634 3 1
#31
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

e-lektryk napisał(a):
(...) w PRL-u na wszystko były NORMY !!! na farbę do parowozów też.
Owszem, w "PRL-u" były normy (chociaż nie na wszystko i nie zawsze :D ) na farbę też (no i oczywiście do parowozów również), tylko że...
nic z tego nie wynika, ponieważ normy te nie określały w sposób jednoznaczny odcienia przepisowego koloru, a jedynie rodzaj farby i jej symbol wg RN (później BN), a następnie również SWW.
Tak czy inaczej z samej nazwy, np.: emalia ftalowa, szara średnia, do taboru kolejowego, o symbolu SWW..., wg BN... niczego nie da się wywnioskować i właśnie dlatego, z konieczności, wykonując modele taboru PKP, posługujemy się dziś np. paletą barw RAL, chociaż z dawnymi PKP nie ma ona nic wspólnego.
I jeszcze jedno. To co napisałem wcześniej o sposobie dobierania kolorów na PKP (z użyciem bieli cynkowej lub sadzy) do uzyskania przepisowej barwy, nie było bynajmniej "bredzeniem" - jak to określił e-lektryk - lecz cytatem z załącznika do przepisów o naprawie wagonów Mw 40 z roku 1956...
 
E

e-lektryk

Gość
#32
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Krzysiek-mój wpis odnosił się tylko i wyłącznie do wpisu Tomek 05 o chłopakach w GeeSie !
 

tomek 05

Aktywny użytkownik
Reakcje
2 0 0
#33
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

e-lektryk napisał(a):
Krzysiek-mój wpis odnosił się tylko i wyłącznie do wpisu Tomek 05 o chłopakach w GeeSie !
Ale e-lektryk przeżywasz :D Taka metafora z tym GS :D ZNTK zazwyczaj były w miastach wojewódzkich i były inne miejsca do kupowania farby a nie GS.Jak czegoś nie było to towarzysz dyrektor dzwonił do innego towarzysza i mówił że potrzebuje to i to.Tamten na to że nie ma ale jak ten pierwszy mu załatwi to i to, to mu załatwi to o co prosi.
Bardzo dokładnie czasy stalinowskie i późniejsze pokazane są w serialu DOM.Ja pamiętam jak było ale tylko tak gdzieś od końca lat 70 tych.
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
#34
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Wystarczy wyjechać na Święta, a tu taka dyskusja. Może Was pogodzę. Pisząc "Ostoja jest już pomalowana i schnie. Zastosowałem farbę czerwoną matową RAL3000." miałem tylko i wyłącznie na myśli odcień użytej farby w odniesieniu do modelu. Nie pisałem nic, że taką stosowano na PKP, tylko chodziło mi wyłącznie o określenie jakiej konkretnie użyłem farby do pomalowania modelu, bo dostawałem maile z zapytaniem o to właśnie. Wiem, że czerwony RAL3000 to czerwony sygnałowy, ale na ostateczny kolor składa się podkład, warstwy farby, preshading, znowu warstwy farby i pigmenty. Wystarczy porównać ze sobą te dwa zdjęcia, żeby się przekonać, że czerwień użyta do malowania zmieniła się całkowicie w odcieniu i nie tylko tam, gdzie jest bardziej brudno, ale na całej powierzchni. Nie zachowało się żadne zdjęcie oryginalnego parowozu Pu29 z czasów służby, nie jestem jakiś modelarskim "ortodoksem", taki finalny kolor czerwieni mi się podoba i moja wyobraźnia modelarska mówi mi, że tak to mogło wyglądać.

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_5803.jpg

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_6096.jpg

PS. Przy okazji odkryłem, że nie muszę wstawiać każdego zdjęcia osobno jako załącznik, a tylko wystarczy, że w linkach do zdjęć zamiast [ img] [ /img] będzie użyta formuła [ hsimg] [ /hsimg] (bez spacji), żeby zdjęcia się wyświetlały w Waszej ulubionej "mądrej przeglądarce".
 

WM-MODEL

Znany użytkownik
FREMO Polska
Reakcje
1.730 14 0
#35
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Akurat nie chodzi o "ulubioną przeglądarkę", tylko o to, że z tych imageszaków i innych dziwnych serwerów zdjęcia po prostu giną. Wystarczy choćby nawet przeglądnąć Twój poprzedni temat aby się o tym przekonać... naocznie.
 

Rafał G.

Znany użytkownik
Reakcje
3 1 0
#36
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Przepraszam, że lekko zaśmiecę wątek ale chcę się odnieść do skali 1:25 - czy jakakolwiek firma np. REVELL robi modele lokomotyw z plastyku do sklejania w tej właśnie skali?

Rafał

Ps. Podziwiam Twoje umiejętności jako modelarza.
 

Baldwin

Znany użytkownik
Reakcje
487 0 0
#37
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Firma AMT/ Ertl, robi model parowozu z okresu wojny secesyjnej o nazwie ,, Generał".
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
#38
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Witam po małej przerwie. Może niektórzy będą rozczarowani, że mało zdjęć gotowych podzespołów, ale jak już pisałem na innym forum były Święta, Nowy Rok i przez 3 tygodnie nie było mnie w domu, więc nic nie skleiłem. Dopiero 2 tygodnie temu wznowiłem pracę nad modelem, ale nie ma jeszcze co pokazywać. Poza tym weźcie poprawkę na pogodę, jak jest totalne zachmurzenie, buro i ponuro, to nie kleję, bo nie lubię przy sztucznym świetle.

Trwają prace równolegle na wielu odcinkach, jakby to powiedzieli towarzysze za czasów PRL-u. Buduję koła, jedno duże koło jezdne robię przez 5 dni, ponieważ jest przy nim dużo szlifowania. A od machania pilnikiem bolą ręce, więc na przemian wykonuję też kocioł do parowozu i elementy uzupełniające do ostojnicy.

To będą kółka toczne do wózków, które zrobione ostatnio prezentowałem.



To największe koła jezdne, przy których jest najwięcej pracy.



Od razu robię też koła do tendra.




Zrobiłem też wspornik jarzma stawidła. Oczywiście w tych nie zamalowanych białych miejscach będą doklejone inne elementy.



http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_7352.jpg

Wspornik ten będzie przyklejony z boków ostojnicy, na razie jest przyłożony bez kleju.

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_7397.jpg

Przy okazji stwierdziłem, że zdjęcia nie oddają w pełni kolorystyki modelu, czarne przybrudzenia na czerwonym tle nie są tak widoczne jak w rzeczywistości. I co ciekawe im jest lepsze oświetlenie modelu, tym mniej zabrudzeń widać. Niżej zdjęcie niedoświetlone, na którym widać, że na czerwieni występuję więcej czarnych zabrudzeń niż na jasnych zdjęciach.



Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
 

piotr66

Znany użytkownik
Producent
Reakcje
1.717 30 1
#39
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Zagladam zawsze na twoje relacje chociaz parowozy nie sa moja specjalnoscią. Twoja benedyktyńska robota nad modelem robi wrazenie. Jednak na aktywną dyskusję nie mozesz chyba liczyc, gdyz jesteś troche klasą sam dla siebie. Nie ma wielu modelarzy, jesli w ogóle są jacyś, którzy sa w stanie przez pięc dni robic jedno koło. Jak wiadomo zawsze mozna zrobic jeszcze lepiej. Jednak ty zbliżyłeś się na tyle do doskonałosci, że chyba juz tylko sam możesz zrobic jeszcze lepiej. To tyle mojego wywodu, pozdrawiam
Piotr
 
OP
OP
Precyzyjny

Precyzyjny

Aktywny użytkownik
Reakcje
167 2 0
#40
Re: Precyzyjny Pu29 - największy polski parowóz, metr szczęś

Witam

Czy ktoś jeszcze pamięta o takiej relacji ? A oto, jakby to powiedział Marcin Wolski, Wasz ulubiony ciąg dalszy. Nie ma tego dużo, ale od czegoś trzeba prace wznowić.

Koła po sklejeniu pomalowałem najpierw podkładem na biało. Później maskolem pokryłem to, co na drugim zdjęciu pozostało białe i środek pomalowałem sprayem CHAMPION RAL3000 na czerwono. Na koniec to co pozostałe białe, pomalowałem ręcznie płaskim pędzelkiem metalizerem HUMBROL 27003 i przetarłem flanelą do połysku. Całe koła ubrudziłem pigmentami i utrwaliłem białym spirytusem.

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_7710.jpg

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_7760.jpg

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_9496.jpg

Następnie zrobiłem osie kół tocznych, białe końcówki to rolki ze starych kaset wideo.

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_9563.jpg

Na koniec założyłem koła do zrobionych wcześniej wózków.

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_9619.jpg

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_9638.jpg

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_9611.jpg

http://i227.photobucket.com/albums/dd239/Precyzyjny/Pu29/IMG_9622.jpg

Na razie tyle, ale ciąg dalszy nastąpi szybciej niż tym razem.

Zapraszam wszystkich do aktywnego uczestnictwa w mojej relacji i wpisywania uwag, propozycji mających na celu polepszenie wyglądu budowanego modelu.
 
Autor wątku Podobne wątki Forum Odpowiedzi Data
Skala 1:25 214

Podobne wątki