• Ten serwis używa "ciasteczek" (cookies). Korzystając z niego, wyrażasz zgodę na użycie plików cookies. Learn more.
  • Szanowny Użytkowniku, serwisy w domenie modelarstwo.info wykorzystują pliki cookie by ułatwić korzystanie z naszych serwisów. Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Powiązanie sygnałów semafora i tarczy

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#1
Witam czy ktoś może przedstawić na rysunkach lub ma jakiś opis jakie sygnały tarcza ostrzegawcza ma pokazywać dla danego semafora wjazdowego 5 komorowego ?
Pewne podstawowe sygnały są dla mnie jasne ale jak wiadomo tarcza pokazuje 4 sygnały a semafor dużo więcej np:
1) tarcza Os 2 semafor S2
2) tarcza Os 1 semafor S1
ale np. co jak na semaforze Sz ? lub Ms 2 lub sygnały migające
Proszę o podpowiedzi
 

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
945 6 2
#3
W największym skrócie:

Os1 dla S1 (a także S1+Sz)
Os2 dla S2, S3, S4 i S5
Os3 dla S6, S7, S8 i S9
Os4 dla S10, S10a, S11, S11a, S12, S12a oraz S13 i S13a.

Analogicznie jest oczywiście dla sygnałów powtarzających. Jeśli chodzi o sygnały manewrowe to generalnie na semaforach wjazdowych się ich bardzo rzadko używa, ale jeśli wystąpiłaby taka sytuacja to tarcza ostrzegawcza również pozostanie na wskazaniu sygnału Os1.
 
OP
OP
M

marcinx00

Aktywny użytkownik
Reakcje
50 0 0
#5
A jaszcze z ciekawości 0s3 to zielone migające jeśli nie mam pasa pod semaforem (mam zwykły 5 komorowy) to nie może być ten sygnał zielony migający zastosowany do innych sygnałów?
 

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
945 6 2
#6
Jeśli semafor do którego odnosi tarcza nie ma pasa świetlnego to taka tarcza będzie wskazywać tylko sygnały Os1, Os2 i Os4.
 

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.656 483 29
#7
Pewne podstawowe sygnały są dla mnie jasne ale jak wiadomo tarcza pokazuje 4 sygnały a semafor dużo więcej
Tarcza ostrzegawcza informuje wyłącznie o tym, z jaką prędkością można jechać bezpośrednio za semaforem, do którego się tarcza odnosi. A semafor może wskazywać (1) prędkość 0 (sygnał "stój") - tarcza wyświetla sygnał Os 1, pomarańczowe światło, (2) prędkość 40 lub 60 km/h - na tarczy światło pomarańczowe migające, (3) prędkość 100 km/h - na tarczy światło zielone migające i (4) największą prędkość dopuszczalną na odcinku za semaforem - na tarczy jest zielone ciągłe światło. Takie same sygnały są na sygnalizatorach powtarzających, tyle że uzupełnione światłem białym. Większa liczba sygnałów wyświetlanych na semaforze wynika z tego, że semafor zwykle informuje również o prędkości przy kolejnym semaforze (górne światło), ale to nie wpływa na wskazania tarczy ostrzegawczej.
Jeśli chodzi o sygnały manewrowe to generalnie na semaforach wjazdowych się ich bardzo rzadko używa, ale jeśli wystąpiłaby taka sytuacja to tarcza ostrzegawcza również pozostanie na wskazaniu sygnału Os1.
Proszę o przykład semafora wjazdowego, na którym podawany jest sygnał manewrowy.
 

Lyntog

Aktywny użytkownik
Reakcje
945 6 2
#8
Proszę o przykład semafora wjazdowego, na którym podawany jest sygnał manewrowy.
W PL nie zdarza się taka sytuacja nigdzie? Wydawało mi się, że całkiem niedawno na forum była rozmowa o którejś stacji końcowej (Wisła Głębce?) na której coś takiego było, oczywiście jak wspomniałem zdarza się bardzo rzadko, bo regułą jest, że pomiędzy sem. wjazdowym świetlnym a pierwszym rozjazdem jest po prostu sygnalizator manewrowy :)

Z drugiej strony na makietach, zwłaszcza domowych sytuacja, że to semafor wjazdowy wyświetla Ms2 czasami jest koniecznością i jeśli ktoś chciałby zastosować równocześnie tarcze ostrzegawcze musiałby właśnie tak zrobić, że tarcza nadal pozostaje w pozycji Os1 przy sygnale Ms2.
 
Ostatnio edytowane:

Andrzej Harassek

Moderator For Prawdziwa Kolej Koleje Innych Krajów
Zespół forum
Donator forum
Reakcje
11.656 483 29
#9
W PL nie zdarza się taka sytuacja nigdzie?
Ja takiej nie znam.
regułą jest, że pomiędzy sem. wjazdowym świetlnym a pierwszym rozjazdem jest po prostu sygnalizator manewrowy
Reguła jest, że manewry nie mogą wyjeżdżać na szlak poza semafor wjazdowy (a ściślej mówiąc poza wskaźnik W 5). W wyjątkowej sytuacji, gdy trzeba manewrem wyjechać poza W 5 czy nawet poza semafor wjazdowy, konieczne jest zamknięcie szlaku do następnego posterunku, a na odcinku tym nie może być żadnego pociągu. Nikt dla takich wyjątkowych sytuacji nie będzie wyposażał semaforów wjazdowych w sygnał manewrowy.